Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav Harryup » 2014-11-04 08:38

Svante skrev:
Harryup skrev:Du har förstås din fulla rätt att lyssna eller inte lyssna. MEN tänk om det är så att du faktiskt inte hört en endaste riktigt bra spelare riktigt bra matchad och riktigt bra inställd (vilket är rätt troligt, skivspelare är ett bökigt kapitel för sig) är det då med tanke på din vetenskapliga grund och din position i LTS tekniksektions origo bra att uttala sig om hur vinyl låter?
Personligen hade jag hoppats på en viss nyfikenhet om hur bra det kan låta om vinyl. Gamla sönderspelade skivor med trista skivspelare är som att spela transistorradio och uttala sig om hur transistorförstärkare låter. Jämförelsen kan innehålla nån form av överdrift åt något håll.
Just när det gäller detta ämne känns det inte som att du försöker sätta dig in i praktiken utan mera går på gamla otrevliga minnen.
Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.

mvh/Harryup

Ser du inte vad du skriver? Jag ska leta reda på en vinylspelare som det kanske finns en av tusen, innan jag kan uttala mig om hur vinylmediet är, men det är fritt fram att såga CD-mediet utan att ha letat efter bra produktioner?

Jag har en "viss nyfikenhet" så pass att jag när tillfälle bjuds gärna lyssnar lite på någon annans anläggning. Och det kan som sagt låta bra eller tom riktigt bra, men aldrig går det en hel session utan att vinylens dåliga sidor också hörs. Hittar jag en välmastrad CD däremot så låter den som regel bra helt igenom. Även på innerspår (duh...). :)

Men visst är det så att när jag uttalar mig om vinyl så uttalar jag mig om det jag har hört. Jag tror att folk förstår det. Jag tror dock att många inte förstår förstår vad orsaken är när du säger att "CD-mediet inte har kommit längre". Det är ren desinformation.

Jovisst ser jag vad jag skriver. Klart att du inte kan uttala dig om hur bra vinylspeladet kan vara om du inte lyssnar på de bästa skivspelarna med bra skivor hos någon med en skivtvätt. Om du har en bra skiva men det kommer lite vinylknaster så är ju det inget kul, å andra sidan om du inte hittar den där bra mastarade CD-skivan så är inte det kul heller.
Är faktsikt inte säker på att folk förstår att du har begränsade erfarenheter av riktigt bra skivspelare, så dina åsikter om hur det låter får mera kraft av dina kunskaper i övrigt än de borde ha. Inte alls illa menat och jag tror inte att du tänker så själv heller, men det blir så.
Med CD-mediet så menar jag egentligen , möjligen fel valt ord, att man skall oavsett anledning inte skall behöva leta efter bra ljud om man köper en hyfsat dyr CD-spelare eller DAC eller en skiva. Om det vore enkelt efter alla år. Man borde inte göra dåliga inspelningar med alla erfarenhet som finns.
Mastring är lite annorlunda med om man ser det som en del i konstformen för att få fram ett visst sound. Sen att tokmastra är inget jag föredrar förstås. Men gör man en vinyl så behöver man inte fundera på om den kommer spelas i bilen eller inte. Med digitallagrad musik så är det annorlunda om man bara ger ut ett format, i synnerhet på skiva.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-04 08:59

Kronkan skrev:Finns ibland en viss desperation hos de som anser sig företrädda en kritisk hållning mot vinyl. Det finns så att säga självklart en baksida på myntet. Inget konstigt i det. Står man inte ut med dem så är det OK att avstå.

Köpte för ett tag sedan en begagnad spelare för 5000 kr. Lagat liften vilket var lätt vilket mera var en justeringsfråga. Och justerade in liften som lyfter armen på slutet. Lite dämpning av chassit kostade jag på. Annars spelar den mycket bra trots att den är tillverkad i 1972 i New York. Inga märkvärdigheter till nål heller. Ett eget riaa kostade jag på den. Den står ju långt från försteget. Så bäst blev det att sända signalen lite förstärkt. Mycket enkel kabel åsså. Lampan som lyser i stödet i till armen kan eventuellt blinka till. Inget jag ägnat en tanke.

Men för mig finns det många aspekter på vinylen. Skulle aldrig försöka övertyga någon om vinylens förträfflighet. Man måste ju ta egna beslut i livet och låta andra göra detsamma. Men här låter det ju som ens liv och välfärd vore i fara. Men så är det inte. Vinyl är en del av våra liv. I någon mån mer än cd. Men varför välja bort cd:n.

Men det är ju så att de gånger jag jämfört cd och vinyl så har ofta vinylen en fördel. Har ju också vinyl som inte helt frisk som något av Mickel Jacksson för att ta något exempel. Skillnaderna behöver inte vara stora men hörbara. Det förekommer också att jag inte hör någon skillnad. Så är det för mig. Sedan att inner och ytterspår kan låta något sämre och att knaster kan finnas i olika grad är sådant jag lever med.

Men detta får man för 5000 kr.

Glömde ju skriva att spelaren ä en Empire 598. I USA verkar den vara ett vanligt objekt för uppgraderingar eller totalrenovering. Finns faktiskt en kopia idag av den något enklare 298 modellen som en del tycker är den ultimata modellen för att bygga en audiofil spelare. Klart att konstruktionen inte motsvarar en ny helt men har dock vissa detaljer som en nya modell ofta saknar. Armlift som lydter på slutet, inbyggd höjbar puck för 45 varvare, delad supertallrik som inte ringer, stark och hållbar motor, liten lampa så du skall se var du sätter pu i mysljuset. strobo, flytande upphängning, med lock. Detta för 5000 kr Klart att man skall vara försiktig om man köper begagnat. Men det går att köpa begagnat.
http://www.examiner.com/article/the-emp ... ble-system

På bilden, i mitt tidigare inlägg, kan skivtvätten och delar av hur jag löst förvaringen. En del backar är belysta för att lättare kunna hitta men framförallt så ger de ett lagom belysning för att skapa en hemtrevlighet och en känsla av lugn och ro.

Vinylen hjälper till att skapa en känsla av humanvetenskap istället för focus på apparaterna. De finns där, monoblock och försteg med rör och en skivspelare till. MEn man kan ju välja vilken berättelse man vill välja att berätta. Vinylen hjälper mig att berätta något som inte tekniska apparater kan även om de kan vara hur vackra som helst.

Så är det för oss.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-04 09:01

RogerGustavsson skrev:
RogerJoensson skrev:
Laila skrev:Lenco L75

Sviker mitt minne mig, var det inte rätt mycket motorljud i den?

Är det inte en med mellanhjul och de kan ha en del motorljud, åtminstone när allt gummi hårdnat?

Skicket på vilken beggad skivspelare som helst skulle jag vara lite orolig för om jag var intresserad.
I Lencons fall skulle jag kolla om mellanhjulet stått still så det bildats grop/gropar i det eller hårdnat. Men i huvudsak skulle jag vara fundersam när det gäller armen vilket inte ens i helt skick känns som oumbärlig.
/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 09:54

RogerJoensson skrev:
Laila skrev:Lenco L75

Sviker mitt minne mig, var det inte rätt mycket motorljud i den?

Visst finns det men inte så farligt mycket . . . tycker jag. Om man däremot
glömmer att frigöra motorns transportskruvar så låter det en hel del, ja . . .typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 10:01

Harryup skrev:Med CD-mediet så menar jag egentligen , möjligen fel valt ord, att man skall oavsett anledning inte skall behöva leta efter bra ljud om man köper en hyfsat dyr CD-spelare eller DAC eller en skiva. Om det vore enkelt efter alla år. Man borde inte göra dåliga inspelningar med alla erfarenhet som finns.

Du menar alltså att svagheterna inte ligger i cd-systemet (ok spelare + skiva), utan att det enbart handlar om det man valt att överföra till skivan. Alltså Source First -1 ungefär. I så fall är vi överens i detta?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 10:10

Harryup skrev:...
I Lencons fall skulle jag kolla om mellanhjulet stått still så det bildats grop/gropar i det eller hårdnat. Men i huvudsak skulle jag vara fundersam när det gäller armen vilket inte ens i helt skick känns som oumbärlig.
/Harryup

Den för mig enda kända anledningen till varför mellanhjulet skulle stått still/legat mot
motoraxeln, är om startreglaget skulle vara aktiverat när spelaren inte används . . . ok,
vi konsumenter är ju ibland lite udda så då å då kanske vi stänger av apparajterna genom
att dra ur nätsladden . . . typ. Ett alltför slitet mellanhjul går enkelt att inhandla på nätet
alt. att "omvulkning" förmedlas av Svalander för en blygsam summa. Så njaej ett slitet
mellanhjul ser jag ej som ett ensamt argument mot köp. Armen fungerar f.ö. utmärkt väl
rätt inställd å med en inte alltför "mjuk pupp", även på innerspår. :D

Är alltså inte helt säker på att vi menar samma spelare när vi pratar o Lenco L75 ?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 10:11

-Sen är det individuellt hur mycket av vinylens svagheter man kan tänka sig leva med, i de fall man hittar bättre mastringar där.
Personligen så tycker jag att det finns rätt mycket mastringar på cd som håller, särskilt från 80-talet och en liten bit framåt (pop/rock etc) *. En del som är lite väl diskantiga, går ofta rätt lätt att återställa. Det finns även stolpskott naturligtvis.
Vinyler som drar år samma håll, låter inte sällan rätt illa (överstyrt, eller mastringspressat för att det inte ska dista så hårt), framförallt mot innerspåren och det går inte att återställa. Andra har ett störande vertikalbrus på de yttersta spåren. Ibland är olika pressningar välidgt olika och en del är riktigt bra.
Men de LPs jag försökt få tag i senare år, har alla haft skavanker och bara funnits i originalutgåva på tunn vinyl. Inte ens ospelade har varit tysta (vertikabrus, knaster, innerspårsdist osv).

För ett par år sedan hade jag hade till slut köpt tre ospelade exemplar av samma skiva (förutom det jag hade sedan tidigare), för att det var för mycket knaster och brusskurar på olika ställen. Dessa tre klippte jag ihop till en, men de bästa bitarna från varje. På en av låtarna gjorde jag nog 6-7 klipp. Det blev ganska bra. Alltså själva ljudet var riktigt bra, dynamiskt och fint, men i och med att man behållt dynamiken så vad det också rätt svagt ljud och brus och knaster blev väldigt tydligt. Vertikalbruset fick jag leva med, men går att mildra med hjälp av en hemmasnickrad plugin som dynamiskt monokopplar basregistret i tre band. -När det inte finns stereoinformation stryper den vertikalinformationen, men öppnar så snart det händer något. I praktiken så fungerar det ganska bra att maskera vertikalbruset med den, utan att stereobilden påverkas så mycket eller att man får hörbara bieffekter som stör.
Orsaken till detta skruvande var att denna skiva (utgiven 1980) inte fanns utgiven på cd. Gissningsvis hade en tidig 80-tals utgåva låtit bra...
Något åt efter att jag gjort detta arbete med att lappa och laga upptäckte jag försent att den något år tidigare hade getts ut i en liten, begränsad upplaga på cd och att de som nu lades ut på ebay kostade 1000-lappar. Dock gick det till slut hitta ett ex med skavd box för 300:-. Den låter jättebra! Trots nyutgivning har man inte skruvat sönder den! Så borde det alltid gå till!

Så: -Min erfarenhet är att det är ännu svårare att handla vinyl än det är att handla cd. Ibland är enda alternativet att få tag i en viss utgåva begagnat, men då brukar det vara lögn i [välj själv svordom] att hitta en knasterfri och man kan, som sagt, långtifrån knappast vara säker på att det är knasterfritt ens om en LP är tidigare ospelad.

Ja. Det är för jävligt, rent ut sagt, att det inte alltid går att få tag i den bästa mastringen på cd (eller annat format, bättre än LP) av sådant som någon gång mastrats med sans. Sällan har det jag saknat på cd funnits på bättre audiofilvinylpressningar heller. Det har varit fråga om tunn standardpressad vinyl och därmed har tekniskt bäst möjliga vinylpressning inte funnits som alternativ.

----
*Annan typ av musik som jazz, klassikt, konstmusik och annat är mycket lättare att hitta välutgivet på cd, även efter mastringstramset tog fart.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 10:25

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Med CD-mediet så menar jag egentligen , möjligen fel valt ord, att man skall oavsett anledning inte skall behöva leta efter bra ljud om man köper en hyfsat dyr CD-spelare eller DAC eller en skiva. Om det vore enkelt efter alla år. Man borde inte göra dåliga inspelningar med alla erfarenhet som finns.

Du menar alltså att svagheterna inte ligger i cd-systemet (ok spelare + skiva), utan att det enbart handlar om det man valt att överföra till skivan. Alltså Source First -1 ungefär. I så fall är vi överens i detta?

Ursäkta att jag hoppar in här...
Det tog lång tid innan jag accepterade det, i mitt tycke då, sunkiga cd-ljudet. Någon som minns Dire Straits "Brothers in arms"? Den skivan lät ju bara kall och känslolös om man jämförde med deras tidigare alster. Idag ser jag annorlunda (till stor del i alla fall) på saken, jag gissar att mycket beror på att anläggningarna helt enkelt var designade runt vinylskivan och dåtidens fm-radio. Och vanans makt förstås.

Å andra sidan har utvecklingen på vinylsidan också gått framåt och vid jämförelse mellan CD och vinyl är det många gånger ingen skillnad alls. Eller åtminstone väldigt liten sådan. Har vid ett par tillfällen låtit några av mina vänner fått lyssna på lite modernare musik (Ane Brun) för att jämföra Squeezeboxen mot vinylen (LP12, toppad för 11 år sedan, typ 80 tusen). Alla (från musiker till köksradiolyssnare) har iofs föredragit vinylen men med väldigt liten marginal. Men det gäller ju bara just det albumet, har försökt hitta någon sorts minsta gemensam nämnare bland vännernas musiksmak :-)

Totalt sett vill jag påstå att det går inte att säga om "vinyl" låter bättre eller sämre än CD, det handlar inte alls om formatet utan det som är grunden, dvs inspelning och mastring. En riktigt bra inspelning överlever det mesta. Men, vad har Spotify gjort med denna?
http://open.spotify.com/track/4QlUzrXciqie2XMDfvWj8m

Riktigt trevlig och välljudande musik på CD/fil men dämpad och tråkig på Spottan. Hur kan en digital återgivning förstöras?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 10:26

RogerJoensson skrev:
Något åt efter att jag gjort detta arbete med att lappa och laga upptäckte jag försent att den något år tidigare hade getts ut i en liten, begränsad upplaga på cd och att de som nu lades ut på ebay kostade 1000-lappar. Dock gick det till slut hitta ett ex med skavd box för 300:-. Den låter jättebra! Trots nyutgivning har man inte skruvat sönder den!

Vilken skiva handlar det om?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 10:38

Bill50x skrev:Vilken skiva handlar det om?
/ B

Thelma Houston / Breakwater Cat.
Förutom i hemmastereon var det en favorit i starka bilstereon eller i kapabelt PA-system (80-talet). Den lät bara bättre ju starkare man spelade! Den håller fortfarande!
Alltså den har ju ett sound som hör ihop med genren. Det är en studioinspelning. Det är ingen audiofil tvåmikrofonsinspelning typ. (Bara så ingen missförstår)

På Cd:n finns även plattan som kom efteråt, men då var det helsyntetiskt istället för riktig orkester i arrangemangen och den låter även utöver detta rätt förfärligt i jämförelse.

funky town grooves (Sony äger rättigheterna till denna, som det mesta...)
HTS-005
Streckkod:886976607227

Under 200:- med frakt!!!!
http://www.ebay.com/itm/Thelma-Houston- ... 43c0d6cdcb
Om du är intresserad av vinylen så bara sök. Det går att få tag i ospelade billigt. De jag har låter bra, men med varierande knaster, som sagt.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-04 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-04 10:49

Harryup skrev:Jovisst ser jag vad jag skriver. Klart att du inte kan uttala dig om hur bra vinylspeladet kan vara om du inte lyssnar på de bästa skivspelarna med bra skivor hos någon med en skivtvätt. Om du har en bra skiva men det kommer lite vinylknaster så är ju det inget kul, å andra sidan om du inte hittar den där bra mastarade CD-skivan så är inte det kul heller.
Är faktsikt inte säker på att folk förstår att du har begränsade erfarenheter av riktigt bra skivspelare, så dina åsikter om hur det låter får mera kraft av dina kunskaper i övrigt än de borde ha. Inte alls illa menat och jag tror inte att du tänker så själv heller, men det blir så.
Med CD-mediet så menar jag egentligen , möjligen fel valt ord, att man skall oavsett anledning inte skall behöva leta efter bra ljud om man köper en hyfsat dyr CD-spelare eller DAC eller en skiva. Om det vore enkelt efter alla år. Man borde inte göra dåliga inspelningar med alla erfarenhet som finns.
Mastring är lite annorlunda med om man ser det som en del i konstformen för att få fram ett visst sound. Sen att tokmastra är inget jag föredrar förstås. Men gör man en vinyl så behöver man inte fundera på om den kommer spelas i bilen eller inte. Med digitallagrad musik så är det annorlunda om man bara ger ut ett format, i synnerhet på skiva.

mvh/Harryup

Förslag till lösning:

Vi pratar om vinylmediet resp CD-mediet när vi menar mediet, vinylmasteringar resp CD-masteringar när vi pratar om det som läggs på dem och vinylutgåvor resp. CD-utgåvor när vi menar de två tillsammans.

Jag tror vi skulle slippa mycket kringprat om vi bara höll oss till det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 10:51

Svante skrev:
Laila skrev:
Svante skrev:....
Ok, upplys mig. Varför har man sfäriska nålspetsar? Du kallar dem koniska, säger man inte sfäriska längre? Eller har de så liten krökningsradie att de når längre ner i spåret?

Det är nog bara så att "kärt barn" har flera namn, tror jag . . . typ.

Ok, men varför skulle man använda dem?

Vet inte helt säkert men en orsak var nog att de var/är enklare, billigare att tillverka.
En annan kan ha varit att t.ex. stenkakor "kräver" denna slipning . . . typ ?
En tredje att en sfärisk/konisk slipning inte är lika känslig för exakt injustering
som en elliptisk.

Att man valde sfärisk/konisk slipning till Denon DL-103 kan kanske bero på att den togs
fram för att passa "Broadcasting" typ radiostudiobruk på tidigt 60-tal . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 11:07

Svante skrev: Jag undviker faktiskt helt att köpa vissa genrer helt, speciellt kanske hårdrocksgenren, för att det låter så illa på CD. Att köpa det på LP är för mekigt, det är helt enkelt inte värt pengarna och besväret att underhålla en vinylspelare som är tillräckligt bra.

Om du spelar dessa "dåliga CD" skivor i en bra anläggning kommer du se att de alls inte är så dåliga. Jag hade samma uppfattning som du men har tvingats efter åren att ändra åsikt.
Se även vad Bill skriver om Dire Straits.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 11:12

Harryup skrev:Du har förstås din fulla rätt att lyssna eller inte lyssna. MEN tänk om det är så att du faktiskt inte hört en endaste riktigt bra spelare riktigt bra matchad och riktigt bra inställd (vilket är rätt troligt, skivspelare är ett bökigt kapitel för sig) är det då med tanke på din vetenskapliga grund och din position i LTS tekniksektions origo bra att uttala sig om hur vinyl låter?
Personligen hade jag hoppats på en viss nyfikenhet om hur bra det kan låta om vinyl. Gamla sönderspelade skivor med trista skivspelare är som att spela transistorradio och uttala sig om hur transistorförstärkare låter. Jämförelsen kan innehålla nån form av överdrift åt något håll.
Just när det gäller detta ämne känns det inte som att du försöker sätta dig in i praktiken utan mera går på gamla otrevliga minnen.
Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.

mvh/Harryup

Medhåll, en riktigt bra skivspelare (behöver inte vara asdyr) återger musik mycket mycket bra!
På samma sätt kan CD-skivor återges väldigt bra.
Problemet enl min erfarenhet är VÄLDIGT SÄLLAN skivorna i sig, LP eller CD.

Svante (som Harry svarade i citatet ovan) - du är välkommen hem till mig o lyssna på gamla "dåliga CD" hårdrockskivor :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-04 12:42

sportbilsentusiasten skrev:Problemet enl min erfarenhet är VÄLDIGT SÄLLAN skivorna i sig, LP eller CD.

Min erfarenhet är precis den omvända. Man kan skilja en bra mastering från en dålig i klockradion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-04 13:02

Harryup skrev:
Svante skrev:Jag ska leta reda på en vinylspelare som det kanske finns en av tusen, innan jag kan uttala mig om hur vinylmediet är...

Klart att du inte kan uttala dig om hur bra vinylspeladet kan vara om du inte lyssnar på de bästa skivspelarna med bra skivor hos någon med en skivtvätt.

Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning:

Stereophile's 2014 Recommended Components skrev:Turntables

A+

Continuum Audio Labs Caliburn: $200,000 with tonearm and stand ★

VPI Classic Direct turntable: $30,000 including tonearm

A

AMG Viella 12: $16,500 as reviewed

Ayre/dps: $9250 without tonearm ★

Brinkmann Balance: $23,700 ★

Brinkmann Bardo: $9490 without tonearm

Dr. Feickert Blackbird: $9000 without tonearm ★

Linn Sondek LP12, with Lingo power supply: $5010+, depending on finish and options ★

Onedof turntable: $175,000 as reviewed

SME 20/12: $22,100, with 312S tonearm ★

Spiral Groove SG1.1: $25,000 without tonearm ★

Spiral Groove SG2: $15,000 without tonearm ★

TechDAS Air Force One: $97,000

Thales TTT-Compact: $13,200

VPI HR-X1: $15,000, with tonearm ★

VPI Super Scoutmaster Reference Rim Drive: $10,000 ★

VPI Classic 3: $6000 ★

Wave Kinetics NVS Reference: $45,000

B

Clearaudio Ovation: $6500 with tonearm

Luxman PD-171: $6400 with tonearm

Oracle Paris: $5000, as reviewed ★

PTP Audio Solid12: $3500

Rega RP8: $2995 with tonearm

Well Tempered Amadeus Mk.II: $2850 including tonearm

Tog bara med de tre första klassindelningarna, tänkte att det är väl där de bästa måste finnas. Minst 100 000:- verkar det vara för de allra bästa. Billigast i klass B är en Well Tempered som i Sverige kostar ca 30 000:-.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-04 13:22

Nu anser jag själv inte attt man behöver ha absoluta toppgrejer för att njuta av vinyl.

Här är ett exempel på en begagagnad som idag finns hos Akkelis. Sett den. En snygg spelare som kan ge lite stämning åt rummet.. Går att anpassa till olika tonarmar för den som vill ha en längre sådan.
Komplett för 12 000 kr.
http://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/ ... t-beg.html

Denna typ av spelare räcker mycket långt enligt min erfarenhet utan att just ha lyssnat på just denna modell.

Klart skall man vara perfektiontionist blir det väl en dr Feickert Analoge. Men nu har jag själv ingen sådan. Utan nöjer mig med en Michell som andre spelare. Bild kanske senare under dagen. Där jag kommer visa andra sidor av vinyl som livstil. :D
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-04 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 13:22

Oavsett pris för skivspelaren så kommer vinylavspelning aldrig någonsin komma i närheten av avspelning av kompaktskiva eller via NAS eller dyl. Detta borde väl vara självklart för alla både mätmässigt och via praktisk erfarenhet? Det betyder inte att folk kan gilla vinylavspelningens egenljud eller att det kan eventuellt finnas så stora skillnader i hur överföringen gjorts för kompaktdisk och vinyl att trots vinylens tillkortakommande så upplevs den som den bästa alternativet på grund av bättre överföring.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 13:34

Almen skrev:....
Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning: .....

Vem har sagt att man måste köpa nytillverkat . . . typ ? :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2014-11-04 13:39

Tja, det är roligare att hantera vinyl, men CD vinner ljudmässigt.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 13:40

Svante skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Problemet enl min erfarenhet är VÄLDIGT SÄLLAN skivorna i sig, LP eller CD.
Min erfarenhet är precis den omvända. Man kan skilja en bra mastering från en dålig i klockradion.

Och min erfarenhet är den omvända :-)

Jag kan ibland tycka att en riktigt ful-komprimerad limiterad mastring faktiskt låter bättre - men bara när jag sitter i en miljö med hög störnivå och dålig/begränsande uppspelningsanordning.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 13:55

Svante skrev:

Du har rätt, visst kan man det!
Men du ser ju på problematiken från fel håll då, eller hur? Du ska väl inte bedöma kvaliteten i en klockradio?
Min erfarenhet är att i ett VERKLIGT bra system, är att mastering inte så viktig längre. Man sugs in i musiken och lättare bortser från alla ev fel. Felen tenderar att bli mindre störande i en BRA anläggning.

Har flera CDskivor jag tidigare dömt ut som kassa som nu visat sig ASBRA inspelade.
Samma på LP men där är det inte lika tydligt. Tror att CD-mediet med sin tydlighet gör att vi människor lättare störs av de "otäcka" felaktighteterna när återgivningen inte är på topp.
LP är mindre känsligt enl min erfarenhet, oftast kan man njuta av LP även på mindre bra skivspelare.

Analogi: för att bedöma en sportbils chassi kör man inte i halvfart, man pressar den max.
Har fler exempel på bilar som känns SÅDÄR i chassit i medelfart men som visar sin ÖVERLÄGSENHET när det pressas på rejält i utmanande kurvor/underlag.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-11-04 13:58

sportbilsentusiasten skrev:Har flera CDskivor jag tidigare dömt ut som kassa som nu visat sig ASBRA inspelade.

Spännande! Har du några exempel?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-04 13:59

Personligen så tycker jag att överdriven mastering/komprimering upplevs värre i bra anläggningar. I en klockradio så går fortfarande skillnaden att höra, men allt låter så dåligt att det spelar mindre roll. Har du dock en bra anläggning där bra skivor låter fantastiskt och dåliga skivor låter dåligt så stör det mig mycket. Så det är speciellt i ett riktigt bra system som inspelningen är viktig enligt mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 14:02

[quote="sportbilsentusiasten"Har flera CDskivor jag tidigare dömt ut som kassa som nu visat sig ASBRA inspelade.[/quote]
Det är väl att ta i. Snarare att de blir mer acceptabla med en bra uppspelning. Frågan är hur de lät i studion och hur de är tänkta att låta,

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 15:05

music4ever skrev:Oavsett pris för skivspelaren så kommer vinylavspelning aldrig någonsin komma i närheten av avspelning av kompaktskiva eller via NAS eller dyl. Detta borde väl vara självklart för alla både mätmässigt och via praktisk erfarenhet? Det betyder inte att folk kan gilla vinylavspelningens egenljud eller att det kan eventuellt finnas så stora skillnader i hur överföringen gjorts för kompaktdisk och vinyl att trots vinylens tillkortakommande så upplevs den som den bästa alternativet på grund av bättre överföring.

Inte självklart för mig
Hur förklarar du att en inspelning som mastras lika och överförts på LP o CD, som sedan återges på bra uppspelare - låter så pass lika? Inte helt enkelt at skilja dessa åt enl min erfarenhet.
Olika teknologier, men implementererat med omsorg leder ofta till liknande resultat.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 15:24

sportbilsentusiasten skrev:Inte självklart för mig
Hur förklarar du att en inspelning som mastras lika och överförts på LP o CD, som sedan återges på bra uppspelare - låter så pass lika? Inte helt enkelt at skilja dessa åt enl min erfarenhet.
Olika teknologier, men implementererat med omsorg leder ofta till liknande resultat.

Nja, lika och lika. De kan låta rätt lika men det är fortfarande ganska stor skillnad ändå i dist/renhet, biljud som knaster, knäpp och sprak, fasfel etc.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 15:26

woland skrev:Tja, det är roligare att hantera vinyl, men CD vinner ljudmässigt.

Mvh

Håller helt med. Spelar ett par nya vinyler just nu. Snygga utvik och härlig röd vinyl. Ljudet är vad det är dock.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 15:29

PekkaJohansson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har flera CDskivor jag tidigare dömt ut som kassa som nu visat sig ASBRA inspelade.

Spännande! Har du några exempel?

Ja det har jag!
Samlingsskiva "spotlight" med Göran Fristorp, se nedan
Närmast ospelbar (överdrift) på Quad CDspelare ca 90tal. (min första CDspelare) Stendöd musikalitet, kasst ljud.
Bättre på Linn karik/numerik, fortfarende dock av mig betecknat som kass inspelning. Efter varje uppgradering av uppspelare förvånades jag att den hela tiden växte.

http://www.popfakta.se/sv/utgivning/e/4 ... tlight-49/

Numera rippad och via min Linn streamer super på alla sätt. Helt otroligt.
Det lustiga är att andra skivor var bra readan på Quad och på karik/Numerik och bra nu.

Har en hårdrock som är som Fristorp: Liveskiva med Rainbow.
Någon av dessa, osäker på rak arm, troligtvis första nedan.
1977 On Stage
1980 Monsters Of Rock
1986 Finyl Vinyl
1990 Live in Germany 1976

Skränig, inge bas, trågit musikaliskt, ingen livekänsla på Quad, även tveksam på Karik/Numerik. Riktigt njutbar nu!

Mysko men bara att kapitulera - jag hade FEL !

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 15:32

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Inte självklart för mig

Nja, lika och lika. De kan låta rätt lika men det är fortfarande ganska stor skillnad ändå i dist/renhet, biljud som knaster, knäpp och sprak, fasfel etc.

knaster och annat är ju borta på CD, men jag snackar det som är musik.
Är ju musiken jag lyssnar på. :wink:
Men störljuden minskar även de på bra LPspelare.

dist/renhet är asbra på bra LPspelare.
dist/renhet är dålig på dålig Cdspelare
enl min erfarenhet

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi