Moderator: Redaktörer
celef skrev:vad händer med elementparametrarna när man monterar dämpmaterial omedelbart bakom baskonen, med hänsyn till qm, vas och fs?
Jocke skrev:Hade bestämt för mig att man kunde sänka Q genom att placera hårt packat dämpmaterial bakom elementet. Var det inte någon Carlssongrej? Fjädringen blir styvare och Fs stiger något???
celef skrev:överallt man läser står det att med en väldämpad/välfylld låda ökar den imaginära lådvolymen med max 30%. Resten måste jag ändra i element qm. jag är nog ute å cyklar men jag kan inte komma på något annat sätt.

Inte för att du frågar om det, men en sänking av känsligheten är inte ovanligt.celef skrev:vad händer med elementparametrarna när man monterar dämpmaterial omedelbart bakom baskonen, med hänsyn till qm, vas och fs?
EngelholmAudio skrev:Inte för att du frågar om det, men en sänking av känsligheten är inte ovanligt.celef skrev:vad händer med elementparametrarna när man monterar dämpmaterial omedelbart bakom baskonen, med hänsyn till qm, vas och fs?
celef skrev:wow, det där såg avancerat, men hur får man ett sådant schema att stämma med verkligheten? hur får du fram riktiga värden för olika material och händelser?
phon skrev:Fast lurigt är det allt, vill ju ha en basreflex också, och justera allt var för sig.
Den ser ut såhär i basta, men där strålar ju inte basporten.![]()
QB försvinner nog som värmeutveckling, fast det finns ändå nåt där när jag simulerar.
Det finns nog ett hemligt Ralp inblandat nånstans som ändå läcker ut lite ljud ....![]()
phon skrev:Då har jag fått en port som strålar, och ett element som strålar, men då får jag trassel med faslägena istället![]()
Ja ja, hur man än vänder sig .... ah, kan man säkert fixa med några spolar och kondingar ....![]()

Naqref™ skrev:
Förluster i membranupphängning och dämpning i lådan bör påverka den övre impedanspeaken negativt.
Förluster i rör och låda bör påverka impedansminimat.
Förluster i rör och membranupphängning bör påverka den nedra impedanspeaken negativt.
celef skrev:[i]
med negativt menas dåligt (vad är dåligt?) eller att peaken sjunker?
phon skrev:
Verkar ju stämma ackurat! Både membranförlusterna för båda peakarna, samt bägge Q för dippen. Kul att leka lite...
celef skrev:"Men förstaapproximationen måste ändå vara att ändra bara Qts."
"Jo, det är säkert mest Qts (=> Rms) som avgör resultatets Qvärde. "
då kan man ju fråga sig varför man inte väljer ett element med "rätt" värden från början istället för att införa tonkurvekorrigering med dämpmaterial, men man kanske måste införa mkt dämpamaterial i basens närhet för att få ett ren mellanregister utan innre lådreflektioner?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster