Just nu sitter jag och tittar på dessa baslådor i mitt rum. Eftersom tct98 byggde nya lådor så fick jag köpa hans första variant. De var då tomma. Men jag har fyllt dem med SS8545, en 300 uF kondensator och dämpull. Så nu spelar de hos mig tillsammans med mina OA52LE.
Jag märker ingen distinkt skillnad mot endast OA52LE. Jag hade förväntat mig "mer". Men "mer" vadå? Mer bas eller djupare bas eller...
I alla fall funderar jag lite på dämpningen. Enligt instruktion från John Larsen ska OA52:s fyra fack fyllas med vardera en bit 175x175x95 mm stenull 25 kg/m3. Den ena biten ska vara stående i ett fack, de övriga ska ligga i botten. Ni kan se det här på tct98:s bild över OA52klonen från den här tråden http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=54498&start=90.
Bilden är från botten på en OA52-klon. Hålet till elementet sitter ovanför den fjärde kvadranten. På baslådorna sitter elementet in i sidan på tredje kvadranten. Den stående ullbiten är då tryckt så långt till höger det går. Men blir det för mycket dämpning och för tätt? Hur kommer jag att uppleva det om jag t ex halverar tjockleken på den stående ullbiten? Eller ännu mer drastiskt ändring av dämpningen?