Moderator: Redaktörer
SlaitH skrev:Fick dessa från ett ställe som skulle rivas.
Men hittar ingen som helst info om just denna modellen.
Det står tydligt Misrch bak på etiketten.
Modell OM-280
Sen lite info om frekvensomfång och watt med mera.
Dock så är den väldigt lik OM 2-20.
Sluten låta, som mycket väl skulle kunna vara runt 20 liter.
Det sitter en 8" Philips bas i AD8060/W8 står det på den, men när jag googlar får jag bara upp den oktagonala varianten.
Den är väldigt lik den modellen som heter AD80601/W8 istället.
Kanterna är ju såklart helt ruttna på dom, så där skulle jag uppskatta tip på vart jag hittar sådana.
Diskanten är modellen som har fyrkantig frontplatta med horsiontella ränder i, minns inte modellen just nu.
Filtret är troligtvis ett 6db seriefilter.
Jag kan ta några bilder som så önskas
Har kollat igenom Olles kompendium och försökt leta lite överallt, men inte hittat något direkt.
Mvh
Patrik
SlaitH skrev:Bra med en samling av modeller och betekningar, det hjälper väldigt mycket när man står där som ett frågetecken.
Jag är dock inte säker på diskanten, det är en fyrkantig frontplatta med horisontella linjer i.
Sen sitter det ett jättetunt tyg på som dammskydd antar jag.
Får försöka att få till några bilder invändigt och på filtret också.
Dom satt uppskruvade på en vägg med vinkeljärn, liggandes ner.
Vilket ju gör att det är fina hål i vinylen botten och toppen efter skruvarna, men det får vara så länge.
Först får jag fixa kanterna, kanske byta kondensatorerna till något lite bättre också?
Ska mäta upp upphängningarna, får även hoppas att dom inte har hängt ner sig för mycket i spindeln.
Kan bli kul att göra sin första omkantning någonsin, får läsa på ordentligt.
Såg lite tips från er här och även Stefans guide, så det borde gå att lösa relativt enkelt.
SlaitH skrev:Jajjamen, såg den bilden och tänkte faktiskt hänvisa till den.
Antar att det är en speciell frontplatta som är för Olles skapelser?
Sägas ska att jag har en plastring runt baselementet också, med fin Mirsch logga på och allt.
SlaitH skrev:Här kommer lite bilder på härligheten!
Funderar lite på filtret.
Varför använda en polariserad kondensator?
Ursäkta bilden, det var inte helt lätt att ta i lådan med telefonen.
Känns som att det kan finnas mening att byta kondensatorn till någon bättre variant.
I övrigt dom i ganska fint skick, all plast har suttit ur solen med fronterna på.
Så inget är sprött eller gammalt.
Så det är väl bara att ta tag i det, mäta upp och köpa nya kanter.
Kanske borde sätta polskruvar i ryggen också, känns lite väl mycket oldschool med fast kabel.![]()
Såg faktiskt nu att basen faktiskt heter AD80606W8
--borttagna bilder ---
SlaitH skrev:Ja det blir en redig bipolär MKP konding, värdet har jag inte kollat ännu.
Men det är inga stora pengar det handlar om i så fall.
Nej då dammkåpan är hel och fin på båda, den är av transparent material.
Tänkte försöka mig på din metod med att lägga på en 30Hz ton, så man centrerar talspolen.
Hur mycket behöver man lägga på ungefär?
Konen behöver kanske inte röra sig så jättemycket för att det ska bli tillräckligt för bra centrering?
rolfzetterberg skrev:Är du säker på att det är en vanlig konding?Det finns nämligen bipolära som ser ut som vanliga.Får vi se en bild?
Ett exempel på konding som ser nästan ut som en vanlig ellyt:
viewtopic.php?p=1301891
Det är ett 12dB filter till diskanten.Basen verkar inte ha något alls.
Lådvolymen hos den där är också ovanligt stor för en 8-tummare.Ser ut att vara över 30 liter.
Vidare står det Import på baksidan,så den här högtalaren kan vara byggd var som helst,men troligen inte i Sverige.
Cicaro skrev:Om det är den diskant jag tror du syftar på är det Phillips 0163 med tygdome som mirsch hade med egen frontplatta.
MiaM skrev:Cicaro skrev:Om det är den diskant jag tror du syftar på är det Phillips 0163 med tygdome som mirsch hade med egen frontplatta.
Bonus-sidospår-frågan är vad som skiljer mellan AD 0163 och AD 0164?
AlNiCo skrev:Man stöter på många gamla skräphögtalare med exakt samma elementuppsättning och liknande lådstorlekar i Finland. De verkar ha varit populära, och det fanns många olika märken. De brukar säljas för runt en tjuga (kronor, inte euro) på loppisar. Inte för att vara den som är den, för visst är det kul att renovera högtalare, men förvänta dig inget direkt välljud från dessa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster