Svante skrev:Harryup skrev:Du har förstås din fulla rätt att lyssna eller inte lyssna. MEN tänk om det är så att du faktiskt inte hört en endaste riktigt bra spelare riktigt bra matchad och riktigt bra inställd (vilket är rätt troligt, skivspelare är ett bökigt kapitel för sig) är det då med tanke på din vetenskapliga grund och din position i LTS tekniksektions origo bra att uttala sig om hur vinyl låter?
Personligen hade jag hoppats på en viss nyfikenhet om hur bra det kan låta om vinyl. Gamla sönderspelade skivor med trista skivspelare är som att spela transistorradio och uttala sig om hur transistorförstärkare låter. Jämförelsen kan innehålla nån form av överdrift åt något håll.
Just när det gäller detta ämne känns det inte som att du försöker sätta dig in i praktiken utan mera går på gamla otrevliga minnen.
Men besöker man nån med en bra skivspelare, en bra skivtvätt och välvårdade skivor så blir man smått irriterad på att CD-mediet inte kommit längre i ljudkvalité. Oavsett anledning.
mvh/Harryup
Ser du inte vad du skriver? Jag ska leta reda på en vinylspelare som det kanske finns en av tusen, innan jag kan uttala mig om hur vinylmediet är, men det är fritt fram att såga CD-mediet utan att ha letat efter bra produktioner?
Jag har en "viss nyfikenhet" så pass att jag när tillfälle bjuds gärna lyssnar lite på någon annans anläggning. Och det kan som sagt låta bra eller tom riktigt bra, men aldrig går det en hel session utan att vinylens dåliga sidor också hörs. Hittar jag en välmastrad CD däremot så låter den som regel bra helt igenom. Även på innerspår (duh...).
Men visst är det så att när jag uttalar mig om vinyl så uttalar jag mig om det jag har hört. Jag tror att folk förstår det. Jag tror dock att många inte förstår förstår vad orsaken är när du säger att "CD-mediet inte har kommit längre". Det är ren desinformation.
Jovisst ser jag vad jag skriver. Klart att du inte kan uttala dig om hur bra vinylspeladet kan vara om du inte lyssnar på de bästa skivspelarna med bra skivor hos någon med en skivtvätt. Om du har en bra skiva men det kommer lite vinylknaster så är ju det inget kul, å andra sidan om du inte hittar den där bra mastarade CD-skivan så är inte det kul heller.
Är faktsikt inte säker på att folk förstår att du har begränsade erfarenheter av riktigt bra skivspelare, så dina åsikter om hur det låter får mera kraft av dina kunskaper i övrigt än de borde ha. Inte alls illa menat och jag tror inte att du tänker så själv heller, men det blir så.
Med CD-mediet så menar jag egentligen , möjligen fel valt ord, att man skall oavsett anledning inte skall behöva leta efter bra ljud om man köper en hyfsat dyr CD-spelare eller DAC eller en skiva. Om det vore enkelt efter alla år. Man borde inte göra dåliga inspelningar med alla erfarenhet som finns.
Mastring är lite annorlunda med om man ser det som en del i konstformen för att få fram ett visst sound. Sen att tokmastra är inget jag föredrar förstås. Men gör man en vinyl så behöver man inte fundera på om den kommer spelas i bilen eller inte. Med digitallagrad musik så är det annorlunda om man bara ger ut ett format, i synnerhet på skiva.
mvh/Harryup