Rör 6550

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Rör 6550

Inläggav adagio » 2014-10-13 18:14

Fy för Sune vad dammigt! Annars ser de ruskigt fräscha ut. Var hittar du sådana? Vill minnas att du redan har en mindre arme?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 18:25

Så här ser mitt monster ut, har bytt ut lite kondingar.
Bild
Längtar hem å få lyssna. Mina ganska nya rör ska få mer timmar också.
Hoppas ni får en trevlig kväll. Ser fram emot lite läsning imorgon.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-13 18:52

http://www.ebay.com/bhp/ge-6550

Är det fyra fungerande äldre rör GE 6550?
https://www.tubeworld.com/6550.htm

I så fall underbart att få lyssna på ett par sådana när vi skall genomföra en lyssning av rör.

Åkte förbi Akkelis för att ordna fram en Dirac. Butiken var stängd på grund av föräldramöte. S

Annars skall jag nu ta och boka att Stefan kommer och på prov installerar en Dirac enligt butikens erbjudande
http://www.akkelisaudio.com/akustikforb ... ac-series/

Men får bli imorgon.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-13 19:44

adagio skrev:Fy för Sune vad dammigt! Annars ser de ruskigt fräscha ut. Var hittar du sådana? Vill minnas att du redan har en mindre arme?

Jag undviker FaceBook så gott jag kan, men jag kan inte längre, sedan jag insett att åtskilliga informationsflöden som jag vill vara delaktig i numera har flyttat in på FB och är helt osynliga utanför och Google hittar inget heller.
Varför detta?
Jo på FB var det några personer som frågade mig om de skulle våga slå till på ett par Dynaco Mk.III (eg. Dynakit) byggda mycket sent för att vara
rör-Dynaco och ett så nytt transistorförsteg PAT-5 att jag inte visste att det existerade.
De fanns i Umeå och hade bokstavligen varit undanställda och samlat damm i 20 år och bjöds ut i befintligt (otestat) skick och då vågade de som frågat mig inte slå till. Då kunde jag inte låta bli att slå till själv i stället.

I höst och vinter tänker jag jämföra Hafler original (detta paret) med Bo Hanssons Candela-drivsteg (i mitt "pimpade" par) och Erik Anderssons SRPP-variant i klass-A, samt McIntosh MC75 60th Anniversary.

Är det någon som har tips om var jag kan köpa en kvartett TungSol 6550 Reissue till bästa pris?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 00:03

Kronkan skrev:http://www.ebay.com/bhp/ge-6550

Är det fyra fungerande äldre rör GE 6550?
https://www.tubeworld.com/6550.htm

I så fall underbart att få lyssna på ett par sådana när vi skall genomföra en lyssning av rör.

Såhär ser rören ut om dolde sig under dammet, de kan nog vara amerikanska general Electric och de ser inte utbrända ut heller. :D
Bild
högupplöst här https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/Tubes/PA130958.JPG

Jag har bara ett par gamla TungSol 6550 och de har också levererats i orginal i (tidigare?) Mk.III, darav min fråga i förra inlägget.

Bild

högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/Tubes/PA130959.JPG

Bild

Jag tycker TungSols 6550 är intressanta för att de påminner mycket mer om KT88 än andra 6550 i sin inre uppbygggnad.
Från vänster 1. GE 6550A (?) 2.Sovtek 6550C 3. TungSol 6550 4. Svetlana Winged C KT88 (min favorit) 5. Rysk kopia av GEC Gold Lion KT88 6. Gammalt GEC KT88
högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/Tubes/PA130960.JPG

Bild
Lägg märke till den unika kvadratiska gettern i toppen på det gamla GEC KT88-röret!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 05:59

Det är bara att gratulera! Vilket fynd om de inte är slut. Har du eller känner du någon med rörprovare?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-14 06:18

Original GE rören kan du sälja för löjligt höga priser och bekosta renoveringen av stegen :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-14 09:17

Misstänker starkt att Lennartj rör inte är till salu. Som tur är :D . Trevlig samling av KT88 och 6550. De där som verkar vara GE 6550 ser ju knappt inbrända ut. Lennartj måste ju vara hemskt ledsen en sådan här dag :wink: .

Vore ju trevligt att de var med på den lyssning av rör som jag vill genomföra. Förslag någon tisdag då hustrun (Popsnöret) brukar rymma fältet. Inte för att vi behöver vara rädda för henne. Men varm korv kan vi ju bränna själva.

Men skall åka förbi Akkelis idag. För att inledda ett prov med att försöka raka upp tonkurvan något. Mera om detta senare.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 15:01

Jag är sällan uppbokad på tisdagseftermiddagar och kvällar, så kommer du med ganska kort varsel på att du faktiskt är redo för en lyssningsträff har jag som regel inga problem med det.

Sicken mina jag gick på - köpa gamla slutsteg obesett och få med rör som knappt verkar inbrända 8O :oops: :D

Givetvis tar jag med mig GE 6550 rören om någon vill jämföra dem med andra, själv är jag nyfiken på om jag tycker att Svetlana winged-C KT88 är det bästa röret för min smak även i din anläggning. Tyvärr ligger produktionen av winged-C KT88 nere sedan ett par år på grund av kvalitetsproblem som de inte lyckats lösa. De har kanske miljökrav även i Ryssland?
Jag har tur där också. I mina McIntosh MC75 60th Anniversary sitter det McIntoshmärkta winged-C KT88 tillverkade för minst 5 år sedan då kvaliteten var jämn och hög.

Några fler

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-14 15:37

Visst, tisdagkvällar går bra varannan vecka för min del. Inte nästa vecka, då är det "varannan-tisdag". Låter spännande!
Hur många effektrör är det i din förstärkare. Jag har 4 nya, gått ca 10 tim nu + 3 gamla.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 19:03

Visst tar det ca100 timmar innan rören spelats in?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 19:28

Ett par 6550/KT88 effektrör i vart och ett av mina nio rena rörslutsteg.
De är alltså alla mono och bidrar förtjänstfullt till att jag inte har någon
"tung hifi". ingen enhet väger över 20 kg, varken fronthögtalare,
subwoofrar, slutsteg eller någon annan komponent. Ryggvänligt. :D

Min plan är att göra i ordning 3 par Dynaco Mk.III ,
ett par original (med 1 st 6AN8)
ett par med Bo Hanssons Candeladrivsteg (2 st ECC88)
ett par med Erik Anderssons radikala ombyggnad till SRPP i klass-A (1 st ECC88 + 2 st ECC82)
och försöka lista ut vilka rörfabrikat jag tycker bäst om i respektive topologi och när jag
kommit på vilket som är bäst på alla sätt slutligen bygga om det det udda slutsteget till
samma utförande för att driva min centerhögtalare.
Sedan är det nog dags att sälja av två par Mk.III om jag inte snöar in på aktiva delningsfilter
i stället, för då är det praktiskt att ha gott om slutsteg. :?

Jag kopierar min signaturrad med normal textstorlek så du slipper förstora den i din browser
Lyra Dorian-Helius Standard-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra, Ezon PowerAmp, 2x McIntosh MC75, Yamaha A-320, 4xOB52, 2x OA52, OD11[

och upptäckte att inget av mina Dynaco Mk.III är omnämnt, trots att de förökat sig från 5 till 7 den senaste veckan, men det är med sanningen överensstämmande just nu.

För att utvärdera olika effekt-/slut-rör på vanligt vis i 2-kanals stereo behöver jag, liksom du 4 likadana rör, åtminstone parvis matchade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-14 19:48

7.1-läge? :mrgreen:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 20:17

adagio skrev:Visst tar det ca100 timmar innan rören spelats in?

Frågar du Erik Andersson är det en myt, men jag håller inte med och kan motivera varför.

Förre ägaren till de McIntosh MC75 60th Anniversary jag har, hade köpt dem som samlarobjekt och spelat en enda timma med originalrören och inte mycket med andra rör i heller.
Jag blev mycket besviken på den kantiga och oengagerande återgivningen och flyttade över mina favoriter Svetlana winged-C KT88 från mina Dynaco Mk.III och då blev det annat ljud i skällan och drag under galoscherna!
Då startade jag en tråd på Tube Asylum om McIntoshs medskickade rör, men fick besked om att i mina Anniversary-steg där rören är märkta "KT88 High Performance from McIntosh" på framsidan och Made in Russia med liten guldtext på baksidan faktiskt är just mina favoriter - Svetlana winged-C. När jag jämförde den inre uppbyggnaden såg jag att den faktiskt är helt identisk.
Det var bara sätta tillbaka originalrören och spela skvalradio ofta och länge. Efter ca. 50 timmar finlyssnade jag en kväll och de hade utan tvekan blivit klart bättre.
Efter drygt 100 speltimmar lyssnade jag noga på mina väl beprövade test-låtar och bytte till mina gamla winged-C och nu lät båda uppsättningarna lika bra.
Kanske skillnaden varit försumbar eller obefintlig redan efter 50 timmar, men man får sällan sådana här chanser att jämföra nytt med inbränt och ofta har man inte tid att finlyssna just när man nått den speltid man ville för utvärderingen.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 20:34

darkg skrev:7.1-läge? :mrgreen:

Så bio-nördig är jag inte, men jag har ett antal multikanals SACD med RCA Living stereo-inspelningar gjorda med tre mikrofoner som alltid har låtit bra i sin processade nedmixning till två kanaler, men med tre Mk.III direkt anslutna till varsin frontkanal på Oppo-spelaren och den unika Carlsson-center AVR7000 byggt får jag en större närvaro än jag hittills upplevt med några andra medel hemma.
Transparensen är överlägsen det jag hört hos dem som AV-receivrar och liknande.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-14 23:58

Tisdagen den 28 oktober runt kl 18.00 så blir det en träff kring 6550 och KT 88 med lite lyssning och sånt hemma hos oss. Så skickar adress till de som anmäler sig.
Eftersom det också skall komma finbesök av några gamla effektrör så har jag gett mig på att prova lite med rören och försöka att ha enbart NOS. Hittade en variant som innebär att det blir nästan enbart NOS-rör. Kan ha enbart gamla saker men tog till och med och provade ett likriktarrör. Inbillningens kraft är stor en sådana här dag. Så gamla likritarröret från Brimar fick ge sig för en kinesisk sak. Men kommer att pröva detta igen. Låter ju inte seriöst.
Sedan smårör från Brimar i försteget. Väl inspelade. Ett 6v6 skulle jag tro är en Edisvan men är märkt med tre svenska kronor som det svenska militärrör det är.
https://www.youtube.com/watch?v=MwKNEJY4yAw
I monoblocken får två så gott som ospelade NOS-rör Brimar 6SL7GT leverera tillsammans med 6SN/WGT tillverkat av Tung Sol. Det sista röret är daterat och tillverkat 1959. Brimarrören hinner dock gå några timmar tills provningen.
Mitt bidrag till lyssningen av effektrören blir mina 4 Black Treasure KT 88. De har gått några månader.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... 7_kt88.htm
Sedan finns 4 JJ KT88.

Så nu vänta på att allt sätter sig.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-15 09:00

Är det stor skillnad på BT och vanliga Shuguan? Jag har en uppsättning KT-88 vanliga Shuguan till min. Just nu kör jag Shuguan EL-34B som jag har två uppsättningar av en gammal trött samt en helt ny 100+ timmar.
Min Cary kan köras på EL-34, 6550, KT-66, KT-77, KT-88, KT-90 eller 6L6. Så man har ju en del att välja på.
Jag köpte Shuguan EL-34B för att de var relativt billiga, lät bra och faktiskt var orginalrören om än relablade till RUBY.
Att ha en fräsch bas att utgå från. Sen behöver jag ju 12 matchade eller 2x matchade det går även att köpa sex marchade par. Men då finns risken att vissa par kommer få dra större last och åldras snabbare.
Smårören är endast NOS. I försteget är det ECC88 samt ECC82 som gäller. PHILIPS A-frame, samt Siemens och Telefunken. Har flera olika uppsättningar för att kunna rulla lite mina favoriter är mina Amperex Bugle Boy. Dock har jag bara ett par av dem.
Smårören i slutsteget är 12BZ7 samt EL84. Har GE och Sylvania mfl samt Siemens och Telefunken EL-84or.
Det är faktisk skitkul att kunna välja lite efter humör. Efter min uppgradering till Jensen Cu som kopplingskondensatorer mm fick jag mer svärta och renhet vilket gjorde att de TELEFUNKEN som jag tidigare tyck haft för kylig men helt underbar detaljeringsförmåga och rumslighet kom till sin rätt på ett helt nytt sätt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-15 10:12

Adiago! Det är en vacker pjäs du har. Mångsidig så man kan bli riktigt avis. Nackdelen är väl att en uppsättning rör blir kostsam. Tänk att ha möjlighet att också köra med EL34.

