Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Alltså det är inte jag som torgför tvärimpedansmodulationsdistorsion som varandes ett praktiskt, mätbart och/eller hörbart problem.
Den insatsen måste nog tillskrivas EKK-maffian.

Morello skrev:För att sammanfatta:
EKK har inga praktiska, elektriska och dokumenterade fördelar jämfört med flertrådig kabel.
EKK är styv och riskerar bryta sönder kontakter samt är svår att jobba med.
I skenet av detta är EKK den stora förloraren och den flertrådiga kabeln det självklara valet.
Kronkan skrev:Jag kan inte hitta någon undersökning alls. Det handlar ju inte om att bevisa att en kabel distar på grund av den är flerkardelig. Det är väl lika intressant att eventuellt kunna bevisa att den inte gör det med den undersökningsmetodik som användes.
Jag försvarar inte IÖ:s ståndpunkt. Kan dock inte enkelt avvisa den. Utveckling framåt drivs ju av motsättningar i tyckandet och kunnandet.
Laila skrev:Kronkan skrev:Jag kan inte hitta någon undersökning alls. Det handlar ju inte om att bevisa att en kabel distar på grund av den är flerkardelig. Det är väl lika intressant att eventuellt kunna bevisa att den inte gör det med den undersökningsmetodik som användes.
Jag försvarar inte IÖ:s ståndpunkt. Kan dock inte enkelt avvisa den. Utveckling framåt drivs ju av motsättningar i tyckandet och kunnandet.
Det fetad får Herr Kronkan gärna avslöja hur han eller någon annan kan tänkas gå tillväga*, rent teoretiskt
då, om praktiken nu kanske inte är bekant . . . typ.![]()
*Innan iö hänvisar till den "första vetenskapliga tesen" . . .

Kronkan skrev:Klart att man pysslar. Popsnöret säger nu att hon skall skaffa sig en syjunta.
Men det lite roliga är att det finns några som skriker efter forskning. Men det gäller andra parten. Inte deras egna argument.
Tanken på att elektriska partiklar rör sig som soldater som paraderat på Röda Torget gör mig lite fundersam. Är det verkligen så?
Kan Laila visa att det är så. Eller är deras rörelse mera kaotisk och påverkad av olika krafter som gör att de inte rör sig som på marsch.
Det är ju på elektronnivå som det bestäms. Så bedömer jag det.
BORIS skrev:Kronkan skrev:Klart att man pysslar. Popsnöret säger nu att hon skall skaffa sig en syjunta.
Men det lite roliga är att det finns några som skriker efter forskning. Men det gäller andra parten. Inte deras egna argument.
Tanken på att elektriska partiklar rör sig som soldater som paraderat på Röda Torget gör mig lite fundersam. Är det verkligen så?
Kan Laila visa att det är så. Eller är deras rörelse mera kaotisk och påverkad av olika krafter som gör att de inte rör sig som på marsch.
Det är ganska naturligt att den som påstår något också är den som har ansvar för att visa att det är så det ligger till
Kronkan skrev:BORIS skrev:Kronkan skrev:Klart att man pysslar. Popsnöret säger nu att hon skall skaffa sig en syjunta.
Det är ganska naturligt att den som påstår något också är den som har ansvar för att visa att det är så det ligger till
Visst kan det vara så. Men här är det ju många som vet hur det ligger till.
Kronkan skrev:Wiki - partvinnad kabel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel
Crosstalk artikel (Som delvis är oläst-sent)
https://www.cst.com/Content/Media/MWJ-C ... rs-CST.pdf
Bilder Crosstalk cables
https://www.google.se/search?q=crosstal ... d=0CEcQsAQ
Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem.
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem.
Inte för den som tror på det!
Morello skrev:Alltså det är inte jag som torgför tvärimpedansmodulationsdistorsion som varandes ett praktiskt, mätbart och/eller hörbart problem.
Morello skrev:Den insatsen måste nog tillskrivas EKK-maffian.
Morello skrev:Kabeldistorsion är ett ickeproblem. Den som tycker att enkardeliga kablar är viktigt, bör nog köpa kabellyftare också - tänk om kabeln interfererar med armeringsjärn i golvet?Tänk om magnetfältet som flödar runt kabeln interferar med något som renderar distorsion i -160dB-klassen?
Kronkan skrev:Personligen har jag inget emot att prova en enkardelig kabel av koppar. Så högst troligt att jag gör det. Inte heller troligt att jag skulle kunna höra någon skillnad. Har enbart behov av 0.7 meter ungefär. Men en enkel fråga till IÖ. Drver varje Martin Logan med ett monoblock med två stycken KT. ML har ju en besvärlig impedans i det riktigt höga registret. Tappar av strömmen på 4 ohm-tappen. Vilken kabelstorlek rekommenderas.
Kronkan skrev:Har möjlighet att använda olika högtalarekablar. Idag en budgetvariant (?) med flerkardelig kopparkabel som är som jag subjektivt tycker låtit bäst. Har också tillgång till försilvrat fåkardelig som hängde med ett begagnatköp för extremt länge sedan. Men är inte bäst subjektivt enligt min uppfattning.
Kronkan skrev:Kan inte komma till en egen slutsats att inte elektronerna hoppar mellan kardelarna. På elektronnivå lkansek det inte ser så ordnat som man kan tro. De står ju inte still och därför blir väl kraften gentemot den enkilde elektronen varierad. De är ju också utsatta för olika typer av krafter såsom elektromagnetism. Fast i en rak kabel är det väl ändå mindre av sådana krafter än en lindad spole. Lägesskillnad mellan de olika kardellerna skulle ju också kunna uppstå beroende på att de drabbas av olika motstånd i kontakterna.
Kronkan skrev:Så jag kan inte i mitt eget resonemang utesluta att det faktiskt går ström på olika sätt mellan kardelaerna. Om det är hörbart är en annan fråga.
Kronkan skrev:Om jag nu finner enkardelig bättre, likvärdig eller sämre kan jag ändå inte säga varför. Kan ju inte ens säga att det är så ur en mera vetenskaplig hållning. En eventuell uppgörelse kan hemma hos mig bli enbart subjektiv.
Användare som besöker denna kategori: tamburinifan och 21 gäster