petersteindl skrev:Är plasten genomskinlig så är det med stor sannolikhet inga färgämnen i plasten. Däremot kan det t.ex. finnas mjukgörare.
Nej, genomskinliga pigment skulle jag inte köpa ens på rea.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Är plasten genomskinlig så är det med stor sannolikhet inga färgämnen i plasten. Däremot kan det t.ex. finnas mjukgörare.

Komorok skrev::mrgreen:
Underbart!
Du gjorde just min helg!
Är det värt att göra, så är det värt att övergöra.
IngOehman skrev:Ett mysterium återstår (om jag minns rätt, orkar inte bläddra mig tillbaka i tråden och kolla) - vad kommer det sig att TS skrev att han (på min uppmaning) skrapat tråden men utan att få fram koppar???![]()
IngOehman skrev:Suverän analys! Koppartråd som är förtennad alltså.
Men... Var det inte det vi sa från början?
Morello först, innan jag ens sett tråden.
- - -
Vh, iö
Svante skrev:Men vaf... Vad ska vi nu prata om?
Svante skrev:Men vaf... Vad ska vi nu prata om?
Morello skrev:Svante skrev:Men vaf... Vad ska vi nu prata om?
Tvärimpedansmodulationsdistorsion såklart.
IngOehman skrev:Men också att en kardel må vara en ljudkvalitetsfördel som är så liten att den saknar betydelse, men den är å andra sidan gratis, enkardeliga kablar är inte dyrare att tillverka än flerkardeliga.
IngOehman skrev:De ger även (allt annat lika) något lägre induktans på grund av sin kompaktare kardel. Fördelarna med avseende på att det är lätt att kontaktera hela kabeln - alltså den enda kardelen, och på samma gång slipper man risken att en enstaka kardel skall spreta iväg och ge kostsamma skador på slutsteget, är för mig tillräckligt för att jag skall välja enkardeligt.
IngOehman skrev:Det finns bara fördelar och inga nackdelar överhuvudtaget. Förutsatt att det finns en enkardelig kabel som passar applikationen självklart.
Morello skrev:För att sammanfatta:
EKK har inga praktiska, elektriska och dokumenterade fördelar jämfört med flertrådig kabel.
EKK är styv och riskerar bryta sönder kontakter samt är svår att jobba med.
I skenet av detta är EKK den stora förloraren och den flertrådiga kabeln det självklara valet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster