Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Inte nog med att vissa mäter xmax +/- och vissa p-p(peak till peak dvs dubbelt så stort som +/-)
PontusEriksson skrev:Bäst är nog att kolla upp vad folk som provat tycker om respektive element, SLS, XLS, XXLS, SS Discovery osv är ju beprövade på detta forum och de kan man köpa och veta vad man får
celef skrev:Iö, kan du inte nämna några element som du testat nyligen som har presterat bra och på vilket sätt?
IngOehman skrev:Vill man ha det allra bästa måste man sätta sig in i saken själv
IngOehman skrev:Men... Hur vet du vem de är som bör lyssnas på? Även det kräver ju att du sätter dig in så du kan göra den bedömningen.
Är det ett mindre och lättare jobb menar du, att utvärdera vem som har koll, än att utvärdera elementen direkt?![]()
Det finns ju alltid många som har åsikter.
Vh, iö
IngOehman skrev:celef skrev:Iö, kan du inte nämna några element som du testat nyligen som har presterat bra och på vilket sätt?
NHT 1259.
Sättet ett bra element (detta och alla andra) är bra på är:
1. Att det finns någon applikation för det och,
2. Att det inte har några problem.
Därför är det svårt att beskriva VAD det är som är bra. En länk i en musikåtergivningskedja skall ju "låta bli att göra fel", vilket pekar på icke-egenskaper snarare än egenskaper. Så "bra" kännetecknas av frihet från dåliga egenskaper. Hur anger man det? En lista där man räknar upp allt de inte gör fel blir ju ofantligt lång.
- - -
Applikationen för NHT 1259 var framförallt i rätt så stor sluten låda, en bit över 100 liter tyckte jag passade bra, och lådan kunde även avstämmas långt, långt ned i frekvens, om man ville. Detta var ingen applikation jag själv hade användning för, men den som gillade konceptet hade ett väldigt, väldigt bra element i 1259. Det saknar i princip alla allvarliga fel. MYCKET sällsynt. Jag skrev om det i MoLt.
Vh, iö
celef skrev:Tack, jag har hört talas om detta element och många verkar gilla det, då ska jag ta å beställa ett par
paa skrev:celef skrev:Tack, jag har hört talas om detta element och många verkar gilla det, då ska jag ta å beställa ett par
Det låter så enkelt, men hur gör man det?
celef skrev:paa skrev:celef skrev:Tack, jag har hört talas om detta element och många verkar gilla det, då ska jag ta å beställa ett par
Det låter så enkelt, men hur gör man det?
Jag tänkte lyssna med europa audio eller hifikit för bästa pris
Johannes skrev:Men sen skiljer det sej att hur elementet uppför sej runt sin fulla slaglängd. Tex peerless låter förskräckligt när dom bottnar. Vissa andra element bloppar mer. Typ att upphängning tar mot eller att talspole längden inte räcker till.
AndreasArvidsson skrev:Johannes skrev:Men sen skiljer det sej att hur elementet uppför sej runt sin fulla slaglängd. Tex peerless låter förskräckligt när dom bottnar. Vissa andra element bloppar mer. Typ att upphängning tar mot eller att talspole längden inte räcker till.
Sant. Observera dock att x-max är linjär slaglängd. Mekanisk slaglängd benäms ofta som x-mech.
Svante skrev:Redan där ser man att Xmax-definitionen är problematisk, för man måste definiera vad man menar med "linjär". Själv ser jag gärna att definitionen är överhänget på talspolen utanför magnetgapet, oavsett hur linjär kraftfaktorn är. Xmax kan inte vara något annat en en approximation av hur stort användbart konutslag elementet kan ha.
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Redan där ser man att Xmax-definitionen är problematisk, för man måste definiera vad man menar med "linjär". Själv ser jag gärna att definitionen är överhänget på talspolen utanför magnetgapet, oavsett hur linjär kraftfaktorn är. Xmax kan inte vara något annat en en approximation av hur stort användbart konutslag elementet kan ha.
Ja det är inte helt oproblematiskt. Personligen så tycker jag att ett tröskelvärde gällande dist är ett bra sätt att ange linjär slaglängd.
Användare som besöker denna kategori: MartinX och 25 gäster