Black Treasure kräver enligt tillverkaren 300 timmar inspelning. Så de har bara fått gått och gått sedan inköpet i sommar. Vet inte exakt om de är uppe i 300 timmar. Vi får se om vi får något svar vid lyssnarträffen. Har dock inte någon ursprunglig uppsättning Shuguang. Inte som jag vågar spela utan att mäta att de är korrekta. Men JJ spelar på ett liknande sätt enligt min erfarenhet. Eller med andra ord har jag aldrig varit tillräckligt kompetent att höra skillnaden mellan mina gamla kinarör och JJ. Så vi får se om det blir något tyck och tänk.
Men Shuguang KT88 är inget dåligt rör enligt min enkla uppfattning.

Sedan har jag samma erfarenhet som du. Att visa NOS-rör kan bli lite för kalla i ljudet. Men att det går att eventuellt få iordning på sådant. Så igår kväll mätte jag in högtalarna för den rakaste tonkurva som jag kan åstadkomma. Kommer inte till lyssningen hinna få levererat en Dirac- rumskorrigerare. Så jag har lite höjning i vissa diskantområden och även i basen som jag vill få bukt med. Tror att de negativt påverkar röster m m.
Men igår kunde jag för första gången få hela kedjan med NOS-rör. Detta efter att fipplat runt med högtalarna. Men för sent att mäta också igår för att se vad som hänt efter rörbytet. Om något hänt alls. Tyckte kanske att det blivit lite för matt. Men det var ju TV-ljudet eftersom hustrun kom hem och ville koppla av med något program. Så det blir nog lite fortsatt fipplande. Det som är hos mig är att vinkling m m av elektrostaterna bestämmer hur mycket reflexer som går framåt mellan högtalarna. Extra känsligt eftersom jag både har diffusorer samt absorbenter bakom panelerna. Så vinklingen och bredden mellan högtalarna bestämmer relationen mellan diffusion och absortion.

Det som är stabilt är att efteklangen mätt enligt RT60 på de flesta mätpunkter är stabilt mellan 0,31 till 0,35. Dock inom basen finns det något för mycket energi. 8000 Hz uppträder svajigt vid mätningar.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-15 12:28

Tack Kronkan! Håller med om att Caryn är vacker i sin eleganta brutalitet.
Passar på något sätt väl ihop med resten bakom rumsdelaren.
Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-15 12:52

Jag funderar på att ha en uppsättning med andra effekttrör också. Men just nu ser jag just effekrör som en förbrukningsvara likt däck till en bil. De måste vara tillräckligt bra men att de är fräscha är viktigare än att de en gång var bättre. Hellre nya bridgestone än gamla Michelin F-1. Men det är klart har man hittat sin Holy grail är det svårt att inte använda dom.
EL-34B har en lite kralligare bas än vanliga EL-34. Jag hade en uppsättning winged-C EL-34 på prov men de föll mig inte i smaken. KT-88 låter bra, mäktig bas o dynamik men aningen kalla i mellanregistret. Det är där EL-34 är som bäst. Allt är ju systemberoende och det som funkar i en anläggning behöver inte vara bäst i en annan. Likaså har ci alla olika preferenser. NOS fungerar med i övrigt varma komponenter, gärna med konstruktioner från samma tid. Detta är min teori/tanke i alla fall. Tex polypropylenkondensatorer som redan är lite luftiga o snabba kanske inte gör sig med NOS på samma sätt som tunga metallfolie PIOS tex? Polypropparna kan låta skramliga i fel sammanhang och PIOs lite mörkt och soft i en del sammanhang/öron. Telefunken fungerar efter PIO-mod helt fantastiskt. Innan var de lite kalla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-16 00:32

adagio skrev:Tack Kronkan! Håller med om att Caryn är vacker i sin eleganta brutalitet.
Passar på något sätt väl ihop med resten bakom rumsdelaren.
Bild

Det där var mig en präktig pjäs, över 50 kg?
I ett tidigare inlägg påminde du mig om att jag glömt att slutföra min test av kopplingskondensatorer.
De kan göra minst lika stor ljudmässig skillnad som rörbyte och som Adagio också nämnt kan välrenommerade rör bli en besvikelse i den egna förstärkaren om man har råkat välja kopplingskondensatorer som kanske kompenserat för rör med en annan karaktär.
Dilemmat är att kondensator- och andra jämförelser inte får konkurrera med den goda lyssningen då själva musiken och inget annat står i centrum.

Här kommer i alla fall ett smörgåsbord fyllt med Mk.III'or i allsköns varianter
Bild
Högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/PA150979.jpg
Vänsterklicka en gång i bilden så får du full upplösning
Endast två är riktigt lika (om än inte helt identiska), vem identifierar dem först?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 06:32

Jag tycker att det ser ut att finnas två par som påminner starkt om varandra. Den längst ner till vänster har sin kompis ovanför. Och den längst ner i mitten har också en bror/syster ovanför?
Spännande med de olika varianterna, små karaktärskilnader eller stora?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 06:35

De två med ryska(?)PIO till höger, har de hardwirat och skippat kortet helt?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 07:05

Jag gissar att de två till höger låter bäst, det är iof subjektivt men skulle tippa på ett mer organiskt o kraftfullt ljud?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 07:14

Bilden ljuger lite, visst är det stort men ganska smalt. Orginal väger det lite över 30KG.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-16 14:46

lennartj skrev:
Här kommer i alla fall ett smörgåsbord fyllt med Mk.III'or i allsköns varianter
Bild
Högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/PA150979.jpg
Vänsterklicka en gång i bilden så får du full upplösning
Endast två är riktigt lika (om än inte helt identiska), vem identifierar dem först?

Nu kommer man väl att göra bort sig helt.

Men till höger en apparat moddad av Bo Hansson. I mitten av Erik A. De till vänster motsvarar originalet närmast och är därför mest lika.

Ett försök till gissning. Annars vet jag mycket hyggligt lite om elektroniska grejer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-16 17:06

adagio skrev:Jag funderar på att ha en uppsättning med andra effekttrör också. Men just nu ser jag just effekrör som en förbrukningsvara likt däck till en bil. De måste vara tillräckligt bra men att de är fräscha är viktigare än att de en gång var bättre. Hellre nya bridgestone än gamla Michelin F-1. Men det är klart har man hittat sin Holy grail är det svårt att inte använda dom.
EL-34B har en lite kralligare bas än vanliga EL-34. Jag hade en uppsättning winged-C EL-34 på prov men de föll mig inte i smaken. KT-88 låter bra, mäktig bas o dynamik men aningen kalla i mellanregistret. Det är där EL-34 är som bäst. Allt är ju systemberoende och det som funkar i en anläggning behöver inte vara bäst i en annan. Likaså har ci alla olika preferenser. NOS fungerar med i övrigt varma komponenter, gärna med konstruktioner från samma tid. Detta är min teori/tanke i alla fall. Tex polypropylenkondensatorer som redan är lite luftiga o snabba kanske inte gör sig med NOS på samma sätt som tunga metallfolie PIOS tex? Polypropparna kan låta skramliga i fel sammanhang och PIOs lite mörkt och soft i en del sammanhang/öron. Telefunken fungerar efter PIO-mod helt fantastiskt. Innan var de lite kalla.

Ibland är det nog så att om man kan höra någon skillnad på effektrör av samma typ så blir det lite av en smaksak. Små skillnader. Sedan finns det sådana som är lättare att identifiera karaktären på. Vi får ju se senare vad vi kommer fram till. Om vi kommer fram till något.

Med mätning av den faktiska tonkurvan kan jag inte se någon skillnad mellan NOS-rören och mera moderna varianter. Men subjektivt kan jag tycka att NOS-rören i monoblocken blir lite vasst. Så just nu är det helt moderna rör i blocken. Så får det nog bli.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-18 23:23

I stället för att fortsätta med trådkapningen återkommer jag i morgon med en länk till min medlemspresentation, där jag håller på med en uppdatering som bland annat kommer att innehålla svar på frågan jag ställde ovan.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-19 16:40

lennartj skrev:I stället för att fortsätta med trådkapningen återkommer jag i morgon med en länk till min medlemspresentation, där jag håller på med en uppdatering som bland annat kommer att innehålla svar på frågan jag ställde ovan.

Nu välkomnar jag såväl Dynaco Mk.III-nördar som övriga rör-intresserade till
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1694796#p1694796

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-24 15:29

Har du någon testplan för tisdagen kronkan? Mina 6550 EH har väl gått uppåt hundra timmar då så de kan väl betraktas som "nästan" inspelade. Vilka mera kommer...........?
salve

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi