Göteborgare: hjälp mig driva mina 8" basmoduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare

Göteborgare: hjälp mig driva mina 8" basmoduler

Inläggav Gitarrbyggare » 2014-11-01 14:39

Hej!

Jag har byggt två 8" basmoduler. Nästan exakt samma som Vee-Eight byggt i denna tråden viewtopic.php?f=3&t=3664 Tack Vee-Eight för inspirationen och tips!
Byggprocessen är fotograferad och jag tänkte i ett något senare skede lägga upp lite bilder på vilka byggmetoder jag använt mig av. Bidra med något litet för all inspiration och kunskap jag fått ta del av på detta fina forum. Kan nämnas att min kunskap om elektronik och högtalarkonstruktion är på novisnivå.

Jag får det inte att låta bra, fatta antiklimax :cry:
Antingen är min konstruktion felaktig, eller, mer sannolikt är kopplingen och drivningen inte bra.
Drivningen av basarna har jag försökt med hjälp av min ganska nya AV reciver: NAD T758. Som lutsteg ( också en AV reciver) Denon AVR 1602.
Koppling:
Y grenad koaxialkabel från audio pre out SUBW in till Ext. in Front/R och Front/L på Denon. Jag får köra nästa högsta volym på Deonon:en. ( min NAD har inte någon main out, utan en out per kanal)

Misstänker att jag behöver få till ett annat upplägg med hjälp av ett filter av något slag. Min NAD köpte jag nyligen och tycker om, så den vill jag använda. Innan jag köper till en massa utrustning vill jag veta och förstå hur (om) det skulle bli bra.

Finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som har en bra utrustning (filter och slutsteg) dit jag skulle kunna bjuda in mig till för att testa olika alternativ?

Bild
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Användarvisningsbild
Spacebug

Re: Göteborgare: hjälp mig driva mina 8" basmoduler

Inläggav Spacebug » 2014-11-01 15:08

Att du behöver ha hög volym på denon avr som agerar slutsteg är inte så konstigt.
Du får tänka på att nivån på signalen som når basmodulerna beror dels på mastervolym på din vanliga AVR, nivån på subwoofer utgången på din vanliga AVR (+ - några dB kanske) samt på mastervolym på denon AVR och nivåkorrigering på front kanalerna och slutligen på förstärkningsfaktorn som slutstegen har som används där.

Första steget du bör göra med denon AVR om den skall agera slutsteg är att låsa, om du kan, mastervolym på 0dB, samt nollställa alla nivåjusteringar för olika kanaler i denon AVR.
Då kommer nivån på signalen från din vanliga AVR sub-out vara den nivån som går in i denon AVR slutstegen, annars, om du dämpar nivån ytterligare med denons volymjustering kommer du få ännu lägre nivå på signalen.

Så, nollställ/lås alla nivåjuseringar på denon till 0dB eller kanske några +dB ifall du behöver högre nivå än så.
Sedan justerar du nivån bara från din vanliga AVR.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-11-01 16:31

Precis så är det. Jag kör liknande lösning fast med en Denon 1707 som "slutsteg" till ett aktivt delat frontsystem. Tyvärr får jag ett visst brus om jag sätter volymen till 0 dB på Denon-slutsteget. Jag fick backa till -8 dB för att bli av med bruset. Nivån korrigerar jag istället i delningsfiltret (Behringer DCX). Men om man bara skall driva subbar så är det säkert inget problem med brus.

Jag bor i Lindome och du är mer än välkommen hem för att testa dina subbar. Jag har som sagt DSP/filter och även tyngre separata slutsteg för test.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-11-03 14:13

Bor i Lerum. Har MiniDSP o DCX samt flera olika slutsteg så en test bör vara ganska lätt att ordna.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-11-03 19:53

Gitarbyggaren kanske kommer att uppdatera läget själv, men jag säger väl inte för mycket om jag avslöjar att jag hade besök av vederbörande och hans subbar igår. Det blev en mycket trevlig eftermiddag med mycket rattande på filter och slutsteg. Subbarna var lika trevliga som Gitarrbyggaren själv (liksom hans medföljande sällskap) :) .

Användarvisningsbild
Gitarrbyggare

Inläggav Gitarrbyggare » 2014-11-03 22:32

Tack Kalejdokom för din generositet och vilja att dela med dig av din utrustning och kunskap, det var ett mycket trevligt och angenämt besök.

Subbarna mättes och fick gott betyg utifrån kurvorna. Vi fick till ljudet riktigt hyggligt i den miljön och med tillhörande utrustning. Både jag själv och tjejen var dessutom mycket imponerade av framförallt det Linkwitz inspirerade experimentprojektet som föregick i lyssningsrummet. Inte helt rättvist att jämföra ett förhållandevis enkelt novicbygge med något så komplext med den kunskap som ligger bakom.

Väl tillbaka i hemmet gjorde jag några ändringar. Flyttade isär subbarna med ca 90 cm mellanrum, vinklade dom annorlunda med stöd av väggen. Dessutom parallellkopplade jag två st slutna PK i varje frontkanal som placerades tillsammans med vardera sub. Läst de som anser detta vara fel, men ville testa och mina öron ljuger inte. På detta sätt fick jag ett ökat tryck och bredare ljudbild. Måste nu säga att det nu låter ganska bra : )
Har även testat att använda en HK670 som slutsteg. Lite brummande kan det lätt bli som skrivits, jag kan justera det exempelvis på min NAD där jag kan öka LFE kanalen upp till 12db.
Pi60,L26RO4Y infrabas, Fatialpro surrar, Minidsp 4x10, Anaview AMSO-100, NAD T758

Återgå till DIY-forum