Moderator: Redaktörer
Almen skrev:135...? På vilket avstånd, och är det kontinuerligt? Dessutom brukar orglar sällan vara starkast längst ned.
Men skall man dimensionera efter extremer så är ju världsrekordet i att skrika på endast 130 dB, så när du vill lyssna på singer-songwriters så är det lite lägre krav på förstärkeriet.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Borde inte kyrkoorgel vara det enklaste att återge troget? Sånär som på att det krävs volymkapacitet, alltså.
Kan man bara återge det stora rummet (med mångkanalutrustning) borde det inte vara så hopplöst. Dessutom ser man oftast inte instrumentet där man sitter och lyssnar live, vilket jag tror underlättar illusionen hemma.
Varför anser du att kyrkorgeln borde vara det enklaste att återge autentiskt naturtroget? Är det bara för att man inte ser det? Skulle det återgivna låta mer verklighetstroget för blinda personer?
Jag baserar min uttalande helt på intuition.Dvs, jag vet inte ...
Blinda personer borde vara bättre bedömare i största allmänhet, nu när du tar upp saken.
Vad säger du i sakfrågan? Du måste ha hört en jäkla massa anläggningar genom åren!
BertilAlving skrev:...Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken, jag tycker nämligen själv också att detta totalt sett är en av dom absolut viktigaste höjdpunkterna av alla skivinspelningar jag gjort. Denna +78-minuters CD innehåller så mycket bra material att dom flesta lyssnare bör hitta något avsnitt som tillfredsställer personliga behovet när det gäller musiksmak/repertoar, musikalisk tolkning, klangprakt/klangrikedom, upplevelse av rumslighet/tredimensionalitet, samt hela frekvens- och dynamikomfånget hos denna katedralorgel. PK-högtalarna lät mycket bra och återgivningen via Peters ägg-system var underbar, jag har aldrig tidigare upplevt en sådan illusion av att befinna mig inne i det originalrum där musiken spelades.
/Bertil
petersteindl skrev:...Det närmaste jag har hört en VAS som liknar dess autentiska AS är just en orgelinspelning från Jakobs kyrka som Bertil Alving spelat in. Den har även Bertil hört hemma hos mig.BertilAlving skrev:...Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken, jag tycker nämligen själv också att detta totalt sett är en av dom absolut viktigaste höjdpunkterna av alla skivinspelningar jag gjort. Denna +78-minuters CD innehåller så mycket bra material att dom flesta lyssnare bör hitta något avsnitt som tillfredsställer personliga behovet när det gäller musiksmak/repertoar, musikalisk tolkning, klangprakt/klangrikedom, upplevelse av rumslighet/tredimensionalitet, samt hela frekvens- och dynamikomfånget hos denna katedralorgel. PK-högtalarna lät mycket bra och återgivningen via Peters ägg-system var underbar, jag har aldrig tidigare upplevt en sådan illusion av att befinna mig inne i det originalrum där musiken spelades.
/Bertil
Med ett sådant fint omdöme från själva inspelningsteknikern Bertil Alving så får jag väl sitta nöjd en stund.
MvH
Peter
Bertil Alving skrev:...Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken...
PerStromgren skrev:adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
Det tror jag de flesta varit med, trots att de har mycket enklare anläggningar än din! Jag t.ex.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Men en skiva som verkligen låtit "du-är-där" är Eva Cassidy´s Live At Blues Alley från -96.
/ B
PerStromgren skrev:På mitt senaste konsertbesök fick jag en insikt.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:På mitt senaste konsertbesök fick jag en insikt.
Cool
För min egen del, det är förvånande hur hög nivån är live om man jämför med hur det låter där hemma. Framförallt är det förvånande att vid samma (upplevda) nivå så går det bra att kommunicera med grannen på stolen bredvid (live) jämfört med hur det är hemma. Då går det inte att kommunicera överhuvudtaget om man inte använder kroppen.
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ordet är "upplevda". Hade det vart samma faktiska ljudtryck så hade det vart lika svårt att prata.Bill50x skrev:PerStromgren skrev:På mitt senaste konsertbesök fick jag en insikt.
Cool
För min egen del, det är förvånande hur hög nivån är live om man jämför med hur det låter där hemma. Framförallt är det förvånande att vid samma (upplevda) nivå så går det bra att kommunicera med grannen på stolen bredvid (live) jämfört med hur det är hemma. Då går det inte att kommunicera överhuvudtaget om man inte använder kroppen.
Av det drar jag slutsatsen att ljudet hemma är mycket renare och att man då spelar starkare för samma upplevda nivå.
Det stämmer bra med mina egna erfarenheter om konserter. Ljudet är oftast inte speciellt rent.
Bill50x skrev:Med upplevd menade jag "ungefär". Jag har snarare erfarenheten att det man lyssnar på hemma är mer komprimerat/kompakt och därför är det svårare att prata med stolsgrannen. Det finns liksom ingen luft i återgivningen som det gör live. Men det hänger också ihop med storlek på lokal (eller fri luft utomhus) så det är svårt att avgöra.
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ja om det du lyssnar på hemma är mer komprimerat och har högre medelnivå jämfört med det du lyssnar på live så är det ju inte så konstigt. Jag antog att det var samma musik som du jämförde med och då med en inspelning som faktiskt är ganska trogen mot hur det låter live. Och ja rummet och dess reflexer ger ju en stor skillnad mot att var tex utomhus.Bill50x skrev:Med upplevd menade jag "ungefär". Jag har snarare erfarenheten att det man lyssnar på hemma är mer komprimerat/kompakt och därför är det svårare att prata med stolsgrannen. Det finns liksom ingen luft i återgivningen som det gör live. Men det hänger också ihop med storlek på lokal (eller fri luft utomhus) så det är svårt att avgöra.
Bill50x skrev:Det är väldigt få inspelningar som återspeglar verkligheten 1:1 om ens någon. Oavsett detta så är det supersvårt att återge musiken från en liten lokal/stor lokal/fri luft så det låter äkta hemma. Och det är väl här som upplevd nivå spelar in.
/ B
AndreasArvidsson skrev:Ja helt perfekt går nog inte. Det varierar ju med var man stod. Vilka som fanns runt en. Hur musikerna eventuellt rörde sig osv.Bill50x skrev:Det är väldigt få inspelningar som återspeglar verkligheten 1:1 om ens någon. Oavsett detta så är det supersvårt att återge musiken från en liten lokal/stor lokal/fri luft så det låter äkta hemma. Och det är väl här som upplevd nivå spelar in.
Att just din egna upplevelse skulle fångas är således osannolikt.
Jag tror dock inte att dessa detaljer påverkar upplevd nivå direkt. Där handlar det snarare om reflexer(eller avsaknaden av dessa) från lokalen, dist i PA-system, ljudet från publiken runt osv..
PerStromgren skrev: Insikten bestod i att jag aldrig spelat denna musik så högt som den faktiskt låter i verkligheten!
När jag krämar på Beethovenkvartetter (som är min favvo-kammarmusik) så blir det rätt likt, ändå!
AndreasArvidsson skrev:Det stämmer bra med mina egna erfarenheter om konserter. Ljudet är oftast inte speciellt rent.
MichaelG skrev:Jag antar att du inte syftar på konserter med akustisk musik/sång. Min erfarenhet är att ljudet oftast är extremt rent vid sådana.
sprudel skrev:Till ursprungsfrågan, så nej tyvärr.
Men med lite fantasi så är man där, den verkliga upplevelsen innefattar ju en mängd sinnen och kan inte ersättas av enbart ljud. Kanske är det därför en del anläggningar är över-presens i sin ljudpresentation i ett försök att trigga verklighetsupplevelsen, men för mig blir det bara fel med den approachen.
Bill50x skrev:Verkligheten kommer aldrig ur ett par högtalare. Är man på plats och lyssnar så är det så många andra intryck som spelar in.
Morello skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Men en skiva som verkligen låtit "du-är-där" är Eva Cassidy´s Live At Blues Alley från -96.
/ B
Tack för tipset. Beställde skivan och fick den igår - helst sanslöst bra musik!!! Körde den på repeat i tre timmar samtidigt som jag jobbade i urmakeriet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster