Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 19:26

Bild
RogerGustavsson skrev:Nu är bilden lite otydlig. Den svarta kurvan verkar försvinna under nollinjen vid 1997. Den kurva som pekar uppåt strax ovanför nollinjen från 2004 är väl "digital albums"? Försäljningen av "singles", är det digitalt via t.ex. iTunes?

Ja jösses. Jag läste texten och tittade på den grå linjen som skenade uppåt. Enligt den grafen så är ju vinylförsäljningen nästan negativ! :oops: :roll:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 19:29

RogerGustavsson skrev:Grafiken nedan är hämtad från Washington Post 2013. OBS Årtalet men källan till bilden är IFPI

Nu är bilden lite otydlig. Den svarta kurvan verkar försvinna under nollinjen vid 1997. Den kurva som pekar uppåt strax ovanför nollinjen från 2004 är väl "digital albums"? Försäljningen av "singles", är det digitalt via t.ex. iTunes?

Försök till större bild. Alltså USA statiskt fram till 2012. Tydligare går det inte. Vinylen i botten 2007 ca och efter 10 år dyker den upp igen. Och ökande stegvis i en trend.

imrs.jpg
imrs.jpg (214.97 KiB) Visad 2817 gånger

Var är toppsäljarna på vinylmarknaden.
vinyl-record-sales-in-2014_chartbuilder-1.gif
vinyl-record-sales-in-2014_chartbuilder-1.gif (47.5 KiB) Visad 2817 gånger

https://www.youtube.com/watch?v=qI-95cTMeLM

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 19:30

RogerJoensson skrev:Bild
RogerGustavsson skrev:Nu är bilden lite otydlig. Den svarta kurvan verkar försvinna under nollinjen vid 1997. Den kurva som pekar uppåt strax ovanför nollinjen från 2004 är väl "digital albums"? Försäljningen av "singles", är det digitalt via t.ex. iTunes?

Ja jösses. Jag läste texten och tittade på den grå linjen som skenade uppåt. Enligt den grafen så är ju vinylförsäljningen nästan negativ! :oops: :roll:

Läs anvisningarna för läsningen som jag bifogade till bilden. Oj, oj,oj :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 19:32

Hur ser du att vinylförsäljningen ökat? Den svarta linjen försvinner ju under noll 2002, för att inte återkomma. Det som går uppåt från 2005 är Digital Albums och den är lila.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-05 19:38

Almen skrev:
Vinylcalle skrev:
Almen skrev:
Tog bara med de tre första klassindelningarna, tänkte att det är väl där de bästa måste finnas. Minst 100 000:- verkar det vara för de allra bästa. Billigast i klass B är en Well Tempered som i Sverige kostar ca 30 000:-.

Nej.

Mvh Carl

Nähä. Betyder v:et i "mvh" verkligen "vänlig"?

Javisst.

Tror du på fullt allvar att Stereophiles (Michael Fremers) lista representerar någon sanning över bästa skivspelarna?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-05 19:45

Kronkan skrev:Grafiken nedan är hämtad från Washington Post 2013. OBS Årtalet men källan till bilden är IFPI

Svårt att se men är det SINGLAR som ökan drastiskt sedan 2003???
Verkar ju skitkonstigt!
Det avses vinylsinglar eller?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-05 20:42

Klart det inte är vinylsinglar som avses.

Digitalt

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 20:47

Ny vinylsinglar, finns det?

Vi får väl försöka med en annan bild och länk.
Någon betvivlade i morse att vinylförsäljningen hade en ökande trend. Jag har aldrig pratat om vinyl kommer att bli som förr. Det kommer att handla om en nisch. Sedan säljs det betydligt mer begagnad vinyl än ny. Men det finns det ju ingen statistik om.
Cd är på väg ner från höga nivåer. Ny vinyl fanns i stort sett inte för några år sedan. Då var det begagnat handel som gällde. Ökningen är från extremt låg nivå. Bengans säger idag i GP att halva deras försäljning av musik gäller vinyl idag. Deras begagnade avdelning är ju egentligen bara rester kvar av.
Det som startat vågen verkar vara indiepop samt oberoende leverantörer. De stora bolagen har nog inte velat göra något. De kanske mest hängde med för att vara med i loppet. Så vi har inget stort bolag som drivit på. Det är inte heller ljudnördar som drivit utvecklingen mer än i mycket liten grad. Utan unga ”indie” personer och lite äldre som vill komma åt sin musik är nog de som drivit utvecklingen. Hårdrock har väl heller aldrig övergett vinylen.

Men här ny bild.
Cirkeldiagrammet visar relationen mellan olika medier. Där framgår det att vinyl fortfarande är en liten del av musikindustrin. Kurvan visar att det är en ökande försäljning. En trend sedan en del år sedan. Ökningen fortsätter 2014 kraftigt

download/file.php?mode=view&id=1197
Bilagor
chartoftheday_1465_Vinyl_LP_sales_in_the_US_n.jpg
http://www.slate.com/blogs/future_tense/2014/01/06/vinyl_lp_sales_hit_22_year_record_in_2013_digital_music_sales_down_chart.html
chartoftheday_1465_Vinyl_LP_sales_in_the_US_n.jpg (151.01 KiB) Visad 2770 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 21:03

Tack. Den grafen ger det hela bättre balans. Det är intressant med ökningen, även om det bara är en modenyck eller nostalgiker som återvänder för ett tag.
Kronkan skrev:Bengans säger idag i GP att halva deras försäljning av musik gäller vinyl idag. Deras begagnade avdelning är ju egentligen bara rester kvar av.

Men det måste vara i butiken då och inte rör hela företagets skivförsäljning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 21:20

ENligt grafen skulle alltså magnetband ha sålt mer än LP - är det verkligen riktigt? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 21:30

Asså i Amerikat är dom rätt konstiga. När jag var i Kanada i slutet på 90-talet så såldes det fortfarande färdiginspelade kassetter i ett par skivaffärer som jag besökte (även på mackar och liknande naturligtvis) och vad jag förstod var det ännu vanligare i USA. Jag var rätt storögd och bara stod och glodde en stund första gången jag fick syn på märkligheten. Jag hade svårt att ta till mig att de faktiskt gick att köpa... -Att det inte var något slags utställningsföremål...
-Så ännu färre där än här verkar bry sig om ljudkvallen...

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2014-11-05 21:43

@RogerJoensson,
Fler manniskor lever under existensminimum i USA an i hela Skandinavien. De bryr sig inte om ett kassetbands brusniva….

Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 22:28

peterbrorsson skrev:@RogerJoensson,
Fler manniskor lever under existensminimum i USA an i hela Skandinavien. De bryr sig inte om ett kassetbands brusniva….

Peter

++

Men man tro att man lever i väldens mitt och att vi delar värderingar och resurser om de är som våra. Annars blir det ju hemskt underligt och svårförståeligt. :wink:
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-05 22:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 22:28

RogerJoensson skrev:Asså i Amerikat är dom rätt konstiga. När jag var i Kanada i slutet på 90-talet så såldes det fortfarande färdiginspelade kassetter i ett par skivaffärer som jag besökte (även på mackar och liknande naturligtvis) och vad jag förstod var det ännu vanligare i USA. Jag var rätt storögd och bara stod och glodde en stund första gången jag fick syn på märkligheten. Jag hade svårt att ta till mig att de faktiskt gick att köpa... -Att det inte var något slags utställningsföremål...
-Så ännu färre där än här verkar bry sig om ljudkvallen...

Den som intervjuvas i dagens GP är skivförsäljaren och musikern är Anders Iwers. Han är basist i Tiamat.
https://www.youtube.com/watch?v=-rsyk5QVv5A
Han svarar på en fråga om skivbranschen och dess förestående dör.

Nej, svarar han ”det går riktigt bra faktiskt. Och glädjande nog är det vinylmarknaden som expanderar”. Och ”Nu närmar sig det 50/50% i försäljning mellan vinyl och cd”.
Om du vill nå honom går du in på denna länk. Där hittar du honom
http://www.bengans.se/Corners.aspx?id=3

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-05 22:55

BORIS skrev:Klart det inte är vinylsinglar som avses.

Digitalt

Fast DEN kurvan jag avser fanns ju på 70-talet...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 23:01

Peter

Kanada då? Jag var i Edmonton. -Inte mycket till fattigdom där, ordentliga sociala skyddsnät och väldigt låg arbetslöshet!
-Och jag tror inte att kassetterna var mycket billigare än vinyl heller för den delen.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-05 23:07, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 23:07

sportbilsentusiasten skrev:
BORIS skrev:Klart det inte är vinylsinglar som avses.

Digitalt

Fast DEN kurvan jag avser fanns ju på 70-talet...

Dom måste ha slagit ihop vinylsinglar med digitalsinglar och låtit dem gå in ivarandra. -Lite märkligt. -Men inte lika märkligt som om vinylsinglarna skulle skenat iväg på det sättet. Lite coolt hade det varit dock. -Länge sedan man köpte en singel! :)

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-05 23:38

RogerJoensson skrev:

Peter

Kanada då? Jag var i Edmonton. -Inte mycket till fattigdom där, ordentliga sociala skyddsnät och väldigt låg arbetslöshet!
-Och jag tror inte att kassetterna var mycket billigare än vinyl heller för den delen.

Handlar kassetterna inte om alla Ford F150 truckar m fl i bibelbältet (etc.) som inte har CD/Aux utan just kassettspelare i bilen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 00:25

Almen skrev:Tog bara med de tre första klassindelningarna, tänkte att det är väl där de bästa måste finnas. Minst 100 000:- verkar det vara för de allra bästa. Billigast i klass B är en Well Tempered som i Sverige kostar ca 30 000:-.

Vinylcalle skrev:Nej.

Mvh Carl

Almen skrev:Nähä. Betyder v:et i "mvh" verkligen "vänlig"?

Vinylcalle skrev:Javisst.

Tror du på fullt allvar att Stereophiles (Michael Fremers) lista representerar någon sanning över bästa skivspelarna?

MvH Carl

Varför denna attityd? :?

Men berätta gärna, var hittar man sanningen? Har du den? Om du vet vilken skivspelare som är bäst, sant bäst, så berätta gärna.

- - -

Min uppfattning är att det är alldeles för komplicerat för att det skall gå att tala om sanningar här. Jag kan dock inte se att varken Almen eller Stereophile gör anspråk på att presentera någon sanning, de bara berättar om sina tankar och uppfattningar. Och alldeles orimligt att i vare fall någon riktigt bra skivspelare skall gå att hitta bland dem som Stereophile gillar bäst, känns det inte, tycker jag. Eller?

För övrigt är det min uppfattning att Well Tempered ÄR en på många sätt trevlig skivspelare. Men det går att förbättra den lite ytterligare med rätt så enkla medel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-06 00:37

RogerJoensson skrev:Ja jösses. Jag läste texten och tittade på den grå linjen som skenade uppåt. Enligt den grafen så är ju vinylförsäljningen nästan negativ! :oops: :roll:

Det finns inte någon tillförlitlig statistik för över vinylförsäljning. En stor del säljs utanför statistiken.
Till exempel så kan vi se vad USA största pressningsställe för vinyl gör. De pressar mellan 30-40 000 vinyler per dag, 7 dagar i veckan (de kör faktiskt 24/7, så mycket har de att göra). Det betyder att om vi räknar på det lägsta, 30 000 st per dag så blir det nästan 11 miljoner vinyler per år. De har nyss köpt in fler pressar och räknar med att öka med 80%.
Tror det finns runt 14 ställen till i USA man kan pressa vinyl. GZ i tjeckien pressar över 10 miljoner vinyler per år de med och det finns många andra ställen i Tyskland, England, etc som pressar vinyl.

Så det säljs så väsentligt mer än vad siffrorna säger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 00:39

RogerJoensson skrev:

Peter

Tror det handlar framförallt om att det lyssnas på mycket musik i bilarna, och kassetter har alltid varit populärt i bilarna där. Åkte man dit något drygt årtionde tidigare än då du var där, så hade många bilar fortfarande 8-spår (eight track/stereo 8). En kul och annorlunda kassettstandard som vi knappt har sett i Sverige överhuvudtaget. Men den var mycket stor i USA. Den hade ett ändlöst band och fyra parallella stereotracks. Det gjordes även en variant med två Quadrofonitracks!

Det roliga med den var kanske mest att den inte hade någon början eller slut så man kunde låta bandet gå hur länge som helst. Tröttnade man kunde man hoppa till något av de tre andra stereospåren, där kanske någon annan musik gömde sig. Men man behövde aldrig spola tillbaka eller vända bandet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-06 00:41

RogerJoensson skrev:Dom måste ha slagit ihop vinylsinglar med digitalsinglar och låtit dem gå in ivarandra. -Lite märkligt. -Men inte lika märkligt som om vinylsinglarna skulle skenat iväg på det sättet. Lite coolt hade det varit dock. -Länge sedan man köpte en singel! :)

Finns det överhuvdtaget CD singlar idag?
Vinylsingeln är en stor marknad.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-06 00:49

Tittar man på ginza, som knappast tar in allt som släpps på marknaden, så kan man se någon intressant. Kollar man på de senaste släppa 200 vinylerna så går det tillbaka till 31/10! Så ungefär 200 st olika vinylsläpp på 6 dagar får väl anses som rätt mycket (detta innefattar både nysläpp och återsläpp). 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-06 01:14

IngOehman skrev:
Almen skrev:Tog bara med de tre första klassindelningarna, tänkte att det är väl där de bästa måste finnas. Minst 100 000:- verkar det vara för de allra bästa. Billigast i klass B är en Well Tempered som i Sverige kostar ca 30 000:-.

Mvh Carl

MvH Carl

Men berätta gärna, var hittar man sanningen? Har du den? Om du vet vilken skivspelare som är bäst, sant bäst, så berätta gärna.

- - -

Min uppfattning är att det är alldeles för komplicerat för att det skall gå att tala om sanningar här. Jag kan dock inte se att varken Almen eller Stereophile gör anspråk på att presentera någon sanning, de bara berättar om sina tankar och uppfattningar. Och alldeles orimligt att i vare fall någon riktigt bra skivspelare skall gå att hitta bland dem som Stereophile gillar bäst, känns det inte, tycker jag. Eller?

För övrigt är det min uppfattning att Well Tempered ÄR en på många sätt trevlig skivspelare. Men det går att förbättra den lite ytterligare med rätt så enkla medel.

Vh, iö

Om jag upplevs ha attityd så är det definitivt inte min mening, det är långt ifrån hur jag är i verkligheten. Tyvärr är det nog en reaktion på hur en del beter sig här på forumet. Det blir tröttsamt och smittar av sig. Hur tror du själv att du upplevs?

Almen skriver följande (vilket du missade att ta med): "Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning:". Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna. Du kanske tolkar det annorlunda, men det är vad det står.

Jag har aldrig påstått mig sitta på sanningen. Tvärtom jag har avfärdat sanningar. För att ens kunna tala om den bästa skivspelaren måste man definiera vad som är bäst.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-06 01:31

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 01:32

Ja, lite så... :?

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:

Mvh Carl

MvH Carl

- - -

Vh, iö

Om jag upplevs ha attityd så är det definitivt inte min mening, det är långt ifrån hur jag är i verkligheten. Tyvärr är det nog en reaktion på hur en del beter sig här på forumet. Det blir tröttsamt och smittar av sig. Hur tror du själv att du upplevs?

Almen skriver följande (vilket du missade att ta med): "Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning:". Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna. Du kanske tolkar det annorlunda, men det är vad det står.

Jag har aldrig påstått mig sitta på sanningen. Tvärtom jag har avfärdat sanningar. För att ens kunna tala om den bästa skivspelaren måste man definiera vad som är bäst.

MvH Carl

Nej, "Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna" står det ju inte alls. Det var du som skrev det. Det är du som gör en tolkning. Det står inte vad sammanställningen är på för saker. Och nog kan man utgå ifrån att de som läser listan automatiskt då även får veta vad det är för lista, och därför inte drar några andra slutsatser än att det är Stereophiles synpunkter i frågan som det handlar om. Ingenting annat.

Jag tycker inte det är något konstigt att man, om en fråga är uppe för diskussion, bidrar med en partsinlaga som Almen gjorde. Om du har någon kompetterande dylik (åsikter från någon annan kanske, eller dina egna) så är det ju mycket bättre att du visar denna, än att skriva "Nej". Det är ju bara ett underkännande av någon annans åsikter, och detta helt utan att du bidrar med några argument.

Jag är aldrig otrevlig mot någon som inte har varit det först, och försöker även vara det mindre än de som var det först. Tycker det är en bra princip.

Du har varit otrevlig först rätt så många gånger, inte bara mot mig utan mot många andra, så många gånger att jag börjar undra vad det är som gör att du verkar ständigt irriterad. Men jag får tro dig när du säger att det är en reaktion på "hur en del beter sig här på forumet". Jag har bara inte sett något fall då någon "betett sig" innan du skriver något av dina ovänliga, provokativa, oftast sarkastiskt ironiska inläggen. Sådant ger ett rätt tydligt intryck - du framstår som en person som vill vara tydlig med att du känner ett förrakt för det du ironiserar mot.

Och att avfärda något som en sanning blir lätt att göra anspråk på att HA en sanning. Inte nödvändigtvis, men i det här fallet så skrev du faktiskt "Nej", och inget annat, som kommentar till Almens i sammanhanget mycket mjuka uttalande. Han skrev: "tänkte att det är väl där de bästa måste finnas".

Om du säger nej så gör du anspråk på att veta att de bästa skivspelarna INTE finns på den där listan, alltså att Almens försiktiga förmodan är felaktig. Du förstärker det sedan med att fråga om han menar allvar, och det är mycket tydligt att du vill ha fram att han har fel, att du vet att han har det. Det kan man inte veta utan att känna alla dessa skivspekare väl och dessutom känna den som gör att ingen av dem är den bästa...

Och det är som jag ser det helt okej att du påstår dig ha det mandatet - alltså att svara "Nej" och påstå dig veta bättre! Jag betraktar det ju bara som en åsikt från dig, möjligen med mera sanningsanspråk än det du kommenterade, men ändå en åsikt. Och du har ju samma rätt att tycka som alla andra.

Men gör då det ordentligt! :)

Jag undrar ju fortfarande - vad hittar man den bästa skivspelaren, enligt dig? Eller snarare, vilken är den bästa skivspelaren, enligt dig?

Det kan vara många som vill veta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-06 03:28

IngOehman skrev:Ja, lite så... :?

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:

- - -

Vh, iö

MvH Carl

Nej, "Med andra ord här är en lista på dom bästa skivspelarna" står det ju inte alls. Det var du som skrev det. Det är du som gör en tolkning. Det står inte vad sammanställningen är på för saker. Och nog kan man utgå ifrån att de som läser listan automatiskt då även får veta vad det är för lista, och därför inte drar några andra slutsatser än att det är Stereophiles synpunkter i frågan som det handlar om. Ingenting annat.

Jag tycker inte det är något konstigt att man, om en fråga är uppe för diskussion, bidrar med en partsinlaga som Almen gjorde. Om du har någon kompetterande dylik (åsikter från någon annan kanske, eller dina egna) så är det ju mycket bättre att du visar denna, än att skriva "Nej". Det är ju bara ett underkännande av någon annans åsikter, och detta helt utan att du bidrar med några argument.

Jag är aldrig otrevlig mot någon som inte har varit det först, och försöker även vara det mindre än de som var det först. Tycker det är en bra princip.

Du har varit otrevlig först rätt så många gånger, inte bara mot mig utan mot många andra, så många gånger att jag börjar undra vad det är som gör att du verkar ständigt irriterad. Men jag får tro dig när du säger att det är en reaktion på "hur en del beter sig här på forumet". Jag har bara inte sett något fall då någon "betett sig" innan du skriver något av dina ovänliga, provokativa, oftast sarkastiskt ironiska inläggen. Sådant ger ett rätt tydligt intryck - du framstår som en person som vill vara tydlig med att du känner ett förrakt för det du ironiserar mot.

Och att avfärda något som en sanning blir lätt att göra anspråk på att HA en sanning. Inte nödvändigtvis, men i det här fallet så skrev du faktiskt "Nej", och inget annat, som kommentar till Almens i sammanhanget mycket mjuka uttalande. Han skrev: "tänkte att det är väl där de bästa måste finnas".

Om du säger nej så gör du anspråk på att veta att de bästa skivspelarna INTE finns på den där listan, alltså att Almens försiktiga förmodan är felaktig. Du förstärker det sedan med att fråga om han menar allvar, och det är mycket tydligt att du vill ha fram att han har fel, att du vet att han har det. Det kan man inte veta utan att känna alla dessa skivspekare väl och dessutom känna den som gör att ingen av dem är den bästa...

Och det är som jag ser det helt okej att du påstår dig ha det mandatet - alltså att svara "Nej" och påstå dig veta bättre! Jag betraktar det ju bara som en åsikt från dig, möjligen med mera sanningsanspråk än det du kommenterade, men ändå en åsikt. Och du har ju samma rätt att tycka som alla andra.

Men gör då det ordentligt! :)

Jag undrar ju fortfarande - vad hittar man den bästa skivspelaren, enligt dig? Eller snarare, vilken är den bästa skivspelaren, enligt dig?

Det kan vara många som vill veta.

Vh, iö

Jag vet inte var jag ska börja eller sluta för den delen. Jag har aldrig ens fått en varning på forumet. Du har blivit utkastad rekordmånga gånger. Hur som helst ska jag försöka sluta fokusera på det negativa.

Du tolkar det Almen skrev på ett sätt jag tolkar det på ett annat. Däremot verkar vi överens om att den knappast kan anses vara en lista över världens bästa skivspelare. Iofs så finns Både Continum och Tech Das med som båda och inte minst den sista förmodligen kan tävla om titeln den spelare som minst påverkar avspelningen ljudmässigt.

Om nu någon är verkligt intresserad av att veta vilka spelare jag tror/tycker hör hemma på en lista över världens bästa skivspelare skulle den innehålla b.la:

Tech Das Airforce One
Tech Das Airforce Two
Melco 3560
Nakamichi TX-1000
Pioneer P3
Onkyo PX-100
Denon DP-100
Technics SL-1000 MK3
SME 30
Continum
Kenwood L-07D
Luxman PD-555
Luxman PD-350
EMT 927
EMT 950
Sony PX-9
Ett flertal Micro Seiki

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-06 11:45

Vinylcalle skrev:Tror du på fullt allvar att Stereophiles (Michael Fremers) lista representerar någon sanning över bästa skivspelarna?

MvH Carl

Alltså det här blev ju en fånig debatt. "sanning" finns bara i matematik, logik och religion, och ingetdera diskuterar vi här.

Jag ville enbart ge exempel på vad som kan tänkas vara "de bästa" och tog en sammanställning från Stereophile's Recommended Components för i år. Är det så konstigt att gå till det om man som jag inte har någon aning om detta?

Du hade ju i stället kunnat förklara varför du tycker att Michael Fremer inte har någon koll på vinylspelare och varför dina exempel är så mycket bättre, för prisbilden på uppemot ett par hundratusen kronor ser ju likadan ut.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-06 11:51

music4ever skrev:
RogerJoensson skrev:Dom måste ha slagit ihop vinylsinglar med digitalsinglar och låtit dem gå in ivarandra. -Lite märkligt. -Men inte lika märkligt som om vinylsinglarna skulle skenat iväg på det sättet. Lite coolt hade det varit dock. -Länge sedan man köpte en singel! :)

Finns det överhuvdtaget CD singlar idag?

Kurvan gäller nog även för köpt, nerladdad musik där det är mycket vanligt att köpa enskilda spår. Det stämmer tidsmässigt väl med singel-kurvan.
Vinylsingeln är en stor marknad.

Verkligen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-06 12:11

Almen skrev:
Vinylcalle skrev:Tror du på fullt allvar att Stereophiles (Michael Fremers) lista representerar någon sanning över bästa skivspelarna?

MvH Carl

Alltså det här blev ju en fånig debatt. "sanning" finns bara i matematik, logik och religion, och ingetdera diskuterar vi här.
.

Kvällstidningar också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi