Ni som "rippar" CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Ni som "rippar" CD

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-03 12:25

PerStromgren skrev:
Morello skrev:20log(T2/T1)=10,47 dB

Vart är världen på väg? Någon har mage att göra ett diagram där det ser ut som strecket sitter vid 10 db, men det ska i själva verket sitta vid 10,47dB! 8O

Verkligen. -Skandal! :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-03 13:27

sprudel skrev:Hur skall man spela upp det digitala skräpet då? Det ska ju vara så enkelt och låta likadant allihop, men icke!!!!

Jag har tre alternativ och tänker prova ett fjärde, nämligen från Flac på hårddisk via dator och USB-Audio till Oppon.
De andra alternativen är

1. CD i oppon.
2. Flac från Transcend HD rätt in Oppons vanliga USB
3. Flac på HD till Squeezebox-server på datorn och trådlöst till SB Touch sedan coax/optiskt till Oppo, längsta vägen alltså. :)

Vilka är finesserna med att köra USB-Audio framför hårddisk rätt in i datorn? Läser man på forum har alla olika intryck av vad som är bäst beroende på dac osv.

Jag gissar på att mycket få konsekvent hör någon skillnad om de lyssnar blint. Jag väljer det bekvämaste sättet. Har ännu inte reparerat någon av mina CD-snurror, de behövs liksom inte längre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-03 14:24

Morello skrev:Ser ut att vara pecis 10 dB.

Vid 20 kHz tolkar jag att nivån för den röda linjen i diagrammet ligger under +10 dB eller. För den blå linjen motsvarande negativa värde. Den ska alltså ligga på + eller -10.47 dB? Vid vilken frekvens då?

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-03 15:27

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Ser ut att vara pecis 10 dB.

Vid 20 kHz tolkar jag att nivån för den röda linjen i diagrammet ligger under +10 dB eller. För den blå linjen motsvarande negativa värde. Den ska alltså ligga på + eller -10.47 dB? Vid vilken frekvens då?

Vid oändligheten! Kurvan går asymptotiskt mot den nivån, men når den aldrig, rent teoretiskt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-03 16:22

hifikg skrev:
sprudel skrev:Hur skall man spela upp det digitala skräpet då? Det ska ju vara så enkelt och låta likadant allihop, men icke!!!!

Jag har tre alternativ och tänker prova ett fjärde, nämligen från Flac på hårddisk via dator och USB-Audio till Oppon.
De andra alternativen är

1. CD i oppon.
3. Flac på HD till Squeezebox-server på datorn och trådlöst till SB Touch sedan coax/optiskt till Oppo, längsta vägen alltså. :)

Vilka är finesserna med att köra USB-Audio framför hårddisk rätt in i datorn? Läser man på forum har alla olika intryck av vad som är bäst beroende på dac osv.

Jag gissar på att mycket få konsekvent hör någon skillnad om de lyssnar blint. Jag väljer det bekvämaste sättet. Har ännu inte reparerat någon av mina CD-snurror, de behövs liksom inte längre.

Vilket är det bekvämaste sättet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-03 18:03

Morello skrev:...Det inses lätt...

En gammal tentaskada? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-03 21:28

sprudel skrev:
hifikg skrev:

De andra alternativen är

1. CD i oppon.

Vilket är det bekvämaste sättet?

För mig är det att samla all musik på en hårddisk och spela upp den via iTunes. Andra kan tycka att något helt annat är bekvämare.
Sitter nöjd :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-28 16:02

RogerJoensson skrev:Med en cd i DVD/Bluray-läsaren, i terminalen (OSX) och kommandot: ~user drutil toc
...osv...

Läste runt och hittade en Cd som tydligen oftast rippas fel (bla i iTunes) och som genast införskaffades: Earth Wind and Fire "Raise" Japansk utgåva från cd-tidernas begynnelse. Mycket riktigt diskantigt utta helv... ~user drutil toc rapporterar uppenbarligen fel, eftersom det låter helt fantastiskt i min gamla Proton 14-bitas cd. Får se om jag orkar sätta mig ner och rota i cd formatet någon gång bland headrar och sektorer och göra en riktig cd-spelare för datamaskinen.

Hur som helst var det härligt att lägga i denna gamla cd i en nästan lika gammal och simpel cd-spelare och dra på. Tusan vad dynamisk och friskt det låter. T o m det ibland lite hårda mellanregistret känns friskt i och med att det hela är så luftigt. Det var så här bra man tänkte sig att det skulle låta i framtiden. Då. :D Nu. :cry:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-28 16:13

Nattlorden skrev:
Morello skrev:...Det inses lätt...

En gammal tentaskada? :mrgreen:

Jag lämnade faktiskt ett litet slarvfel i min analys för att se om någon reagerade - icke! :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi