Skall Baffeln vara fast monterad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pettsson

Skall Baffeln vara fast monterad?

Inläggav Pettsson » 2005-11-24 15:19

Hej
har haft en tråd om delningsfilter till mina pioneer element som flera av er har varit vänliga nog att diskutera. Nu har jag kommit så långt att jag räknat ut storlek till mina lådor. jag har också varit på en byggfirma som sågat upp MDF board till mig, jag har gjort en ritning samt inhandlat delningsfilter QLM, och terminaler för anslutning på baksida samt en s k L- PAD för variabel impedans till diskanthornen.

Nu är min fråga, när man bygger en högtalare så måste man ju kunna komma åt att montera saker o ting, filter element samt i min slutna låda lägga i dämpmaterial.Man kanske också vill ändra på saker efteråt.

Skall man då utgå från baffelsidan eller baksidan, vilken av dessa skall jag skruva fast permanent, eller båda?

Den tanke som kommer til mig först är ju att baffeln borde vara så fast som möjligt för att undvika vibrationer?

tacksam för svar på en för er kanske självklar fråga..

mvh
P-Å

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-24 17:24

Montera allt genom hålen du gör för högtalarna å skruva fast högtalarna sist.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Pettsson

Inläggav Pettsson » 2005-11-24 22:33

Tack för svar, bara en fråga
Jag skall ju ha en terminal anslutning samt vridbart L-Pad på baksidan och sedan skall detta kopplas med sladdar som skall lödas fast mot delningsfiltret och slutligen till högtalarelementen.
Man skall väl ha så korta sladdar som möjligt ,blir det inte lite knepigt att komma åt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-25 14:08

Använd så långa sladdar som behövs + lite till, det är inte så kritiskt särskillt inte med ett standardfilter. Det som kan påverka är om man ändrar längden/grovleken på sladdarna för en redan optimerad konstruktion.

Återgå till DIY-forum