Lock över basen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Leffemannen

Lock över basen

Inläggav Leffemannen » 2005-11-22 20:09

Hejsan gott folk,

Har sett det här mer än en gång, att man plaserar en platta en 2 - 3 cm framför basen med små distanser i mellan. Mest i gammla högtalare från 70'talet. I stil med denna bas låda http://www.backesljudbygg.se/teknik/corner1.htm.

Om jag antar att det enbart är ett sätt att blokera höga frekvänser, tänker jag rätt då? Eller fins det andra fördelar?

Någon som vet hur man räknar på det rent teoretisk (på en höft duger)?

Tanken är att bygga om mina tvåvägare (2 st HDS 164or + vifa diskant) till 2½ vägare, utan att behöva göra om delnigsfiltret helt & hållet. Ett lock över "basen" + några nya kondensatorer i filtret käns väldigt lockande...

Mvh,

Leif

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-22 21:26

Det blir ju nästan som en bandpass med två lådor med respektive avstämning och högtalaren i mitten. Volymen framför konen är ena lådan, slitsen ut åt höger är porten? Har också sett den där förut men inte funderat så mycket på den. Har sparat .pdf-filen på disken nånstans.

Jag testade lite försiktigt, satte lådan bakom till 16 liter, lådan framför till 3 liter, stämde av till 40 resp 130 Hz ung, och stoppade i en åtta-tummare. Det är ungefär dom mått som anges på länken. Det blev såhär då, kan säkert finjusteras en hel del, bytas element och så, men det verkar ju fungera i alla fall.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Leffemannen

Inläggav Leffemannen » 2005-11-23 17:51

Men du, trevligt.

Det där var ju ungefär precis vad jag ville höra, och ser fint ut gör det ju också.

Jag ska fixa till ett par lock och testa, så får vi se hur det funkar i verkligheten också.

Leif

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2005-11-24 07:25

Har för mig att Wilson körde med någon sådan variant till basmodulerna i sitt "grand slamm" ( eller vad den nu hette ). Dom hade en plexiskiva framför 18 tummarna med hål i varierande storlek. Vet ej tanken bakom dessa.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Återgå till DIY-forum