Moderator: Redaktörer

celef skrev:Gummimatta är kanske original men låter inte kork bättre, eller filt? Det finns väl även specialmattor med unika egenskaper för att polera ljudet ytterligare?

Are you tired of your felt mat serving as a dust trap ?
Upgrade your tired or flimsy old mat with this excellent quality rubber mat
The Analogue Studio DM-205 mat effectively eliminates noise and resonance produced by the turntable drive system (motor, pulley, platter, sub platter, and belt)
as it interacts with the suspension, plinth, tonearm, cartridge and finally the record itself. You'll hear more of the music and less of the noise.
Better than most mats used as original equipment in well known turntables.

Kronkan skrev:Hoppas att du kommer trivas med din gummitmatta! och din skivspelare!!!!!![]()
![]()
![]()
Dj-grejer är ju en slipmat. Den är till för att kunna reglera hastigheten på skivan utan att tallrikens hastighet ändras. Viktigt för att få övergången mellan olika låtar att skönt glida över varandra så att dansgolvet fortsätter. Eller för scratching
http://en.wikipedia.org/wiki/Scratching
Men ett verktyg för att få skivan så stabil som möjligt är, enligt min bedömning och erfarenhet, inte en matta av filt. Påverkar ljudet så att det blir något odistinkt eller hur man skall uttrycka det.
Men en matta skall man alltid ha på en tallrik i alu.
Här en bildsök på slipmat. De kan ju i och för sig pimpa en skivspelare.
https://www.google.se/search?q=slipmat& ... d=0CCsQsAQ
Zzombie skrev:Klantigt av förre ägaren att glömma vinglaset på spelaren när han kastade den...

Kalejdokom skrev:Vinylsvarvsporr (där fick Svenska Akademin något att bita i inför nästa revidering).
Ibland ångrar jag mitt beslut att skeppa av min Kenwood KD3100 (för många år sedan). Skivorna donerades till Erikshjälpen.
Kul att du lyckades få liv i den.

Kalejdokom skrev:När jag hade svarv funkade det inte med något underlag som hade golvkontakt. Jag satte den på en hylla med konsoler i väggen. Sen kunde man hoppa i takt med musiken utan problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster