Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Exakt. Var öppen. CD var ett löfte som inte infriades förrän ca 10 år efter det att den kom. Då den kom in i mitt föräldrahem ca 1985 (jag = 17 år), blev jag besviken. Det lät vasst på den Sony CD i trekvartsformat som fanns hemma. Fortsatte att köpa LP till ca 1991 dels för att det var dubbelt så dyrt med CD, dels för hälften av de släpp jag var intresserad av inte gavs ut på CD eller bara kunde fås på CD genom svindyr import.
PerStromgren skrev:Hade alla CD-spelare automatisk kompensation för pre-emfas? Jag vet inte hur vanligt vare sig det ena eller andra var, så jag kan inte uttala mig. Däremot bör det ha blivit illa om man spelar en pre-emfasskiva i en spelare som inte vet om detta.
Svante skrev:
Egentligen kokar den här frågeställningen ned till hur väl man har skött skivorna jämfört med hur stor dynamik programmaterialet har. Jag påstår att det inte går att sköta en vinylskiva så väl att en högdynamisk klassisk inspelning kan återges utan knaster. Att det inte går ens med en ny skiva faktiskt. Mediet är inte så bra. Eller uttryckt i samma stil som du: Hör du inte det så är det på sin plats att påpeka att du antingen bara spelar hårdkomprimerad musik, är okunnig om hur stort SNR man kan få med vinyl eller har problem med hörseln.
CODY skrev:Nej,
Frågeställningen kokar ned till det som även är trådens titel - att söka sanningen till varför vissa föredrar vinyl före CD. Det handlar om olika sorters efterproduktion osv.
PerStromgren skrev:Hade alla CD-spelare automatisk kompensation för pre-emfas? Jag vet inte hur vanligt vare sig det ena eller andra var, så jag kan inte uttala mig. Däremot bör det ha blivit illa om man spelar en pre-emfasskiva i en spelare som inte vet om detta.
RogerJoensson skrev:CODY skrev:Nej,
Frågeställningen kokar ned till det som även är trådens titel - att söka sanningen till varför vissa föredrar vinyl före CD. Det handlar om olika sorters efterproduktion osv.
Det skiljer säkert från person till person. Man kan gilla formatet av andra skäl än ljudkvalitén och man kan gilla det av princip (med förbestämda uppfattningar). Jag gissar att det var det senare som föranledde det där testet som första inlägget refererar till och att en del blev sura när tron skalades av och det som då framkom.
Kronkan skrev:RogerJoensson skrev:CODY skrev:Nej,
Det skiljer säkert från person till person. Man kan gilla formatet av andra skäl än ljudkvalitén och man kan gilla det av princip (med förbestämda uppfattningar). Jag gissar att det var det senare som föranledde det där testet som första inlägget refererar till och att en del blev sura när tron skalades av och det som då framkom.
Har inte en endaste ABBA-skiva. Lite dumt. Men deras utveckling vad gäller Dynamic Range kan väl motsvara mina fördomar.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... bba&album=
Kanske köper några nu. Tror att jag bestämt tema på nyårsquizzen. Svenskt schlager och pop 1930 och framåt. Då går det ju inte att runda ABBA.
CODY skrev:Svante skrev:
Egentligen kokar den här frågeställningen ned till hur väl man har skött skivorna jämfört med hur stor dynamik programmaterialet har. Jag påstår att det inte går att sköta en vinylskiva så väl att en högdynamisk klassisk inspelning kan återges utan knaster. Att det inte går ens med en ny skiva faktiskt. Mediet är inte så bra. Eller uttryckt i samma stil som du: Hör du inte det så är det på sin plats att påpeka att du antingen bara spelar hårdkomprimerad musik, är okunnig om hur stort SNR man kan få med vinyl eller har problem med hörseln.
Nej,
Frågeställningen kokar ned till det som även är trådens titel - att söka sanningen till varför vissa föredrar vinyl före CD. '
CODY skrev:Det handlar om olika sorters efterproduktion. Jag har - idag - lyssnat på Bob Dylan, flera underbara utgåvor på Asylum och Columbia Records. Och den nya Tempest som låter helt OK. Allt på LP. Sen har jag lyssnat på en underbar philips-utgåva på CD av Schuberts Impromptus. Om du kikat i Kronkans länkar istället för att tänka ut förment dräpande svar till mig om min hörsel etc, så skulle du förstå att det finns all anledning att vara öppen för att LP kan låta bättre (Tempest). Men jag tror inte du är intresserad av olika utgåvor. När det gäller klassisk musik ges den inte ut på LP eller går i vart fall inte köpa på LP från några normala kanaler.
CODY skrev:
Du är helt enkelt okunnig för att du är ointresserad av olika utgåvor. Därför kan du inte förstå svaret på trådens ämne. Det är också därför som du har fördomar; kunskap botar som du vet sådana.![]()
Kronkan skrev:Men Svante!
Om man inte gillar knaster utan det känns i kroppen så skall man inte skaffa skivspelare. Att säga att en riktigt gammal skiva saknar någon form av knaster är nog fel. Men jag störs inte. Har nu tagit fram ”Julie was her name” från 1955. Popsnöret föredrar att städa med lurar och något popigt som ger henne energi. Jag söker något annat. Lite fredagsmys med en drink och lite lugn musik. Helst en Lp. Lite knaster bryr jag mig inte om. (Kan dock bli för mycket det med.)
https://www.youtube.com/watch?v=tk7z3PPOw28
Åsså stör Popsnöret lugnet med att tala om någon artist som varit på TV och begär att jag skall fixa fram Pretenders. Pekar på en back med lite allmän sorterad LP. Får fram en skivan ”Get Close” från 1986 med prislappen från loppisen 15 kr. Lite högt tycker jag men det låter friskt. Knaster mellan spåren. Kan höras i något lägre stycke. Inte tvättad heller. Annars går det ju inte att höra knaster på denna typ av musik. I förhållande till dagen debatt på Faktiskt så vill jag kolla Dynamic Range. Bara friska utgåvor mätta. Inklusive denna franska press. Som ju Popsnöret gladeligen köper.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... =get+close
Men att något i mina öron låter dynamiskt är för mig något värdefullt. Här ett undantag bland fler där det inte är funna något sönderkomprimerat. Kan du hitta fler?
Knaster är för mig ett mindre problem än när det blir grått.
Men som sagt var så är vi olika.
Svante skrev:CODY skrev:Svante skrev:
Nej,
Frågeställningen kokar ned till det som även är trådens titel - att söka sanningen till varför vissa föredrar vinyl före CD. '
Ja, jaha, ja om du byter samtalsämne så. Det finns flera frågeställningar i tråden. Det var inte en frågeställningen som vi diskuterade just här, men väl den som diskuterades i tråden, så ok.CODY skrev:Det handlar om olika sorters efterproduktion. Jag har - idag - lyssnat på Bob Dylan, flera underbara utgåvor på Asylum och Columbia Records. Och den nya Tempest som låter helt OK. Allt på LP. Sen har jag lyssnat på en underbar philips-utgåva på CD av Schuberts Impromptus. Om du kikat i Kronkans länkar istället för att tänka ut förment dräpande svar till mig om min hörsel etc, så skulle du förstå att det finns all anledning att vara öppen för att LP kan låta bättre (Tempest). Men jag tror inte du är intresserad av olika utgåvor. När det gäller klassisk musik ges den inte ut på LP eller går i vart fall inte köpa på LP från några normala kanaler.
Jag är definitivt intresserad av hur olika utgåvor produceras, jag har ju tom skrivit ett program med avsikten att kunna analysera olika utgåvor. Det kanske du har hört talas om. Jag känner mig faktiskt ganska engagerad i den frågan. Jag ser den dock som helt separat från diskussionen om vilket medium som är bäst. Där får vinyl pisk på alla punkter.
Jag förstår också att detta synsätt inte är samma som synsättet att jämföra det som finns på CD resp vinyl. Att jämföra "det man får". Jag tycker att det också är en relevant jämförelse om du nu inte trodde det, men den säger något helt annat. Jag kan också sympatisera med ditt val att spela vinyl för att du tycker dig få bättre ljud med vinyl, förmodligen beroende på att du gillar vinylproduktionerna så mycket bättre att du hellre står ut med vinylmediets brister.
Jag menar att man inte borde behöva välja en vinylutgåva för att få en mildare mastrad produktion. Den borde finnas tillgänglig digitalt. Håller du med om det?
Du kan väl fö inte påstå att det inte finns klassisk musik på LP? Eller annan högdynamisk musik. Men ok, det verkar alltså som att du bara lyssnar på musik med relativt låg dynamik på vinyl, då förstår jag att du inte störs av knastret. Men hur är det med innerspårsdisten? Är alla dina välskötta skivor fria från den?CODY skrev:
Du är helt enkelt okunnig för att du är ointresserad av olika utgåvor. Därför kan du inte förstå svaret på trådens ämne. Det är också därför som du har fördomar; kunskap botar som du vet sådana.![]()
Alltså, jag tror du underskattar mina kunskaper om vinylmediet. Och du har fel om vad jag är intresserad av. Fast jag tror att du har bestämt dig för hur jag är, så jag kan nog inte göra så mycket åt det.
Jag å min sida tror att du har svårt att dela upp återgivningsproblemet i delar och fundera på hur det borde lösas. Alltså inte att rädda situationen så bra det går givet de utgåvor som finns, utan hur det borde lösas av de som ger ut musik. Du verkar helt ovillig att diskutera det. Du verkar också helt ovillig att diskutera vinylmediets brister. Motbevisa mig gärna.
BosseS skrev:Vore intressant att få ta del av hur detta test genomfördes. Hur lyckas man med att lägga på nålen och starta CDn så exakt i tid att åhörarna inte uppfattar felet. Förresten vilken kroppsdel användes för att starta CDn i smyg?
Svante skrev:Men du har rätt i det, jag har ännu inte hört en vinylspelare som kan spela högdynamisk musik helt utan knaster. Ärligt talat tror jag inte att du har det heller. Alltså det är ju skillnad på att störas av knastret och att kunna höra det. I jämförelser mellan digitala medier och vinyl brukar det inte vara svårt att höra om det är vinyl, just på grund at att det till slut alltid kommer något litet knaster.
Boka ett studiebesök hos Jansson.
CODY skrev:
1. LP är ett bättre ljudande medium än CD om det som finns på LPn låter bättre än motsvarande verk på CD. Detta är sant. Det omvända är också sant.
CODY skrev:2. Tekniken bakom LP har sämre tekniska förutsättningar att ge välljud än CD. Detta är sant. Det omvända är däremot inte sant. LP har helt klart tekniska brister jämfört med CD. Det är inget som jag anser att man behöver diskutera. Uppdelnigen är gjord och man kan gå vidare till det praktiska. Även om du skulle tycka att det var roligt att undervisa och kanske därför t o m önskar att någon kunde komma med pseudovetenskapligheter om att "allt ljud är analogt" etc.
CODY skrev:
Om det i verkligheten är så att musik från LP oftast låter bättre trots sina tekniska tillkortakommanden och brister, jämfört med CD, så borde den som är intresserad av välljud välja LP och intressera sig för LP istället för att förlora sig i tekniska termer som signal to noise ratio etc, eller spydigheter om musiksmak och hörsel. Det verkar som om det tekniska är ett självändamål för dig och att det skymmer det viktiga, nämligen att få lyssna på så bra ljudkvalitet som möjligt.
Svante skrev:CODY skrev:...Då är det på sin plats att påpeka att du har fördomar och är okunnig om LP, samt kanske även är vårdslös.
...
Eller uttryckt i samma stil som du: Hör du inte det så är det på sin plats att påpeka att du antingen bara spelar hårdkomprimerad musik, är okunnig om hur stort SNR man kan få med vinyl eller har problem med hörseln.
CODY skrev:
Du verkar vara helt okunnig om att LP oftast låter bättre. Och du verkar definitivt inte vara intresserad av att ta reda på vilka utgåvor som låter bäst. Eftersom jag är konsument och tycker om bra ljud så tar jag reda på det och köper därför oftast LP, men jag köper förstås CD om den låter bättre.![]()
CODY skrev:
Resultatet av din inställning blir 1) att man måste lyssna på sämre ljudkvalitet, på det personliga planet; 2) att man som konsument inte stödjer de mest välljudande utgivningarna, vilket kan leda till att marknaden för välljud försvinner. Om du och andra skulle köpa de bästa utgåvorna tror jag chansen är större att de kommer att ges ut även digitalt. Det omvända, att ni köper CD (eller andra format) som låter sämre är i vart fall kontraproduktivt. Självklart borde den bästa ljudkvaliteten finnas digitalt.
CODY skrev:
Ang klassisk musik på LP har jag ca 1000 sådana, men jag kände inte till att man kan köpa nya. Det verkar dumt att göra det (om det nu skulle vara möjligt).
CODY skrev:
Och trådämnet är faktiskt varför man föredrar vinyl framför CD. Under inga omständigheter kan den vara skivvård, min hörsel eller musiksmak.
KarlXII skrev:Svante skrev:Men du har rätt i det, jag har ännu inte hört en vinylspelare som kan spela högdynamisk musik helt utan knaster. Ärligt talat tror jag inte att du har det heller. Alltså det är ju skillnad på att störas av knastret och att kunna höra det. I jämförelser mellan digitala medier och vinyl brukar det inte vara svårt att höra om det är vinyl, just på grund at att det till slut alltid kommer något litet knaster.
Svante skrev:KarlXII skrev:Svante skrev:Men du har rätt i det, jag har ännu inte hört en vinylspelare som kan spela högdynamisk musik helt utan knaster. Ärligt talat tror jag inte att du har det heller. Alltså det är ju skillnad på att störas av knastret och att kunna höra det. I jämförelser mellan digitala medier och vinyl brukar det inte vara svårt att höra om det är vinyl, just på grund at att det till slut alltid kommer något litet knaster.
Får jag höra en knaster- och distfri Bolero då?
Svante skrev:....
Alltså, jag vet inte var du får det där ifrån. Du upprepar det gång på gång, men det blir inte mer sant för det. Jag tycker också om välljud och väljer när jag kan utgåvor som låter så bra som möjligt. Men jag stödjer inte galenskapen i att lägga dessa mer välljudande utgåvor på LP. Fast jag ska medge att jag är kluven inför detta, helst skulle jag ju vilja stödja bra masteringar i digital form. Jag jobbar också så flitigt jag kan med att utbilda kommande ljudtekniker i det galna i att tokmastra, och skriver program i det syftet....
....
Nä, tråden handlar om "att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD". Sanningen är väl att det i en del fall läggs bättre masteringar på vinyl än på CD. Inte alltid, men det är nog ändå det som är förklaringen, sanningen, om varför en del föredrar vinyl.
Eller hur?
sprudel skrev:Det är ju så att vissa album mastras olika för vinyl respekt CD, och låter olika till förmån för vinyl. Det ser man ju också i tex Masvis. Varför man gör så är för mig obegripligt. Varför nyttja en bättre utgåva för ett begränsande/besvärligare medium. Måste vara pengabegär i detta i något led.
Laila skrev:Svante skrev:....
Alltså, jag vet inte var du får det där ifrån. Du upprepar det gång på gång, men det blir inte mer sant för det. Jag tycker också om välljud och väljer när jag kan utgåvor som låter så bra som möjligt. Men jag stödjer inte galenskapen i att lägga dessa mer välljudande utgåvor på LP. Fast jag ska medge att jag är kluven inför detta, helst skulle jag ju vilja stödja bra masteringar i digital form. Jag jobbar också så flitigt jag kan med att utbilda kommande ljudtekniker i det galna i att tokmastra, och skriver program i det syftet....
....
Nä, tråden handlar om "att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD". Sanningen är väl att det i en del fall läggs bättre masteringar på vinyl än på CD. Inte alltid, men det är nog ändå det som är förklaringen, sanningen, om varför en del föredrar vinyl.
Eller hur?
För att va lite OT . . . är inte helt säker på varför jag ställer följande fråga, men jag undrar ändå . . .
hur många plattor(CD/LP) har du i din ägo . . . typ ?
Svante skrev:KarlXII skrev:Svante skrev:Men du har rätt i det, jag har ännu inte hört en vinylspelare som kan spela högdynamisk musik helt utan knaster. Ärligt talat tror jag inte att du har det heller. Alltså det är ju skillnad på att störas av knastret och att kunna höra det. I jämförelser mellan digitala medier och vinyl brukar det inte vara svårt att höra om det är vinyl, just på grund at att det till slut alltid kommer något litet knaster.
Får jag höra en knaster- och distfri Bolero då?
petersteindl skrev:Det finns ett orkesterstycke som heter Boléro, skriven av Maurice Ravel. Den komponerades ursprungligen som ett balletstycke. Idag spelas stycket mest som konsert.
Kompositören säger så här:Ravel skrev:Bolero är ett orkesterstycke utan musik. Det finns inga kontraster och praktiskt taget inget innovativt utom planen och på dess utförandesätt.
Boléro går i C-dur och har en mycket enkel uppbyggnad. Stycket består av endast en melodi och en rytm, repeterad om och om igen, men med olika orkestreringar. Melodin spelas växelvis av olika instrument. Boléro är ett studium i orkestrering. Det är alltså ingen musik. Stycket innehåller toner. Ackompanjemanget blir hela tiden livligare och starkare tills hela orkestern spelar i slutet av stycket.
Eftersom kompositören himself, nämligen Ravel, säger att Boléro inte är musik, så är det så. Det är bara att gilla läget. Alla som säger att Boléro är musik har fel. Alla som tror att Boléro är musik tror fel. Alla som tycker att Boléro är musik tycker fel. Alla som hävdar att Boléro är musik hävdar fel. Alla som tänker att Boléro är musik tänker fel. Bolero är helt enkelt inte musik. Ravel har i detta fall fullständig vetorätt över hela mänskligheten fram till evigheters evigheter.
Detta inlägg är först och främst tillägnat ... och Svante och ... samt sedan till alla som går in och tittar i denna tråd.
Det är en superb studie och lärdom i orkestrering och instrumentering och igenkänning av orkesterns olika instrument, men någon musik kan det de facto inte vara.
Lycka till.
MvH
Peter
petersteindl skrev:paa skrev: Är det så enkelt att upphovsmannen har ensamrätt till att klassificera sitt verk?
...
Japp, enklare än så blir det inte. Kompositören sätter axiomet på sitt verkDetta är inte förhandlingsbart, det existerar endast total underkastelse och lydnad. Total obedience
![]()
MvH
Peter

Svante skrev:CODY skrev:
1. LP är ett bättre ljudande medium än CD om det som finns på LPn låter bättre än motsvarande verk på CD. Detta är sant. Det omvända är också sant.
Ja, just det. Mediet har egentligen ingenting med frånvaro eller närvaro av tokmastering att göra.CODY skrev:2. Tekniken bakom LP har sämre tekniska förutsättningar att ge välljud än CD. Detta är sant. Det omvända är däremot inte sant. LP har helt klart tekniska brister jämfört med CD. Det är inget som jag anser att man behöver diskutera. Uppdelnigen är gjord och man kan gå vidare till det praktiska. Även om du skulle tycka att det var roligt att undervisa och kanske därför t o m önskar att någon kunde komma med pseudovetenskapligheter om att "allt ljud är analogt" etc.
Ja, där har du en snäv världsbild, tycker jag. Självklart är det intressant att diskutera (och påminna om) CD-mediets överlägsenhet. Det är enda sättet att få slut på producenternas iver att släppa de bättre masteringarna på LP. Den där sista slängen var väl onödig, kan jag tycka.CODY skrev:
Om det i verkligheten är så att musik från LP oftast låter bättre trots sina tekniska tillkortakommanden och brister, jämfört med CD, så borde den som är intresserad av välljud välja LP och intressera sig för LP istället för att förlora sig i tekniska termer som signal to noise ratio etc, eller spydigheter om musiksmak och hörsel. Det verkar som om det tekniska är ett självändamål för dig och att det skymmer det viktiga, nämligen att få lyssna på så bra ljudkvalitet som möjligt.
Det finns många saker här i världen som är viktiga. Att välja saker som låter bra är en. Att förstå tekniken är en annan. Spydigheterna var tydligt markerade som svar på dina spydigheter, om du kommer ihågSvante skrev:CODY skrev:...Då är det på sin plats att påpeka att du har fördomar och är okunnig om LP, samt kanske även är vårdslös.
...
Eller uttryckt i samma stil som du: Hör du inte det så är det på sin plats att påpeka att du antingen bara spelar hårdkomprimerad musik, är okunnig om hur stort SNR man kan få med vinyl eller har problem med hörseln.CODY skrev:
Du verkar vara helt okunnig om att LP oftast låter bättre. Och du verkar definitivt inte vara intresserad av att ta reda på vilka utgåvor som låter bäst. Eftersom jag är konsument och tycker om bra ljud så tar jag reda på det och köper därför oftast LP, men jag köper förstås CD om den låter bättre.![]()
Alltså, jag vet inte var du får det där ifrån. Du upprepar det gång på gång, men det blir inte mer sant för det. Jag tycker också om välljud och väljer när jag kan utgåvor som låter så bra som möjligt. Men jag stödjer inte galenskapen i att lägga dessa mer välljudande utgåvor på LP. Fast jag ska medge att jag är kluven inför detta, helst skulle jag ju vilja stödja bra masteringar i digital form. Jag jobbar också så flitigt jag kan med att utbilda kommande ljudtekniker i det galna i att tokmastra, och skriver program i det syftet.CODY skrev:
Resultatet av din inställning blir 1) att man måste lyssna på sämre ljudkvalitet, på det personliga planet; 2) att man som konsument inte stödjer de mest välljudande utgivningarna, vilket kan leda till att marknaden för välljud försvinner. Om du och andra skulle köpa de bästa utgåvorna tror jag chansen är större att de kommer att ges ut även digitalt. Det omvända, att ni köper CD (eller andra format) som låter sämre är i vart fall kontraproduktivt. Självklart borde den bästa ljudkvaliteten finnas digitalt.
Ja, och man kan diskutera vilket beteende som styr marknaden bäst åt rätt håll. Kanske är de kombinerade effekterna av våra beteenden det som behövs. Det vore ju bra. Jag undviker faktiskt helt att köpa vissa genrer helt, speciellt kanske hårdrocksgenren, för att det låter så illa på CD. Att köpa det på LP är för mekigt, det är helt enkelt inte värt pengarna och besväret att underhålla en vinylspelare som är tillräckligt bra.CODY skrev:
Ang klassisk musik på LP har jag ca 1000 sådana, men jag kände inte till att man kan köpa nya. Det verkar dumt att göra det (om det nu skulle vara möjligt).
Det duger väl med gamla om man ska prata om huruvida det finns hörbart knaster på LP?CODY skrev:
Och trådämnet är faktiskt varför man föredrar vinyl framför CD. Under inga omständigheter kan den vara skivvård, min hörsel eller musiksmak.
Gäller det även de fördomar, den okunskap eller den vårdslöshet som du diskuterar om jag har?
Eller hur?
CODY skrev:1. Eftersom du inte är (i vart fall tillräckligt) intresserad av hur det låter från LP och skivspelare blir du okunnig. Och du bygger således dina negativa och klart redovisade åsikter om LP på okunskap. Att du har fördomar mot LP är därmed ett faktum som står i öppen dag. Om min hörsel och om jag gillar högkomprimerad musik kan du däremot inte veta något. Det är alltså rena spydigheter. Jag utgår från att de unga människor som söker kunskap vid dina fötter möter en mindre fördomsfull och spydig person som är nyfiken och öppen och att det beteende du visar här endast har att göra med att vi befinner oss på internet. Jag har förstås inget att invända mot dina tekniska kunskaper.![]()
CODY skrev:2. Att sjunga CD-mediets (eller PCM:s) lov kan knappast vara en framkomlig väg att få slut på LP-utgivningen.
CODY skrev:
3. När det gäller trådämnet tycker jag att du är ett mycket illustrativt exempel på en person som vill väl, men som hamnar fel på grund av fördomar. Eftersom du med sådant eftertryck istadigt hävdar dina fördomar måste du tåla att bli använd som ett varnande exempel för andra som söker välljud.
CODY skrev:
4. Du kan inte utgå från att jag gillar knaster, bara för att jag oftast föredrar LP-utgåvan. Klassisk musik gör sig oftast bäst på CD.
CODY skrev:....
4. Du kan inte utgå från att jag gillar knaster, bara för att jag oftast föredrar LP-utgåvan. Klassisk musik gör sig oftast bäst på CD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster