Lampsladd av Nickel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Lampsladd av Nickel?

Inläggav Morello » 2014-10-30 11:15

IngOehman skrev:
Morello skrev:Men vad sägs om Speakon-kontakt där man givetvis löder kabeln?

Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse. Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang) och när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty, något som är mycket enkelt om högtalarna har banankontakter och polskruv. Polskruven blir nödanslutning om t ex en banankontakt skulle förloras.

Vh, iö

Jag är inte helt säker på vad du menar med ...lära quick...

Sedan bör man ju komma ihåg att många (de flesta jag sett) anslutningspaneler till högtalare har ett bleck skruvat till den bult vari labb-proppen ansluts, så vill man vara på¨å säkra sidan bör man nog öppna burken ifråga och i förekommande fall löda internkabeln direkt till bulten. Jag håller absolut med om att skruvanslutning kan vara problematiskt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-30 11:16

För protokollet - i RS2000 är internkabeln löd till bulten- :)
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-30 11:17

IngOehman skrev:

Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse.

Jag har för mig att när vi började använda Speakon (20-25 år sedan), så var det lödning som gällde (även för honorna).
Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang)

Ja, åtminstone de där första var inget vidare. Den där vridfunktionen och låsningen slutade att fungera när plasten allt för snabbt slets ner. Väldigt mycket och allt för snabbt... Resultatet blev dålig kontakt och resulterade ibland att ljudet försvann, vilket inte är någon höjdare i PA-sammanhang! Det var förbaskat irriterande att man inte kunde se tydligt om kantakten satt rätt eller inte. Man fick hålla på och känna sig fram att de var vridna i rätt läge och se till att kabeln inte låg på ett sätt att den kunde vrida kontakten ur läge senare. Jag fullständigt hatade dem då. -Men barnsjukdomarna borde vara lösta sedan länge. Hoppas jag.

//
Sen kan jag tycka att de är en aning för klumpiga för hifibruk. Åtminstone till mindre högtalare.

Tillägg: Lödningsbar Speakonhona: http://www.neutrik.com/en/speakon/stx-series/nlt4fx
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-10-30 11:22, redigerad totalt 2 gånger.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-30 11:20

Morello skrev:
IngOehman skrev:[...] när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty,[...]

IÖ menar troligen "... lösa problemet quick and dirty."
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-30 11:27

IngOehman skrev:Polväxling? Man använder ju en röd för plus och en svart för minus, och använder man EKK så är den bruna röd och den blåa svart.

Jovisst. Och ändå har jag sett så många felkopplade högtalare.

Som du kanske vet, jag är gammal miniracingförare. Där kopplade man sina (kör-)handtag via banankontakter och det hände faktiskt då och då att rök utvecklade sig pga felkoppling (det är mycket kraft i truckbatterier). TROTS tydlig färgmärkning. TROTS att deltagarna har/hade bättre koll på det elektriska än gemene man.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-30 15:02

Nej, allt hänger på styvheten. Ingvar säger inte att olägenheten med styv kabel är acceptabel i ljuset av andra egenskaper, han sätter detta problem (styvheten) till noll.

Håller man med om att ekk 1,5 inte är styv eller betraktar styvheten som irrelevant, eller positiv, då får man svårt att inte hålla med Ingvar utan nya argument. Eller hur?

Menar man att den är styv och att det inte är irrelevant och inte positivt, då är det primärt det man är oöverens med Ingvar om.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-30 20:24

Så här skrev du IÖ i ett tidigare inlägg

"Jag är dock av andra skäl oimponerad av banankontakter som har jättestora metalldelar att ta i, eftersom det är både klumpligt och medför en alldeles onödig risk för kortslutning. När det gäller RCA-kontakter är klumpigheten hos sådana jättekontakter min största invändning."

När skulle dessa metallklumpar ställa till det mest ljudmässigt, i högtalarkablaget, eller eller lågnivåkablaget?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-30 21:12

Du kan ju fråga dom som tillverkar Eichmann kontakter . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-31 00:23

Laila skrev:Du kan ju fråga dom som tillverkar Eichmann kontakter . . . typ. :)

Ah! The Bullet! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-31 00:38

Jag tycker att de gamla DIN-högtalarkontakterna var ganska smarta. Små och smidiga var de också. Och fanns både med chassiehane och chassiehona, ingen risk för kortslutning i någondera änden. Och gick inte att vända fel.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-10-31 00:51

Svante skrev:Jag tycker att de gamla DIN-högtalarkontakterna var ganska smarta.

Jaha det tycker du. Varför tror du de försvann och ersattes? Sämre ljud, säger det dig något?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-31 00:57

@Svante.(å Obben)
+ att de var jättelätta att av misstag "få ur" vilket inte är någon höjdare
med vissa rörisar(slutsteg) om "få uret" sker när insignal förekommer . . . typ.
Däremot så anses den runda småsignals-DIN:en vara riktigt bra av flera
förståsigpåare . . .har jag hört.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-31 09:10

Återkommer om detta... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-31 10:03

DIN-donet var ju helt kass för högtalare. Maken till djunk får man leta efter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-10-31 11:05

Speakon STX serie har lödanslutning. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... +STX&cat=0
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-31 18:41

Morello skrev:DIN-donet var ju helt kass för högtalare. Maken till djunk får man leta efter.

:mrgreen: :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-10-31 18:41

Den här killen verkar ju ha koll. http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html

"Multistranded conductors have a problem. In an Ideal world, no electrons would ever "cross" the boundaries between the individual conductors. In the real world they do that all time. Both the huge metal-to-metal surfaces themselves, crystal grain boundaries and surface oxidation make the interstrand conduction much less linear than conduction through pure copper. In effect we introduce something not entirely unlike (but also not entirely like) the crossover distortion of a Solid State Class B Amplifier."
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-31 21:57

Svante skrev:Återkommer om detta... :)

Alltså, DIN-kontakten har några mycket bra fördelar. Dels finns det både chassiehanar och chassiehonor, man kan därför göra högtalarkablar med hane i ena änden och hona i andra. Vidare kan man reservera honan för förstärkarände, vilket gör att man inte kan kortsluta förstärkarutgången om kontakdonet ligger löst i högtalaränden. Vidare kan man skarva flera högtalarkablar, likt mikrofonkablar med XLR-kontakter.

Sen tycker jag att de där små som jag visade bild på funkade bra till bilstereo när jag monterade sånt en gång i världen. De krånglade aldrig. De i hifisammanhang vanligare runda donen hade ofta skruvkontakter och det är ju mindre bra. Men det var inte så mycket det jag menade som principen för hur en högtalarkontakt borde göras, med olika kontaktdon (hane-hona) i de bägge ändarna som jag syftade på.

Det borde finnas nåt XLR-liknande fast för högtalare, kanske lite mindre så att de inte sticker ut så mycket på baksidan.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-31 22:24

Svante skrev:Det borde finnas nåt XLR-liknande fast för högtalare, kanske lite mindre så att de inte sticker ut så mycket på baksidan.

Det finns vinklade XLR 3-4-5-6-7-poliga. Om man låter bli att använda 3 poliga så är det ingen större risk att man råkar koppla fel (till en ingång), eftersom nästan allt som bär ljud bygger på den 3-poliga. Men stiften är tunnare i de mer än 3(?)-poliga. Å andra sidan kan man ju parallellkoppla flera stift... Om kontakten är tillräckligt god för de mera kräsna, vet jag inget. I PA-sammanhang kunde man mycket väl köra ett överstyrt slutsteg som pumpade ut uppåt 1KW över en kontakt och lite dålig kontakt reparerade kanske sig själv...

3-pin XLR var väl den vanligaste standarden för PA-högtalare och PA-slutsteg en bit in på 90-talet. De funkade och ingen verkade dum nog att dra en sladd från slutsteget till ingångarna på t e x mixern.
Men det fanns ett slutsteg, där kontruktören varit smart och satt genomgångkontakter på ingångarna (en hona och en hane) att användas vid paralelldrivning av kanalerna eller flera steg. Det var ett inte helt okänt fenomen att folk i mörker eller okunskap råkade koppla en sladd från ingång till högtalarutgång (istället för mellan ingångarna)... 8O "poff" sen var sagan slut tills verkstaden hade totalrenoverat och sen...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-01 01:17

Ja, jag menade alltså att det skulle likna XLR, men inte gå att förväxla med XLR.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-01 01:51

Speakon. Kommer att köra det tillvidare.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-01 02:59

KarlXII skrev:Speakon. Kommer att köra det tillvidare.

I en rätt djup brunn, lite snedställt nedåt så skulle det nog funka och se vettigt ut även på en mindre högtalare.

Fast jag gillar att ha kontaktytorna tillgängliga så att man kan koppla in sig med lite tråd och krokodilklämmor, om det skulle behövas. Det är ren hemmapularsjuka. Har man hållt på hela livet att kopplam bygga och reparera så är det svårt att ta bort möjligheterna...
När jag höll på med PA så var det ett förbaskat skit med de nya Speakondonen. Dessa satans kontakter med sina jävla idiot skydd, kunde man nog höra mig morra högljutt mer än en gång. :evil: :evil: Det gamla raggarknepet att snabbtesta en högtalares funktion med ett 9V-batteri gick t e x inte längre att utföra utan att man hade en SpeakON-testsladd att tillgå... Kvalitén var inte heller var den borde varit i början, så när saker inte fungerade så hade man en variabel#€&/()(/#€!! till att stångas med.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 14:14

Körde du speakon kombinerat med EKK för att eliminera tvärimpedansmodulationsdistorsionen?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 14:59

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Vet inte om det finns några sådana, de jag sett har skruvförbindelse. Dessutom har jag sett dem ställa till med problem ofta (i PA-sammanhang) och när de gör det så är det svårt att lära problemet quick and dirty, något som är mycket enkelt om högtalarna har banankontakter och polskruv. Polskruven blir nödanslutning om t ex en banankontakt skulle förloras.

Vh, iö

Sedan bör man ju komma ihåg att många (de flesta jag sett) anslutningspaneler till högtalare har ett bleck skruvat till den bult vari labb-proppen ansluts, så vill man vara på¨å säkra sidan bör man nog öppna burken ifråga och i förekommande fall löda internkabeln direkt till bulten. Jag håller absolut med om att skruvanslutning kan vara problematiskt.

Det är bara fingrarna som går på autopilot. De skrev "lära" istället för "lösa".

Det vill säga det är förstås en autoprocess i hjärnan. Jag tror min hjärna har patchat en massa ord så jag bara skall behöva tänka dem, så ser hjärnan till att fingrarna skriver dem utan att jag behöver fungera på processen eller ens på vilka bokstäver som ingår. Och det går så snabbt att jag inte alltid hinner läsa det i realtid. Ibland skriver fingarna fel ord, t ex "som" istället för "så", "lära" istället för "lösa", "faktiskt" istället för "faktum"...

När jag skall skriva ett ord som på något sätt påminner om ett annat kan min hjärna välja att skriva det andra. Antagligen för att den triggas av ungefär hur långt ordet är och ibland vilken bokstav ordet börjar på.

Jag hade ändrat om det gått, men nuförtiden går det ju inte att rätta fel om man upptäcker dem för sent. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 15:02

darkg skrev:Nej, allt hänger på styvheten. Ingvar säger inte att olägenheten med styv kabel är acceptabel i ljuset av andra egenskaper, han sätter detta problem (styvheten) till noll.

Håller man med om att ekk 1,5 inte är styv eller betraktar styvheten som irrelevant, eller positiv, då får man svårt att inte hålla med Ingvar utan nya argument. Eller hur?

Menar man att den är styv och att det inte är irrelevant och inte positivt, då är det primärt det man är oöverens med Ingvar om.

En absolut korrekt analys.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 15:05

sprudel skrev:Så här skrev du IÖ i ett tidigare inlägg

"Jag är dock av andra skäl oimponerad av banankontakter som har jättestora metalldelar att ta i, eftersom det är både klumpligt och medför en alldeles onödig risk för kortslutning. När det gäller RCA-kontakter är klumpigheten hos sådana jättekontakter min största invändning."

När skulle dessa metallklumpar ställa till det mest ljudmässigt, i högtalarkablaget, eller eller lågnivåkablaget?

I högtalarsammanhang ställer de till det genom att förstärkare gör sönder när kontakterna kortsluter (det som inte är kontaktytor skall SJÄLVKLART vara isolerat).

I interconnectsammanhang brukar problemet snarare vara att schassiekontakterna bryts sönder, eller att det inte går att få i sladdkontakten alls eftersom det är för trångt.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 15:06

Morello skrev:Körde du speakon kombinerat med EKK för att eliminera tvärimpedansmodulationsdistorsionen?

:). Nej, men ibland 4x2,5mm2 med ett tåligt hölje (elektronisk delning till topplådan och hyggligt långa kabellängder). Det var ju PA det handlade om och där vill man helst lätt kunna linda upp kablarna och lägga ut dem snyggt och lätt, gång på gång... Även med tunnare kablage gav SpekOndonen upp rätt snabbt. Syrspåren i den plastblandningen man använde då gjorde det snabbt glappigt och ovanpå det så låste man genom att vrida en blå mjuk plastring som inte klarade jobbet. Ibland tog det bara några månader innan plastringen inte orkade låsa och alltihop var glappigt. Kontakten kunde lätt vridas sig trots låsningen (den kändes inte ens att den var i låst läge och gick knappt att se heller), ibland efter att man flyttat lite på kablarna eller av sig själv över tid för att det låg kvar lite vridmoment i kablen. Jag förutsätter att konstuktionen är förbättrad nu, annars skulle kontakttypen säkert inte användas längre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 04:19

RogerJoensson skrev:
KarlXII skrev:Speakon. Kommer att köra det tillvidare.

I en rätt djup brunn, lite snedställt nedåt så skulle det nog funka och se vettigt ut även på en mindre högtalare.

Fast jag gillar att ha kontaktytorna tillgängliga så att man kan koppla in sig med lite tråd och krokodilklämmor, om det skulle behövas. Det är ren hemmapularsjuka. Har man hållt på hela livet att kopplam bygga och reparera så är det svårt att ta bort möjligheterna...
När jag höll på med PA så var det ett förbaskat skit med de nya Speakondonen. Dessa satans kontakter med sina jävla idiot skydd, kunde man nog höra mig morra högljutt mer än en gång. :evil: :evil: Det gamla raggarknepet att snabbtesta en högtalares funktion med ett 9V-batteri gick t e x inte längre att utföra utan att man hade en SpeakON-testsladd att tillgå... Kvalitén var inte heller var den borde varit i början, så när saker inte fungerade så hade man en variabel#€&/()(/#€!! till att stångas med.

Håller med.

Banankontakter är helt enkelt bäst, och är det PA så vill man nog att högtalarna skall ha polskruvar så man även kan nödkoppla utan banankontakter om det behövs.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-06 10:46

Nja. Med många högtalare, ont om tid, ofta mörkt, eländigt och risk för klåfingriga idioter som är där de inte borde vara så vill jag nog ha låsbara snabbkopplingar (som alltid lägger polerna rätt). -Men en geek-port hade inte skadat! :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-06 11:04

Bild

Varför har inte dubbelbananen slagit? Problem att standardisera c-c?

En intressant produkt att ta fram, i ljuset av antagen brist på standardavstånd mellan hylsorna, är en dubbelbanan med ställbart c-c. I bilden verkar lösningen vara att två kontakter sätts ihop med löst clip - flexibelt!
Man kunde tänka sig olika stora clips.... men då behövde man väl typ varje halv mm i ett spann på ett par cm :-/
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi