Nu har jag en minut till en fortsättning på inlägget.
När limmet torkat var det dags att limma skumkanten till korgen, men innannnan jag gick vidare ville jag svepa elementet för att hitta eventuella problem Jag släppte helt sonika ner kanten på korgen, fäste dem med fyra klädnypor. Jag laddade ner
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html och svepte från 30 till 2k ett par vändor. Inget skrapade eller skapade oljud. Perfekt!

- DSC_5003.JPG (118.87 KiB) Visad 5273 gånger
Den utmärkta tråden "Guide Skumkantsbyte " rekommenderar att använda ett batteri för att först håla upp kanten och stryka på lim för att sedan byta poler och släppa ner kanten i limmet på rätt position och utan spänningar. En utmärkt idé men jag hade ingen batterihållare och krokodilklämmor. Det är förvånansvärt svårt att tejpa fast en kabel på ett batteri.... I mitt fall är shimsen så tight så att det inte är något problem att med två fingrar vid spolen försiktigt flytta konen nedåt tills kanten är i rätt position.
Här saknar jag egentligen några bilder, men jag var för spänd och koncentrerad för att tänka på kameran.
Sagt och gjort, jag beslutade att pensla på korgen och använda rikligt med lim, här är ju inte vikten någon faktor. Det var enkelt att fäste kanten även om jag skulle låtit limmet torka lite mer först. Det hade inte samma fäste som på innerkanten. Efter en par minuter satt kanten fast och så avslappnad och rak ut.

- DSC_5004.JPG (126.52 KiB) Visad 5273 gånger
Till min förvåning fungerar tongeneratorn endast en gång sedan måste den registreras. Jag ville svepa innan limmet torkade helt så raskt som tusan hittade jag en online tongenerator på nätet.
Nu lät det inte lika bra. Ett svagt biljud som om något vibrerade, inte mycket men det var där. det var definitivt inte spolen som skrapade så därför fick limmet torka.
Jag kontrollerade limresterna från dammkåpan för att se om de fanns någon spricka eller om något var löst, men icke allt var tajt och fint. Utan att finna orsaken finns det inget jag kan göra så nästa sten är att limma på dammkåpan.
Jag applicerade limmet på kanten på kåpan men lät det inte torka denna gången. Jag ville ha lite marginal för att hitta rätt position för att limresterna ska passa in i varandra. Det gick åt mer lim än jag hade önskat så eftersom jag hade kvar det gamla limmet plus det nya så tillkom nog en del vikt. det är dock inte riktigt lika allvarligt som i ytterkant som orsakar belastning på konen. Nära centrum påverkar mest elementets dämpning och resonans, men det är illa nog. Nåja, bra blev det i alla fall.
Efter en halvtimme satt kåpan som gjuten och det var dags för det slutliga svepet. Inga skrap men biljudet är kvar. Inte mycket men det finns där.

- DSC_5005.JPG (137.61 KiB) Visad 5273 gånger
Nu fick elementet vila över natten. På morgonen ville jag prova elementet i sin låda,så jag beslutade att skruva ihop en av lådorna med originalfilter och de två användbara originaldiskanterna. Det gick förvånansvärt snabbt snart var det dags för lådan att sjunga för förta gången på minst 20 år.

- DSC_5006.JPG (151.38 KiB) Visad 5273 gånger
Bra nyheter:
- Den fungerar.
- Det finns inga spår av biljudet på någon frekvens eller någon nivå. Inte ens om jag håller örat intill basen. Någon som har en förklaring?
- Bastrycket ( mätt med örat, har ingen pålitlig mikrofon)vid 40 hz och strax under är helt sinnesjukt med tanke på element och låda för att sedan falla ganska snabbt. Jag tolkar det som att ts parametrarna inte är helt off.
Dåliga nyheter:
- En skruv till baffeln saknar gängor det verkar som om de har fyllt gängorna med lim från fabrik av någon anledning. Samma lim som de använt till kabelgenomföringen. När man skruvar ut skruven tar den plasten med sig.
- Den låter mediokert. Jag vet att placeringen inte är optimal, bara en kanal, ny tätning behövs till baffeln. Men ändå Jag tror att dessa två diskanter är i normalskick och de låter riktigt uselt. Än värre är att något är på tok i mellanregistret. Bas och diskant är dominerande. Inte i nivå utan i "påverkan". Det är som om högtalaren har två röster, en bas och en diskant. Och de möts inte riktigt. Det blir en sörja i mitten. Jag tog bort tonbygeln helt och då blev det något bättre, men inte mycket.
Jag har inte så mycket erfarenhet av flervägssystem, men jag har hört liknande när delningsfiltret inte är optimalt, eller om faserna inte stämmer. Faserna är kontrollerade och som designat.
- Det kan vara ett problem med kondensatorerna på filtret, så det kanske löser sig senare.
- Det skulle kunna vara min omkantade bas med jag tror inte det, problemet ligger högre upp. strular jag till ts parametrarna borde det inverka på mest basen.
- Det kan vara diskanterna som är kassa och jag hoppas att mina MT24 ska mildra problemet. MT24 upplevde jag under mina kort tester som lite varnare i tonen och en bättre mach till sc165. Men de är fortfarande ganska vassa i ljudet och det ska möra sc165 varma lite luddiga mellanregister. En tuff uppgift för delningfiltret. En kort titt på Anders distorsionskurvor ser man att distorsionen ligger på uppåt 5% vid 2k och utanför skalan när man närmar sig 1k! Det måste ju ha varit uselt redan på 70 talet! Detta kan vara förklaringen till det jag hör. MT24 är betydligt bättre men vid delningsfrekvensen ligger även denna risigt till. 1800hz helt enkelt ingen lämplig delningsfrekvens för dessa diskanter. Jag tror att Anders har helt rätt. En brant delning borde hjälpa men det kommer fortfarande att vara en kraftig distorsionstopp mitt i delningsfrekvensen. Det kan vara det jag hör.
Lådan får spela under kvällen sedan tänker jag prova m42 med det befintliga filtret. Samtidigt ska jag fundera på hur jag ska behandla lådorna. Det verkar som det är oljad valnöt eller teak. Jag kan inte se skillnaden. Det verkar som om det vanligaste är lackad valnöt, så antagligen är det det även så på min. Är det någon som vet hur vanlig det är med oljade lådor? Några tips? Jag föredrar att olja framför att lacka.
Stay tuned for more!