Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Suomela skrev:Ny inlaga i ämnet av Meridian under AES Los Angeles 2014 Paper Session. Mark Waldrep, chefen för AIX Records, som deltog har postat följande beskrivning:
[i]"I finished the afternoon by attending a few paper sessions. The first was titled, “The Audibility of Typical Digital Audio Filters in a High-Fidelity Playback System”. Although it may not be obvious from the title of the paper, this is the first AES publication that refutes the Meyer/Moran research that has been so often quoted as “proof” that CD specification PCM audio is enough for music reproduction
Jag håller inte med den slutsatsen om Meyer/Moran eftersom delar av deras test visar visst på hörbarhet av 16/44-loopen. Det är väl dock inte så förvånande att en skivbolagsdirektör inte bryr sig om fakta i den här sakfrågan.
Morello skrev:Går ju liksom inte att jämföra två konsumentblaskor med en vetenskaplig skrift -båda typerna har en funktion att fylla.
Jag ska nog beställa s-philen igen - jag gillar mätrepotagen, men resten kan jag vara utan.
Morello skrev:Går ju liksom inte att jämföra två konsumentblaskor med en vetenskaplig skrift -båda typerna har en funktion att fylla.
Jag ska nog beställa s-philen igen - jag gillar mätrepotagen, men resten kan jag vara utan.
sprudel skrev:Almen skrev:Suomela skrev:Ny inlaga i ämnet av Meridian under AES Los Angeles 2014 Paper Session. Mark Waldrep, chefen för AIX Records, som deltog har postat följande beskrivning:
[i]"I finished the afternoon by attending a few paper sessions. The first was titled, “The Audibility of Typical Digital Audio Filters in a High-Fidelity Playback System”. Although it may not be obvious from the title of the paper, this is the first AES publication that refutes the Meyer/Moran research that has been so often quoted as “proof” that CD specification PCM audio is enough for music reproduction
Jag håller inte med den slutsatsen om Meyer/Moran eftersom delar av deras test visar visst på hörbarhet av 16/44-loopen. Det är väl dock inte så förvånande att en skivbolagsdirektör inte bryr sig om fakta i den här sakfrågan.
Läste du kommentarerna till artikeln Suomela refade till?
sebatlh skrev:PerStromgren skrev:sebatlh skrev:Wikipedia har ett litet problem. Wikipedia citerar/sammanfattar bara källor per definition. Du kan alltså inte skriva något du vet är sant utan att hitta en källhänvisning och förvänta dig att det får stå kvar.
Du pekar på en intressant sak. Skulle vår wiki innehålla en massa tyckande?![]()
Nej men jag syftar på att wikipedia inte är en källa. Man kan inte säga det ligger till såhär, källa=wikipedia. Man kan, men det är felDet är som att referera till kalle som läste en bok. Referensen är ju boken, inte kalle.
Wikipedia kan inte heller publicera forskning. Om du gör ett blint A/B test mellan två pryttlar eller mäter de elektriska egenskaperna hos en kabel eller något annat "skoj" så kan du inte publicera resultaten på wikipedia.
Det gör ju i och för sig att wikipedia inte är full av egenpåhittat trams. Men det gör också att det som står på wikipedia bara kan vara sådant som redan är mer eller mindre känt. Dvs publicerat någonstans tidigare.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:Uppslag för MoLT: Blindtesta 16/44 vs 24/192 och DSD versioner av samma musikstycke. Fast... hur vet man att de inte manipulerat något annat... Inhandlade ett sk Binaural + fonogram från HD Tracks o jäklar vad det låter spektakulärt. Rätt vet jag inte. Men bra. Och kul. Och njutbart. Fast kanske fel. Då funderar jag på hur mycket inspelningen/inspelningsteknikern påverkar ljudet, antagligen mer än någon exklusiv banankontakt eller nätkabel från Patrick någonsin kan. Redan på den gamla analogtiden häpnade jag när kören i "Walk on the wild side" stod bakom mig och sjöng.
Du har helt rätt. Och här har Linnisterna mer rätt än dom vill erkänna. Dvs "source first". Om inte inspelningen/mastringen är bra blir det aldrig bra, även om du kan finputsa på slutresultatet på andra ställen i kedjan.
Det där är nonsens, för det du skriver gäller var i kedjan felet än finns. Om inte högtalaren är bre så blir det aldrig bra, även om du kan finputsa resultatet på andra ställen i kedjan.
Om du skall kalla det något så ligger "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" närmare till hands.Bill50x skrev:Första gången jag hörde på Eva Cassidy's skiva "Live At Blues Alley" häpnade jag över det eminenta ljudet, trots 192k mp3. Jag gjorde en kopia till en kamrat (på CD så han visste inte vad ursprunget var) och han och några av hans kamrater satt och njöt till fullo av det perfekta ljudet - han trodde att det var något alldeles extra i kvalitetsväg eftersom denna kom från mig. Han hade missat att jag bara ville tipsa om bra musik, inte någon extra höjdare rent ljudmässigt.
Det säger bara en sak - att de fel som flertalet inspelningar av idag är besmutsade med, är mycket, mycket värre än vad 192kb mp3 ställer till med.
Och det är ju ingen nyhet direkt.
Det har alla som vet något om dessa saker vetat under årtionden. Att så många tror att MPEG är den större ondskan är beklagligt, för det gör att den större ondskan kan fortsätta att härja...![]()
Med det sagt menar jag inte att man bör strunta i de i många fall onödiga snålkodningar som görs, de bör adresseras de också. Jag menar bara att de är ett problem av en helt annan art än de direkt musikfientliga angrepp på inspelningarna som gör mer eller mindre med avsikt i mastringsstudiorna.
Bill50x skrev:Detta är inte nonsens. Även om det inte passar in i gängse lyssningsmetodik där man lyssnar efter skillnad i frekvensgång. Bristen på "sväng" kan inträffa var som helst (i kedjan) ...
sprudel skrev:Ha! Vad skoj ny Molt igen.![]()
Har fullt upp med fonden till fiskgrytan men hinner sno en stund med en IPA och lite läsning!
Spännande intryck om Genelec, och bra funderingar över lyssningsintryck även om jag spontant inte är överens med Claes om allt.
Jättetrevligt mässreportage också. Fint jobbat hela redaktionen. Stor respekt för er insats och hängivenhet för god återgivning.
Bill50x skrev:Och det är inte alls oviktigt var i kedjan eventuella fel finns. Oavsett vad man anser om den svagaste länken så är det så att om något saknas tidigt i kedjan går det inte att återskapa detta senare. Problemet är just att man (ofta) blandar ihop det musikaliska skeendet med tex frekvensgång. Självklart är det så att en brist på återgivningen vid tex - 24 dB vid 32 Hz kommer att uppfattas som en brist - oavsett var i kedjan denna sker. Men det finns ju andra variabler, eller hur?
Svante skrev:Bill50x skrev:Och det är inte alls oviktigt var i kedjan eventuella fel finns. Oavsett vad man anser om den svagaste länken så är det så att om något saknas tidigt i kedjan går det inte att återskapa detta senare. Problemet är just att man (ofta) blandar ihop det musikaliska skeendet med tex frekvensgång. Självklart är det så att en brist på återgivningen vid tex - 24 dB vid 32 Hz kommer att uppfattas som en brist - oavsett var i kedjan denna sker. Men det finns ju andra variabler, eller hur?
...fast samma argumentation gäller ju något fel som finns sent i kedjan. Man kan inte rädda ett dåligt rum eller en dålig högtalare med en juste skivspelare. Alltså den där linnargumentationen är ju bara en retorisk fint. Visst man kan inte rädda en signal som är trasig med bra prylar senare i kedjan. Men av detta följer INTE att de tidiga delarna i kedjan är viktigast. Precis som Ingvar säger kan man vända på resonemanget och då funkar retoriken lika bra bakvänt.
Svante skrev: Man kan inte rädda ett dåligt rum eller en dålig högtalare med en juste skivspelare. Alltså den där linnargumentationen är ju bara en retorisk fint. Visst man kan inte rädda en signal som är trasig med bra prylar senare i kedjan. Men av detta följer INTE att de tidiga delarna i kedjan är viktigast. Precis som Ingvar säger kan man vända på resonemanget och då funkar retoriken lika bra bakvänt.
Precis min poäng och därför jag inte förstår begreppet.Harryup skrev:Förvisso, men den kan man inte påverka.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Undrar vilket alternativ som skulle väljas för musiklyssning?
1.) En dålig skivspelare med 10 % svaj och superbra högtalare.
2.) En superbra skivspelare med 0,001 % svaj och dåliga högtalare.
Harryup skrev:Svante skrev: Man kan inte rädda ett dåligt rum eller en dålig högtalare med en juste skivspelare. Alltså den där linnargumentationen är ju bara en retorisk fint. Visst man kan inte rädda en signal som är trasig med bra prylar senare i kedjan. Men av detta följer INTE att de tidiga delarna i kedjan är viktigast. Precis som Ingvar säger kan man vända på resonemanget och då funkar retoriken lika bra bakvänt.
Nej, ursprunget är att källan är en vanlig skivspelare och då funkar analogin ganska bra, inte perfekt men mycket bättre än många tror/tycker.
Att man inte kan rädda en dålig högtalare är självklart men frågan är vilket fel man kan stå ut med. En bra högtalare som avslöjar en dålig skivspelare är sämre än en bra skivspelare som matar en dålig högtalare med så bra signal som möjligt inom förstås rimliga gränser.
Däremot så funkar analogin mycket sämre med en cd-spelare eller liknande som källa då skillnaden är mycket större mellan olika skivspelare.
Dessutom behöver inte skivspelaren egentligen vara dålig utan det räcker med att det är dåligt injusterad eller matchad mellan verk, tonarm, pickup.
Linn må ha en väldigt "annorlunda" återförsäljarkår i många avseenden särskilt historiskt men allt dom säger är inte fel.
Om man är öppen för att man vill kolla hur stora skillnader som finns mellan matchningar så går det ju att besöka en affär och kontrollera.
/Harryup
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Undrar vilket alternativ som skulle väljas för musiklyssning?
![]()
/ B
petersteindl skrev:Undrar vilket alternativ som skulle väljas för musiklyssning?
Mvh
Peter
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Undrar vilket alternativ som skulle väljas för musiklyssning?
Mvh
Peter
Du specar en dålig skivspelare som en med 10% svaj. Jag skulle kallat en sådan för trasig.
Detta ska jämföras med dåliga högtalare säger du, men hur dåliga?
Är skumkanten slut så det rasslar och inte finns någon bas, och diskanten är bränd så den är tyst, eller hur dålig kan en dålig högtalare egentligen vara?
paa skrev:petersteindl skrev:Undrar vilket alternativ som skulle väljas för musiklyssning?
Mvh
Peter
Du specar en dålig skivspelare som en med 10% svaj. Jag skulle kallat en sådan för trasig.
Är skumkanten slut så det rasslar och inte finns någon bas, och diskanten är bränd så den är tyst, eller hur dålig kan en dålig högtalare egentligen vara?
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], danfra och 28 gäster