På senare tid har det varit flera trådar med dipol-tema här på forat. För några år sedan försökte även jag mig på något som var inspirerat av Linkwitz Orion, men det blev inte bra. Tanken på en fullregister-dipol lever dock vidare och då jag med åren landat i en medvetenhet om att mina SPL-krav inte längre ligger på en nivå som i tonåren kan jag inte låta bli att göra ett nytt försök.
Återigen inspirerad av Linkwitz, men denna gång av hans senaste storverk; LX521. Jag gillar dock inte formen på topparna. Men istället för att försöka simulera och räkna på en annan form tänkte jag bygga en testpanel och istället försöka utvärdera resultatet med lite mätningar. Element finns redan hemma. Dessa var delvis egentligen tänkta till ett annat projekt som sjösattes i den här byggtråden:
viewtopic.php?f=3&t=57724
Tyvärr strandade det projektet, men nu är jag taggad på nytt - även om tiden, som alltid, har en tendens att sätta käppar i hjulet. Det kommer alltså att ta sin tid, men så får det va...
Så, tidigare ikväll stack jag sticksågen i en planka för att yxa till en testbaffel. Jag erkänner utan omsvep, att det förmodligen är den mest misshandlade träbit som hanterats av mina händer

Elementen kräver ingen närmare presentation; det handlar om Scanspeak Revelator 15S/8530K01 - en coatad och skärmad variant av 15W - och Vifa XT25TG30 som diskant. Här i en MTM-konfig med lite oregelbunden form för att om möjligt jämna ut problemen med utsläckning och förstärkning vid olika frekvenser.

Vid ett eventuellt skarpt läge kommer jag nog att bygga en tjockare panel, men det kommer då att krävas ordentliga urfräsningar på baksidan för att inte kväva elementet:

Mätmikrofonen riggades en meter mitt framför baffeln:

Jag använder Room EQ Wizard v5 och ett externt ljudkort, Fast Track C400 med balanserade mik-ingångar och fantommatning. Miken är en Behringer ECM-8000. Ljudkortet har jag kalibrerat enligt anvisningarna i REW, men mikrofonen är tyvärr inte kontrollerad, dock relativt ny, direkt från Thomann

Till hjälp har jag en Behringer DCX2496 som filter och EQ samt en Denon AVR-1707 som endast agerar flerkanals slutsteg via 7.1 EXT.IN.
Nu kör vi! Först en mätning av bara basarna utan diskant. Inga filter eller EQ. Man kan direkt se den karaktäristiska lutningen på exakt 6dB/okt från ca 500 Hz och nedåt. Dessutom två tydliga toppar vid ca 550 och 900 Hz. Vad de beror på har jag inte funderat på så mycket, men är säkert en konsekvens av formen på baffeln (den är 500x300 mm med ca 70 mm insvängda sidor).

Efter ett par timmars mekande med DCX:en börjar det likna något. Jag har lagt till diskanten, delat vid 2,5 kHz, nivåanpassat registren och låter EQ:n kompensera den öppna baffelns egenheter. Ännu ingen subbas inkopplad. Och då ser det ut så här

Jag lämnar REW för en stund, slänger mig i soffan och avnjuter några "riktiga" vax. Lite blandat av det som ligger framme; Dire Straits, Nisse Landgren, Rigmor, Arvo Pärt och Jill Johnson. Först är jag bara nöjd över att det låter och att det låter bra. Sen lyssnar jag mer fokuserat och blir än mer övertygad om att det här kan bli riktigt bra. Väl medveten om att jag bara lyssnar på en kanal (inte ens riktig mono). Efter ytterligare en stund kommer jag på att jag ju inte har någon subbas inkopplad. Jag går fram till högtalaren för att verkligen bekräfta att det inte kommer bas från någon av mina subbar. Hur kan det vara möjligt att de här plankorna utan låda kan låta så fullödigt!? Visst jobbar membranen duktigt, men jag mäter ändå 80 dB vid lyssningsplats!
Med lätt ökad puls sätter jag mig vid datorn på nytt. Kopplar in en sub (som står som fundament till dipolen) och börjar ratta in DCX:en så att subben möter upp mot dipolen. Jag delar ganska brant, 24dB/okt både HP och LP vid 90Hz. Därefter, med subben inkopplad mäter jag så här:

Återgår till soffan och laddar in samma låtar som tidigare. Jösses - nu släpper det bortom alla förväntningar

Om det mot förmodan sedan skulle behövas ytterligare stöd i den lägre botten, så har jag även två biosubbar i samma rum som går riktigt lågt.
Ok, det var väl allt för ikväll. Ska smälta intrycken och ladda om. Blir till att bygga en testlåda för basen också innan jag går "all in". Goodbajs!