Moderator: Redaktörer
adagio skrev:För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.
adagio skrev:1,6 låter mer förlåtande, mer rock'n'roll rally. Medans 3.7 är avslöjande, klassisk orkester och formel 1. Sida vid sida står det dock utom allt tvivel att 3.7 är mer fullvuxen mer detaljerad och korrekt. En bättre högtalare helt enkelt.
RogerGustavsson skrev:Ofta hör man annorlunda när det lyssnas blint. När "pekpinnar" från tillverkare/demonstratörer kommer med i spelet hör man ofta precis det de vill man ska höra... Allt annat än samma rum och kringutrustning och alternerande mellan de två utförandena 3.7 och 3.7i skulle jag inte tillmäta alltför stort värde.
Jag har hört 3.6 och 3.7 vid olika tillfällen/utrustning. Skulle verkligen inte ta gift på att jag skulle hålla isär dem "från minnet". Det är ju faktiskt mera som förenar än skiljer dem åt. Om nu "i"-modellen skiljer sig ännu mindre från sin närmaste föregångare 3.7, hur stor är då viljan att skicka in sina 3.7 för uppdradering till 3.7i?
Det som skrivits om "i"-uppgraderingen går i riktning mot den tidigare 3.6, alltså lite mustigare/varmare tonal balans. Min ursprungliga upplevelse av 3.7 var att den lät lite kallare än 3.6. Vid en direkt jämförelse mellan 1.7 och 3.7 i samma rum/kringutrustning, var det också så att 3.7 lät lite kallare, slankare men mera högupplöst. Dock bra mycket bättre som helhet mot 1.7. Magnepan's Wendell Diller hävdade när 3.7 introducerades att den föredrogs av alla vid jämförelse med 3.6 när de gjort utvärdering bland de anställda. Det brukar väl sägas att man ska vara försiktig med snabba jämförelser av högtalare? Att det blir mera fokus på vad som skiljer dem åt än vad de gör i var och en för sig. I fallet Magnepan finns det tydliga skiljelinjer mellan modellerna med banddiskant och de utan. Inom de två modellinjerna är skillnaderna små men de finns där i form av t.ex. utsträckning i basen.
RogerGustavsson skrev:adagio skrev:För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.
Fast det är ju ingen tjock aluminium, utan aluminiumklädd MDF som snarare är sladdrigare än profilerna i solitt trä (ek, körsbär etc.)? Själva baffeln är av 19 mm MDF med fyra stycken tunna (0.8 mm) plåtstrimlor på sidorna för att ge lite stadga.
Strmbrg skrev:Beträffande lutningen: Trodde dessa lite större skärmar alltid skulle stå i lod. De minsta lutar ju friskt bakåt och allteftersom panelen blir högre så avtar lutningen.
Strmbrg skrev:Det där med att stabilisera skärmarna tror jag bottnar i ett "klassiskt" missförstånd. Det handlar rimligtvis INTE om en kolv- eller snarare uppochnervänd pendelrörelse där HELA högtalaren rör sig likriktat över hela dess massa. Det handlar snarare om partialresonanser. Sådant är MYCKET komplext och kan INTE hanteras med vare sig en massiv list eller stag på baksidan.

Strmbrg skrev:Jag fick istället ett erbjudande om den kommande modellen 3.7i till samma pris.
Tillslag gjordes, handpenning lades och leverans sker i slutet av oktober.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster