DUX DX-5781 radioförstärkare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

DUX DX-5781 radioförstärkare

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-20 15:11

Hej

Måste hitta en lämplig förstärkare till mina Luxor 6831 högtalare.

Utseendet och mysfaktorn är viktig :) så ljudet kommer lite i andra hand även om det så klart inte får låta direkt illa.

Kikar på en DUX DX-5781 som åtminstone har en snygg trälåda som matchar högtalarna. Gissar att denna är från slutet av sextiotalet (?) men är det orealistiskt att tro att en sådan receiver i orenoverat skick kan fungera för aktivt användande?

Den här är väl nog "solid state" o utan rör ?
Bilagor
dux.jpg
dux.jpg (121.28 KiB) Visad 1695 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Elektronror

Re: DUX DX-5781 radioförstärkare

Inläggav Elektronror » 2014-10-20 20:09

Inga rör i den. En Tandberg Huldra 8 kan väl passa annars?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-20 22:29

Elektronror skrev:Inga rör i den. En Tandberg Huldra 8 kan väl passa annars?

ja Tandberg kanske kunde va något också fast de brukar vara ganska fyrkantiga till designen, inga runda rattar att vrida på :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-21 08:45

GrosvenorAudio skrev:Hej

Måste hitta en lämplig förstärkare till mina Luxor 6831 högtalare.

Utseendet och mysfaktorn är viktig :) så ljudet kommer lite i andra hand även om det så klart inte får låta direkt illa.

Kikar på en DUX DX-5781 som åtminstone har en snygg trälåda som matchar högtalarna. Gissar att denna är från slutet av sextiotalet (?) men är det orealistiskt att tro att en sådan receiver i orenoverat skick kan fungera för aktivt användande?

Den här är väl nog "solid state" o utan rör ?

I komponentväg är det väl främst zenerdioder och elektrolytkondensatorer som jag har varit med gett upp helt så att de inte fungerar. Annars är det någon enstaka småsignaltransistor som tappat specen men det gånger jag stött på det så har resultatet i princip varit att ljudet blir sämre och att det brusar om förstärkaren. Är det ingen dyr förstärkare och inga dyra ovanliga högtalare så kan man ju använda den orenoverad tills den dagen den ger upp om man inte känner för att renovera :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-21 11:48

ok... fanns väl också en koppling mellan Dux o Philips ? finns likheter utanpå i denna Dux och de Philips receivrar som kom på början av sjuttiotalet. Den breda aluminiumramen fanns kvar men både (silver)ram och låda blev senare plast :(

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-10-21 13:39

Jo,ofta fanns det en tvilling-i det här fallet bör det väl vara 22RH781.
http://www.oudio.nl/receivers/22rh781.htm

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-10-21 16:33

Vill du ha retro-känsla och utseende samt hög "mysighetsfaktor" så är det väl bara rör som gäller?

Gamla rörförstärkare kräver dock service, och är dessutom ofta dyra och svåra att hitta.

Men mysiga! Speciellt nu den mörka delen av året.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-22 19:36

AlNiCo skrev:Vill du ha retro-känsla och utseende samt hög "mysighetsfaktor" så är det väl bara rör som gäller?

Gamla rörförstärkare kräver dock service, och är dessutom ofta dyra och svåra att hitta.

Men mysiga! Speciellt nu den mörka delen av året.

jo kanske fast jag har respekt för de höga spänningarna i rörförstärkare så skulle knappast våga ha en sån hemma :D har annars många minnen av en Celeston Capella rörradio som fanns i mitt barndomshem här några gamla bilder på den, på denna spelade jag mina första vinylskivor :)
Bilagor
cel4.jpg
cel4.jpg (33.81 KiB) Visad 1562 gånger
cel2.jpg
cel2.jpg (33.45 KiB) Visad 1562 gånger
cel3.jpg
cel3.jpg (42.5 KiB) Visad 1562 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-23 19:19

OBS att den där DUX'en har "megapolfilter", d.v.s. skalan går bara till 104MHz så man slipper kunna lyssna på de flesta kommersiella kanalerna. (Bäst är väl de än äldre där skalan bara går till 100MHz, så att man dessutom slipper kunna lyssna på P4/sportradion) :wink:

Hur låter en sånhär?

Min erfarenhet från några år nyare Philips/DUX/Radiola är att de låter faktiskt riktigt bra sett ur perspektivet att grejerna aldrig siktat på att tillhöra toppskiktet.

Å andra sidan hände det väl generellt en hel del gällande förstärkarkopplingar under den här tidsperioden. Som vanligt behöver man väl provlyssna.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-23 19:46

rolfzetterberg skrev:Jo,ofta fanns det en tvilling-i det här fallet bör det väl vara 22RH781.
http://www.oudio.nl/receivers/22rh781.htm

där ser man! tack för länken Rolf.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-23 19:51

MiaM skrev:OBS att den där DUX'en har "megapolfilter", d.v.s. skalan går bara till 104MHz så man slipper kunna lyssna på de flesta kommersiella kanalerna. (Bäst är väl de än äldre där skalan bara går till 100MHz, så att man dessutom slipper kunna lyssna på P4/sportradion) :wink:

Hur låter en sånhär?

Min erfarenhet från några år nyare Philips/DUX/Radiola är att de låter faktiskt riktigt bra sett ur perspektivet att grejerna aldrig siktat på att tillhöra toppskiktet.

Å andra sidan hände det väl generellt en hel del gällande förstärkarkopplingar under den här tidsperioden. Som vanligt behöver man väl provlyssna.

efter lite övervägande tror jag inte jag kommer köpa denna. Blir nog en sjuttiotals apparat istället, kanske en Philips med maffig grön skalbelysning :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-24 17:50

P.S. ser att skalan för AM-delen är märkt L-GO, M-PO, K-OC. Jag har alltid undrat vad dessa GO, PO o.s.v. står för, och sökte lite på nätet. Det är tydligen så enkelt att det är franska förkortningar för långvåg, mellanvåg och kortvåg :)

Återgå till Vintage-hifi