Hur lång livslängd är det på Ino elementen generelt

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Hur lång livslängd är det på Ino elementen generelt

Inläggav distad » 2005-11-23 21:45

Knasig fråga tycker kanske en del, men om man nu skulle köpa ett begat par Ino högtalare så har det ju en viss betydelse eftersom tex pi60 funnits ett bra tag på marknaden.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-23 21:50

man kan ju fråga sig hur länge en bil håller också...å du kommer få samma svar: "det beror förstås på hur dom blivit behandlade/vårdade)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-23 22:01

Haakan_W skrev:man kan ju fråga sig hur länge en bil håller också...å du kommer få samma svar: "det beror förstås på hur dom blivit behandlade/vårdade)

Mja men för Carlsson/Sonab så spelade det ingen roll för de gick åt ändå ;) Så jag tycker nog frågan är väl befogad. Har ingen aning egentligen men tycker mig minnas att IÖ har nämnt något om upphängningarnas beskaffenhet som är optimerade så att de ska vara långtidsstabila. Åtminstone på de element han designar själv. Vissa element är ju faktiskt standarddito. Men de är färre och färre. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-11-23 22:04

Bra svar Haakan :roll: har du inget bättre för dig än att skriva dumma svar eller...... :x
Jag menar alltså under normala förhållanden hemma hos någon vanlig musik intresserad person som spelar normal mycket på burkarna, och som inte spelar för hela grannskapet hela dagarna på högsta volym.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-23 22:21

dum fråga får dumt svar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-23 22:25

kanske borde tillägga att det helt beror på i vilken luftfuktighet dom står i, samt om dom hela dagarna står i solljus eller i ett rum helt utan solljus samt " bra" luftfuktighet" samt varsamt användande :wink:

rätt uppenbart svår fråga att svara på tycker jag iaf

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-23 22:42

Haakan_W skrev:dum fråga får dumt svar

Inte dum. Komplicerad att ge ett bra svar på kanske men inte alls dum.

Nej Haakan_W du brukar va en snäll en du så jag förstår inte vad som tog åt dig här.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-11-23 22:43

dum fråga får dumt svar

8O Ja du, du gör verkligen allt för att vara så trevlig som möjligt :roll:

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-23 22:43

Det mekaniska slitaget är nog försumbart utan det som händer efter långtid är att diverse additions medel som är tillsatta för att förhindra reaktion med omgivande atmosfär då främst energi från dagsljus adsorberas och tillför tillräckligt med energi för att sannolikheten att en oxiderande reaktion ska kunna ske.

Med andra ord så ska du inte vara rädd för att elementet är påverkat såpass att det kan anses vara ett skick som förelägger ett bytet.

Detta är mitt bidrag till din öppna fråga och kan läsas med en nypa salt då jag inte är insatt i de specifika materialen som konstruktören själv (jag vet) är insatt i. Det finns ju även reducerat pris på nya element om man byter in de gamla.

Ingvar brukar inte vara längre bort än din telefonlur.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-11-23 22:51

Nej Haakan_W du brukar va en snäll en du så jag förstår inte vad som tog åt dig här.

Tyvärr så är det inte första gången, barnsligt och omoget är min åsikt!
Ps. Jag har nu skickat ett Pm till Ingvar om denna fråga, skulle ha gjort detta istället så hade man sluppit Haakans mogna svar, men jag trodde att denna fråga kanske var intressant för fler, då det ibland dyker upp Ino burkar på beg. marknaden

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-23 22:57

fbk skrev:

Tyvärr så är det inte första gången, barnsligt och omoget är min åsikt!
Ps. Jag har nu skickat ett Pm till Ingvar om denna fråga, skulle ha gjort detta istället så hade man sluppit Haakans mogna svar, men jag trodde att denna fråga kanske var intressant för fler, då det ibland dyker upp Ino burkar på beg. marknaden

svarar ungefär som du brukar göra förutom att jag skippar alla :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 23:21

fbk: Haakan_W må ha besvarat din fråga på ett olämpligt sätt, men saken blir inte bättre för att du påpekar detta i tre inlägg :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-23 23:40

Haakan, fbk:

Om ni slutade kommenterade varandras omognad så tror jag att även denna tråden kan räddas.

Haakan:
Skärpning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-23 23:48

Jaha gammalt groll som så ofta.

fbk: lägg gärna ut IÖ:s svar här för allmän beskådan.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-23 23:57

V8: Jag tycker iofs inte att Haakan_W direkt misskött sig i den här tråden. Att svara speciellt mycket bättre på frågan, hur gör man det? Såvida man inte heter Ingvar och konstruerat prylarna :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-11-24 00:33

Haakan_W må ha besvarat din fråga på ett olämpligt sätt
Att svara speciellt mycket bättre på frågan, hur gör man det?

dawen, dessa två inlägg inte går ihop, men jag har förstått ditt budskap.

Och när man ställer en sådan fråga som jag gjorde, så utgår man naturligtsvis ifrån "normalt användande" för det är så som de allra flesta använder sina Ino högtalare, annars så hade jag ställt frågan annorlunda och poängterat livslängd vid diskoteks nivåer eller spelande på balkongen i ösregn osv osv.
"Men här så skall allt vändas och vridas så gått det går, för att det måste missuppfattas" :(
Jag har lärt mig läxan nu, så jag ska inte upprepa misstaget att dela med mig av en frågeställning som jag trodde var intressant för fler på detta forum.

Over and out för min del!!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-24 00:35

fbk: Det jag menar i inlägg ett var att han må besvarat din fråga på ett olämpligt sätt, nämligen att han inte gav det enkla svar du ville ha. Jag var otydlig. Bra att du förstod budskapet iaf!

Trist att du ska sluta dela med dig av saker, bara för att du ställde en fråga som inte har ett enkelt svar.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-24 00:47

fbk skrev:Jag har lärt mig läxan nu, så jag ska inte upprepa misstaget att dela med mig av en frågeställning som jag trodde var intressant för fler på detta forum.

Äh, inte ska du väl ge upp så lätt. :) Kom ihåg att detta är internet. Var du än ställer vilken fråga som helst kommer alltid någon att svara något som du ogillar, någon kommer att säga att frågan är omöjlig att svara på och minst fjorton andra kommer att påpeka stavfel, dra kassa ordvitsar och diskutera andra helt irrelevanta saker.

Så till frågan: Tyvärr tror jag att IÖ är den ende som kan ge ett riktigt bra svar på denna fråga, men det vore intressant att se lite statistik över olika elements hållbarhet (inte bara ino då, utan alla sorter). Brukar elementtillverkarna nämna något om livslängd?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-11-24 01:34

Magnuz!
Eftersom det finns många här som har mycket kunskaper angående Inos högtalare så trodde jag att det kanske fanns fler än Ingvar som hade svaret på frågan jag ställde och att den var intressant för flera.
Sedan så kommer du med något som också är intressant :)
men det vore intressant att se lite statistik över olika elements hållbarhet (inte bara ino då, utan alla sorter). Brukar elementtillverkarna nämna något om livslängd?

Någon som har lite svar angående detta?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-24 04:45

Jag har för mig att det pratades om detta när det gällde utbyteselementen till carlssonhögtalarna, just för att originalelementens skummkanter vittrade sönder efter en 20-30år. Då har jag för mig att gummikanterna på utbyteselementen skulle hålla en normal livstid, eller möjligen kan det ha varit minst 50år.
Jag antar att det är upphängningen som ger upp först, eller hoppar jag i bäcken efter galen fågel nu?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-24 12:12

Bra fråga tycker jag, med tanke på hur mycket möda som läggs ner i varje minsta detalj på ino-högtalarna skulle det förvåna mig mycket om inte IÖ har mycket god koll på även detta.

Jag minns att Dynaudio med sin vanliga kaxiga stil någon gång skrev att "ingen vet hur länge våra element håller, för de första vi gjorde fungerar än".

Det är vad jag tror man har att vänta sig, om man använder plastmembran som är kemiskt stabila med gummiupphängningar som åldrar mycket lite...

Relaterat: det går väl att tillverka hållbara skumkanter idag, eller är det omöjligt? (Det kanske inte finns något skäl till att man skulle vilja, iofs...)

B&W har ju någon skumkantsliknande terminering på sina FST-mellanregister nämligen... :)

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-24 14:19

Inte riktigt Ino, men så nära man kan komma kanske? (det står ju Ino på elementen 8) ).

Jag har en trave CX21-LTS som kan vara kanske 5-6 år gamla eller så. Mäter man dom ser man att i vart fall gummikanterna är betydligt styvare än den specen som fanns i MoLT. I övrigt verkar dom som nya.

Det innebär kanske ingenting, dom kanske var så från början och specen bara var ett riktmärke. Men det kan ju också vara så att gummit har hårdnat över åren.

Dom är i vart fall inspelade på dessa år, så där ligger inte problemet.

Skulle ju vara intressant att höra någon annans uppfattning om sina CX21, om dom har ändrats eller så. Någon som har kollat?
Senast redigerad av phon 2005-11-25 10:12, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-24 18:33

Om jag inte har helt fel så har Ino någonsorts livstidsgarant till förste köparen, dvs han som köper direkt av Ingvar. Men det är ju enkelt att kontrollera som det skrevs, bara kolla med Ingvar via PM eller telefon.

Jag är faktiskt också väldigt intresserad av livslängden på olika element, bör ju vara någon funktion av material i upphängningen, konutslag, frekvens... för basar. Men för diskanter? De har väl sällan en upphängning som åldras på samma sätt eller har jag fel?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-24 19:46

Allt plast-/gummimaterial avger ingredienser som mjukgörare etc och magneterna tappar magnetism.
Konerna i papp deformeras succesivt genom variationer i luftfuktigheten och centreringen av konen, ser ju moder jords dragningskraft till att dra neråt.

Personligen tycker jag nog att centreringen, som även påverkar slaglängden, är det allvarligaste problemet med åldrande högtalarelement.

Men det beror ju lite på hur gammal man är själv.
En god vän rådde mig att omgående köpa en ny Mercedes av god modell, för med den kör du livet ut.
När man är en bit över de 50, så kan man ju börja räkna från andra hållet. :lol:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-24 20:19

Ragnwald skrev:En god vän rådde mig att omgående köpa en ny Mercedes av god modell, för med den kör du livet ut.

Inte så säkert, de har haft rätt mycket kvalitetsproblem på sistone.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-25 22:30

Såg precis denna tråd, så då svarar jag samma sak (ungefär) som jag svarade till fbk direkt via PM (han skickade en fråga).

Om det handlar om Ino-högtalare tillverkade efter 1996 (med undantag av PA-systemen och popårock vars garanti gäller för system tillverkade efter 2005 endast) är svaret: oändligt länge! (Mer info finns i manifestet, eller rättare sagt i prislistan.)

Naturligtvis är det där med "oändlig livslängd" inte riktigt sant, men för praktiskt bruk är det det! Vi talar om över hundra år alltså. I varje fall om man får tro de accelererade åldringar jag genomfört, och det gör jag.

Även om det inte skulle vara så att jag tror rätt, så spelar det för första ägaren ingen roll, för sedan dess (1996) har jag livstidsgaranti på alla hem-högtalarna!

Denna garanti inbegriper allting som har med funktionen att göra (men inte estetik, exempelvis mognadseffekter på fanér m m), alltså ljudkvalitetsrelaterade egenskaper, men förstås inte heller mekanisk misshandel.

Och spelar man sönder dem med en sönderkomprimerad signal, eller genom att spela alltför starkt med en 1000W-förstärkare gäller heller inte garantin (effektskador alltså). Detta har dock bara hänt ett tiotal gånger sedan 1978 trots många tusen par tillverkade högtalare.

Kan tillägga att jag dimensionerar högtalarelementen så att de når optimala parametrar som "limes-värde". De blir alltså bättre och bättre ju äldre de blir. :P

Det betyder förvisso att inspelningen kan ta något lite längre tid än vanligt, men efter 40 timmar är man i regel mycket nära "slutprestanda". I varje fall på de mera lättinspelade mindre och normalstora modellerna. För i56s och de andra riktigt stora modellerna kan inspelningen ta signifikant mycket längre tid.

Dessutom finns en service-garanti (som gäller så länge firman Ino Audio finns) som betyder att reparation, om olyckan skulle vara framme, är billig och att alla reservdelar är kraftigt subventionerade. Även om man kör kniven genom baselementets membran är det ingen ekonomisk katastrof att åtgärda skadan, som det hade varit (för de flesta) om man behövt betala fullpris för elementen.

Denna servicegaranti gäller inte bara första ägaren, utan även senare ägare.

Vänligaste hälsningar, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-11-29 01:04

Såg precis denna tråd, så då svarar jag samma sak (ungefär) som jag svarade till fbk direkt via PM (han skickade en fråga).

Jag misstänkte att du skulle se denna tråd förr eller senare IÖ :)
Så nu fick du svaret Frutti :wink:

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-29 22:20

fbk skrev:

Jag misstänkte att du skulle se denna tråd förr eller senare IÖ :)
Så nu fick du svaret Frutti :wink:

Trevligt :) . Tror att det var många med mig som gillade svaret!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-02 18:11

Jag tillhör skaran "förälder med barn i HiFi miljö" & blev oerhört lättad av svaren.

Efter jag lödade ihop mina piPar & monterat elementen fick mina 5 & 8 år gamla barn se på & peta "känna" lite på membranen för att i bästa fall slippa se det intryckt någon dag man inte vaktat dom med korpöga ;)

Tyvärr är ju ideal hajden 50 cm perfekt pet höjd för en ca.100 cm nyfiken knatte.

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Återgå till Wänner af Ino