Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:Vilken kul bild.
murgatroyd skrev:Nä, det fanns inga IRS hos Dimitrij Sovre, och det syns i "artikeln" att det bara är inlagt en bild på dessa.
Tydligen tyckte artikelförfattaren att Mark Levinson HDQ systemet inte räckte... annars fanns ett komplett sådant både på Luntmakargatan och sen Kammakargatan, (bilden inte därifrån). Har själv lyssnat några gånger.
Dimitrij dog redan 1996 endast 70 år gammal, och som jag skrivit tidigare saknar jag honom också. Mycket trevlig och seriös. Och en sann entusiast.
The HQD system Price: $30 000. (1972)
In 1972 Mark Levinson had everything ready to make a complete system except the speakers. So it took the best tweeter, medium and bass speakers he could find and assembled them together. The LNC-2 was used as a filter, and some ML2s were providing volts and amperes.
Hartley, a 60cm (24") driver in a huge and heavy box ;
Quads ESL57 where used for the medium. 2 at the left, 2 at the right ;
Decca ribbon tweeters for the high frequencies ;
[ Bild ]
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Vilken kul bild.
Ser du vad det är för skivspelare?![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Laila skrev:Nu är ju inte jag Vinylcalle men kan det vara ena Linn Sondek LP12 . . . typ ?
petersteindl skrev::D "Hartley, a 60cm (24") driver in a huge and heavy box" fanns till Levinsons HQD-system. Det var Stig Carlsson som beräknade lådorna till Hartleybasarna. Vi kallade lådorna för kolonistugorna. De var stora och vad jag minns så byggdes de i 4 tums ekplank.![]()
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Vilken kul bild.
Ser du vad det är för skivspelare?![]()
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:1972 ungefär till 1976/77 hade Stig en Thorens TD-125 med Ortofontonarm och Shure V-15. Sedan minns jag inte om Stig bytte tonarm och pickup på den tiden.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:1972 ungefär till 1976/77 hade Stig en Thorens TD-125 med Ortofontonarm och Shure V-15. Sedan minns jag inte om Stig bytte tonarm och pickup på den tiden.
Här är Thorens-spelaren.
[ Bild ]
Eri skrev:Bilden med Mark Levinson och Stig Carlsson är från 1977. Den fanns i Musiktidningen nr 4/77 där det fanns en artikel ( intervju ) om Mark Levinson skriven av Larsgöran Hedström. Mark var i Stockholm 15-18 mars 1977 och träffade då Stig Carlsson.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:1972 ungefär till 1976/77 hade Stig en Thorens TD-125 med Ortofontonarm och Shure V-15. Sedan minns jag inte om Stig bytte tonarm och pickup på den tiden.
Här är Thorens-spelaren.
[ Bild ]
Ja, den bilden har jag tidigare lagt upp på faktiskt. Det är fotograferat i Stigs lägenhet i Blackeberg, således före 1974 då Stig flyttade in i huset på Torkel Knutssonsgatan vid Söder Mälarstrand. Det är inte jag som är fotograf.
Innan Stig hade TD 125 MK2 så hade han TD 124.
Stig hade Luxman C-1000 försteg kring 1976 så det finns en möjlighet att han en kort period även hade skivspelare från Luxman. Jag har dock inget minne av någon Luxman skivspelare hos Stig.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster