Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Var helst i kedjan felen uppstår, samma sak.Bill50x skrev:Oja. Och utan en bra mik låter allt skit - eller hur?
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Var helst i kedjan felen uppstår, samma sak.Bill50x skrev:Oja. Och utan en bra mik låter allt skit - eller hur?
Nix. Problem som uppstår tidigt i kedjan kan ställa till problem som inte går att reparera senare. Ta ett klippande mikrofonsteg eller ett dito riaa (pga för hög innivå). Det är kört oavsett hur du gör. För ett klippande slutsteg/högtalare är det bara att sänka (ut-)nivån lite.
/ B
Bill50x skrev:Nix. Problem som uppstår tidigt i kedjan kan ställa till problem som inte går att reparera senare. Ta ett klippande mikrofonsteg eller ett dito riaa (pga för hög innivå). Det är kört oavsett hur du gör. För ett klippande slutsteg/högtalare är det bara att sänka (ut-)nivån lite.
/ B
Komorok skrev:En mikrofon är inte en del av uppspelningskedjan imho. Var det inte det som diskuterades?
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Var helst i kedjan felen uppstår, samma sak.Bill50x skrev:Oja. Och utan en bra mik låter allt skit - eller hur?
Nix. Problem som uppstår tidigt i kedjan kan ställa till problem som inte går att reparera senare. Ta ett klippande mikrofonsteg eller ett dito riaa (pga för hög innivå). Det är kört oavsett hur du gör. För ett klippande slutsteg/högtalare är det bara att sänka (ut-)nivån lite.
/ B
Morello skrev:Komorok skrev:En mikrofon är inte en del av uppspelningskedjan imho. Var det inte det som diskuterades?
Vi talar om eg gammal, hjärndöd dogm från Linn. Fler frågor på det?
Komorok skrev:Morello skrev:Komorok skrev:En mikrofon är inte en del av uppspelningskedjan imho. Var det inte det som diskuterades?
Ja, om nu rummet orsakar problem så går de ju inte att åtgärda tidigare i kedjan. Alltså borde det heta "Room first".
Komorok skrev:Morello skrev:Komorok skrev:En mikrofon är inte en del av uppspelningskedjan imho. Var det inte det som diskuterades?
Ja, om nu rummet orsakar problem så går de ju inte att åtgärda tidigare i kedjan. Alltså borde det heta "Room first".
petersteindl skrev:Egentligen är det väl per definition alltid så att source alltid räknas som first.Source first skulle kunna ses som en tautologi.
Mvh
Peter
Komorok skrev:
Kronkan skrev:Kan vara så idag. Alltså att förvandlingen av elektriskt kraft till element för vidare transport i rummet är den svåraste idag om målet är en någotsånär korrekt återgivning.
Men samtidigt skall vi ju inte underkänna en endaste länks betydelse.
Kronkan skrev:Kan dock utifrån ett annat perspektiv se tanken med att se det som en kedja. Tidigare fel kan ju vara svårt att rätta till. Ibland men inte alltid.
Samtidigt är det sagt en hel del bra saker i tråden som absolut inte har med i vilken ordning signalen går.
Kronkan skrev:Men en dåligt inspelad och processad skiva går ju inte heller att rätta till.
Kronkan skrev:Det här blir ju som att fråga sig kom hönan före ägget.
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Source first är helt enkelt ett synsätt att det man tappar i början aldrig går att ersätta.
Men om du tappar samma sak senare i kedjan går det inte heller att ersätta. Det blir ju samma resultat.
Almen skrev:Bill50x skrev:Almen skrev:Till skillnad från det du tappar i slutet?
Ja, faktiskt. En bra inspelning låter bra i en köksradio (= alla dåliga återgivare) medan en dålig inspelning låter kass även i en miljonanläggning. Och nu pratar jag inte om återgivningen av en 32 Hz pedalton utan hur musiken återges...
/ B
Men du pratade om "tillagd olinjär dist", inte att välja en bra inspelning. LINNs source first har ju inte med inspelningen att göra, utan med uppspelningen.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Source first är helt enkelt ett synsätt att det man tappar i början aldrig går att ersätta.
Men om du tappar samma sak senare i kedjan går det inte heller att ersätta. Det blir ju samma resultat.
Nej det är inte givet att man kan tappa samma sak på flera ställen i en kedja. Beror ju helt på felet.
Jag vill fortfarande understryka att dogmen/påhittet/marknadföringen/fundamentet/observationen/etc tillkom på 80-talet i skivspelaruppvaknandets era. En dålig uppspelning av en vinylskiva har inte samma fel som om man köper en högtalare som inte är optimal.
Att jämföra i digital ålder låter sig absolut inte lika lätt att göras då alla fel är "elektronikfel" framtill högtalaren.
Skulle jag hypotetiskt köpa en kombo med Carlsson då dessa fanns för att inte trampa nån på tårna så skulle jag föredra en LP-12 med rak Basic arm en Goldring 1040, en Sugden A21 eller motsvarande och OA50, framför att köpa en Dual 505 en Linn Basic pickup, Sugden A21 och OA-52. Inbillar mig att pengarna skulle vara ungefär detsamma. Släng in en CD-spelare och jag tror säkert att OA-52 låter bättre med en billigare CD-spelare än OA-50 med en dyrare.
Sen får andra tycka vad dom vill för tycker gör alla eftersom det inte finns en absolut sanning utan detta är en tumregeltråd ifrån början, att en del uttrycker sig som att någon vet hur det är ser jag som lite udda.
Tar man en given summa pengar att fördela på en analog eller digital stereo så kommer man kunna få ganska många olika utfall.
Man kan gilla tumregeln som säger att alla länkar är lika viktiga men då diskuterar man i så fall inte Linns analoga uppsättningar då uttrycket myntades. Skall man motbevisa Linn så får man lägga in tidsaspekten och diskutera början 80-talet.
Vid senare besök i Linnbutiken då jag kikat på en streamer så diskuterades inte source first över huvudtaget.
/Harryup
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Det hindrar dock inte att principen som sådan inte har bäring, bara att Linn insett att man kan tjäna pengar på annat än skivspelare...
Pengar före principer då. Alltid något.
Marketing First...
IngOehman skrev:Kan även nämna att jag talat med Ivor om saken (intervjun finns publicerad i MoLt) och han tog avstånd från source first som en sanning om betydelsen av läget i kedjan - han såg det bara som ett förslag. Att man måste börja någonstans när man skall komponera ihop en kedja, och varför inte börja med första länken, ...
RogerJoensson skrev:Kanske en anpassning till intervjusituationen, för att slippa trassla in sig i jobbiga resonemang?
petersteindl skrev:Egentligen är det väl per definition alltid så att source alltid räknas som first.Source first skulle kunna ses som en tautologi.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:Ja, faktiskt. En bra inspelning låter bra i en köksradio (= alla dåliga återgivare) medan en dålig inspelning låter kass även i en miljonanläggning. Och nu pratar jag inte om återgivningen av en 32 Hz pedalton utan hur musiken återges...
/ B
Men du pratade om "tillagd olinjär dist", inte att välja en bra inspelning. LINNs source first har ju inte med inspelningen att göra, utan med uppspelningen.
Det stämmer, men oavsett det har han fel.
En dålig inspelning (t ex en gammal stenkaka) låter fantastiskt bra i min anläggning. Mycket bättre än de bästa inspelningar jag känner i föräldrarnas köksradio.
Sen må det vara hänt att det finns ännu mycket sämre inspelningar än så (sämre på vissa sätt) även inspelade i modern tid, som inte låter bra i någon anläggning, helt enkelt för att de är så fruktansvärt masakrerade och usla. Men det har ju ingenting att göra med var i kedjan de befinner sig, det har bara att göra med en sak - att de är så fruktansvärt illa misshandlade.
Man sysslade inte med sådan mellan artonhundratalets slut och säg 40-talet. Inte i närheten av vad som sker idag.
Och igen - problemet med sådan ultraförstörd ljudkvalitet har inget att göra med att det skett under skapandet av fonogrammet, problemet är att det är så förstört.
Vh, iö
Laila skrev:Komorok skrev:
En/ett PEQ kan välan fixa till lite, i alla fallen . . . typ ?![]()
ps. Ser att Kronkan, den illern, hann före . . . ds.
/ B
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Kan även nämna att jag talat med Ivor om saken (intervjun finns publicerad i MoLt) och han tog avstånd från source first som en sanning om betydelsen av läget i kedjan - han såg det bara som ett förslag. Att man måste börja någonstans när man skall komponera ihop en kedja, och varför inte börja med första länken, ...
Kanske en anpassning till intervjusituationen, för att slippa trassla in sig i jobbiga resonemang?
-För här rapas det fortfarande om "source-first", att spelaren är källan och att den är särskilt avgörande för slutresultatet:
http://www.linnrecords.com/linn-soundsbetter.aspx
"At that time, loudspeakers were considered the most important component within a hi-fi system. Linn contended that the source component, in this case the turntable, ultimately determined the performance of the hi-fi system, a fact which was easily proven by a simple A-B demonstration. Linn's 'source-first' approach is now a widely adopted industry standard." (Min fetning).
"Source components such as the SONDEK CD12 and the UNIDISK family hold true to original 'source-first' ideal..."
Och simple A-B demonstration Bevisar i sig inte ett skit. Det kan man ju skräddarsy precis som man vill.
IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något om vad jag tycker.
Jag har bara berättat hur dessa saker fungerar. Det är fakta och inte åsikter, och därför har de inte något med just mig att göra, som åsikter har.
Men bara för att jag är nyfiken, vad är det du tror att jag tycker, och vad är det du tycker som skiljer sig från vad du tror jag tycker?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster