Zartoks öppen baffel-projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks öppen baffel-projekt

Inläggav zartok » 2014-09-26 07:44

Det är därför jag behöver experimentera lite med hur mycket dämpning jag ska ha bakåt. Jag märkte att det lät bättre när jag tog bort en av skumväggarna, så nästa test blir att ta bort en till. Sen så ska jag även köra en dsp och korrigera lite i signalen då dessa element verkar vara något förhöjda i diskanten. Mer än vad jag är van vid iaf, om jag inte missminner mig.

Då det ska jobba endel till på det hela. Jag vill inte ha en för kraftig reflektion bakifrån då det kanske blir som ett litet eko, men absolut inte en för svag heller (som jag upplever att jag har just nu).

Tyvärr har jag ingen tid att jobba med det hela förrän till... Ja, nästa vecka är jag orolig. Men helgen där är vigd åt att mäta med rew och experimentera med hur mycket skum som jag vill ha baktill. Just nu är det väldigt rent ljud, och som du skrev så vill jag gärna ha det där öppna stora ljudet :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2014-09-26 08:16

Låter ju som om du har koll på läget.
Väntar med spänning på upplösningen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-26 09:28

njae, jag vill nog inte riktigt gå så långt att påstå att jag har koll riktigt, men jag har ett hum om vad man kan experimentera med lite granna iaf. jag tror att det är där man får börja. testa lite olika saker och sen se om det fungerar eller inte. blir det fel så är det ju bara att göra om, ungefär som nu när jag överdämpade igår. det var någon som skrev att det inte gick att dämpa för mycket, och det kanske egentligen är sant, men för mina egna preferenser så gick det att dämpa lite för mycket, i mitt fall. men det är ju också beroende på rum och övriga förutsättningar för placering av högtalaren.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-09-26 11:09

Nja det ser ut som du dämpat för mycket....
Dämpningen bör bara finnas inom U et om du förstår vad jag menar. Från baksida baffel till o med
djupet på bakåt "vingarna". Bakom det bar det vara tomt.

Sen finns det diskussioner om dipoler ska ha dämpning på väggen bakom eller ej. Jag föredrar dämpning på vägg.
Det beror på avståndet till väggen bakom dipolen, i ditt fall skull jag ha lite dämpning på basarna
eftersom avståndet ser ganska kort ut, cm?

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-26 11:44

Ja, det är absolut ett kort avstånd och dessutom har basarna av en väldigt reflekterande yta. Men nu ser, jag märkte själv att det kanske var lite överdämpat, så det tar sig.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-09-27 16:12

Kör dipolbasar till och du blir nöjd som fasen. Jag tror på audionirvana.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-27 16:27

Jag har i hemlighet funderat på att göra dipoler av mina ultimax, men har tyvärr inte plats för det riktigt. Rummet är bara 18 kvadrat.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-02 16:46

Hur går det?? Blir det bra?

Rapport med mycket bilder krävs! :twisted:

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 18:15

Går jättebra. Dom ska tydligen spelas in i hundra timmar (jag är skeptisk) och därefter ska dom dspas. Jag brukar inte lämna omdömen förrän jag haft produkten länge men jag kan tills vidare säga att det är ett detaljerat stort ljud.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 23:56

Bild

Här är en bild iaf :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-04 23:21

Gött... ser riktigt mumsigt ut.
Kör du även med dipol surrarna, för det var du som byggde med de många små Faital pro elementen?

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-05 07:57

Ja, dom är öppna, men typ igenbommade med skum, så det är typ slutna iaf. Dom spelar iaf inte så mycket bakåt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-05 13:13

zartok skrev:Bild

Här är en bild iaf :)

Fin drake dessutom! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-17 07:52

Har en drake som är betydligt större som kanske kommer med på nästa foto :)

Jag tänkte uppdatera såhär några veckor in i lyssnandet. Jag är ju inte den som tror på... Någonting i hifiväg, då det finns så många myter, men däremot upplever jag mycket placebo. Jag har hört skillnad på kablar i seendetest osv, så jag är påverkbar, något som gör att jag tror att allt är nollskillnad :D

I det här fallet upplever jag en placebo av att högbasen och mellanregistrets nedre del blivit mer framtonade. Dom låter mer, och det är rätt intressant med tanke på att jag saknade det en hel del. Nu låter det mycket bättre.

Diskanten är för framträdande enligt mig, och elementmätningar visar att elementet höjer sig mot diskanten rätt mycket. Jag har freestylat ner diskanten med minidsp och känner att det par mig bättre. Sedan tidigare så har även ypao sänkt diskanten.

Jag rewievar inget efter en månad, det känns som att man ännu är påverkad av nyheterna behag, men en reflektion från min sida är att det är just med dessa högtalare som jag känt att det nu är rummet jag måste arbeta med.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-17 09:10

Nedre mellanregister och övre basregister blir mer betonat med dipol. Beronde på baffelbred slutar dipolavrullningen
i detta register och övergår till att fram o baksida spelar i fas. Allstå får du en höjning/betoning i detta register.

Forsatt lycka till med bygget.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-17 09:24

Så min placeboupplevelse kanske kanske inte är placebo? :O :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-10-17 09:44

Tror jag inte nej....

Henrik

PS
Vill minas att ökningen blir ca 6 db, men kan ha fel, som vanligt har Herr Linkwitz beskrivit det hela.
Ska leta upp var...

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-10-17 09:53

Ja, höjningen blir 6 dB eftersom utstrålningen från elementets fram och baksida spelar mer eller mindre i fas i detta register.

Mvh, Mats

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-17 12:16

Gottmos, jag gillar ju dom områdena. Däremot så lätt det inte lika mycket sånt tidigare, så jag tänkte att det har kunnat vara en inspelningsplacebo också :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-26 12:36

blir tokig på det här experimenterandet. jädrans att dipoler behöver vara så öppna bak. funderar på att heldämpa dom igen bak

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-10-26 23:38

zartok skrev:blir tokig på det här experimenterandet. jädrans att dipoler behöver vara så öppna bak. funderar på att heldämpa dom igen bak

Lika bra att du bygger ett komplett kabinett då?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-27 12:12

Ska ärligt talat säga att tanken slagit mig. Jag tror nästan att det är ett måste. Ojoj :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-27 13:17

Då blir det ett stängt baffel-projekt... :oops:

Tråkigt om du landar i det. Själv "misslyckades" jag också med ett dylikt som slutade i sluten låda. Men nu är jag taggad på att få det att funka. Kanske handlar det om att man behöver mer luft runt högtalaren, främst då bakom, för att slippa dämpa bort tidiga reflexer och resonanser. Jag har ca två meter fritt bakom mina placeringar och ryggåstak samt öppen planlösning med kök/vardagsrum i vinkel på drygt 60m2 - stor volym att fylla med ljud...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-27 13:35

Det är bara inse fysiken. Har beställt mdf till en portad låda i mediumstorlek.
111x52x52.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-27 18:49

Snabba ryck 8) ! Tänker du alltså skrota dina fina bafflar? Kan du inte återanvända dem och bygga in baksidan?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-27 20:45

jag tänkte faktiskt ställa ner dom i källaren någonstans. jag ska vara hemskt ärlig och säga att jag verkligen verkligen hade önskat att det hade fungerat med dipoler, men när det inte går i det här boendet så tänker jag att det kanske skulle fungera i nästa boende. granted att det handlar om en jädrans massa år säkerligen, men jag känner att jag inte är redo att ge upp dipoldrömmen. därför ska jag ha kvar mina bafflar tills nästa flytt hade jag tänkt.

dom nya högtalarna ska bara skruvas ihop, sen så lägger man in elementet i det. fördelen med att lådan är så pass djup är ju att jag slipper rätt mycket av den högre förstareflexen om jag förstått det hela rätt. ska troligtvis dämpa lite bakom lådan också, bara för att vara på den säkra sidan. det är troligt att det blir bygge redan till helgen.

men bara så att alla vet... det här elementet i en dipol är en våt dröm imo. det får jag säga nu när jag ändå inte ska ha kvar dom. fy fasen så bra jag tycker att det låtit. men tyvärr, dom måste ha mer plats. när jag flyttat ut dom i mitten av rummet så har dom låtit så otroligt bra, men det måste vara funktionellt också.

jag ska dock addera att det kan bli en och annan överraskning med det kommande arbetet. som vanligt så vill jag göra något eget av det hela. jag hoppas att det går att fixa :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-27 23:48

Ok, om mina planer går vägen så kommer det här att bli bland dom snyggaste högtalarna på planeten, bara så att ni vet. Med det kommer ta ett tag att få in alla delar som behövs :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-27 23:56

Begreppet snygg är ju rätt subjektivt. Ska bli intressant att följa :) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-28 18:49

tyvärr har beijer fulat med lagersaldot, så jag tror inte att det kommer att bli av att bygga något i helgen, jag lär inte hinna få delarna tyvärr. dock så ska jag vara så fräck och skriva (trodde att jag skrev det igår, men det måste ha fumlats bort) att om min plan fungerar så kommer högtalarna bli så jädrans snygga att dom kommer att gå från subjektivt snygga till objektivt snygga :D

Ligger och lyssnar på nightwish i soffan. Kommer vekligen sakna dom här högtalarna. Jag är verkligen dipolmänniska. Måste vara något med spridningen.

Användarvisningsbild
celef

Re: Zartoks öppna baffelprojekt

Inläggav celef » 2014-10-28 21:09

nuffe skrev: Min erfarenhet är att man kan kompensera
betydligt mindre om man bara har en helt plan baffel. Så fort det sätts "vingar" eller förstärks på annat sätt
måste man öka kompensenationen. Konstigt tycker jag för i all literatur man läser ska U eller H bafflar öka den
akustiska bredden, dvs dipolavrullningen börjar längre ner i basen.
När jag pratar om att öka eller minska dipolkompensering menar jag mer eller mindre db per oktav, var man
börjar, i Hz, kompensera styr baffelns bredd.

Beror inte detta på baffelsteget tro, i det fall du har en helt plan baffel så blir steget annorlunda jämfört med om baffeln delas och viks bak som vingar ?
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum