Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Nån som hört Magneplanar 3.7?

Inläggav Strmbrg » 2014-10-05 07:18

Det ligger väl i sakens (eller åtminstone i mången teknikintresserads natur) att vilja modifiera, experimentera och fixa i syfte att förbättra. Eller åtminstone förändra.
Så länge diverse vibrationer förekommer - men som inte inverkar på ljudet - så spelar det åtminstone mig ingen roll om de finns där eller försvinner.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-05 09:55

Laila skrev:Ingen som tror att konstruktören vet vad som gör att högisen låter som den gör . . . ?
Om något stag hit eller dit i något annat material skulle göra en väsentlig skillnad
till det "bättre" så får/bör man nog, i detta fall, anta att det föreligger någorlunda koll
på detta hos tillverkaren. . . typ. Men vad vet välan lilla jag ?

Nu är företagsgrundaren Jim Winey nästan ökänd för sin inställning till detaljer. Han brukar citeras på engelskspråkiga forum (kommer inte ihåg de exakta orden) och det säger en del om företagets inställning. All form av uppgradering är också tabu, förrutom att göra 3.7 till 3.7i (som ingen utanför Magnepan vet vad det innebär!). Det är som vanligt en sak att driva ett företag, en annan att göra produkter så bra tekniskt som möjligt. Alla är inte lika noggranna som t.ex. Peter Steindl!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-05 21:30

RogerGustavsson skrev:
All form av uppgradering är också tabu, förrutom att göra 3.7 till 3.7i (som ingen utanför Magnepan vet vad det innebär!).

Känns verkligen inte bra att man inte avslöjar någonting om vad som gör skillnaden mellan 3.7 och 3.7i. Jag var från början inne på att byta in mina 3.7 mot den nya "I" men med tanke på hur liten den ljudmässiga skillnaden är mellan 3.6 och 3.7 och Magnepans eget uttalande; "Will you be able to hear the difference between the 3.7 and 3.7i? Yes, in a careful A-B test, but we don't do sales hype. It is not a 3.8", så tror jag skillnaden är än mindre här. Det enda som man vet är att det tillkommit en dämpande tejp bakom mellanregistret (syns på bilder), men jag skulle vilja veta om det är något mer. För oss stackare här i Sverige är det dock ointressant att skicka sina 3.7 till Minnesota då det enligt Häggis skulle gå på hissnande 25.000 8O. I sådana fall lika bra att byta in 3.7:orna, men är tejpen och eventuellt något mer värt mellanskillnaden.....
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-05 21:49

8O
:?
Va-faan? Jag vill inte ha nån jävla TEJP i högtalarn!

Här daskar man upp enorma mängder flis, åsså handlar'e om TEJP!..

Nä, nu jävlar...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-05 21:59

Strmbrg skrev:8O
Va-faan? Jag vill inte ha nån jävla TEJP i högtalarn!

Här daskar man upp enorma mängder flis, åsså handlar'e om TEJP!..

Nä, nu jävlar...

:D , du får ju den nya modellen för samma pris som du skulle få ge för 3.7 :) . Tänk på en annan stackare som får punga ut med sissådär 25-30.000 för att få tejpen.....och eventuellt något mer får väl tilläggas. Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-05 22:32

Jag har en tejprulle som du kan få för 23 papp. :) Prutat och klart.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-05 22:39

Panelguy skrev:Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit :wink:

Helt vanlig silvertejp, men ditsatt av den riktiga MacGyver? :mrgreen: :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-10-06 01:16

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit :wink:

Helt vanlig silvertejp, men ditsatt av den riktiga MacGyver? :mrgreen: :mrgreen:

Underskatta inte silvertejp, man kan faktiskt bygga en båt om man har några rullar över! :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-06 06:33

Kölen är ju sned!

---

"Åh! Har'u tjacka" nya högtalare?" :)

"Mm, me' membran som e' gjorda av gaffatejp. Skit-exkusivt, sirru!" :?

"Å-fan? Va' bella'rom?" 8O

"Tjäften!!" :evil:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 08:00

Redan de äldre 3.6 hade silvertejp baktill på mellanregistren, en form av reducering av bakåtstrålningen. På 3.7 försvann den och så har den återkommit på 3.7i. Nu lyser silvertejpen igenom det svarta tyget baktill. Kunde man inte valt svart tejp? 25000 kr låter mycket för den där modifieringen som kost 500 Dollar på fabriken. Men det kanske det blir med frakt på två håll och tull och moms? Vill minnas att frakten för mina Tympani från Chicago till Hskvarna gick på 4000 kr på ett håll, med båt över Atlanten. Då kom de i fyra lådor och vägde 123 kg mot 57 kg för 3.7. Ett sätt att minska kostnaden är att själv plocka ut drivelementen (antar att det räcker med bas/mellanregistren i detta fall) och packa dem i en stadig trälåda. En sådan kostar från ca 1400 kr att skicka med flygfrakt till Magnepan. På andra hållet lär det antagligen bli en del att göra med tullen här hemma...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 08:09

Kan de inte skriva "warranty repair" på tullmanifestet på vägen tillbaka? Det borde man väl inte behöva tulla för?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 08:13

Nattlorden skrev:Kan de inte skriva "warranty repair" på tullmanifestet på vägen tillbaka? Det borde man väl inte behöva tulla för?

Ja det låter rimligt. Någon som vet hur det hanteras? I vilket fall är frakten från USA till Svergie mångdubbelt dyrare än på andra hållet. Totalt borde man kunna pressa kostnaden till drygt 10000 kr.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-06 12:22

Men va fan? Silvertejp? Då är det ju ingen dipol längre. Det här verkar mysko.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 13:02

Om du tittar på tyget baktill ser man silvertejpen på 3.7i.
Bild

Är liknande på 3.6.
Bild
Bild

På de sista Tympani, IVa, fanns det lite kraftiga bitar av filt baktill på mellanregistren.
Bild

På Quad av den urspringliga modellen, ofta kallad ESL-57, var insidan av den bakre perforerade plåten också klädd med filt. På så vis blir det lite mindre dipolverkan (lite cardioid) och även mindre inverkan av den bakomvarande väggen, åtminstone för lite högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 14:14

RogerGustavsson skrev:På Quad av den urspringliga modellen, ofta kallad ESL-57, var insidan av den bakre perforerade plåten också klädd med filt. På så vis blir det lite mindre dipolverkan (lite cardioid) och även mindre inverkan av den bakomvarande väggen, åtminstone för lite högre frekvenser.

Strmbrg skrev:Men va fan? Silvertejp? Då är det ju ingen dipol längre. Det här verkar mysko.

Som Strömberg skriver, då är det ju ingen dipol längre. Vad är vitsen med att reducera dipolverkan just för mellanregistret....i en dipol?! 8O Roger, vad har du för teori om att en modell av Tympani samt 3.7 saknar tejp?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 14:54

Vilken fördel är det att ha dipolutstrålning? Har själv provat att ha olika typer av dämpning bakom mina gamla Tympani och de 3.6 jag använt sedan tre år tillbaka. Jag har velat undvika att utrymmet bakom skärmarna bildar ett eget rum, ett extra tillskott av konstlad efterklang. Det är inte dipolerna ensamma om, Stig Carlsson's konstruktioner har också en del tillagt även om det blev mindre och mindremed åren. Att diskanten inte skulle vetta direkt mot lyssnaren utan helst reflekteras var väl en hörnsten?

Med dämpning baktill (egentligen mera blockering i fallet 3.6 och 3.7i) blir det förstås mindre av tillskottet och direktljudet får lite större plats i totalklangen. Vissa frekvenser är fömodligen känsliga för närheten till dämpning/blockering och eventuella reflektioner som slår tillbaka in i de stora membranen bör kanske undvikas? Antagligen stryps mest högfrekvent energi från mellanregistren, en form av mekaniskt delningsfilter. Misstänker att det kan vara lite knepigt med de flacka delningsfilter som sägs finnas i 3.7/3.7i. I de tidiga modellerna med banddiskanten, sas i nästan varje test att bandet "stack ut" från resten av högtalarna. Speciellt engelsmännen villa dämpa diskanten medans tyskarna verkade älska den. Kan tejpen vara ett sätt att göra delningen mot diskanten mindre hörbar? Det är också möjligt att tejpen i kombination med något annat utgör skillnaden mellan 3.7 och 3.7i. Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början. Det är första gången de erbjuder en uppgradering men ingen får veta vad som görs!!! Tycker detta mörkandet slagit tillbaka mot Magnepan. Det finns förvånansvärt många 3.7 och 20.7 till salu, vad det nu beror på....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 14:59

Kunde de inte skickat en tejpare på Europaturné som åkte runt och satte dit den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 15:01

Antar att det räcker med att hänga en badhandduk baktill för en liknande effekt?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 15:18

RogerGustavsson skrev: Kan tejpen vara ett sätt att göra delningen mot diskanten mindre hörbar?
Vet ej men det var just integreringen mellan elementen som nämndes som den största förbättringen jämfört med föregångaren 3.6, banddiskanten stack inte ut på de tejplösa 3.7. Mark, som jag nämnde tidigare, tyckte att 3.7 efter i-uppgraderingen lät en aning mer rolled-off jämfört med innan vilket väl kan förklaras av tejpen baktill.
Jag tror också att Magnepan har förlorat på mörkandet då det är en hel del irritation på Amerikanska planarforum över detta. Ska försöka luska ut huruvida 20.7 har tejp eller inte.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-06 16:05

Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?
Dels så torkar ju limmet efter en tid, dels så ligger ju inte tejpen an ordentligt intill de horisontella stag man ser på bilderna. Det senare lär ju påskynda limtorkandet.
Det verkar ytterst primitivt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-06 16:17

När det gäller Magnepan är det ofta lite primitivt, man tager vad man haver. På mina 3.6 från dec 2003 sitter i varje fall tejpen kvar. Nu sitter ju tapen under tyget och det kan tas av. Integrationen av de olika elementen kan antagligen påverkas. Av någon anledning har man gjort en väldigt brant avskärning av mellanregistret uppåt i 3.6 och låter diskanten ta vid tidigt. Om det nu skulle vara första ordningens filter 3.7/3.7i, bör diskanten komma in väldigt långt upp. Hur ser då mellanregistret ut? I alla tidigare versioner av 3-serien är det 13 magneter och 12 trådar som sitter där.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 17:54

Strmbrg skrev:Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?
Dels så torkar ju limmet efter en tid, dels så ligger ju inte tejpen an ordentligt intill de horisontella stag man ser på bilderna. Det senare lär ju påskynda limtorkandet.

Jag tyckte nog att tejpremsorna i mina 3.6:or från 2000 såg ut att vara ganska uttorkade och hade man tagit av tyget är jag inte säker på att de suttit kvar. Om jag minns rätt var tejpremsorna rätt tunna, ungefär som målartejp, men de kan ju ha bytt till något bättre i 3.7i.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-06 18:12

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-06 18:23

Kul att de gjort ett basstöd! :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-06 21:56

RogerGustavsson skrev: Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början.

Ingen synlig tejp baktill enligt den 20.7-ägare jag frågade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-06 22:03

Strmbrg skrev:Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?

man kan säkert blåsa en liten rök på bakstycket över nämnda yta också och sitter nog säkrare i framtiden :idea:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-07 08:17

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev: Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början.

Ingen synlig tejp baktill enligt den 20.7-ägare jag frågade.

Fast 20.7 är ju lite annorlunda gjord där bas- och mellanregister är åtskilda. Frågan är om det är samma stycke Mylar eller om det två olika? Några hävdar att det är tunnare Mylar för mellanregistret som hos Tympani IVa. Tyvärr har det hävdats så ofta i samband med flertalet Magnepan att Mylaren borde vara borta vid det här laget... Sedan över 40 år har det varit 12 µm Mylar rakt över förutom nämnda Tympani och möjligen 20-serien men det är inget som Magnepan tydliggjort. Det verkar vara omstritt om vad som är en optimal delning mellan mellan- och diskantregistret.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-12 16:41

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev: När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området :wink:

De på 1.7 är av aluminium, nästan identiska med profil till övergångar i golv. De på 3.7 och 20.7 är betydligt tjockare och skulle kosta en bra slant om de vore av solid aluminium! Aluminiumskickt på något träaktigt gisar jag att det är.

Kan lugna Nattlorden med att det funnits kommentarer om hur stabila bafflarna blivit med aluminiumprofilerna. Blir förståss lite antiklimax om det skulle vara t.ex. med aluminiumfolie.

Satt och läste om 3.7 vs 3.7i på ett annat forum och såg detta vilket kanske kan förklare vad listerna är gjorda av;
"If yours are the aluminum frame I would be extra concerned about shipping. I had a buddy get his smashed up while being shipped to him. We were able to look a little closer at the torn open speakers and the aluminum frame is basically just a thin wrap of aluminum around an mdf board. The wooden frame option is actually hardwood which the screws go into rather than mdf.

Hittade också en jämförelse mellan 3.7 och 3.7i som beskriver skillnaden ungefär på samma sätt som Häggis;
"I had the opportunity to compare the 3.7 and 3.7i for an arvo at a mate's place in a system much like my own so was easy to spot the differences. He also has Mye stands so we could compare those and the Sound Anchors.

The changes between the original 3.7 and upgraded panels and the change with adding stands was essentially different in nature.

The change from 3.7 to 3.7i we agreed was primarily a balance shift with additional fullness in the mid bass to lower mids which made for a slightly richer sound overall and moved the weight a bit more towards the overall 20.7 balance.

The addition of stands for the 3.7 didn't so much shift the tonal balance in the mid bass to mid range but rather made resolution/focus/clarity/agility gains overall and also some additional extension down lower. The stands also make possible the use of isolation footers which can take you further down the resolution and speed route.

Both benefits seem valuable so possibly it comes down to whether you feel like you need a richer presentation (3.7i) or a faster more resolved one (stands and mechanical isolation) while keeping the balance fairly largely similar with more extension down lower tho if your running subs this might be less an issue."

"Quote:
Originally Posted by PlanarSpeakerFan View Post
According to my dealer, the bass is significantly improved. No further need for the DWM bass panels. Also a more seamless transition from midrange to tweeter, possibly due to changes in the crossover frequencies.

Wendell made no mention or claims of such improvements whatsoever. He hinted that any detectable change would be subtle at best.

Perhaps the dealer was describing the 20.7's. "

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-13 01:57

Lyssnade de blint? Annars kan man höra vad som helst. Jag hörde t o m skillnad på en strömkabel... vojne!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 08:44

Ofta hör man annorlunda när det lyssnas blint. När "pekpinnar" från tillverkare/demonstratörer kommer med i spelet hör man ofta precis det de vill man ska höra... Allt annat än samma rum och kringutrustning och alternerande mellan de två utförandena 3.7 och 3.7i skulle jag inte tillmäta alltför stort värde.

Jag har hört 3.6 och 3.7 vid olika tillfällen/utrustning. Skulle verkligen inte ta gift på att jag skulle hålla isär dem "från minnet". Det är ju faktiskt mera som förenar än skiljer dem åt. Om nu "i"-modellen skiljer sig ännu mindre från sin närmaste föregångare 3.7, hur stor är då viljan att skicka in sina 3.7 för uppdradering till 3.7i?

Det som skrivits om "i"-uppgraderingen går i riktning mot den tidigare 3.6, alltså lite mustigare/varmare tonal balans. Min ursprungliga upplevelse av 3.7 var att den lät lite kallare än 3.6. Vid en direkt jämförelse mellan 1.7 och 3.7 i samma rum/kringutrustning, var det också så att 3.7 lät lite kallare, slankare men mera högupplöst. Dock bra mycket bättre som helhet mot 1.7. Magnepan's Wendell Diller hävdade när 3.7 introducerades att den föredrogs av alla vid jämförelse med 3.6 när de gjort utvärdering bland de anställda. Det brukar väl sägas att man ska vara försiktig med snabba jämförelser av högtalare? Att det blir mera fokus på vad som skiljer dem åt än vad de gör i var och en för sig. I fallet Magnepan finns det tydliga skiljelinjer mellan modellerna med banddiskant och de utan. Inom de två modellinjerna är skillnaderna små men de finns där i form av t.ex. utsträckning i basen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi