Rör 6550

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

Rör 6550

Inläggav faema » 2014-09-29 13:36

Ett effekt-rör, Electro-Harmonix 6550, har gått sönder i min tre år gamla förstäkare. Effektdelen består av 4 st 6550.
Vad göra?
Byta 1; 2 eller alla fyra. Kan man blanda olika fabrikat tillsammans. Finns det bättre rör än Electro-Harmonix om man ändå ska köpa nytt?
Var köper man rör bäst. Akkelis I Göteborg säljer JJ, bra skit?
Många frågor, är säker på att Faktiskianerna kan svaren på frågorna. :wink: Förstärkaren är för övrigt en Synthesis Vertigo.
salve

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Rör 6550

Inläggav Kronkan » 2014-09-29 22:57

En person som bor i Mölndal bör man ju försöka svara på.

I manualen bör det stå vilka rör som går att använda. Men det verkar som din förstärkare enbart kan använda 6550.

Ibland går ju rör sönder och man sätter i något som råkar ha hemma. Åtminstone hos mig har det inte varit skadligt. Men bäst är nog att sätta in 4 st som är matchade.

Här nämns dina rör. Verkar som positivt.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html

Har ingen egen erfarenhet av 6550. Använder KT88 som effektrör.
Om du kan använda KT88 kan du låna 4 st JJ av mig för att prova.
Använder just nu använder jag äkta kinesiska rör Black Treasure Shuguang KT88.
Men skulle gärna vilja lyssna på EH 6550 här hemma.
Mina effektförstärkare klarar även 6550.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-09-30 07:12

När jag hade rör handlade jag från thetubestore.com och det gick väldigt smidigt. Kollar man på 6550 där så har du 7 olika att välja mellan. EH är väl bra men också Tung Sol brukar väl anses bra? Jag skulle byta alla fyra rören.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-09-30 10:43

Tackar för svaren, GMF i Gävle hade matchade EH 6550 till mycket bra pris, är beställda. :)
Visst kronkan, du kan låna mina 6550 och prova hur det låter hos dej, skicka ett PM om en vecka eller så när rören har kommit.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-30 11:14

faema skrev:Tackar för svaren, GMF i Gävle hade matchade EH 6550 till mycket bra pris, är beställda. :)
Visst kronkan, du kan låna mina 6550 och prova hur det låter hos dej, skicka ett PM om en vecka eller så när rören har kommit.

:D

Du är välkommen hem med rör. Om du vill? Så sitter vi en stund och lyssnar och jämför. Har aldrig utvärderat mina Black Treasure mot JJ. Inte för att jag brukar tro på att sådana saker skall spela in. Men det påstår att Black Treasur har lång inspelningstid (300 t). Så därför lagom att utvärdera nu. Så tre rör. Black Treasure versus JJ versus EH 6550. Vill fler komma så är alla välkomna att kika in en liten stund. Varm korv och något att dricka för de som inte kör bil utlovas.

Andra rör och dess ägare är välkomna! :D
Även andra som bara vill lyssna är ju hemskt välkomna! :)

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-09-30 12:49

Låter kul kronkan, borde väl finnas några andra Mölndalsbor eller från Götet som är intresserade. Varm korv boogie på skivtallriken då alltså :?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-01 15:24

Mejlade tillverkaren och undrade violket rör jag ska ersätta de gamla med. De svarade inom en timme (bra) så här
Varning för Tung-sol alltså!

Dear Lars,
how do you understand that one tube is not working? Cold tube? No filament?
In some cases, a defective tube can damage other parts inside amplifier like resistors.
Did you check for damaged components inside?
It is important to check, because if you only change the tube but some resistors are broken, the amp will not operate correctly.
You can replace only one tube, I suggest to use the same type already in your amplifier (usually EH or JJ).
On the other side, I don’t suggest to use Tung-Sol, we had problem with this brand in the past.
But you must do bias adjustment (50mA each power tube) after replacing the tube.
So if you aren’t able to do this yourself, I suggest to contact a service technician, or send back the vertigo to us.
Where are you from? Maybe we can suggest someone for this operation.

Have a nice day

Francesco Bettucci
Synthesis

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-10-02 08:11

Märkligt, jag har goda erfarenheter av Tung-Sol, då gällde det i och för sig småsignalsrör, samt 6V6 & 6550. Jämn matchning, låg mikrofoni och så är förpackningarna jättesnygga ;).
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-02 13:28

faema skrev:Ett effekt-rör, Electro-Harmonix 6550, har gått sönder i min tre år gamla förstäkare. Effektdelen består av 4 st 6550.
Vad göra?
Byta 1; 2 eller alla fyra. Kan man blanda olika fabrikat tillsammans. Finns det bättre rör än Electro-Harmonix om man ändå ska köpa nytt?
Var köper man rör bäst. Akkelis I Göteborg säljer JJ, bra skit?
Många frågor, är säker på att Faktiskianerna kan svaren på frågorna. :wink: Förstärkaren är för övrigt en Synthesis Vertigo.
salve

Byt parvis! Sovtek 6550 C är bra grejjer.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-09 21:37

Eftersom du kan ställa in bias individuellt för rören kan du byta bara ett rör och dom behöver inte vara matchade.

Tungsol Reissue 6550 är det som jag sätter i instrumentförstärkarna och har inga som helst problem med dom.

Tycker rör tillverkarna har blivit bättre det har varit lite halvdant med kvaliten hos vissa tidigare.

Vet du vilka värden du har på rören kan du beställa ett ersättnings rör med samma matchning.

Annars mät upp dom ( då får du dessutom svar på vad som är felet på det rör som inte fungerar)

Är dom inte utslitna varför byta alla ?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 04:11

Kronkan,
har rörjämförelseträffen inte ägt rum ännu?
I så fall deltar jag gärna, skickar du PM?

Idag ska jag åka ner till Bussgods i Mölndal för att hämta en tung och spännande låda.
I värsta fall innehåller den tegelstenar eller dylikt, men jag hoppas att det i stället är
äkta gammalt amerikanskt järn, trots snuskigt lågt pris, nämligen ett par Dynaco Mk.III
som inte varit upp-packade och i drift på minst 20 år.
Om de inte är spelbara direkt out-o-the-box gör inget, jag har ju bara 5 stycken sedan
tidigare. :mrgreen:
Ganska kort tid innan Bo Hansson gick bort fick jag ett par komponentsatser av honom
för att bygga hans Candela-drivsteg, som använder ett par ECC88 i stället för ett 6AN8
som inte nytillverkats på många år, till ett par Mk.III.
Om jag inte blivit blåst får jag äntligen möjlighet att byta till Candeladrivsteget i ett
par, behålla ett par i original och dessutom bibehålla mina Perka-moddade favoriter
i klass-A att jämföra med. I så fall erbjuder jag naturligtvis eventuella intresserade
att lyssna på dem alla. Frågan om 6550 eller KT88 och vilka fabrikat får stå öppen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 10:14

6550 och KT88 är dock väsensskilda, då 6550 är en stråltetrdo och KT88 en pentod.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-10 10:54

Morello skrev:6550 och KT88 är dock väsensskilda, då 6550 är en stråltetrdo och KT88 en pentod.

Mnjaenej, båda skall nog klassas som beam tetroder* såvitt jag förstår . . . typ.

*Där KT brukar stå för "kinkless tetrode".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-10 11:17

Till Lennartj!

Skulle vara mycket glad om du ville deltaga med några uppsättningar rör och erfarenheten som lyssnare. Hoppas ju också på Sprudels lyssnarerfarenhet och trådsskapren från Mölndal också.

Lyssningen är inte gjord. Har haft hantverkare här samt fått igång lite grundläggande mätning av basmoder. Och försökt justera lite så gott det nu går när det gäller exempelvis 34 Hz. Sedan satt upp vingarna och justerat dem så att säga.

Så vänta på en inbjudan. Men vilken dag passar dig? Själv har jag också en uppsättning KT88:or som du nog inte hört. Black Treasure. Går självkalrt att låna.

Till Morello!

Personligen så kan jag säga så här. Vilken typ av rör och hur de drivs är för mig helt sekundärt. Det är det ljudande resultatet som är viktigast. Är inte hemma just nu men vill minnas att det i min manual så står det klart vilka rör som stärkaren kan använda. Så i min kan båda rörtyperna användas.
Även KT 100/94 kan användas.
Kan även köra både ultralinjärt och trioddrift.

I trådskaparens förstärkare kan man enligt specen bara använda 6550. Så läser jag den. Men tittade på det så senare modell tror jag att de är specade för båda rörtyperna.

Till alla!
En eventuell provning gäller ju enbart i min anläggning med den akustik som jag har. Och de högtalare och den effektblock som jag äger. Och de överiga rör som befinner sig i signalvägen. Samt med de kablar som jag har. Och med den musik som kommer att spelas.

Och med de öron som kommer att lyssna. Inga blindtest planeras. Än så länge. Men korv och sådant.

Det här med att ändra i sin anläggning går i vågor hemma hos mig. Men efter sommaren tog jag åter igen tag i ljuddelen i livet. Så gjort mycket i akustiken. Ändrat något rör. Annan billigare DIY-kabel mellan försteg och monoblock. Sten ovanför lådorna på ML:en. Ny skivspelare.

Så försöker att förbättra vissa parametrar. Senaste lyssningen hos Sprudel var ju inte helt lyckad för min egen anläggning. Röster hos Sprudel var ju så bra. Har också lyssnat på en annan grej som ju också lät riktigt fint. Så sånt skall man ju försöka undvika för sin egen ros skull.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 11:24

Morello skrev:6550 och KT88 är dock väsensskilda, då 6550 är en stråltetrdo och KT88 en pentod.

Enligt patenthandlingarna, ja, men knappast i praktiken.
Erik Andersson är bättre på att att formulera vad som egentligen skiljer.
För att slippa få smäll på fingrarna avaktar jag innan jag lekmannamässigt försöker formulera likheter och olikheter mellan de båda.
Enligt originalspecarna är det ganska avsevärd skillnader på åtskilliga parametrar, men kollar man olika tillverkares specar på de rör som tillverkas idag är skillnaderna ofta mindre mellan 6550 och KT88.
Min subjektiva uppfattning är dessutom att 6550 av olika fabrikat låter mer lika varandra än KT88 av olika fabrikat.
Dessutom har några tillverkare tagit fram egna "avarter" där man tänjt på gränserna och kallat dem KT90, KT100, Kt120 mm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 11:25

Ersätter man en stråltetrod med en pentod måste bromsgallret anslutas till katod, så man måste i förekommande fall ta fram lödkolven.
Pentoden har som bekat en elektrod mer än en tetrod.

Vidare finns det ganska avsevärda skillnader mellan pentoder och stråltetroder, så byter man bör man nog ta fram mätutrustningen och se att allt fungerar som sig bör.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-10 13:03

Återigen, KT88 är inte, å har aldrig varit. någon äkta pentod . . . typ.
EL-34 däremot kan vara en äkta pentod.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 14:21

Laila skrev:Återigen, KT88 är inte, å har aldrig varit. någon äkta pentod . . . typ.
EL-34 däremot kan vara en äkta pentod.

Helt riktigt, KT88 är en stråltetrod - liksom 6550
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-10 15:41

Jag är inte speciellt kunnig omkring själva apparaterna. Men alltid lärorrikt att läsa andra och eventuellt slå själv på nätet. Det som är viktigt för mig är att vi kan lyssna och jämföra 6550 och några KT88:or. Att göra detta korrekt är ju hemskt svårt. Det skall ju nivåanpassas med m m.

Så här skrivs det på wikipedia (eng) om 6550.

"Based on the 6L6 vacuum tube, the 6550 was designed to have higher output power and better stability. It operates with a plate voltage of 600VDC, a screen voltage of 400VDC, and plate dissipation of 35 watts.[2] The KT88, KT90, and 6550, although not identical, are often interchangeable, dependent on external circuit parameters".

Så de kan ibland i vissa förstärkare vara utbytbara. Så i min manual står det tydligt att 6550 rör också går att använda liksom KT 88 och KT 94.
Det är det viktiga att veta om vi tänker lyssna helt subjektivt på några olika typer.

Mätapparaten är redan framtagen. Så vi kanske ber att vi också lånar LennartJ klass A kopplade KT88:or så att vi verkligen kan vältra oss i olika sätt att ställa till det.

Nu skall vi åka till Alingsås titta på ljusfestivalen, äta räkor och lagom dos av dricka.
http://www.lightsinalingsas.se/

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 16:17

Ganska seriös test av olika 6550 och KT88 av Watford Valves
http://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/testreport_42.pdf

Var det någon som ville veta mer om 6550/KT88? Läs
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm
Sajten jacmusic.com ägs av Dipl. Ing. Jac van de Walle
Han uttrycker en del åsikter som inte är okontroversiella,
men jag uppskattar i alla fall alla fakta han har sammanställt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 16:19

:mrgreen: "bass is deep and fluid"

Seriöst test?
Ultra-audio-flum.

Ett seriöst test hade inneburit mätningar av resp. rör i en rörtestare samt i lite olika stärkare
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 17:24

Morello skrev::mrgreen: "bass is deep and fluid"

Seriöst test?
Ultra-audio-flum.

Ett seriöst test hade inneburit mätningar av resp. rör i en rörtestare samt i lite olika stärkare

Läs bättre!
Det är just vad de gjort, men de känner sin kundkrets som i första hand vill ha svar på frågan
"Vilket sound ger rörfabrikat X jämfört med andra?" så det var väl det enda du såg?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-11 08:45

Att alla inte var pentoder ett tag var ju för att ett patent hindrade konkurrenterna.

Så funktionsmässigt är dom inte äpplen och päron utan man byggde för att få samma data/funktion men utan att bryta mot patentet.

I en förstärkare med justerbar bias kan man stoppa i vilket rör som helst som är pinkompatibelt och det fungerar.

Att arbetspunkten för något annat än den är avsedd för skulle bli optimal är dock rena turen i så fall.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-11 18:58

lennartj skrev:Ganska seriös test av olika 6550 och KT88 av Watford Valves
http://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/testreport_42.pdf

Var det någon som ville veta mer om 6550/KT88? Läs
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm
Sajten jacmusic.com ägs av Dipl. Ing. Jac van de Walle
Han uttrycker en del åsikter som inte är okontroversiella,
men jag uppskattar i alla fall alla fakta han har sammanställt.

Intressant läsning om historien och hur de utvecklades.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 13:00

Hm.. JJ är bra grejjer numera. De ryska tillverkarna har vad jag förstått det allt svårare att leverera den höga standard de tidigare hade. Kineserna har fått ett rejält uppsving i kvalitet på senare år. Vi (jag och en kompis) handlade från http://www.tube-sale.com/index.php/tube ... hifi-el34/ gick ganska fort trots att jag beställde 13 st matchade och väldigt prisvärt, inkl alla avgifter ca hälften mot vad rören kostar i Europa+frakt.
Har kört ca 100 timmar, rören mäter perfekt, inga problem.
6550 är den amerikanska varianten/motsvarigheten till KT88 med några designändringar för att kringå patent. Brukar gå utmärkt att köra vilket som. 6550 brukar beskrivas som ljusare, följsammare än KT88 som mer bredaxlad o mörk. Har läst att 6550 är som ying och KT88 yang, lika men olika.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-13 13:19

adagio skrev:Hm.. JJ är bra grejjer numera. De ryska tillverkarna har vad jag förstått det allt svårare att leverera den höga standard de tidigare hade.

JJ, torde tyvärr vara en av de tillverkare som leder ligan över "för tidigt felande rör",
enligt åtminstone en rörleverantör i US.
De rysktillverkade däremot, anses av många bara bli bättre å bättre för varje årgång . . . typ

Var har du fått dina uppgifter från ?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-13 13:24

Hej Adagio!

HAr både JJ och Shuguang KT 88. Just nu har jag de kinesiska Black Treasure. Och trådskapern har lovat att komma en kväll med sina 6550. Samt LennartJ har också lovat komma. Så det blir till att provlyssna.

Mitt problem (?) är dock att jag i första hand har beslutat att jag skall pröva att rätta till tonkurvan med något elektroniskt hjälpmedel (Dirac). Vill försöka nå två mål med detta. Basen är numera realtivt OK. Men kan för grannars skull säkert tämjas något i vissa delar. Sedan är jag inte helt nöjd med röster i alla avseenden. Misstänker att jag skulle bli hjälpt av en något rakare tonkurva.

http://www.axiomaudio.com/blog/audio-od ... 9s-voices/
Det är i alla fall hypotesen. Någon grannes lyssning av min bas avhandlades också på bostadsrättsföreningens städdag som var i lördags så kan jag hjälpa honom med att min bas blir något korrektare och mindre högljud så inte mig emot.

Klart att det kan uppstå andra nackdelar som att jag får en sänkning av känsligheten i praktiken. Samt lite annat plus det faktum att man slänger in något i signalvägen som inte fanns där innan. Men vill ändå prova detta.

Så en sådan lyssningsjämförelse kanske erbjuds för de som vill lyssna och jämföra vad som kan hända.

Sedan lyssna på olika rör när grunden är bättre satt.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 13:35

Jag har läst att många av de rör som kommer från reflektor(?) fabriken blir allt sämre de som kom från st Petersburg winged-C lär vara mycket bra. JJ hade stora problem vid övertagandet men har hämtat upp sig rejält. Av tusen sålda rör har endast sju reklamerats enl tubular wells om jag minns rätt med antalet. Likaså har jag läst flertalet rapporter om falernade Gold Lion och Tung -Sol kopior. Kineser har jag dels egen erfarenhet av men även hört andra som förespråkar numera. Shuguan är robusta och tillförlitliga men det är klart man kan ha otur vad man än köper.
Smaken är olika, själv köper jag gärna NOS när det gäller smårör. Effektrör är ju tyvärr förbrukningsvara så där är priset till viss del avgörande för mig. Om jag kan byta två gånger för samma peng är det bra. Jag tror inte det är någon jätteskillnad på tex EL34B Shuguan och EL34B TAD som är tillverkade i samma fabrik.
Kronkan>Det ska bli kul att höra vilka skillnader ni detekterade.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-13 14:08

adagio skrev:Jag har läst att många av de rör som kommer från reflektor(?) fabriken blir allt sämre de som kom från st Petersburg winged-C lär vara mycket bra. JJ hade stora problem vid övertagandet men har hämtat upp sig rejält. Av tusen sålda rör har endast sju reklamerats enl tubular wells om jag minns rätt med antalet. Likaså har jag läst flertalet rapporter om falernade Gold Lion och Tung -Sol kopior. Kineser har jag dels egen erfarenhet av men även hört andra som förespråkar numera. Shuguan är robusta och tillförlitliga men det är klart man kan ha otur vad man än köper.
Smaken är olika, själv köper jag gärna NOS när det gäller smårör. Effektrör är ju tyvärr förbrukningsvara så där är priset till viss del avgörande för mig. Om jag kan byta två gånger för samma peng är det bra. Jag tror inte det är någon jätteskillnad på tex EL34B Shuguan och EL34B TAD som är tillverkade i samma fabrik.
Kronkan>Det ska bli kul att höra vilka skillnader ni detekterade.

Någon redovisning skall vi väl försöka åstadkomma. Om någon kan lägga upp bilder så är detta också tillåtet. Kör också med NOS vad gäller smårör och likriktarrör. Men har inte hittat bättre ersättare till alla. Så något ursprungligt kinesiskt rör hänger med. Sedan bytte jag något EH rör till NOS vid sista genomgången.

Så kollar rör emellanåt. Trots allt så sker det väl lite tweakande av allt möjligt och jag kan följa upp med att också kolla rörens sammansättning m m. Även kablar kan ändras. Om man har tid och lust.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-13 15:55

Kunde inte låta bli att köpa ett par Mk.III till, fick dem så billigt att jag nästan skäms.
Under bottekåpan ser det ganska snyggt ut

Bild

men under den perforerade huven....

Bild

urk, host, host

Bild

Jag bär ut dem och dammsuger, så får vi se vad som döljer sig. :?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi