Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Ingen som tror att konstruktören vet vad som gör att högisen låter som den gör . . . ?
Om något stag hit eller dit i något annat material skulle göra en väsentlig skillnad
till det "bättre" så får/bör man nog, i detta fall, anta att det föreligger någorlunda koll
på detta hos tillverkaren. . . typ. Men vad vet välan lilla jag ?
RogerGustavsson skrev:
All form av uppgradering är också tabu, förrutom att göra 3.7 till 3.7i (som ingen utanför Magnepan vet vad det innebär!).
Strmbrg skrev:8O
![]()
Va-faan? Jag vill inte ha nån jävla TEJP i högtalarn!
Här daskar man upp enorma mängder flis, åsså handlar'e om TEJP!..
Nä, nu jävlar...
Panelguy skrev:Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Kanske är en väldigt dyr och fin high-endtejp man satt dit
Helt vanlig silvertejp, men ditsatt av den riktiga MacGyver?![]()

Nattlorden skrev:Kan de inte skriva "warranty repair" på tullmanifestet på vägen tillbaka? Det borde man väl inte behöva tulla för?

RogerGustavsson skrev:På Quad av den urspringliga modellen, ofta kallad ESL-57, var insidan av den bakre perforerade plåten också klädd med filt. På så vis blir det lite mindre dipolverkan (lite cardioid) och även mindre inverkan av den bakomvarande väggen, åtminstone för lite högre frekvenser.
Strmbrg skrev:Men va fan? Silvertejp? Då är det ju ingen dipol längre. Det här verkar mysko.
Vet ej men det var just integreringen mellan elementen som nämndes som den största förbättringen jämfört med föregångaren 3.6, banddiskanten stack inte ut på de tejplösa 3.7. Mark, som jag nämnde tidigare, tyckte att 3.7 efter i-uppgraderingen lät en aning mer rolled-off jämfört med innan vilket väl kan förklaras av tejpen baktill.RogerGustavsson skrev: Kan tejpen vara ett sätt att göra delningen mot diskanten mindre hörbar?
Strmbrg skrev:Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?
Dels så torkar ju limmet efter en tid, dels så ligger ju inte tejpen an ordentligt intill de horisontella stag man ser på bilderna. Det senare lär ju påskynda limtorkandet.
Det verkar ytterst primitivt.
RogerGustavsson skrev: Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början.
Strmbrg skrev:Hm, hur länge kan man vänta sig att den där tejpen kommer att sitta fast?
Dels så torkar ju limmet efter en tid, dels så ligger ju inte tejpen an ordentligt intill de horisontella stag man ser på bilderna. Det senare lär ju påskynda limtorkandet.
Det verkar ytterst primitivt.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev: Hur är det med de stora 20.7, har de också tejp baktill? 3.7i sägs vara inspirerade av de större 20.7 som sägs ha "i"-teknologin med från början.
Ingen synlig tejp baktill enligt den 20.7-ägare jag frågade.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev: När jag skulle beställa mina 3.7 frågade jag om prover på de olika alternativ som finns, Sheila på Magnepan skickade några stycken olika i alu och trä samt tyger. De i alu ser ut att tillhöra 1.7 och är svängda aluminiumprofiler. Kanske skall tillägga att de i mina ögon ser ut att vara aluprofiler men jag är ingen expert på området![]()
De på 1.7 är av aluminium, nästan identiska med profil till övergångar i golv. De på 3.7 och 20.7 är betydligt tjockare och skulle kosta en bra slant om de vore av solid aluminium! Aluminiumskickt på något träaktigt gisar jag att det är.
Kan lugna Nattlorden med att det funnits kommentarer om hur stabila bafflarna blivit med aluminiumprofilerna. Blir förståss lite antiklimax om det skulle vara t.ex. med aluminiumfolie.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster