Hörlursförstärkare med cross feed och DC Servo

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stef

Hörlursförstärkare med cross feed och DC Servo

Inläggav Stef » 2014-10-30 18:45

Jag har skissat och simulerat lite på en hörlursförstärkare med cross feed och DC servo. Har inspirerats av flera olika projekt jag hittat på nätet, och nu ser det ut att funka fint i simulering i alla fall. Tanken är att bygga in denna i en DAC och kunna köra direkt ifrån PC eller Android. Än så länge har jag dock inte börjat med layouten.

När det gäller cross feed så är det Öhmans koppling som publicerades i MoLT för ett antal år sedan som implementerats. Vad jag har förstått så fick sig denna koppling en översyn i samband med a EAR 1 togs fram. Är det någon som vet om denna nya cross feeden har publicerats någonstans eller är det IP som tillhör Holographic Auido?

Kommentarer till designen mottages tacksamt. Jag hoppas att bilderna är läsbara men ändå inte alltför stora.

schematic.PNG
schematic.PNG (77.05 KiB) Visad 7433 gånger

Schematic. Planen är att R20 och R21 bara är inkopplade när cross feed är på. Cross feed slås av genom att bryta nätet vid R29. R8 och R9 respektive R15 och R16 är potentiometrar.

AC Analysis no crossfeed.PNG
AC Analysis no crossfeed.PNG (14.24 KiB) Visad 7433 gånger

AC Analysis no crossfeed

AC Analysis with crossfeed.PNG
AC Analysis with crossfeed.PNG (19.37 KiB) Visad 7433 gånger

AC Analysis with crossfeed

DC offset removing.PNG
DC offset removing.PNG (44.21 KiB) Visad 7433 gånger

DC offset removing
Senast redigerad av Stef 2014-11-05 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Re: Hörlursförstärkare med cross feed och DC Servo

Inläggav NirreFirre » 2014-10-30 23:13

Kul och spännande! För en som inte är så bevandrad i elektroniken har du möjligtvis tittat något på Objective 2 och ODAC? Om den ska kopplas till Android via USB kan en rootad enhet med Viper4Android kanske vara något att kolla också, tycker det låter fint men har ju inte mätutrustning eller -kunskaperna.. Mjukvaru crossfeed, PEQ justeringar för olika hörlursmodeller, convolver, reverb osv.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-11-02 12:36

ODAC var ny för mig, ser väldigt intressant ut. Planen är att bygga in denna hörlursförstärkare i en Henry Audio DAC. Men det ser ju ut som att ODAC potentiellt har lite bättre prestanda. Med det låga priset så kanske det blir en evaluering av den också efterhand. O2 var en av inspirationskälla till min förstärkare ovan, speciellt DC Servon som finns på vissa versioner av O2.

Xperia Z3 har ett läge där man kan aktivera USB Audio, så det har jag tänkt att utnyttja. Då slipper man förhoppningsvis trassla med speciella appar och rootning. Lite mer avancerade EQ inställningar låter dock spännande.

Med vänlig hälsning Stefan

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-11-04 01:14

Hej Stef,

Kul projekt!

Jag byggde en hörlursförstärkare för 2 år sedan, faktiskt relativt lik din, jag använde även lme49990. Den har dock fast förstärkning och alltså ingen volymkontroll. Sista tiden håller jag på med ännu en version, v2, håller för närvarande på att designa lådan.

några kommentarer som jag kommer på nu:
- för att förenkla kan du överväga en fast förstärkning, jag har använt G=4 och det har fungerat bra. Dock kanske vi har olika mål med byggena och källor som kräver volymkontroll. Min är kopplad till datorn och då duger datorns volymkontroll utmärkt för mig.
- du bör ha koll på bandbredden på buffern, jag använde buf634 som jag var tvungen att köra i hög bandbredd för att inte påverka slingförstärkningen för utgångssteget, vill minnas att jag inte blev helt nöjd med avrullningen. LME49990 har bandbredd i paritet med lme49600 med BW pinnen NC( om jag läser databladet rätt), vilket påverkar fasmarginelen på din komposita opamp negativt. Kanske är det ok ändå då har förstärkning i utgångsteget, vilket jag inte har i min v1. Jag ville ha all förstärkning i ingångsteget för att minska påverkan av brus av efterföljande steg/komponenter, för dig gör det väl mindre skillnad då du brusnivån kommer troligtvis domineras av seriemotstånden på ingången.

Angående Öhmans x-feed, jag har använt följande värden 21k, 2k0+100n, 953 + 15n samt shuntmotståndet är 2k1, Gränsfrekvenserna borde vara samma för dina valda värden. Det finns en version till men till min kännedom har finns brytfrekvenserna inte tillgängliga offentligt.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-11-04 18:50

Hej icko,

Tack så mycket för feedbacken! Intressant att du har byggt en liknande tidigare.

Fast gain är en intressant tanke. Var det främst av enkelhetsskäl som du implementerade din förstärkare så eller för att inte få brus eller liknande problem i en potentiometer? Jag behåller min potentiometer tills vidare, men kommer kanske testa denna idé och se om det blir några mätbara och/eller hörbara skillnader.

Anledningen till att jag har BW pinnen flytande är att tomgångsströmmen blir något mindre än i wide band lägre och att jag tänker att bandbredden borde räcka till gott i det "smalare" läget. Att jag lagt till förstärkning i utgångssteget beror helt enkelt på att jag behövde en resistor att koppla in DC servon över. Det hade kanske gått att göra på något smartare sätt men jag valde helt enkelt att flytta lite av gainen dit. Om det visar sig att DC servon inte behövs kommer jag köra utgångssteget som en ren buffer.

Jag ser inte helt hur fasmarginalen påverkas negativt av att LME49990 och LME49600 har ungefär samma bandbredd, hamnar dem "på" varandra? Förklara också gärna varför du tror att brusnivån kommer domineras av resistorerna på ingången.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-04 21:06

Himlans kul att läsa denna tråd, gillar att få massa nya ord och koncept att läsa på om :) Hoppas det kommer bilder och gärna en diskussion för oss icke-EE som tar upp skillnader med just O2 och ODAC (som iaf jag har som referens). F ö valde jag en enklare, färdig väg med en JDS Labs C5D (vars DAC har ännu lite vassare spec) som har trevliga mått, funktionalitet (smidig med endast USB-OTG) och vad jag kan bedöma, bra ljud i ungefär samma klass som O2.
ImageUploadedByTapatalk1415127948.367823.jpg
ImageUploadedByTapatalk1415127948.367823.jpg (105.32 KiB) Visad 7210 gånger

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-11-05 01:02

Stef skrev:Hej icko,

Tack så mycket för feedbacken! Intressant att du har byggt en liknande tidigare.

Fast gain är en intressant tanke. Var det främst av enkelhetsskäl som du implementerade din förstärkare så eller för att inte få brus eller liknande problem i en potentiometer? Jag behåller min potentiometer tills vidare, men kommer kanske testa denna idé och se om det blir några mätbara och/eller hörbara skillnader.

Anledningen till att jag har BW pinnen flytande är att tomgångsströmmen blir något mindre än i wide band lägre och att jag tänker att bandbredden borde räcka till gott i det "smalare" läget. Att jag lagt till förstärkning i utgångssteget beror helt enkelt på att jag behövde en resistor att koppla in DC servon över. Det hade kanske gått att göra på något smartare sätt men jag valde helt enkelt att flytta lite av gainen dit. Om det visar sig att DC servon inte behövs kommer jag köra utgångssteget som en ren buffer.

Jag ser inte helt hur fasmarginalen påverkas negativt av att LME49990 och LME49600 har ungefär samma bandbredd, hamnar dem "på" varandra? Förklara också gärna varför du tror att brusnivån kommer domineras av resistorerna på ingången.

Mvh Stefan

Målet med mitt bygge var att friska upp att räkna på brus från plugget. Så jag använde fast gain av två skäl, 1. jag lyckades inte konstruera en volymkontroll som inte minskade signal-brus förhållande avsevärt (eller hitta en lämplig att sno). 2. jag trodde inte heller jag skulle använda förstärkaren med någon enhet som inte redan hade en volymkontroll, dvs dator/telefon eller förförstärkare eller dylikt.

Angående BW-pinnen:
Du får se ditt utgångsteg som en komposit förstärkare, dvs att poler och nollställen och dc-förstärkning kommer inverka när du återkopplar runt hela förstärkaren. dvs stabiliten kan påverkas av buffern om man inte är försiktig. Din komposita opamp är stabil om slingförstärkningen har mindre än 180 graders fasvridning där slingförstärkningen är 1, dvs 0dB. tyvärr redovisas inte slingförstärkningen i databladet för LME49990 vad jag kan se, men du kan använda LTSpice för att iaf se spicemodellens slingförstärkning, (samt även din spicemodellen av komposita opamp, tror det finns ett exempel där simulering av slingförstärkning redovisas bland exemplen i ltspice).

När du väljer lägre tomgångström minskas bandbredden, någonstans dyker det upp i mitt huvud att jag fick 40graders fasmarginal med lme49990 +buf634 i high bandwidth mode, och med kringliggande komponenter.

ett kort enkelt exempel:
- en pol ger 90 graders fasvridning, (och slingförstärkningen minskas med 20dB per dekad), vid placeringen för polen har fasen vridits 45grader.
- LME49990 har runt 130dB förstärkning vid dc, en pol vid säg 50Hz så förstärkningen minskas med 20dB/dekad.
- vid förstärkningen 1 hos opampar finns ofta påverkan från en pol vid hög frekvens, säg att fasvridningen är runt 40grader, dvs summa kardemumma 90+40=130 grader. så långt allt ok. Vi kan återkoppla opampen ner till förstärkning 1.
- Vi lägger till en strömbuffer med bandbredd 110Mhz, det brukar betyda att första polen för buffern finns just där, 110Mhz. så när vi seriekopplar dessa får vi även 45graders fasbidrag från lme49600, dvs summan är nu 90+40+45=175 grader, nu är vi nära farligt nära 180grader, och otrevligheter som hf oscillationer kan uppstå.
- Du har en förstärkning i din komposita opamp vilket sänker förstärkningskurvan lika mycket, dvs vi når förstärkning 1 lägre i frekvens, vilket gör att vi får bättre fasmarginal, men kanske inte tillräckligt så att vi känner oss säkra.
Detta är ju ett kort konstruerat exempel, men närliggande poler och nollställen behöver betraktas som att de påverkar varandra, min analys blir då väldigt förenklad. Prova att simulera fram slingförstärkningen, allt kanske är helt okej, och då har jag fått skriva allt det här i onödan. :). Du kan ju prova och se skillnad när du väljer en opamp med lägre bandbredd, exempelvis lm4562.

angående mitt påstående om "bruset", slarvigt uttryckt. Två okorrelerade bruskällor i serie som adderas för att skapa en ekvivalent bruskälla adderas "mean-square" dvs Etot=sqrt(Ebrus1^2+Ebrus^2). Vad betyder detta då? Jo att en bruskälla kommer troligtvis dominera över de bruskällor med mindre bidrag. Du har valt LME49990 som har typ otroligt låg ekvivalent brusspänning, runt 0.9nV/sqrt(Hz), vilket är lägre än den ekvivalenta spänningsbrus som ditt 900ohms motstånd direkt i serie med källan kommer bidra med E900=4*k*T*900~3.8nV/sqrt(Hz), (T=290Kelvin), med reservation för felberäkningar. LME49990 har också en brusström som ger upphov till bruspänning, men det bryr vi oss inte om nu. Nu tittade vi inte på övriga motstånd (med högre resistans), då de inte ligger helt i serie med källan och kräver lite mer beräkningar av vad jag orkar av nu. Min poäng var bara att du hade relativt högohmiga motstånd på ingången tillsammans med en lågbrusig opamp.

Dessutom ett förstärkningsteg med Gain=1 vilket gör att motstånden från nästa steg också kommer (kanske) bidra en del, se friis formel. För att ta reda på signal brus förhållandet får man göra en bättre analys än vad jag gjorde nyss.Ska vi bry oss med allt detta med brus i en hörlursförstärkare? Jag har faktiskt ingen aning om vad som är hörbart och inte. Jag gjorde det som sagt pga akademiskt intresse, har nog kvar mathcadarken någonstans.

Det blev ett långt inlägg och ganska gaggigt, men hoppas det ger nåt...

en till kommentar om schemat,
Säg att ditt försteg som du kopplar in till hörlursförstärkaren har har en dc-komponent på utgången, då får din dc-servo jobba ordentligt. Har du provat att simulera det? Bara nyfiken.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-11-05 18:09

NirreFirre skrev:Himlans kul att läsa denna tråd, gillar att få massa nya ord och koncept att läsa på om :) Hoppas det kommer bilder och gärna en diskussion för oss icke-EE som tar upp skillnader med just O2 och ODAC (som iaf jag har som referens). F ö valde jag en enklare, färdig väg med en JDS Labs C5D (vars DAC har ännu lite vassare spec) som har trevliga mått, funktionalitet (smidig med endast USB-OTG) och vad jag kan bedöma, bra ljud i ungefär samma klass som O2.
ImageUploadedByTapatalk1415127948.367823.jpg

Några skillnader mellan "min" design och O2 som kan nämnas är större utgångsström kapabilitet, op-ampar och buffer med lägre brus och THD samt att den som nämns i rubriken har cross feed och DC-servo. Om det här är features som man vill ha/behöver och om det är hörbart eller inte, är en annan diskussion :D. Jag kommer också att designa ett power supply från 5V till +-12 istället för batteri.

Vad är det för kabel du använder mellan C5D och din platta? Var det något som du fick levererat från JDS? Jag funderar på hur jag ska ansluta USB ID pinnen på min telefon när jag ska använda den tillsammans med DACen från Henry Audio. Räknar inte med att telefonen kan strömförsörja DACen så det blir någon form av Y-kabel, men är som sagt osäker på hur ID pinnen ska anslutas.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-11-05 22:06

Icko,

Det ser ut som du har en helt rätt när det gäller stabiliteten i utgångssteget! Tack för att du påpekade detta. Var länge sedan jag tänkte i banor av poler och nollställen så fint med en repetition av det :D. Jag hittade ett litet Youtube klipp som behandlar simulering av stabiliteti LT spice http://www.youtube.com/watch?v=YYWlPFBebfc

Med min ursprungliga koppling, så som den visas ovan, blir resultatet följande:
pahse margin lme49990.PNG
pahse margin lme49990.PNG (61.5 KiB) Visad 7129 gånger

Det vill säga -61 grader fasmarginal. Inte bra! (under förutsättningar att simuleringen stämmer förstås...)

Jag experimenterade med att koppla BW pinnen till VEE, för high BW mode, och med lite små kappar för att kompensera fasen något och kom fram till följande:
pahse margin lme49990 wide BW comp.PNG
pahse margin lme49990 wide BW comp.PNG (70.07 KiB) Visad 7129 gånger

32 graders fasmarginal. En förbättring men jag gillar inte lösningen helt, en så liten konding som 5pF... känns inte stabilt :wink:

Testade sedan med OPA827 med en GBW produkt på 22 MHz (jämfört med 110 MHz för LME49990) vilket gav följande resultat:
pahse margin opa827.PNG
pahse margin opa827.PNG (60.58 KiB) Visad 7129 gånger

78 graders fasmarginal. vilket känns betydligt tryggare!

Slutsatsen av detta måste ju vara att jag sannolikt måste använda något annat än LME49990 i utgångssteget, alternativt designa någon form av faskompensering.

När det gäller DC från försteget så är jag inte helt säker på vad du refererar till. I Henry Audios "Fact Sheet" http://www.henryaudio.com/uploads/fact_sheet.pdf så ser det i alla fall för mig ut som signalen går direkt ut från DACen (U2) till RCA kontakterna via ett enkelt RC-filter. DACen har en spec på +-4 mV DC på utgången.

Simuleringen i mitt första inlägg visar hur DC servon reagerar på en 5kHz sinus med 0.5 V offset. Den svänger in sig fint efter ca 45 sek.

Intressant med brusberäkningar, detta något som jag borde sätta mig in mig mer i. Hur som helst har jag tänkt använda 0.1% tunn films resistorer rakt igenom, de skal ju brusa betydligt mindre än standard tjockfilm.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-11-05 23:55

"The Wire" på DIY Audio borde ha samma problem som jag med dålig fasmarginal.
the wire.PNG
the wire.PNG (25.68 KiB) Visad 7117 gånger

http://www.diyaudio.com/forums/headphon ... -pcbs.html
http://www.diyaudio.com/wiki/The_Wire_H ... Build_Wiki

Kanske är det så att inte min simulering inte är helt riktigt, eller så kan det vara att finns en risk för instabilitet men vanligtvis så innehåller inte insignalen tillräckligt mycket högfrekvent energi för att putta ingång den?

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-07 00:57

[quote="Stef")]Några skillnader mellan "min" design och O2 som kan nämnas är större utgångsström kapabilitet, op-ampar och buffer med lägre brus och THD samt att den som nämns i rubriken har cross feed och DC-servo. Om det här är features som man vill ha/behöver och om det är hörbart eller inte, är en annan diskussion :D. Jag kommer också att designa ett power supply från 5V till +-12 istället för batteri.

Vad är det för kabel du använder mellan C5D och din platta? Var det något som du fick levererat från JDS? Jag funderar på hur jag ska ansluta USB ID pinnen på min telefon när jag ska använda den tillsammans med DACen från Henry Audio. Räknar inte med att telefonen kan strömförsörja DACen så det blir någon form av Y-kabel, men är som sagt osäker på hur ID pinnen ska anslutas.[/quote]

Detta blogginlägg från Jds John var trevligt klargörande med bilder och allt om Android resp iOS och externa DAC. Kabeln kom med C5Dn men verkar bara vara en OTG kabel med smidigare kontakt, jag googlade fram nåt om att man kortsluter två av pinnarna på en vanlig USB så har man en sådan.

Vad det gäller lägre brusgolv, THD, dc offset mm passar jag men bra hårdvarucrossfeed skulle jag inte säga nej till [emoji16] Bra jobb hittills!

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-11-08 11:02

Stef skrev:Icko,

Det ser ut som du har en helt rätt när det gäller stabiliteten i utgångssteget! Tack för att du påpekade detta. Var länge sedan jag tänkte i banor av poler och nollställen så fint med en repetition av det :D. Jag hittade ett litet Youtube klipp som behandlar simulering av stabiliteti LT spice http://www.youtube.com/watch?v=YYWlPFBebfc

Med min ursprungliga koppling, så som den visas ovan, blir resultatet följande:
pahse margin lme49990.PNG

Det vill säga -61 grader fasmarginal. Inte bra! (under förutsättningar att simuleringen stämmer förstås...)

Jag experimenterade med att koppla BW pinnen till VEE, för high BW mode, och med lite små kappar för att kompensera fasen något och kom fram till följande:
pahse margin lme49990 wide BW comp.PNG

32 graders fasmarginal. En förbättring men jag gillar inte lösningen helt, en så liten konding som 5pF... känns inte stabilt :wink:

Testade sedan med OPA827 med en GBW produkt på 22 MHz (jämfört med 110 MHz för LME49990) vilket gav följande resultat:
pahse margin opa827.PNG

78 graders fasmarginal. vilket känns betydligt tryggare!

Slutsatsen av detta måste ju vara att jag sannolikt måste använda något annat än LME49990 i utgångssteget, alternativt designa någon form av faskompensering.

När det gäller DC från försteget så är jag inte helt säker på vad du refererar till. I Henry Audios "Fact Sheet" http://www.henryaudio.com/uploads/fact_sheet.pdf så ser det i alla fall för mig ut som signalen går direkt ut från DACen (U2) till RCA kontakterna via ett enkelt RC-filter. DACen har en spec på +-4 mV DC på utgången.

Simuleringen i mitt första inlägg visar hur DC servon reagerar på en 5kHz sinus med 0.5 V offset. Den svänger in sig fint efter ca 45 sek.

Intressant med brusberäkningar, detta något som jag borde sätta mig in mig mer i. Hur som helst har jag tänkt använda 0.1% tunn films resistorer rakt igenom, de skal ju brusa betydligt mindre än standard tjockfilm.

Fina simuleringar, jag har två förslag på åtgärder du kan försöka med för att öka fasmarginalne, om du vill fortsätta köra med lme49990.

1. Fantomnolla, egen översättning av "phantom zero", dvs en rc-länk över feedbackmotståndet i serie med utgången. Har inte möjlighet att ge förslag på värden just nu, men prova att lägga nollstället vid polen för buffern.
2. Ett liten konding från utgången av lme49990 till minus ingången av densamma. Dvs minska inverkan av buffern. Tror Walt jung skrivigt en appnote om komposita opampar där han tar upp detta.

Angående DC servot, misstänkte jag att om du har en DC komponent på ingången som din förstärkare förstärker så skulle ditt DC servo jobba hårt. Blev mest nyfiken på hur stor dckomponenten kan vara tills servot bottnar.Ser att seriemotståndet på servot är 2k så det går säkert fint.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-11-08 12:10

Stef skrev:"The Wire" på DIY Audio borde ha samma problem som jag med dålig fasmarginal.
the wire.PNG

http://www.diyaudio.com/forums/headphon ... -pcbs.html
http://www.diyaudio.com/wiki/The_Wire_H ... Build_Wiki

Kanske är det så att inte min simulering inte är helt riktigt, eller så kan det vara att finns en risk för instabilitet men vanligtvis så innehåller inte insignalen tillräckligt mycket högfrekvent energi för att putta ingång den?

Vet inget om denna förstärkare, men det är fullt möjligt att man inte mätt noggrannt.min erfarenhet med system med taskig fasmarginal är att det inte behöver synas som en okontrollerad oscillering, även om jag sett det med, utan som hf rippel som är överlagrad på signalen.

Eller så är det inget problem i realiteten, spicemodellen kan vara fel.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-11-08 13:02

Tack för input!

100pF från utgången på lme49990 did the trick! Riktigt fint. Över 70 graders fasmarginal men ingen påverkar på överföringsfunktionen i det hörbara området. Provade lite olika värden men kom fram till att detta var det bästa. Finns heller inget behov att köra lme49600 i wide bw mode heller med denna gången så jag kan spara några mA :) .
pahse margin lme49990  nBW 100p.PNG
pahse margin lme49990 nBW 100p.PNG (63.54 KiB) Visad 7018 gånger

När det gäller överlagrade HF oscillationer så såg jag precis det i transient analysen av utgångssteget innan jag la till kompensationen. Insignalen måste dock vara relativt hög för att exitera den, långt över audio frekvenser. Figuren nedan visar hur set ser ut med 100kHz input. HF oscillationen startar först efter att simuleringen gått en stund. Frekvensen på oscillationen stämmer bra med peak frekvensen på den totala överföringsfunktionen, ca 100MHz. (blå kurva är vout)
high freq osc at 100k input.PNG
high freq osc at 100k input.PNG (78.73 KiB) Visad 7018 gånger

Ångående USB kabel, så sätter man en USB OTG i "host" mode genom att ansluta ID pinnen till GND. Men då strömförsörjer hosten devicen. Jag är ute efter ett OTG mode där telefonen är host men devicen är self powered. Får nog prova mig fram lite med detta. Har inte fördjupat mig i det...

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-11-10 22:17

Kul att du ser hf oscillationerna.

Prova gärna med den andra punkten, den är bättre i det avseendet att buffern inte förbikopplas vid höga frekvenser.

En bra startpunkt kan vara att kondingen väljs så att 1/(2pi x C x R1) = 110Mhz, dvs att impedansen blir lika för resistorn och kondingen vid den frekvensen. Det kan bli lämpligt att välja R1 lägre än nuvarande värde för att c ska vara någorlunda stor, prova och se. Resistorn i serie bör väljas gissningsvis åtminstone 10ggr lägre värde än R1, om den ska finnas med alls. Detta för att polen som tillkommer inte hamnar för nära nollstället vi vill peta dit. Detta är överslagsberäkningar/gissningar, så du får kanske prova dig fram.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-12-03 17:46

Hur går det?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-12-03 22:18

Jo då, det har varit lite progress. Har fått in schemat i layout verktyget och fått in de flesta footprints. Har inte hittat någon riktigt bra ritning på 3,5mm kontakten som jag tänkte använda dock, så får kanske byta ur den.

Vad gäller simuleringen så var jag ganska nöjd med lösningen med kondisen mellan feedbacken och utgången på den sista lme49990 så har inte sett något vidare på den alternativa lösningen.

Med vänlig hälsning Stefan

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-12-05 00:00

Trevligt att du börjar närma dig en kortvända. Vad ska du ha för låda?
Av nyfikenhet, vad använder du att layouta i?

denna har jag använt till båda mina förstärkare. Helt ok kontakt, ingen 3,5mm men adaptrar finns ju.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =42-772-08

Mätte lite på mina förstärkare i helgen, med 300ohms last, 1Vrms ut ger det en THD på <0.00009% (mätte med arta + ljudkort, fs=48k,kaiser 7 fönster). Med 60 ohms last var det i runt 0.0001x% . Tonerna från nätspänningen låg dock 10dB högre än övertonerna från 1kHz-tonen.

mvh
Icko

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-12-05 23:58

Imponerande THD siffror! Kalibrerar du bort effekten av ljudkortet eller har du bara ett väldigt bra ljudkort?

Det denna kontakten som jag planerade att använda:
http://no.farnell.com/schurter/4802-230 ... =4802.2300
Men får kanske leta upp ett alternativ eftersom jag inte blir klok på ritningen. Saknar en hålbild...

Layouten blir gjort i PADS, första gången jag använder det verktyget, en del av anledningen till att jag starade detta projektet var för att lära mig det...

Planen är att bygga in denna i lådan till Henry Audios DAC
http://www.henryaudio.com/

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-12-06 00:57

Stefan, är inte det där samma låda som Objective 2 och liknande, B2-080 fast med finare finish?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-12-06 10:37

Nä, det där verkar vara en delad låda i annat format.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-12-06 12:51

Snygg låda!
Det blev ett fel i tidigare inlägg, ska vara <0,0001%, mätte runt 0,000090%. Hursomhelst, jag har ett relativt bra ljudkort asus stx samt en bra rc oscillator som källa.

Hur är pads att använda för hobby? Likt mentor expedition?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2014-12-07 13:24

Nja, PADS är inte det bästa valet för diy, ganksa trög learning curve. Likt många Mentor verktyg. Expedition är mer kraftfullt än PADS, med t ex sketch route, men det finns nog en del likheter, har dock aldrig använt Expedition. Circuitmaker från Altium tror jag har potential när det gäller hobby. Ska bli intressant att testa det. http://circuitmaker.com/#why_circuitmaker

Lådan är som sagt delbar, och har ett ledigt spår som jag tänkt slida in HP amp kortet i. Se (den ganska taskiga) bilden på DACen utan lock nedan.
henry.jpg
henry.jpg (141.93 KiB) Visad 6622 gånger

Ganska mycket avkoppling och vad som ser ut att vara polyester kondingar. De senare tror jag bildar ett RC-filter på utgången. Jag har tänkt att använda NPO SMD på de kondingar som är i signalvägen och X7R och Poscaps för avkoppling. Några synpunkter på detta?

När det gäller 3,5 mm jacket så får det bli denna istället
http://no.farnell.com/schurter/4802-233 ... /dp/149933
Den första jag länkade till är inte gjort för PCB montering insåg jag.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-12-07 22:06

Nej jag har inga åsikter om valet av kondensatorer, np0 duger nog bra.
http://www.edn.com/design/analog/441646 ... capacitors

Till avkoppling brukar jag använda det jag har hemma, tyvärr ofta lite sämre kvalité, vad jag kommit över på surplus.

circuitmaker såg trevligt ut, bra pris också. Förstår dock inte begränsningarna.

Snyggt sätt att återanvända lådan, det minskar kostnaden på projektet radikalt. Till min sista förstärkare (v2) som är runt 18cm x 14 cm x 5 cm så går lådan på nära 200$.
Är planen att hijacka matningen från dac:en?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-04-08 12:23

Det tog några månader men den som väntar på något gott:
DSC_0100.JPG
DSC_0100.JPG (219.9 KiB) Visad 6379 gånger

:D :D

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-04-08 20:07

Så här ser det ut med lite komponenter monterat.
DSC_0102.JPG
DSC_0102.JPG (187.92 KiB) Visad 6338 gånger

Jag har inte lyssnat på något annat än sinustoner än så länge, men det funkar fint efter ett par små modifikationer. DC servon jobbar också fint.

Det blir dock ett popp eller chirp ljud vid uppstart och avslag av spänningen. Misstänker att detta möjligen kan bero på att spänningarna (+12 och -12 V) kommer upp olika fort...? Tips på vad man kan göra åt detta mottages tacksamt, jag skal lägga upp en mätning hur det ser ut.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-09 09:32

Snyggt, riktigt coolt. :)

På kortet ser det ut som att det saknas ett gäng stora kondingar fortfarande, det är väl det som ger uppstartsproblemen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-04-09 11:51

Tackar!

Ja, det skulle kunna ha med det att göra. Jag kommer att montera ett antal 100uF POSCAPs, men tror inte jag kommer montera lytarna (de hålmonterade) i nuläget. Jag la mest till dem på kortet för att det fanns plats över.... POSCAParna kommer definitivt att ändra ramp-up tiden, återstår att se vad det gör med oljuden vid uppdtart.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-04-14 22:56

Jag monterade lite mer avkoppling idag och mätte igen på utgången. Ramptiden för +-12V ändrade sig som väntat, men det blir fortfarande en signifikant puls på utgången vid power-up vilket resulterar i poppande lurarna om man har sådana anslutna... DC Servon början sedan jobba, men det tar några sekunder innan den har "svängt in sig" och DCn närmar sig noll. Det går alltså inte se i mätningen nedan.
Turn on more caps full volume.png
Turn on more caps full volume.png (33.83 KiB) Visad 6207 gånger

Här är lila utgången, gul +12V och grön -12V.

Jag ska se om jag på något sätt kan få spänningarna att rampa upp mer likt. Det ser ut som att orsaken kan vara att de är olika snabba att starta... Om inte detta är möjligt så är enda lösningen jag ser för mig just nu reläer på utgången som enablas en tid efter att spänningen slagits på.

Jag bör i sammanhangen kanske nämna att +-12V genereras från en 5VDC input.

Jag fick också till ett par andra mätningar idag:
Frequency Response.PNG
Frequency Response.PNG (35.33 KiB) Visad 6207 gånger

Frekvenssvar. Håller sig inom 0.5dB, så inte så mycket att klaga på....? Dippen för låga frekvenser såg jag även men signalgeneratorn och analysatorn kopplade direkt ihop, den beror med andra ord på instrumentet. Droppet för höga frekvenser har jag än så länge ingen förklaring till.

THD + N vs Frequency.PNG
THD + N vs Frequency.PNG (29 KiB) Visad 6207 gånger

THD + N, med 1VRMS input, max gain setting på volymkontrollen. Kommentarer?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-12-30 18:18

Jag har haft denne förstärkaren liggande på skrivbordet på jobbet sedan påsk och lyssnat på musik via den nästan dagligen. Mycket nöjd med resultatet. Helt knäpptyst när det gäller brus även direkt från USB porten på PC:n. Jag lyssnar allt som oftast med cross-feeden påslagen. Även om jag ibland kan uppleva att den är lite för stark och lite av perspektivet går förlorat. Det beror mycket på inspelningen får jag en känsla av.

Nu i mellandagarna har jag fått tummen ur och byggt in den i lådan. Jag har hela tiden haft kortet liggande löst tidigare.

Jag fick också för mig att testa att koppla förstärkaren till ett par nybyggda "nästan" MuPPS (tack för julklappen Pappa! och tack till er som var med och tog fram designen), och det fungerade verkligen över förväntan! Går att klämma ut riktigt skapliga volymer, innan den tydligt klipper. Trots att den fortfarande går på 5V från USB porten på PC:n.

DSC_0516.JPG
DSC_0516.JPG (236 KiB) Visad 5814 gånger

Jag funderar på att bygga en variant där jag lägger två utgångsbuffrar på varandra för att dubbla strömkapabiliteten och sedan köra detta som en litet trevligt kökssystem :D

Mvh Stefan

Återgå till DIY-forum