Moderator: Redaktörer
Stef skrev:Hej icko,
Tack så mycket för feedbacken! Intressant att du har byggt en liknande tidigare.
Fast gain är en intressant tanke. Var det främst av enkelhetsskäl som du implementerade din förstärkare så eller för att inte få brus eller liknande problem i en potentiometer? Jag behåller min potentiometer tills vidare, men kommer kanske testa denna idé och se om det blir några mätbara och/eller hörbara skillnader.
Anledningen till att jag har BW pinnen flytande är att tomgångsströmmen blir något mindre än i wide band lägre och att jag tänker att bandbredden borde räcka till gott i det "smalare" läget. Att jag lagt till förstärkning i utgångssteget beror helt enkelt på att jag behövde en resistor att koppla in DC servon över. Det hade kanske gått att göra på något smartare sätt men jag valde helt enkelt att flytta lite av gainen dit. Om det visar sig att DC servon inte behövs kommer jag köra utgångssteget som en ren buffer.
Jag ser inte helt hur fasmarginalen påverkas negativt av att LME49990 och LME49600 har ungefär samma bandbredd, hamnar dem "på" varandra? Förklara också gärna varför du tror att brusnivån kommer domineras av resistorerna på ingången.
Mvh Stefan
NirreFirre skrev:Himlans kul att läsa denna tråd, gillar att få massa nya ord och koncept att läsa på omHoppas det kommer bilder och gärna en diskussion för oss icke-EE som tar upp skillnader med just O2 och ODAC (som iaf jag har som referens). F ö valde jag en enklare, färdig väg med en JDS Labs C5D (vars DAC har ännu lite vassare spec) som har trevliga mått, funktionalitet (smidig med endast USB-OTG) och vad jag kan bedöma, bra ljud i ungefär samma klass som O2.
Stef skrev:Icko,
Det ser ut som du har en helt rätt när det gäller stabiliteten i utgångssteget! Tack för att du påpekade detta. Var länge sedan jag tänkte i banor av poler och nollställen så fint med en repetition av det. Jag hittade ett litet Youtube klipp som behandlar simulering av stabiliteti LT spice http://www.youtube.com/watch?v=YYWlPFBebfc
Med min ursprungliga koppling, så som den visas ovan, blir resultatet följande:
Det vill säga -61 grader fasmarginal. Inte bra! (under förutsättningar att simuleringen stämmer förstås...)
Jag experimenterade med att koppla BW pinnen till VEE, för high BW mode, och med lite små kappar för att kompensera fasen något och kom fram till följande:
32 graders fasmarginal. En förbättring men jag gillar inte lösningen helt, en så liten konding som 5pF... känns inte stabilt![]()
Testade sedan med OPA827 med en GBW produkt på 22 MHz (jämfört med 110 MHz för LME49990) vilket gav följande resultat:
78 graders fasmarginal. vilket känns betydligt tryggare!
Slutsatsen av detta måste ju vara att jag sannolikt måste använda något annat än LME49990 i utgångssteget, alternativt designa någon form av faskompensering.
När det gäller DC från försteget så är jag inte helt säker på vad du refererar till. I Henry Audios "Fact Sheet" http://www.henryaudio.com/uploads/fact_sheet.pdf så ser det i alla fall för mig ut som signalen går direkt ut från DACen (U2) till RCA kontakterna via ett enkelt RC-filter. DACen har en spec på +-4 mV DC på utgången.
Simuleringen i mitt första inlägg visar hur DC servon reagerar på en 5kHz sinus med 0.5 V offset. Den svänger in sig fint efter ca 45 sek.
Intressant med brusberäkningar, detta något som jag borde sätta mig in mig mer i. Hur som helst har jag tänkt använda 0.1% tunn films resistorer rakt igenom, de skal ju brusa betydligt mindre än standard tjockfilm.
Stef skrev:"The Wire" på DIY Audio borde ha samma problem som jag med dålig fasmarginal.
http://www.diyaudio.com/forums/headphon ... -pcbs.html
http://www.diyaudio.com/wiki/The_Wire_H ... Build_Wiki
Kanske är det så att inte min simulering inte är helt riktigt, eller så kan det vara att finns en risk för instabilitet men vanligtvis så innehåller inte insignalen tillräckligt mycket högfrekvent energi för att putta ingång den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster