"För att va lite OT . . . är inte helt säker på varför jag ställer följande fråga, men jag undrar ändå . . .
hur många plattor(CD/LP) har du i din* ägo . . . typ ?
*Oräknat ev. barn å fru etc."
På ett ungefär då . . . typ.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:CODY skrev:1. Eftersom du inte är (i vart fall tillräckligt) intresserad av hur det låter från LP och skivspelare blir du okunnig. Och du bygger således dina negativa och klart redovisade åsikter om LP på okunskap. Att du har fördomar mot LP är därmed ett faktum som står i öppen dag. Om min hörsel och om jag gillar högkomprimerad musik kan du däremot inte veta något. Det är alltså rena spydigheter. Jag utgår från att de unga människor som söker kunskap vid dina fötter möter en mindre fördomsfull och spydig person som är nyfiken och öppen och att det beteende du visar här endast har att göra med att vi befinner oss på internet. Jag har förstås inget att invända mot dina tekniska kunskaper.![]()
Kan du ens tänka dig att mitt bristande intresse för LP beror på kunskap? Mediet är helt enkelt för dåligt för mig. Dels för att mediet är lynnigt, det låter ofta illa på innerspår, det knastrar om inte allt är kliniskt rent, LP-skivorna är känsliga för smuts och damm och måste hanteras på ett sätt som inte tillåter resten av familjen att spela dem. Skivor och nål slits och måste bytas med jämna intervaller, skivspelaren måste ställas in noga, och ska den vara något att ha måste den kosta en tiopotens mer än en CD-spelare med samma kvalitet.
Det finns en enda sak som talar för vinylen, och det är att producenterna av någon outgrundlig anledning i en del fall väljer att lägga en mer välljudande verison på LP. Jo, och en sak till, man kan ha en massa vinyl redan, och det finns vinyl som inte alls är utgivet på CD. Men ingen av dessa fördelar beror egentligen på att mediet är bra.CODY skrev:2. Att sjunga CD-mediets (eller PCM:s) lov kan knappast vara en framkomlig väg att få slut på LP-utgivningen.
Sjunger gör jag inte, i varje fall inte offentligt. Jag vill ju egentligen inte få slut på LP-försäljningen, jag vill bara inte köpa några själv. Jag vill bara ha det som läggs på LP (om det är mer välljudande) tillgängligt även digitalt. Jag hörde förresten nyligen i samband med att ett grammofonarkiv skulle digitaliseras, det visade sig att de i stället för att spela in skivorna försökte hitta masterbanden i stället. Utmärkt initiativ, det tar ju bort alla vinylproblem.CODY skrev:
3. När det gäller trådämnet tycker jag att du är ett mycket illustrativt exempel på en person som vill väl, men som hamnar fel på grund av fördomar. Eftersom du med sådant eftertryck istadigt hävdar dina fördomar måste du tåla att bli använd som ett varnande exempel för andra som söker välljud.
Detsamma. Jag tycker att man har hamnat fel om man rekommenderar LP-mediet. Du borde rekommendera goda masteringar i stället.CODY skrev:
4. Du kan inte utgå från att jag gillar knaster, bara för att jag oftast föredrar LP-utgåvan. Klassisk musik gör sig oftast bäst på CD.
Det minns jag inte att jag har utgått ifrån. Jag minns däremot att du trodde att jag hörde knaster bara för att jag var vårdslös med mina skivor. Underförstått att du inte hörde något knaster på dina skivor. Men inte har jag väl sagt att du gillar knaster?
Svante skrev:Inte så mycket, 1,5 hyllmeter LP och några hundra CD.
Själv då?
Laila skrev:Svante skrev:Inte så mycket, 1,5 hyllmeter LP och några hundra CD.
Själv då?
Du kan kanske inte mer än femdubbla sisådär . . . typ. Vad jag har något svårt att förstå,
är varför du köpt på dig hela 1.5 hyllmeter LP när du tycker att de är så undermåliga.
1.5 hyllmeter behöver i.o.f.s. inte betyda speciellt många då måttet är beroende på hur
tätt de står. . . .![]()
oa51 skrev:Karl XII skrev:Boka ett studiebesök hos Jansson.
+1
Laila skrev: Vad jag har något svårt att förstå,
är varför du köpt på dig hela 1.5 hyllmeter LP när du tycker att de är så undermåliga.
CODY skrev:Svante skrev:CODY skrev:1. Eftersom du inte är (i vart fall tillräckligt) intresserad av hur det låter från LP och skivspelare blir du okunnig. Och du bygger således dina negativa och klart redovisade åsikter om LP på okunskap. Att du har fördomar mot LP är därmed ett faktum som står i öppen dag. Om min hörsel och om jag gillar högkomprimerad musik kan du däremot inte veta något. Det är alltså rena spydigheter. Jag utgår från att de unga människor som söker kunskap vid dina fötter möter en mindre fördomsfull och spydig person som är nyfiken och öppen och att det beteende du visar här endast har att göra med att vi befinner oss på internet. Jag har förstås inget att invända mot dina tekniska kunskaper.![]()
Kan du ens tänka dig att mitt bristande intresse för LP beror på kunskap? Mediet är helt enkelt för dåligt för mig. Dels för att mediet är lynnigt, det låter ofta illa på innerspår, det knastrar om inte allt är kliniskt rent, LP-skivorna är känsliga för smuts och damm och måste hanteras på ett sätt som inte tillåter resten av familjen att spela dem. Skivor och nål slits och måste bytas med jämna intervaller, skivspelaren måste ställas in noga, och ska den vara något att ha måste den kosta en tiopotens mer än en CD-spelare med samma kvalitet.
Det finns en enda sak som talar för vinylen, och det är att producenterna av någon outgrundlig anledning i en del fall väljer att lägga en mer välljudande verison på LP. Jo, och en sak till, man kan ha en massa vinyl redan, och det finns vinyl som inte alls är utgivet på CD. Men ingen av dessa fördelar beror egentligen på att mediet är bra.CODY skrev:2. Att sjunga CD-mediets (eller PCM:s) lov kan knappast vara en framkomlig väg att få slut på LP-utgivningen.
Sjunger gör jag inte, i varje fall inte offentligt. Jag vill ju egentligen inte få slut på LP-försäljningen, jag vill bara inte köpa några själv. Jag vill bara ha det som läggs på LP (om det är mer välljudande) tillgängligt även digitalt. Jag hörde förresten nyligen i samband med att ett grammofonarkiv skulle digitaliseras, det visade sig att de i stället för att spela in skivorna försökte hitta masterbanden i stället. Utmärkt initiativ, det tar ju bort alla vinylproblem.CODY skrev:
3. När det gäller trådämnet tycker jag att du är ett mycket illustrativt exempel på en person som vill väl, men som hamnar fel på grund av fördomar. Eftersom du med sådant eftertryck istadigt hävdar dina fördomar måste du tåla att bli använd som ett varnande exempel för andra som söker välljud.
Detsamma. Jag tycker att man har hamnat fel om man rekommenderar LP-mediet. Du borde rekommendera goda masteringar i stället.CODY skrev:
4. Du kan inte utgå från att jag gillar knaster, bara för att jag oftast föredrar LP-utgåvan. Klassisk musik gör sig oftast bäst på CD.
Det minns jag inte att jag har utgått ifrån. Jag minns däremot att du trodde att jag hörde knaster bara för att jag var vårdslös med mina skivor. Underförstått att du inte hörde något knaster på dina skivor. Men inte har jag väl sagt att du gillar knaster?
1. Ja du skriver ju att mediet är för dåligt för dig. Och att du inte gitter ha en bra skivspelare eller rengöra nål och skiva. Därmed får du inte kunskap om hur det låter eller hur bra det kan låta. Dina starka åsikter bygger alltså på okunskap och du har därmed fördomar. Vi verkar vara överens. Jag har inget att invända mot ditt tekniska kunnande, som sagt.
CODY skrev:2 & 3. Jag har inte rekommenderat LP utan jag har rekommenderat att man undersöker vilken utgåva som låter bäst. Därmed rekommenderar jag nästan alltid i praktiken den bästa masteringen. Det är oftast LP. Att ständigt påminna om CD-mediets överlägsenhet är i jämförelse helt kontraproduktivt eftersom CD - i verkligheten - oftast låter sämre pga masteringen (t ex).
CODY skrev:
4. Nej, jag vet inte riktigt vad som föranledde din kommentar om knaster på tal om mina klassiska LP-skivor.
Om du vill förkovra dig i ljudkvalitet rekommenderar jag Anna v. Hausswolff, Ceremony. Modern orgelmusik på LP, utgiven 2012 på Kning Disk. Det är två skivor så det inte ska uppstå innerspårsdistorsion.
Laila skrev:Svante skrev:Inte så mycket, 1,5 hyllmeter LP och några hundra CD.
Själv då?
Du kan kanske inte mer än femdubbla sisådär . . . typ. Vad jag har något svårt att förstå,
1.5 hyllmeter behöver i.o.f.s. inte betyda speciellt många då måttet är beroende på hur
tätt de står. . . .![]()
Men du ska ha tack för ditt svar.
Kronkan skrev:So sagt var så behöver inte cd låta sämre.
Svante skrev:Kronkan skrev:So sagt var så behöver inte cd låta sämre.
Nej, snarare tvärtom, om mastern är samma. Varför skulle CD låta sämre?
Harryup skrev:Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.
Jag tycker att man i Svantes fall utifrån auktoritet och position borde fundera på om inte en reality check vore praktiskt och klädsamt.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.
Jag tycker att man i Svantes fall utifrån auktoritet och position borde fundera på om inte en reality check vore praktiskt och klädsamt.
Mvh/Harryup
Helmut skrev:Kommer också ihåg att det i min barndom fanns dom som snackade om att man skulle förstärka strömmen = ma eller volten =mv som kom ut från skivspelaren. Följde inte riktigt med i diskussionerna men har för mig att strömmen ökade proportionellt med hastigheten på nålen och spänningen inte ökade proportionellt med hastigheten på nålen. En strömförstärkare som omvandlade amperen skulle låta bättre. Någon som har en förklaring till den teorin.
Svante skrev:Harryup skrev:Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.
Mvh/Harryup
Alltså, jag har förstås inte hört alla vinylspelare som finns, men är det egentligen intressant? Säg nu att det finns en supervinylspelare som verkligen gör att man inte hör vare sig knaster eller vinyldist. Varför är den spelaren intressantare än att hitta en välmastrad (omastrad?) utgåva av en skiva på CD?
Jag har inte levt med vinylspelare på många år, men varje gång jag har återvänt till mediet har jag hört samma sak. Ofta låter det till förväxling lika som ett bra digitalmedium, men så fräser eller knäpper det till och så är vinylen avslöjad. Att ni lastar mig för att jag inte gräver djupare i detta förbryllar mig. Jag kommer aldrig att ha lyssnat på alla spelare och är heller inte intresserad av det. Det känns nästan som ni gör det till nån sorts s**ppmätningstävling, att jag inte har en tillräckligt bra spelare och då får jag inte uttala mig.
Som om jag skulle säga att ni inte har lyssnat på alla CD-utgåvor, då får ni väl inte kritisera CD-masteringarna. (OBS att jag inte säger det.)
xeizo skrev:Eftersom dom flesta av mina 5-600 vinyl är från 70-talet så inser jag att det är en veritabel skatt av njutbart mastrade fonogram jag sitter på
Morello skrev:Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.
Hade man kapat 5-7 minuter på den genomsnittliga LP'n så kunde man graverat i 45 rpm. Det hade förbättrat det hela väsentligt. Å andra sidan, Mountains LP Nantucket Sleighride från 1971 innehöll en sida som var över 30 minuter lång, detta uppnådde man genom att sänka nivån. Det lät inte kul, eller rättare, knastret tog överhanden...
/ B
Svante skrev:Och så graverade man med nivåberoende stigning, något som bygger på att man får en föraning om hur stark signalen som kommer strax är. Detta kräver en delay och den gjordes ofta med en AD-DA-omvandling.
...har jag hört.
Svante skrev:Harryup skrev:Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.
Mvh/Harryup
Alltså, jag har förstås inte hört alla vinylspelare som finns, men är det egentligen intressant? Säg nu att det finns en supervinylspelare som verkligen gör att man inte hör vare sig knaster eller vinyldist. Varför är den spelaren intressantare än att hitta en välmastrad (omastrad?) utgåva av en skiva på CD?
Jag har inte levt med vinylspelare på många år, men varje gång jag har återvänt till mediet har jag hört samma sak. Ofta låter det till förväxling lika som ett bra digitalmedium, men så fräser eller knäpper det till och så är vinylen avslöjad. Att ni lastar mig för att jag inte gräver djupare i detta förbryllar mig. Jag kommer aldrig att ha lyssnat på alla spelare och är heller inte intresserad av det. Det känns nästan som ni gör det till nån sorts s**ppmätningstävling, att jag inte har en tillräckligt bra spelare och då får jag inte uttala mig.
Som om jag skulle säga att ni inte har lyssnat på alla CD-utgåvor, då får ni väl inte kritisera CD-masteringarna. (OBS att jag inte säger det.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster