DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Re: DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Inläggav aisopos » 2014-10-28 21:11

Idag har jag fixat extra stolar. Kan få allt mellan 50 och 100 extra (ja säkert ännu fler om det verkligen skulle behövas).
Ja hur många sittplatser i varje rum bör vi anordna? 10, 15, 20 ? Fler?

Jag hade tidigare tänkt mig att få hjälp av någon/några att bära stolar från och till den närliggande skolan.
Men nu blev det så att jag måste hämta stolarna på fredag, ca 15.00 och lämna igen dom på måndag ca 0600 -0700.
Så jag antar att slitet blev allena mitt eget ... ;)

luminous, hinner du sätta upp från lördag morgon, eller skulle du behöva börja på fredag? Det kan säkert gå att fixa om det behövs.

Sova här i Alunda? :D till lördan?

Jag har en relativt tom friggebod.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-10-28 21:21

aisopos skrev:Idag har jag fixat extra stolar. Kan få allt mellan 50 och 100 extra (ja säkert ännu fler om det verkligen skulle behövas).
Ja hur många sittplatser i varje rum bör vi anordna? 10, 15, 20 ? Fler?

Jag hade tidigare tänkt mig att få hjälp av någon/några att bära stolar från och till den närliggande skolan.
Men nu blev det så att jag måste hämta stolarna på fredag, ca 15.00 och lämna igen dom på måndag ca 0600 -0700.
Så jag antar att slitet blev allena mitt eget ... ;)

luminous, hinner du sätta upp från lördag morgon, eller skulle du behöva börja på fredag? Det kan säkert gå att fixa om det behövs.

Sova här i Alunda? :D till lördan?

Jag har en relativt tom friggebod.

Det skulle eventuellt vara bra att sätta upp på fredan, jag skickar PM.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-28 22:27

luminous skrev:aisopos, du får gärna pytsa in mina CBT36 i något rum. Jag tror att det kommer ta lite längre tid för mig att sätta upp systemet än för andra kanske, så det kan vara en ide att sätta mig i hus 2.

Om det är någon som har ett par subwoofers som skulle trivas bra ihop med ett par CBT36, så hojta gärna!

vad driver du dina skapelser med?
är du sugen att para ihop dina högtalare med min elektronik så kan jag vara intresserad!
Jag har ett form av "tappade horn" jag tänkte ta med som subbar (TPAM10HTL)

Säg till om du är intresserad!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-10-30 20:23

Jag tänkte köra en NAD-hemmabioreciever, jag behöver 4 kanaler till högtalarna. Ganska gammal men tung klump på en 25 kilo däromkring. Vad har du för elektronik, smile?
När det gäller subbar så behöver de nog ha output upp till 200Hz eller så, för CBT36orna behöver delas ganska högt.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-31 07:01

Då kanske det inte är så lyckat då mina subbar bara går upp till 90-100 Hz :)

Elektroniken i övrigt är klass A steg, ett på 15w och ett på 25 W
Har även ett Hypex ucd400 steg klass D.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 09:31

smile skrev:Då kanske det inte är så lyckat då mina subbar bara går upp till 90-100 Hz :)

Då kanske dina subbar passar bättre ihop med mina toppar?

Jag tänkte köra mina SEOS-toppar med en laptop som tar Spotify Premium, och medtagna USB-minnen med musikfiler i olika format, via ett M-Audio ljudkort till två Sentec PA9.
Men det skulle väl varit kul att köra med ett system som även ger bas i lägsta oktaven?
Jag har dock inget delningsfilter som delar mot basar, annat än receivern som jag inte tänkte ta med.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-31 10:52

Jag har en, än så länge helt oanvänd, miniDSP 2x4 som jag gärna lånar ut till den som behöver något att dela med.
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... inidsp-2x4

Men det är inte troligt att jag kan bistå med programmering/konfigurering i någon större utsträckning än någon annan, då jag alltså inte har provat den än, eller läst på något.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 11:24

Jag har tyvärr heller ingen koll på programmering av mini-DSP.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-31 18:39

Jag har MiniDSP, kommer att ta med denna samt dator för att ställa in som man vill!

Jag lånar gärna ut subbarna till ditt system Paa, de lär bli rätt kompetenta tillsammans! :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-10-31 20:22

paa skrev:
smile skrev:Då kanske det inte är så lyckat då mina subbar bara går upp till 90-100 Hz :)

Då kanske dina subbar passar bättre ihop med mina toppar?

Jag tänkte köra mina SEOS-toppar med en laptop som tar Spotify Premium, och medtagna USB-minnen med musikfiler i olika format, via ett M-Audio ljudkort till två Sentec PA9.
Men det skulle väl varit kul att köra med ett system som även ger bas i lägsta oktaven?
Jag har dock inget delningsfilter som delar mot basar, annat än receivern som jag inte tänkte ta med.

Sväng in här på vägen ner, jag har ett CR80S som för tillfället inte används (i väntan på bättre tider)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 21:00

smile skrev:Jag har MiniDSP, kommer att ta med denna samt dator för att ställa in som man vill!

Jag lånar gärna ut subbarna till ditt system Paa, de lär bli rätt kompetenta tillsammans! :)

Hej,
Du kan väl komma med i rum 3, så kör vi sakerna tillsammans, det går ju bra att turas om under dagen. Det blir nog bra tryck från subbarna, och det verkar mindre problem med överhörning från det rummet.
Jag kan ta med mina små "envägare" som är byggda som tribut till Carlssons trevägare, och som jag visat tidigare i Uppsala, så kan du koppla upp något av dina steg på dom om du vill?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 21:02

gflar skrev:Sväng in här på vägen ner, jag har ett CR80S som för tillfället inte används (i väntan på bättre tider)

Får se hur det blir med smile's grejor, men ska du inte ner och kolla själv?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-10-31 21:13

Det är lockande, inte minst att se dina skapelser. Om inte jag får annat för mig och och lusten faller på så....

Btw, jag har fullt upp med dina "gamla" ritningar nu om dagarna på jobbet :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-31 21:17

paa skrev:
smile skrev:Jag har MiniDSP, kommer att ta med denna samt dator för att ställa in som man vill!

Hej,
Du kan väl komma med i rum 3, så kör vi sakerna tillsammans, det går ju bra att turas om under dagen. Det blir nog bra tryck från subbarna, och det verkar mindre problem med överhörning från det rummet.
Jag kan ta med mina små "envägare" som är byggda som tribut till Carlssons trevägare, och som jag visat tidigare i Uppsala, så kan du koppla upp något av dina steg på dom om du vill?

Det låter väl vettigt :)

Jag kan också ta med mig en envägare så kan man gm föra lite!

Det kan bli roligt!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-01 17:56

Tycker det är kul med detta arrangemang. Sa redan från början att jag tänkte komma(som åskådare) lite feg är jag nog har ju byggt högtalare sen jag var ung tonåring nu gammal tonåring (51),
Har inte byggt något på ca 10 år, men det jag lyssnar på nu byggde jag då funderar på att komma ur min "garderob" och ta med det jag har.
Ett par Sateliter med Vifas PL14 och DX2TG En subb med ett "Goldenage line " (TC sounds OEM-tillverkning för Golden age musik runt 1998-1999.) i en ca 50 liters basreflex med inbyggt slutsteg med svepbart delnings filter upp till 170 HZ.
Med lite icke hembyggd elektronik till. Kan tänka mig att låna ut min subb om någon behöver. Tar nog med grejerna får se om jag plockar upp dem, det kunde vara kul,men lite ångestladdat :) Finns det mycket plats kavr så kan jag plocka upp mitt.
Har även med min bärbara med lite tonkurvemätningsmöjligheter om det finns intresse. ja vi får se vad det blir. Kommer med gör jag i alla fall

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-02 15:04

sammel skrev:Tycker det är kul med detta arrangemang. Sa redan från början att jag tänkte komma(som åskådare) lite feg är jag nog har ju byggt högtalare sen jag var ung tonåring nu gammal tonåring (51),
Har inte byggt något på ca 10 år, men det jag lyssnar på nu byggde jag då funderar på att komma ur min "garderob" och ta med det jag har.
Ett par Sateliter med Vifas PL14 och DX2TG En subb med ett "Goldenage line " (TC sounds OEM-tillverkning för Golden age musik runt 1998-1999.) i en ca 50 liters basreflex med inbyggt slutsteg med svepbart delnings filter upp till 170 HZ.
Med lite icke hembyggd elektronik till. Kan tänka mig att låna ut min subb om någon behöver. Tar nog med grejerna får se om jag plockar upp dem, det kunde vara kul,men lite ångestladdat :) Finns det mycket plats kavr så kan jag plocka upp mitt.
Har även med min bärbara med lite tonkurvemätningsmöjligheter om det finns intresse. ja vi får se vad det blir. Kommer med gör jag i alla fall

Du behöver vara rädd för dom som ställer ut på en sådan här träff, det är plats för alla som vill vara med, och spännvidden brukar vara enorm mellan de olika alstren, så det är ju bara att krydda på tillställningen med dina grejor!
Stämningen brukar i alla fall vara betydligt lugnare och trevligare än den stundtals hetsiga diskussionen på olika forum.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 15:17

Mycket trevligt sammel. Jag har redan placerat in dig i ett rum. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 17:56

Mat och sånt då?

Hade vi en kaffemaskin påväg?

Jag kan ta en micro hemifrån. Annars finns det också en restaurang (eller två faktiskt) i Alunda. Den ena ligger bara några hundra meter ifrån där vi är. Det är OK att promenera dit om man vill.

Ska de som är intresserade gå ut och äta efteråt?
I Alunda eller åka in till Uppsala då?
Jag bör nog boka bord i veckan om vi vill ha ett bord som rymmer många.

Är det någon som behöver sova över i Alunda eller Uppsala?
Jag har en friggebod, det finns även plats inne i huset. Men vi är en barnfamilj så en viss begränsning av stök och ljudnivå inne i huset gäller.

Man kan ringa mig på numret jag lägger i första inlägget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-02 18:27

När det är hundra klart med öppettiderna för besökarna, så lägg upp det också, både i löpande tråden och i förstainlägget.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 18:50

Ja oj !

Jag skrev kl 12-16 på hifi-forum idag. Då antar jag att jag bestämt det då. 8)

Sen kommer utställare mycket tidigare, och en del besökare samåker med dessa och blir naturligtvis insläppta ändå.

Som jag ser det så blir det en massa personer, främst de som är mest insyltade i DIY-träsket, som kommer av olika anledningar både slinka in tidigare och lämna senare, och det är väl helt OK.
Men nu sätter vi 12-16 som officiell öppetid.

Råkar man befinna sig i lokalerna före eller efter detta är det risk att bli satt i arbete att flytta saker, städa osv. ;)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-02 20:26

aisopos skrev:Mycket trevligt sammel. Jag har redan placerat in dig i ett rum. :)

Kanonbra tack så mycket, jätte kul :)
Det jag har med ytterligare är en DacMagicPlus med Bluetooth dongel och ett Sirius DMX100, och min bärbara som jag tänker spela musik ifrån.
Sen finns det möjlighet att köra musik ifrån ex Iphone genom DacMagic:en via Bluetooth.
Tar som sagt med lite av varje. Ja det blir kul :)
Jag går gärna ut och äter i Alunda eller Uppsala går vilket som det låter kul.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-02 20:29

paa skrev:Du behöver vara rädd för dom som ställer ut på en sådan här träff, det är plats för alla som vill vara med, och spännvidden brukar vara enorm mellan de olika alstren, så det är ju bara att krydda på tillställningen med dina grejor!
Stämningen brukar i alla fall vara betydligt lugnare och trevligare än den stundtals hetsiga diskussionen på olika forum.

Tack för att du avdramatiserar det lite för mig paa , det känns bra:)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 23:35

Fortfarande tycker jag det skulle vara jättetrevligt om någon som byggt skruttens 9LAEH ville komma och visa upp dom på denna mässa.

(Skruttens projekt)
viewtopic.php?f=3&t=18807

Och återigen.
Har någon en DIY-förstärkare (för mycket) så kan vi kasta upp den med mina köpes Pioneer S-CN301-LR.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 23:45

Och nu märkte jag helt pinsamt att det fanns ju två olika Martin som utställare (jag skyller åtminstone min miss på det :oops: ).
Så nu har jag petat in Martin_med_ i ett rum.

Har jag missat något mer så hojta till.

Martin_med_ hade även en fråga om internet. Och jag vet faktiskt inte, men jag ska försöka kolla upp det nu i veckan.

Och i övrigt, får vi en eller två utställare till så tror jag att vi skiftar om rejält i lokalerna och använder 2 rum i vardera huset.
Men annars är det nog lika bra att vara i ett och samma hus.

Är det någon utställare som helst vill vara ensam i sitt rum?
Det är ju plättlätt att ordna, som det ser ut nu.
Men jag tror att de flesta gärna samsas med någon annan för att få tid att gå runt själv halva tiden.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-03 00:18

Jag är helt flexibel :)

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-11-04 11:35

Kan det tänkas finnas plats i sista minuten, ett litet hörn i en korridor kanske? utrymmesbehov ca ett skrivbord med 2 bärbara datorer och hörlurar.

Jag vill dema uppspelning av Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar med headtrackning (avkodnings riktning) och visa special micken för inspelning av ambisonics.

Bosse

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-11-04 15:58

Jag måste tyvärr komma med den dåliga nyheten att jag kan tyvärr inte komma på er träff. Händer för mycket här hemma just nu. Martin som jag skulle dela rum med har då ingen elektronik som det ser ut men han kan låna det jag har då om han vill eller om någon annan kan hjälpa han med det. Hoppas att ni kommer ha det riktigt trevligt där och glöm inte att ta många bilder.

mvh: Kristofer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-04 16:07

Det var tråkigt att höra, men jag har ju Linn-elektroniken att driva dem med så det löser sig. Den största praktiska frågan är nu hur jag ska få in högtalarna i någon bil... Ett problem jag tänkt skjuta upp till det är dags att åka.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-11-04 20:42

Jag kommer att ha tre slutsteg med mig, minst ett för mycket... vill någon låna klass A steg med 2x15 alt 2x25w så går det bra, jag behöver bara ett av dessa :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-04 22:06

BAMBAM skrev:Kan det tänkas finnas plats i sista minuten, ett litet hörn i en korridor kanske? utrymmesbehov ca ett skrivbord med 2 bärbara datorer och hörlurar.

Jag vill dema uppspelning av Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar med headtrackning (avkodnings riktning) och visa special micken för inspelning av ambisonics.

Bosse

Ja det ska väl inte vara något problem att klämma in.

Det är ju t.o.m väldigt lätt att klämma in ytterligare 4 fulla demosystem, om det dyker upp fler sena anmälningar.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum