Magneplanar 3.7i nu med löpande recension.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Nån som hört Magneplanar 3.7?

Inläggav adagio » 2014-10-13 10:11

Vad kul för dig!! Verkligen, jag bytte själv från 1.6qr till 3.7 för ett halvår sedan. Räkna med lång inspelning. Jag lirade med motstånd i diskanten första månaderna, annars blir det för påträngande, när bas o mellanregistret spelat till sig kommer nivån i förhållande till diskanten vara helt rätt och du kan köra med dom bypassade. Jag är ju en riktig tweaknisse men med dessa 3,7 känner jag inte behov av att ändra något alls. 3.7i lär ju vara ännu bättre. För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.
Om du vill ha bra motstånd under inspelningstiden kan jag skicka de path audio som jag köpte, du får givetvis låna dom, jag tycker att de cementmotstånd som de skickar med låter rätt trist i jämförelse. Path gör att inspelningtiden blir roligare. Dra ett mail i så fall : ) Jag tyckte de lät absolut bäst helt i lod med lagom invikling. En en gång grattis!
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 12:23

adagio skrev:För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.

Fast det är ju ingen tjock aluminium, utan aluminiumklädd MDF som snarare är sladdrigare än profilerna i solitt trä (ek, körsbär etc.)? Själva baffeln är av 19 mm MDF med fyra stycken tunna (0.8 mm) plåtstrimlor på sidorna för att ge lite stadga.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-13 12:29

Tack Adagio!

Ja, jag ser fram mot slutet av oktober då de skulle vara här.
Beträffande lutningen: Trodde dessa lite större skärmar alltid skulle stå i lod. De minsta lutar ju friskt bakåt och allteftersom panelen blir högre så avtar lutningen.
Har dragit slutsatsen att dipoler är det enda som funkar i mitt smala rum, där ju högtalarna hamnar väldigt nära sidovägg.
Har hursomhelst inte fått till det med lådor. Det blev mest en massa krångel utan godtagbart resultat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 13:57

Ja, de hamnar i lod om man inte stoppar något under fötterna på dem. Jag har aldrig känt det behovet. Några är oroade över att de känns lite ostadiga och det är de ju. Hemma hos mig är det framförallt rumsresonanser som blir mindre utpräglade med de här dipolerna.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 14:04

Tjock o tjock allt är relativt. Jag ska mäta når jag kommer hem. Det har dock bara en kosmetisk effekt tror jag. Och låter gör de, förbannat bra dessutom.
Jag lyssnade hemma i samma rum, med samma elektronik på mina 1,6 och mina. 3,7. 1.6 tjänstgör med en Krell KAV 400 xi som TV/film ljud i vanliga fall.
1,6 låter mer förlåtande, mer rock'n'roll rally. Medans 3.7 är avslöjande, klassisk orkester och formel 1.
Sida vid sida står det dock utom allt tvivel att 3.7 är mer fullvuxen mer detaljerad och korrekt. En bättre högtalare helt enkelt. Jag kommer inte ihåg vad du driver med? Jag driver mina med 50W klass A rör i land med mer UL för 75W eller 100W. 50W klass A rör räcker faktiskt väldigt bra.
Det följer ju med brickor för ev vinkling, men det är inget att pyssla med tycker jag.
Svajar? Ja om man går fram och gungar på dom. Men inte av musik inte mer än vad SD-fötter brukar medge. Likaså ser gunget ut att vara rätt låg frekvens?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 14:28

adagio skrev:1,6 låter mer förlåtande, mer rock'n'roll rally. Medans 3.7 är avslöjande, klassisk orkester och formel 1. Sida vid sida står det dock utom allt tvivel att 3.7 är mer fullvuxen mer detaljerad och korrekt. En bättre högtalare helt enkelt.

Bra sammanfattat! När det gäller aluminiumlisterna, har många trott att det har varit ett stabilare alternativ till trälisterna. En stabilare baffel skulle kunna göra skillnad.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 15:10

Kanske.... Det finns olika skolor, men det vet ju du lika bra som jag. Enl Peter Gunn som jag mailat en hel del med är ju styvning inte något i sig att eftersträva utan snarare ramens förmåga att leda bort och absorbera resonanser i membranet. Jag hade rätt avancerade planer på att tillverka en ram i komposit med kolfiber men efter diskussioner med Peter la jag ner det. Han menar att hardwood är det enda rätta. Kanske har han rätt. Oavsett blir det rejäla förbättringar att byta ut filterkomponenterna i mina gamla 1.6 men i dessa känner jag iaf än så länge inget behov av att röra något. Jag tycker tonaliteten är underbar. Dock vet jag vad Jensens PIO Cu foliekondemsatorer brukar göra med ljudet när de stoppas in i stället för fjuttiga polyprpylen dito. Har just moddat min Cary V-12r , den var bra innan, nu är den grym.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 16:08

Jaha, den där PG är lite egen. Vet inte varför många fått för sig att hårdträ leder bort vibrationer så bra. Ingen verkar ha kollat. På vilket sätt skulle det ledas bort från drivelementet? Det innebär att träet skulle fungera som en diod och bara leda vibrationerna åt ett håll. Nu är ju PG en snickare av rang och tänket passar in i hans företag. Man skulle kunna bygga en xylofon av MDF och en av hårdträ (ek, teak, cumaro, bankirai) och testa....

När det gäller filterkomponenter är det möjligen spolarna som tveksamma. Någon hävdade att kärnorna kunde vibrera (det sitter i regel spolar med kärna i basfiltren). Kondensatorerna är ofta av samma typ som t.ex. Ino använder i sina högtalare.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 16:48

He he. Klart det passar bäst med hårdträ. Ang spolarna, de gör sitt jobb. Men andra spolar, kan förutsatt att man ser till att alla värden bibehålles låta bättre. Jag tyckte att de folie/papper/vax spolar jag valde lät bättre. Dock gav de Jensen PIO Cu en större förbättring. Det är ju inget fel på de kondensatorer som de använder, (Erse) men Jensen låter sjukt mycket bättre. Dock är de väldigt stora, och jag vågar inte tänka på vad högtalaren skulle kosta om de var monterade från början i separat låda såklart.
Men som jag sa innan, 3.7 och förmodar jag 3.7i låter riktigt bra som de är.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-13 18:42

Det där med att stabilisera skärmarna tror jag bottnar i ett "klassiskt" missförstånd. Det handlar rimligtvis INTE om en kolv- eller snarare uppochnervänd pendelrörelse där HELA högtalaren rör sig likriktat över hela dess massa. Det handlar snarare om partialresonanser. Sådant är MYCKET komplext och kan INTE hanteras med vare sig en massiv list eller stag på baksidan.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-10-13 20:46

RogerGustavsson skrev:Ofta hör man annorlunda när det lyssnas blint. När "pekpinnar" från tillverkare/demonstratörer kommer med i spelet hör man ofta precis det de vill man ska höra... Allt annat än samma rum och kringutrustning och alternerande mellan de två utförandena 3.7 och 3.7i skulle jag inte tillmäta alltför stort värde.

Jag har hört 3.6 och 3.7 vid olika tillfällen/utrustning. Skulle verkligen inte ta gift på att jag skulle hålla isär dem "från minnet". Det är ju faktiskt mera som förenar än skiljer dem åt. Om nu "i"-modellen skiljer sig ännu mindre från sin närmaste föregångare 3.7, hur stor är då viljan att skicka in sina 3.7 för uppdradering till 3.7i?

Det som skrivits om "i"-uppgraderingen går i riktning mot den tidigare 3.6, alltså lite mustigare/varmare tonal balans. Min ursprungliga upplevelse av 3.7 var att den lät lite kallare än 3.6. Vid en direkt jämförelse mellan 1.7 och 3.7 i samma rum/kringutrustning, var det också så att 3.7 lät lite kallare, slankare men mera högupplöst. Dock bra mycket bättre som helhet mot 1.7. Magnepan's Wendell Diller hävdade när 3.7 introducerades att den föredrogs av alla vid jämförelse med 3.6 när de gjort utvärdering bland de anställda. Det brukar väl sägas att man ska vara försiktig med snabba jämförelser av högtalare? Att det blir mera fokus på vad som skiljer dem åt än vad de gör i var och en för sig. I fallet Magnepan finns det tydliga skiljelinjer mellan modellerna med banddiskant och de utan. Inom de två modellinjerna är skillnaderna små men de finns där i form av t.ex. utsträckning i basen.

Håller med om att en jämförelse mellan 3-seriens modeller som inte görs i samma rum med samma elektronik är fullständigt meningslös. I den nyligen publicerade recensionen i HiFi+ påpekar Martens att han aldrig haft 3.7 men har stor erfarenhet av den. Jag tolkar det som att den aldrig har funnits i hans rum men att han hört högtalaren i andra uppställningar, ändå drar han långtgående slutsatser 8O .
Jag hävdar fortfarande att mina 3.6 lät något varmare pga den lite lösare basen, 3.7 har en tightare, mer artikulerad och lite rappare bas vilket som bekant kan låta lite kallare än en mulligare bas. Har sett några som tyckt att även 3.7i är "kallare" och slankare än 3.6 så vill man ha en varmare återgivning får man nog välja den.....eller elektronik/kablar med varmare karaktär.

Wendell lär på frågan om vad som utgör skillnaden mellan 3.7 och "i" sagt; "Nothing that is technically all that impressive"........kan det vara tejpen? Magnepan säger ju också att det inte är en 3.8 vilket kanske är en hint om att skillnaden är mindre än mellan 3.6 och 3.7....vilken inte heller var stor. Även om jag är sugen på att byta in 3.7 mot 3.7i tror jag inte ljudskillnaden motiverar mellanskillnaden i pris, skulle absolut gjort uppgraderingen för $500 men den summan får tyvärr mångdubblas här :(
Nu när Magnepan verkar ha fått för sig att tätare modellbyten är vägen att gå, hur långt borta är en 3.8........men när jag läst den kommande recensionen av Jacob Heilbrunn i TAS kanske jag ändrar mig :wink:

RogerGustavsson skrev:
adagio skrev:För alla som undrar- det är ganska tjocka aluprofiler med MDF. Helt rätt med mörkgrått tyg, har det själv men med ljusgrå aluminium.

Fast det är ju ingen tjock aluminium, utan aluminiumklädd MDF som snarare är sladdrigare än profilerna i solitt trä (ek, körsbär etc.)? Själva baffeln är av 19 mm MDF med fyra stycken tunna (0.8 mm) plåtstrimlor på sidorna för att ge lite stadga.

Ja Wendell hävdade med bestämdhet att alulisterna inte gjorde panelerna stabilare när jag frågade inför köp, kanske är det tvärtom.

Strmbrg skrev:Beträffande lutningen: Trodde dessa lite större skärmar alltid skulle stå i lod. De minsta lutar ju friskt bakåt och allteftersom panelen blir högre så avtar lutningen.

Tilta dem inte bakåt, klart sämre tycker jag.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 21:04

Strmbrg skrev:Det där med att stabilisera skärmarna tror jag bottnar i ett "klassiskt" missförstånd. Det handlar rimligtvis INTE om en kolv- eller snarare uppochnervänd pendelrörelse där HELA högtalaren rör sig likriktat över hela dess massa. Det handlar snarare om partialresonanser. Sådant är MYCKET komplext och kan INTE hanteras med vare sig en massiv list eller stag på baksidan.

Nja, många har fått för sig att det är små rörliga massor och det inte spelar någon roll om baffeln är stadig och har hög resonansfrihet. De "små" massorna är lika stora som för mera konventionella drivelement. Ett test är att hålla själva drivelementet i händerna när man spelar på det. Kittlar på bra. Infästningen i baffeln var tidigare bättre än den med häftklammer som används numera. Skulle nästan kunna tänka mig att modellerna med banddiskanten är mindre stabila än övriga, då den smala biten mellan diskanten och planarelementet inte är något under av hållfasthet. Även Peter Gunn (som egentligen heter något annat) tycks föredra stag för minskning av "svajet". Bo Bengtsson rapporterade en gång att han vid mätning på Megatrend klängde sig fast och mätte upp en ökning av nivån, om jag minns med 4 dB vid 30 Hz. Det skulle i princip alla större Magnepan må bra av. Alltså ökad statisk massa och lite mindre resonansvillga bafflar tror jag på...

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 21:19

Hej!
Har nu suttit o lirat en timme, då slog det mig att jag lovat något. Jag skulle mäta....skjutmått fram.
Okej! De alulister jag har är krökta runt MDFn, godtjockleken på alun är 4mm. Ingen direkt mesig tjocklek i kombo med MDFn. I ytterkanten är den även på bakkanten dvs tot 8mm tjock.
Bild
Liten bild på skönheterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-13 21:26

Flott rum! Det är rätt sparsamt möblerat, hur är efterklangen?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 21:43

Tyvärr för lång mellan 400-2000Hz annars riktigt fin vattenfallsmätning. Lagom med moderata pucklar i basen för att leva utan att störa.
Men jag planerar att investera i vicoustic akustikplattor. De jobbar i precis rätt område och har lite diffusor effekt dessutom.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 22:10

Driver dessa rumsdelare med detta monster.
Bild :twisted:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-14 05:04

Ser ut som att vi kommer attt ha samma utförande på panelerna Adagio och jag. Jag brukar förvisso ha såpass mörkt i rummet att man knappt ser hur högtalarna ser ut. Men den svårt diskreta storleken kommer dock att framgå. :)

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 05:53

Jag är för lat för att ta reda på't, du har säkert beskrivit det förr, vad driver du dem med? Eller snarare vad kommer du driva dom med?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-14 07:41

Jag har en Exposure-apparat som kommer att få tjänstgöra som draghäst. Är dålig på modeller, men det är ett stereoslutsteg som heter 3010 tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-14 07:51

Ni ser ut att ha väldigt olika rum. Jag har väl något mitt i mellan. Jag är lite allergisk mot kala rum där ljudet hörs studsa omkring.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 16:48

Håller med dig fullständigt ang kalla rum. De flesta nyproducerade hus låter rätt kallt. Detta är från 1895 så väggarna är av tegel o trä samt någon form av vass/cement och tygväv. Så trots rätt minimalistisk inredning låter det bra. Ovansagda frekvensområde måste dock dämpas. Jag var inne på diffusorer rakt bakom panelerna men jag står o väger, kanske blir det bättre med bara vicoustic absorbenter.vad säger du/ni?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-10-14 17:00

Gardiner verkar inte vara på modet. Jag tror att just sådant som gardiner och småplock och tavlor är bra för akustiken.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 18:51

Jo visst är det så. Vi har bara inte enats än, om modell o färg, samtidigt håller jag med min sambo om att höga djupa fönster är snyggast utan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-14 21:39

Jaha, så kom de till slut. Lite antiklimax då kartongen med bland annat fötterna hade missats. Fast jag har gjort en specialare så de kan stå ungefär där jag vill ha dem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-15 19:06

Är detta helt nya ospelade 3.7 eller 3.7i du har inhandlat?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-11-15 23:32

Står i första inlägget:
Strmbrg skrev:Jag fick istället ett erbjudande om den kommande modellen 3.7i till samma pris.
Tillslag gjordes, handpenning lades och leverans sker i slutet av oktober.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-16 08:52

Tack för klargörandet. Om de helt ospelade framgår inte och det är viktigt när det gäller Magnepan, de kräver rätt många timmars spelning för bra ljud. Helt nya kan de låta anemiska.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-16 10:38

Ja de är helt nya från kartong. Fötterna hade emellertid slarvats bort, så det är instabilt som fan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-17 18:21

Bild
Provisorisk men fungerande uppställning. Eftersom fötterna saknas så står de lite långt fram och lite tätt ihop.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-17 20:30

Sirru, där har vi ju pjäserna. Ser att du placerat diskanterna utåt vilket jag tror är bättre än den rekommenderade "tweeters in" då ljudbilden kan bli väl smal och liten när de står så tätt ihop. Hur långt ifrån sitter du? Hur uppfattar du skillnaden mot 1.6 så här initialt?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi