Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav Laila » 2014-11-02 01:50

Svante . . . bump!

"För att va lite OT . . . är inte helt säker på varför jag ställer följande fråga, men jag undrar ändå . . .
hur många plattor(CD/LP) har du i din* ägo . . . typ ?

*Oräknat ev. barn å fru etc."

På ett ungefär då . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-02 02:00

Inte så mycket, 1,5 hyllmeter LP och några hundra CD.

Själv då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-11-02 02:08

Svante skrev:
CODY skrev:1. Eftersom du inte är (i vart fall tillräckligt) intresserad av hur det låter från LP och skivspelare blir du okunnig. Och du bygger således dina negativa och klart redovisade åsikter om LP på okunskap. Att du har fördomar mot LP är därmed ett faktum som står i öppen dag. Om min hörsel och om jag gillar högkomprimerad musik kan du däremot inte veta något. Det är alltså rena spydigheter. Jag utgår från att de unga människor som söker kunskap vid dina fötter möter en mindre fördomsfull och spydig person som är nyfiken och öppen och att det beteende du visar här endast har att göra med att vi befinner oss på internet. Jag har förstås inget att invända mot dina tekniska kunskaper. :)

Kan du ens tänka dig att mitt bristande intresse för LP beror på kunskap? Mediet är helt enkelt för dåligt för mig. Dels för att mediet är lynnigt, det låter ofta illa på innerspår, det knastrar om inte allt är kliniskt rent, LP-skivorna är känsliga för smuts och damm och måste hanteras på ett sätt som inte tillåter resten av familjen att spela dem. Skivor och nål slits och måste bytas med jämna intervaller, skivspelaren måste ställas in noga, och ska den vara något att ha måste den kosta en tiopotens mer än en CD-spelare med samma kvalitet.

Det finns en enda sak som talar för vinylen, och det är att producenterna av någon outgrundlig anledning i en del fall väljer att lägga en mer välljudande verison på LP. Jo, och en sak till, man kan ha en massa vinyl redan, och det finns vinyl som inte alls är utgivet på CD. Men ingen av dessa fördelar beror egentligen på att mediet är bra.

CODY skrev:2. Att sjunga CD-mediets (eller PCM:s) lov kan knappast vara en framkomlig väg att få slut på LP-utgivningen.

Sjunger gör jag inte, i varje fall inte offentligt. Jag vill ju egentligen inte få slut på LP-försäljningen, jag vill bara inte köpa några själv. Jag vill bara ha det som läggs på LP (om det är mer välljudande) tillgängligt även digitalt. Jag hörde förresten nyligen i samband med att ett grammofonarkiv skulle digitaliseras, det visade sig att de i stället för att spela in skivorna försökte hitta masterbanden i stället. Utmärkt initiativ, det tar ju bort alla vinylproblem.

CODY skrev:
3. När det gäller trådämnet tycker jag att du är ett mycket illustrativt exempel på en person som vill väl, men som hamnar fel på grund av fördomar. Eftersom du med sådant eftertryck istadigt hävdar dina fördomar måste du tåla att bli använd som ett varnande exempel för andra som söker välljud.

Detsamma. Jag tycker att man har hamnat fel om man rekommenderar LP-mediet. Du borde rekommendera goda masteringar i stället.

CODY skrev:
4. Du kan inte utgå från att jag gillar knaster, bara för att jag oftast föredrar LP-utgåvan. Klassisk musik gör sig oftast bäst på CD.

Det minns jag inte att jag har utgått ifrån. Jag minns däremot att du trodde att jag hörde knaster bara för att jag var vårdslös med mina skivor. Underförstått att du inte hörde något knaster på dina skivor. Men inte har jag väl sagt att du gillar knaster?

1. Ja du skriver ju att mediet är för dåligt för dig. Och att du inte gitter ha en bra skivspelare eller rengöra nål och skiva. Därmed får du inte kunskap om hur det låter eller hur bra det kan låta. Dina starka åsikter bygger alltså på okunskap och du har därmed fördomar. Vi verkar vara överens. Jag har inget att invända mot ditt tekniska kunnande, som sagt.

2 & 3. Jag har inte rekommenderat LP utan jag har rekommenderat att man undersöker vilken utgåva som låter bäst. Därmed rekommenderar jag nästan alltid i praktiken den bästa masteringen. Det är oftast LP. Att ständigt påminna om CD-mediets överlägsenhet är i jämförelse helt kontraproduktivt eftersom CD - i verkligheten - oftast låter sämre pga masteringen (t ex).

4. Nej, jag vet inte riktigt vad som föranledde din kommentar om knaster på tal om mina klassiska LP-skivor.

Om du vill förkovra dig i ljudkvalitet rekommenderar jag Anna v. Hausswolff, Ceremony. Modern orgelmusik på LP, utgiven 2012 på Kning Disk. Det är två skivor så det inte ska uppstå innerspårsdistorsion.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-02 02:20

Svante skrev:Inte så mycket, 1,5 hyllmeter LP och några hundra CD.

Själv då?

Du kan kanske inte mer än femdubbla sisådär . . . typ. Vad jag har något svårt att förstå,
är varför du köpt på dig hela 1.5 hyllmeter LP när du tycker att de är så undermåliga.
1.5 hyllmeter behöver i.o.f.s. inte betyda speciellt många då måttet är beroende på hur
tätt de står. . . . :wink:

Men du ska ha tack för ditt svar. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-02 02:23

Laila skrev:

Själv då?

Du kan kanske inte mer än femdubbla sisådär . . . typ. Vad jag har något svårt att förstå,
är varför du köpt på dig hela 1.5 hyllmeter LP när du tycker att de är så undermåliga.
1.5 hyllmeter behöver i.o.f.s. inte betyda speciellt många då måttet är beroende på hur

Och på vilken ledd.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-02 02:26

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-11-02 02:29

Visst kan man gilla flutter, brus och distotsion, inget fel i det, men det är inte rätt. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-11-02 03:03

oa51 skrev:Karl XII skrev:
Boka ett studiebesök hos Jansson.

+1 :)

Flytten ligger i slutet på mars. Sen blir det lite pyssel.

Jag återkommer.

:)

Edit: Jag har inte den där låten med Boleron.....
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-11-02 10:02

Laila skrev: Vad jag har något svårt att förstå,

Om jag skulle gissa helt vilt skulle jag gissa att Svante, givet sin ålder, kanske köpte en del av sina LP INNAN CD-mediet hade kommit. Så var det för mig som också hade ca 1.5 hyllmeter LP innan CD slog igenom. Då kan man kanske argumentera för att diskussionen om vilket format som var bäst kanske inte var relevant då det ena saknades?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-02 10:14

CODY skrev:
Svante skrev:
CODY skrev:1. Eftersom du inte är (i vart fall tillräckligt) intresserad av hur det låter från LP och skivspelare blir du okunnig. Och du bygger således dina negativa och klart redovisade åsikter om LP på okunskap. Att du har fördomar mot LP är därmed ett faktum som står i öppen dag. Om min hörsel och om jag gillar högkomprimerad musik kan du däremot inte veta något. Det är alltså rena spydigheter. Jag utgår från att de unga människor som söker kunskap vid dina fötter möter en mindre fördomsfull och spydig person som är nyfiken och öppen och att det beteende du visar här endast har att göra med att vi befinner oss på internet. Jag har förstås inget att invända mot dina tekniska kunskaper. :)

Kan du ens tänka dig att mitt bristande intresse för LP beror på kunskap? Mediet är helt enkelt för dåligt för mig. Dels för att mediet är lynnigt, det låter ofta illa på innerspår, det knastrar om inte allt är kliniskt rent, LP-skivorna är känsliga för smuts och damm och måste hanteras på ett sätt som inte tillåter resten av familjen att spela dem. Skivor och nål slits och måste bytas med jämna intervaller, skivspelaren måste ställas in noga, och ska den vara något att ha måste den kosta en tiopotens mer än en CD-spelare med samma kvalitet.

Det finns en enda sak som talar för vinylen, och det är att producenterna av någon outgrundlig anledning i en del fall väljer att lägga en mer välljudande verison på LP. Jo, och en sak till, man kan ha en massa vinyl redan, och det finns vinyl som inte alls är utgivet på CD. Men ingen av dessa fördelar beror egentligen på att mediet är bra.

CODY skrev:2. Att sjunga CD-mediets (eller PCM:s) lov kan knappast vara en framkomlig väg att få slut på LP-utgivningen.

Sjunger gör jag inte, i varje fall inte offentligt. Jag vill ju egentligen inte få slut på LP-försäljningen, jag vill bara inte köpa några själv. Jag vill bara ha det som läggs på LP (om det är mer välljudande) tillgängligt även digitalt. Jag hörde förresten nyligen i samband med att ett grammofonarkiv skulle digitaliseras, det visade sig att de i stället för att spela in skivorna försökte hitta masterbanden i stället. Utmärkt initiativ, det tar ju bort alla vinylproblem.

CODY skrev:
3. När det gäller trådämnet tycker jag att du är ett mycket illustrativt exempel på en person som vill väl, men som hamnar fel på grund av fördomar. Eftersom du med sådant eftertryck istadigt hävdar dina fördomar måste du tåla att bli använd som ett varnande exempel för andra som söker välljud.

Detsamma. Jag tycker att man har hamnat fel om man rekommenderar LP-mediet. Du borde rekommendera goda masteringar i stället.

CODY skrev:
4. Du kan inte utgå från att jag gillar knaster, bara för att jag oftast föredrar LP-utgåvan. Klassisk musik gör sig oftast bäst på CD.

Det minns jag inte att jag har utgått ifrån. Jag minns däremot att du trodde att jag hörde knaster bara för att jag var vårdslös med mina skivor. Underförstått att du inte hörde något knaster på dina skivor. Men inte har jag väl sagt att du gillar knaster?

1. Ja du skriver ju att mediet är för dåligt för dig. Och att du inte gitter ha en bra skivspelare eller rengöra nål och skiva. Därmed får du inte kunskap om hur det låter eller hur bra det kan låta. Dina starka åsikter bygger alltså på okunskap och du har därmed fördomar. Vi verkar vara överens. Jag har inget att invända mot ditt tekniska kunnande, som sagt.

Kan du tänka dig att jag har haft vinylspelare? Att jag har umgåtts med folk som har vinylspelare? Menar du att enda sättet att skaffa kunskap om vinylspelare är att själv äga en vinylspelare, just nu?

CODY skrev:2 & 3. Jag har inte rekommenderat LP utan jag har rekommenderat att man undersöker vilken utgåva som låter bäst. Därmed rekommenderar jag nästan alltid i praktiken den bästa masteringen. Det är oftast LP. Att ständigt påminna om CD-mediets överlägsenhet är i jämförelse helt kontraproduktivt eftersom CD - i verkligheten - oftast låter sämre pga masteringen (t ex).

Kontraproduktivt i det lilla perspektivet - kanske. I det stora perspektivet - nej. På sikt bör man förstås verka för att goda masteringar ges ut digitalt. Det gör man inte genom att gynna att de distribueras på vinyl.

CODY skrev:
4. Nej, jag vet inte riktigt vad som föranledde din kommentar om knaster på tal om mina klassiska LP-skivor.

Om du vill förkovra dig i ljudkvalitet rekommenderar jag Anna v. Hausswolff, Ceremony. Modern orgelmusik på LP, utgiven 2012 på Kning Disk. Det är två skivor så det inte ska uppstå innerspårsdistorsion.

Ok, så man måste leta lite för att hitta en skiva som låter bra på innerspår. Det låter lite som att man måste leta lite för att hitta CD som är välmastrade. (Det ÄR dessutom så att det är inbyggt i vinylsystemet att det blir tekniskt sämre på innerspår. Inte bara pga vinkelfel, utan också pga den lägre spårhastigheten. Disten drabbar högfrekvensen värst, är det kanske därför du valde en orgelskiva? Sådana har ofta inte så mycket högfrekvens och då blir det inte så mycket innerspårsdist.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-02 10:16

Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.
Jag tycker att man i Svantes fall utifrån auktoritet och position borde fundera på om inte en reality check vore praktiskt och klädsamt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-02 10:17

Laila skrev:

Själv då?

Men du ska ha tack för ditt svar. :)

Som sagt det mesta köptes före digitala medier.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-11-02 11:41

Eftersom dom flesta av mina 5-600 vinyl är från 70-talet så inser jag att det är en veritabel skatt av njutbart mastrade fonogram jag sitter på :-) Trevligt! Som sagt, det digitala i sig låter inte alls sämre, ett enkelt bevis är att spela in ett välljudande vinyl med ok A/D och köra A/B-test i min värld låter det identiskt ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 14:59

So sagt var så behöver inte cd låta sämre. Men det är ibland inte detsamma som lagras i de olika formaten.

Här sökningen på CD i Databasen för Dynamic Range
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=&album=cd

Sökning på vinyl i Dynamic Range Database. 4523 album kom upp.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... lbum=Vinyl

Blev på sätt och vis en dubbelpost genom att samma länkar finns i en annan tråd. Ursäkta för detta

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-02 15:55

Kronkan skrev:So sagt var så behöver inte cd låta sämre.

Nej, snarare tvärtom, om mastern är samma. Varför skulle CD låta sämre?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 18:40

Svante skrev:
Kronkan skrev:So sagt var så behöver inte cd låta sämre.

Nej, snarare tvärtom, om mastern är samma. Varför skulle CD låta sämre?

Mastern tycks ju ofta inte behandlas på samma sätt om det gäller vinyl respektive cd. Till vinylens fördel ofta verkar det som.
Har ju inget med att cd-formatet rent tekniskt skulle ha problem.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-02 23:20

Harryup skrev:Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.
Jag tycker att man i Svantes fall utifrån auktoritet och position borde fundera på om inte en reality check vore praktiskt och klädsamt.

Mvh/Harryup

Vad är en modern skivspelare (gärna exempel på en "extremt bra" sådan)? Vad är det som är bättre på en sådan än en omodern?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-11-03 00:11

I min ungdom köpte jag specialskivor som gick under beteckningen direktgraverade. Det var skivor som pressades med minsta möjliga antalet moder och fadersmatriser. Jag tycker fortfarande att dessa skivor låter bra mycket bättre än motsvarande CD skivor. Hur är det nuförtiden? Det finns knappast något behov av att pressa skivor som skall fungera på en dålig skivspelare och försäljningen av antalet vinyler borde vara så lågt att det knappast finns något behov av att ta fram en massa moder och faders matriser för att man skall klara av att pressa hundratusentals skivor. Idag borde man bara konstatera att alla skivspelare på marknaden håller hög kvalité och att lyssnaren av vinyler vill ha bra ljud och stor dynamik = alltså vi mixar och pressar bara skivor för den kräsna lyssnaren och vi kommer upp i en nivå som tidigare klassades som direktgraverade skivor. Cd skivor borde mer vara anpassade för lyhörda lägenheter och bullriga bilar och därför mixas som bakgrundsmusik med minsta möjliga dynamik.
Har en skiva i min samling av artisten Ray Coder som var en digitalinspelning som fördes över till vinyl. Har kvar skivan men det är säkert 20 år sedan jag lyssnade på den. Har för mig att den inte lät särskilt bra.
Kommer också ihåg att det i min barndom fanns dom som snackade om att man skulle förstärka strömmen = ma eller volten =mv som kom ut från skivspelaren. Följde inte riktigt med i diskussionerna men har för mig att strömmen ökade proportionellt med hastigheten på nålen och spänningen inte ökade proportionellt med hastigheten på nålen. En strömförstärkare som omvandlade amperen skulle låta bättre. Någon som har en förklaring till den teorin.
Min nuvarande skivspelare är en Micro Seiki DDX 1000. Pu förstärkaren är ett hembygge efter ritning i tidningen Electronics today juli 1981 konstruerad av Stan Curtis. Observera att kretskortet stämmer men ria steget är felritad. Någon som har ritningarna och har förslag på vilka transistorer man kan använda om man skall bygga en ny förstärkare? Har en känsla av att det kan vara svårt att hitta original amerikanska trissorna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 00:24

Harryup skrev:Eftersom vinylåtergivning i så hög grad bestäms av skivspelarens kvalite' måste jag säga att om man inte hört hur en extremt bra modern skivspelare kan spela av en skiva så har man inte kunskapen att uttala sig om hur det kan låta. Dock har man kunskapen om hur det man hitills lyssnat på har låtit.

Mvh/Harryup

Alltså, jag har förstås inte hört alla vinylspelare som finns, men är det egentligen intressant? Säg nu att det finns en supervinylspelare som verkligen gör att man inte hör vare sig knaster eller vinyldist. Varför är den spelaren intressantare än att hitta en välmastrad (omastrad?) utgåva av en skiva på CD?

Jag har inte levt med vinylspelare på många år, men varje gång jag har återvänt till mediet har jag hört samma sak. Ofta låter det till förväxling lika som ett bra digitalmedium, men så fräser eller knäpper det till och så är vinylen avslöjad. Att ni lastar mig för att jag inte gräver djupare i detta förbryllar mig. Jag kommer aldrig att ha lyssnat på alla spelare och är heller inte intresserad av det. Det känns nästan som ni gör det till nån sorts s**ppmätningstävling, att jag inte har en tillräckligt bra spelare och då får jag inte uttala mig.

Som om jag skulle säga att ni inte har lyssnat på alla CD-utgåvor, då får ni väl inte kritisera CD-masteringarna. (OBS att jag inte säger det.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 00:27

Helmut skrev:Kommer också ihåg att det i min barndom fanns dom som snackade om att man skulle förstärka strömmen = ma eller volten =mv som kom ut från skivspelaren. Följde inte riktigt med i diskussionerna men har för mig att strömmen ökade proportionellt med hastigheten på nålen och spänningen inte ökade proportionellt med hastigheten på nålen. En strömförstärkare som omvandlade amperen skulle låta bättre. Någon som har en förklaring till den teorin.

Alltså... Det där verkar vara en total missuppfattning i något led.

Förhållandet mellan signalström och signalspänning bestäms helt av lastens impedans, U=R*Z. Det går inte att göra så mycket åt det, det är inte ens önskvärt.

Men det finns kanske någon annan grund för detta som jag inte förstår.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-11-03 13:53

Svante skrev:

Mvh/Harryup

Alltså, jag har förstås inte hört alla vinylspelare som finns, men är det egentligen intressant? Säg nu att det finns en supervinylspelare som verkligen gör att man inte hör vare sig knaster eller vinyldist. Varför är den spelaren intressantare än att hitta en välmastrad (omastrad?) utgåva av en skiva på CD?

Jag har inte levt med vinylspelare på många år, men varje gång jag har återvänt till mediet har jag hört samma sak. Ofta låter det till förväxling lika som ett bra digitalmedium, men så fräser eller knäpper det till och så är vinylen avslöjad. Att ni lastar mig för att jag inte gräver djupare i detta förbryllar mig. Jag kommer aldrig att ha lyssnat på alla spelare och är heller inte intresserad av det. Det känns nästan som ni gör det till nån sorts s**ppmätningstävling, att jag inte har en tillräckligt bra spelare och då får jag inte uttala mig.

Som om jag skulle säga att ni inte har lyssnat på alla CD-utgåvor, då får ni väl inte kritisera CD-masteringarna. (OBS att jag inte säger det.)

Jo det kan finnas skäl att ha en bra grammofon.

Jag har motiverat det i inlägg i andra trådar.
Tänker inte upprepa det igen. Det blir bara tjatigt.

Men til syvende og sidst.

-Jag tror att var och en kan bestämma själv vad som är relevant för en själv eller inte.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-03 13:58

Blev påmind om hur i helsike svårt det är att hitta välljudande LP's inför Arken nu i höstas.
Av de få skivor som lät riktigt anständigt var de flessta 12" 45-or. :D

Innerspåren på LP duger aldrig till något - bara dist!
Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-03 14:09

xeizo skrev:Eftersom dom flesta av mina 5-600 vinyl är från 70-talet så inser jag att det är en veritabel skatt av njutbart mastrade fonogram jag sitter på

Nja, inte utmärkte väl 70-talets vinyler sig på det viset? Det sammanföll men oljekrisen och det kom ut väldigt många undermåliga pressningar på sladdrid och knastrig vinyl. I regel var väl dessutom vinylerna olika mastrade på olika marknader? Inspelningar av klassisk musik var ofta bättre ljudmässigt innan mångkanalhysterin tog fart i andra halvan på 60-talet. Jag har inte köpt några vinyler sedan 1988 eller så och saknar inte mediet men väl en del av musiken som fanns då och som inte är återutgiven.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-03 14:21

Vilken spelare och pick-up skulle inte ge knaster, dist och brus?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-03 14:41

Morello skrev:Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.

Hade man kapat 5-7 minuter på den genomsnittliga LP'n så kunde man graverat i 45 rpm. Det hade förbättrat det hela väsentligt. Å andra sidan, Mountains LP Nantucket Sleighride från 1971 innehöll en sida som var över 30 minuter lång, detta uppnådde man genom att sänka nivån. Det lät inte kul, eller rättare, knastret tog överhanden...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-03 15:08

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag tycker nog att den nominella speltiden på en LP borde kapats med cirka fem minuter per sida så hade vi sluppit alla förstörda spår.

Hade man kapat 5-7 minuter på den genomsnittliga LP'n så kunde man graverat i 45 rpm. Det hade förbättrat det hela väsentligt. Å andra sidan, Mountains LP Nantucket Sleighride från 1971 innehöll en sida som var över 30 minuter lång, detta uppnådde man genom att sänka nivån. Det lät inte kul, eller rättare, knastret tog överhanden...

/ B

I regel fick man väl kapa en hel del bas också för att få plats med så mycket?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 15:12

Och så graverade man med nivåberoende stigning, något som bygger på att man får en föraning om hur stark signalen som kommer strax är. Detta kräver en delay och den gjordes ofta med en AD-DA-omvandling.

...har jag hört.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-03 15:35

I sverige krävdes det dock en FÖRDRÖJNING, vilken kunde skapas dels i det digitala domänet, dels genom att man lät magnet-bandet göra en extra slinga innan det extra tonhuvudet läste bandet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-03 18:03

Svante skrev:Och så graverade man med nivåberoende stigning, något som bygger på att man får en föraning om hur stark signalen som kommer strax är. Detta kräver en delay och den gjordes ofta med en AD-DA-omvandling.

...har jag hört.

De gamla bandspelarna man använde vid gravering hade ett extra avspelningshuvud före det som användes som avspelning. På så sätt hade man lite förvarning om det droppade in några kraftiga transienter eller basgångar. Det behövdes ingen ad/da-omvandling för detta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-03 18:05

Svante skrev:

Mvh/Harryup

Du har förstås din fulla rätt att lyssna eller inte lyssna. MEN tänk om det är så att du faktiskt inte hört en endaste riktigt bra spelare riktigt bra matchad och riktigt bra inställd (vilket är rätt troligt, skivspelare är ett bökigt kapitel för sig) är det då med tanke på din vetenskapliga grund och din position i LTS tekniksektions origo bra att uttala sig om hur vinyl låter?
Personligen hade jag hoppats på en viss nyfikenhet om hur bra det kan låta om vinyl. Gamla sönderspelade skivor med trista skivspelare är som att spela transistorradio och uttala sig om hur transistorförstärkare låter. Jämförelsen kan innehålla nån form av överdrift åt något håll.
Just när det gäller detta ämne känns det inte som att du försöker sätta dig in i praktiken utan mera går på gamla otrevliga minnen.
Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi