Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:har du provat att löda med ren lödkolv? om det flyter ut då?
Objektivisten skrev:Det står Flex-tr 300/300 V.
Kabelexpress NW Gesellschaft mbH
KarlXII skrev:Det är säkert tenn.
KarlXII skrev:Det är säkert tenn. Kinesen som tillverkade skiten fick ett parti billigare än kopparn.
roggaro skrev:KarlXII skrev:Det är säkert tenn. Kinesen som tillverkade skiten fick ett parti billigare än kopparn.
är det verkligen tillåtet att skriva som du gör? om än med ironi
roggaro skrev:KarlXII skrev:Det är säkert tenn. Kinesen som tillverkade skiten fick ett parti billigare än kopparn.
är det verkligen tillåtet att skriva som du gör? om än med ironi
petersteindl skrev:Jag skulle bli förvånad om det är förtennd koppar. Det är vad jag hört inte tillåtet med förtenning av kabelanslutningar i 230 volt nätet.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Jag skulle bli förvånad om det är förtennd koppar. Det är vad jag hört inte tillåtet med förtenning av kabelanslutningar i 230 volt nätet.
Mvh
Peter
Jag tror du har fel.
Det man inte får göra är att löda, men jag tror inte det är otillåtet att använda kablar vars ledaryta är elektropläterad med tenn.
Sådana kablar närmar sig enkardeliga kablar sett ljudkvalitetsmässigt. Skulle jag kvalitetssortera så skulle ordningen blir:
1. Bäst = enkardeligt.
2. Näst bäst = tennpläterad fåkardelig kabel.
3. Tredje bäst = fåkardelig ren koppartråd.
4. Näst sämst = silverpläterad fåkardelig kabel.
5. Sämst = mångkardelig silverpläterad kabel.
Vh, iö
IngOehman skrev:Galvanisera är att sätta Zink på något, nästan undantagslöst handlar det om järnföremål som galvaniseras. Galvanisera är ALLTID en elektrokemisk process. Det kan man om inte annat lista ut genom att analysera begreppet etymologiskt.
Begreppet varmgalvning är trots att det är så populärt, heltossigt. Varm-/sprutförsinkning har ingenting med galvanisering att göra, även om det är Zink man lägger på i båda fallen. Men ordet galvaniering har med den galvaniska metoden att göra och inte med ämnet Zink att göra.
Det finns även andra galvaniska processer som används för att täcka föremål, alltså med andra metaller än Zink, men av olika skäl använder man inte begreppet galvanisering då. Det generella begreppet är elektroplätering.
När man förtennar saker, som regel handlar det om koppar, så kan det ske både genom en värmeprocess (alltså inte en elektrokemisk process) och då påför man helt enkelt smält tenn, eller med elektroplätering.
Vh, iö
Objektivisten skrev:Den står och spelar in nu. Den är fåkardelig. Denna ser ut att vara samma: http://www.belysningsmaterial.se/shop/product/sladd-2x075-transparent-oval?tm= Här står det nickel men kan det vara "färgen"? Det ser onekligen ut som tennplätering.
Eri skrev:Du kan väl ta en skarp kniv och skrapa av pläteringen på en kardel. Då borde man se om det är koppar under.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster