Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Inläggav Svante » 2014-11-04 18:31

RogerJoensson skrev:Tack!

Kan någon byta länkarna i förstainlägget också?

Förresten, det var ju tydligen problem med avbrott/längden på ena filen jag laddade upp (bara i söndags). -Är det den från i går som du lagt upp?

Ja, jag lade upp den som var ok, jag laddade ner dem igen till en annan dator och det är den andra nedladdningen som jag har lagt på Faktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 19:21

RogerJoensson skrev:Eftersom det är sån't merjobb att hantera flera filer, så kanske jag skulle baka in tre klipp i en fil istället. Då blir det ju inte mer jobb...
Kanske en Fagen-låt (ren muzak), något Opus3 (Jazzmuzak) och något BIS (konstmuzak), kanske 30s per spår. Allt ska vara utgivet på 80-talet bara för sakens skull. Jag får se vad jag kan hitta i samlingarna...

Rickie Lee Jones - Ghetto of my mind. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 19:50

Javisst! Den klarar ju precis 80-tals kriteriet som jag hittat på och borde ju knappast kunna beskyllas för att vara distad... Fläskig bas också, för dom som gillar det.
Mitt ex har streck-kod 7 2064-24246- 2 9 (på skivan:9024246-2) och lär vara pressad i Tyskland 1989. Att den är DDD kanske betyder en del förutfattade meningar, men det kanske bara är bra.
Tack för tipset!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-11-04 20:29

Spelat upp på paddan och skickat ljudströmmen vidare till streamern. (Lyssnar från badkaret...) Utifrån detta tycker jag A är rätt tydligt bättre. (Om jag orkade - vilket jag inte tror att jag gör just nu - skulle jag lägga in filerna på NAS:en och refresha servern och spela därifrån, skulle eventuellt tydliggöra skillnaderna mer.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 22:52

music4ever skrev:Rickie Lee Jones - Ghetto of my mind. :)

Eller varför inte "Under The Boardwalk" från 10'' Girl At Her Volcano från -83?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-11-04 22:56

Så när kan man förvänta sig att "facit" presenteras?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 22:56

Min sambo tycker som jag, A är bättre. Sambon AG tycker B låter som "något billigt" hon själv hade på 80-talet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-04 23:22

Objektivisten skrev:Tycker det låter naturligare och svänger mer om fil A så jag tippar det är 14Bit:arn.

Skulle inte förvåna mig om Obbie har rätt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-11-05 00:30

Jag sansar på B som den minst förstörda filen.
I annat fall svarar jag Köping.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 00:36

Mats skrev:Så när kan man förvänta sig att "facit" presenteras?

Jag vill åter poängtera att gissa rätt inte var det viktiga, men ni ska få reda på det. Om ett par dagar kanske.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 00:38

Bill50x skrev:Min sambo tycker som jag, A är bättre. Sambon AG tycker B låter som "något billigt" hon själv hade på 80-talet.

/ B

Intressant. Tycker du och sambon att skillnaden är stor med andra ord, eller låter A nästan lika billigt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 00:49

Bill50x skrev:

/ B

Det är en poäng att ta med Ghetto of my mind i och med att den är så väldigt dynamisk och luftig.

Men nu vet jag inte hur ditt förslag ser ut/låter annat än den knastriga versionen som ligger på youtube. Man kan gissa att det ligger något snyggt under kompressiongurglet, dock. Vad betyder 10"? Inte 10" vinyl eller?
Källan ska vara cd annars faller poängen med säker referens (rippen). Någon kommer garanterat att invända att det är något fel på vinylavspelningen om det visa sig vara svårt att höra skillnaden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 02:43

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Håller med Morello om att programmaterialet i sig är så färgat att det inte finns någon möjlighet att nå klarhet genom att konsultera sin inre referens för att bedöma vilket som är minst färgat.

Jag hoppas du förstår att det inte var poängen att avgöra vilken fil vad som låter minst färgad. Det är cd-spelarens påverkan som är poängen. Därav: "Var cd-spelarna usla på 80-talet?" Man jämför ju mot referensen cd-skivan.
Att sedan hela kedja därefter innebär lite extra grädde och mos i kedjan, tycker jag inte skadar (som en tankeåterställare, eller vad man nu vill se det som...).
Felet som tillförs låter i mina öron väldigt likadant avsett programmaterial.

Om du läser det som stod precis efter det du citerade så ser du att det står:

"Men experimentet behöver ju inte ge den möjligheten för att vara av värde. Tycker det var ett bra initiativ och skillnaden stämmer rätt så bra med hur halvdåliga CD-spelare lät på den tiden. Det vill säga inte så dåligt ändå om man jämför med de fel som kan förekomma i en dålig hifi-kedja."

Jag applåderar kort sagt ditt initiativ. Och jag tycker inte programmaterialets bristande ljudkvalitet är ett stort problem, så länge inte de som tillfrågas även skall kunna svara på vilket som är vilket. Så länge det bara handlar om hur stor eller liten skillnaden är och det framförallt är klangliga och rumsliga skillnader man funderar över så fungerar det bra. Men självklart finns det programmaterial som är mycket mera utslagsgivande.

Exempelvis programmaterial som har en extremt kraftig terassdynamik. Sådan ställer väldigt mycket högre krav på kedjan. I exemplet så är det ju inte riktigt tyst någonsin, vilket gör att eventuell påverkan i form av störningar och lågnivåolinjäriteter knappast blir exponerade.

Men givet att allt är som det är så kan jag ju säga att jag, som gjort många liknande tester tidigare, även på 80- och 90-talet, uppfattar att skillnaden är ungefär så stor som jag väntar mig. Jag tog den 10 gånger av 10 i en improviserad blindtest jag gjorde i morse. Men skulle jag beskriva skillnaden så skulle jag kalla den inte bara liten, utan framförallt skulle jag vilja sätta den i perspektiv, och säg att den är skapligt oväsentlig i sammanhanget. Sammanhanget inkluderande alla andra fel i kedjan.

Det är helt enkelt mycket viktigare att de typiskt dåliga länkarna ses över än att länkar som är så relativt enkla att få att prestera bra läggs en massa onödig energi och massor av pengar på, om ett bättre totalresultat är målet. Och jag tror det var ungefär det du ville visa. Eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 02:52

KarlXII skrev:Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet.... :o

Om du förväntade dig större skillnader så är det nog det, för dig.

Har du någon teori om varför du hade en överdriven uppfattning om dåtidens CD-spelares problem?

Missförstå mig inte, jag är medveten om att många tror att alla länkar i kedjan är ungefär lite stora problem, inklusive kablarna, men de som hållit hus här på faktiskt flera år föreställde jag mig har en mera insatt världsbild än hifi-jocke som är skolad av branschen.

Borde det inte ha nått fram till dem som läst här länge, att felen fördelar sig väldigt ojämnt över kedjan, och att t ex CD-spelare statistiskt påverkar mycket, mycket mindre än t ex högtalare och rum? Det är ju verkan en nyhet (frågan har varit uppe massor av gånger här på faktiskt.se) och dessutom är det väldigt lätt att testa saken själv för den som är intresserad.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 10:13

IngOehman skrev:
Exempelvis programmaterial som har en extremt kraftig terassdynamik. Sådan ställer väldigt mycket högre krav på kedjan. I exemplet så är det ju inte riktigt tyst någonsin, vilket gör att eventuell påverkan i form av störningar och lågnivåolinjäriteter knappast blir exponerade.

Det var högst medvetet, för att folk skulle lyssna på hur musiken lät. Inte t ex hur brusgolvet låter i uttoningen mellan låtar och riskera att det kom att styra upplevelsen för resten. Man kan göra ett göra ett sådant försök också, men jag tror att det skulle riskera att misstolkas å det grövsta och då har ingenting uppnåtts. Så visst kanske man som Morello kan säga att jag har haft en agenda: -Att ge perspektiv och upplysning, med möjlighet till egen bedömning, utan att någon står över och påverkar vad man ska tycka. Jag var vänlig nog att välja en passage med tystnad där bandbruset hörs rätt ordentligt om man skruvar upp, så att man ändå skulle utsättas för rätt mycket dynamik! Låten är inte heller mastringsskadad (ligger inte och limmar på nollan). Tanken var att göra experimentet realistiskt och därför valde jag (sådan förfärlig) musik som ungefär motsvarar sådant som många lyssnar på (ibland, jag med) och som på så sätt gör testen till en relevant koppling till verkligheten.
Det var inte alls skräddarsytt för att omöjliggöra detektering blindtest. Det vill jag understryka med tydlighet, om någon nu skulle få för sig det. Avsikten var att var och en skulle kunna få en realistisk bild av degraderingen som uppstod, med ett verkligt exempel och själv kunna värdera skillnaden man hörde.

Men skulle jag beskriva skillnaden så skulle jag kalla den inte bara liten, utan framförallt skulle jag vilja sätta den i perspektiv, och säg att den är skapligt oväsentlig i sammanhanget. Sammanhanget inkluderande alla andra fel i kedjan.

Ja, men nästan hela skillnaden står cd-spelaren för. Så länge ljuden inte är mycket svaga så är det nog på cd-spelarens tonkurvefel som jag tar det på och det ser också också rätt typiskt ut om man mäter och ser (det rätt svaga) ripplet. Blir ljuden väldigt svaga så är det garanterat cd-spelaren. D/A omvandlarna är ju bara på 14 bitar och jag är inte riktigt säker på att de ens är bra 14 bitar. Det tycker jag gör testet extra intressant!
Det var mest kul att även inkludera en gammal sliten förstärkare, med skrapande omkopplare och där till billigt kablage (RCA-kabeln mellan cd-spelaren var begagnad när jag flyttade ner spelaren i verkstaden och har inte rörts på tio år. Det är inte omöjligt att även den är från 80-talet). Sen var det bekvämt också, eftersom det stod färdiguppkopplat. :roll:

Det är helt enkelt mycket viktigare att de typiskt dåliga länkarna ses över än att länkar som är så relativt enkla att få att prestera bra läggs en massa onödig energi och massor av pengar på, om ett bättre totalresultat är målet. Och jag tror det var ungefär det du ville visa. Eller?

Ungefär, men också låta folk själva bedöma hur mycket cd-systemet egentligen påverkade på det hemska 80-talet (med ett verkligt exempel och rätt vanligt förekommande och normalt prissatt cd-spelare) genom att jämföra själva skivan mot det som passerat 80-talsspelaren. Alltså om man själv tycker att överorden om cd-spelares svagheter verkar stämma...

Ett annat försök som alla borde få uppleva är A/B-test mellan vinyl direkt och vinyl som passerat digitalomvandling (gärna 16-bitars och gärna material som man överfört till cd och spelar parallellt ur en cd-spelare). Men låter sig inte göras med ljudfiler på internet. Det måste göras live.
Det vore än stor välgärning om t ex LTS kunde göra en sådan lyssning t ex på någon hifi-mässa och låta alla som vill få lyssna.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 10:29

IngOehman skrev:

Det var högst medvetet, för att folk skulle lyssna på hur musiken lät. Inte t ex hur brusgolvet låter i uttoningen mellan låtar och riskera att det kom att styra upplevelsen för resten. Man kan göra ett göra ett sådant försök också, men jag tror att det skulle riskera att misstolkas å det grövsta och då har ingenting uppnåtts. Så visst kanske man som Morello kan säga att jag har haft en agenda: -Att ge perspektiv och upplysning, med möjlighet till egen bedömning, utan att någon står över och påverkar vad man ska tycka. Jag var vänlig nog att välja en passage med tystnad där bandbruset hörs rätt ordentligt om man skruvar upp, så att man ändå skulle utsättas för rätt mycket dynamik! Låten är inte heller mastringsskadad (ligger inte och limmar på nollan). Tanken var att göra experimentet realistiskt och därför valde jag (sådan förfärlig) musik som ungefär motsvarar sådant som många lyssnar på (ibland, jag med) och som på så sätt gör testen till en relevant koppling till verkligheten.
Det var inte alls skräddarsytt för att omöjliggöra detektering blindtest. Det vill jag understryka med tydlighet, om någon nu skulle få för sig det. Avsikten var att var och en skulle kunna få en realistisk bild av degraderingen som uppstod, med ett verkligt exempel och själv kunna värdera skillnaden man hörde.

Men skulle jag beskriva skillnaden så skulle jag kalla den inte bara liten, utan framförallt skulle jag vilja sätta den i perspektiv, och säg att den är skapligt oväsentlig i sammanhanget. Sammanhanget inkluderande alla andra fel i kedjan.

Ja, men nästan hela skillnaden står cd-spelaren för. Så länge ljuden inte är mycket svaga så är det nog på cd-spelarens tonkurvefel som jag tar det på och det ser också också rätt typiskt ut om man mäter och ser (det rätt svaga) ripplet. Blir ljuden väldigt svaga så är det garanterat cd-spelaren. D/A omvandlarna är ju bara på 14 bitar och jag är inte riktigt säker på att de ens är bra 14 bitar. Det tycker jag gör testet extra intressant!
Det var mest kul att även inkludera en gammal sliten förstärkare, med skrapande omkopplare och där till billigt kablage (RCA-kabeln mellan cd-spelaren var begagnad när jag flyttade ner spelaren i verkstaden och har inte rörts på tio år. Det är inte omöjligt att även den är från 80-talet). Sen var det bekvämt också, eftersom det stod färdiguppkopplat. :roll:

Ungefär, men också låta folk själva bedöma hur mycket cd-systemet egentligen påverkade på det hemska 80-talet (med ett verkligt exempel och rätt vanligt förekommande och normalt prissatt cd-spelare) genom att jämföra själva skivan mot det som passerat 80-talsspelaren. Alltså om man själv tycker att överorden om cd-spelares svagheter verkar stämma...

Ett annat försök som alla borde få uppleva är A/B-test mellan vinyl direkt och vinyl som passerat digitalomvandling (gärna 16-bitars och gärna material som man överfört till cd och spelar parallellt ur en cd-spelare). Men låter sig inte göras med ljudfiler på internet. Det måste göras live. För få kommer att tro på det annars.
Det vore än stor välgärning om t ex LTS kunde göra en sådan lyssning t ex på någon hifi-mässa och låta alla som vill få lyssna.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-05 10:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-05 10:30

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Har inte finlyssnat men det är ju alldeles haköppnande lite skillnad på ljudet.... :o

Har du någon teori om varför du hade en överdriven uppfattning om dåtidens CD-spelares problem?

Missförstå mig inte, jag är medveten om att många tror att alla länkar i kedjan är ungefär lite stora problem, inklusive kablarna, men de som hållit hus här på faktiskt flera år föreställde jag mig har en mera insatt världsbild än hifi-jocke som är skolad av branschen.

Borde det inte ha nått fram till dem som läst här länge, att felen fördelar sig väldigt ojämnt över kedjan, och att t ex CD-spelare statistiskt påverkar mycket, mycket mindre än t ex högtalare och rum? Det är ju verkan en nyhet (frågan har varit uppe massor av gånger här på faktiskt.se) och dessutom är det väldigt lätt att testa saken själv för den som är intresserad.

Vh, iö

Har du verkligen läst förstaposten?

Den ena filen, ORIGINALET, är bara en nerkortad rip från cd:n (ljuddata borde vara bitidentisk med cd:n).

Den andra har gått en lite längre väg:
Proton 830R (14bitars cd-spelare ca 1986, som sjunger på sista versen, men återkommande läsproblem) ->
Proton 520 (Förstärkare ca 1986, i inte helt optimalt skick, kontaktfel i omkopplare mm) ->
Billiga RCA-kablar och RCA->minitele (ca 5m 10-20 år gamla i ett virrvarr) ->
Macmini (inställd på 16bitars sampling) ->
Filen nerkortad och nivåanpassad och till slut omsparad i 16bitars .wav

Bit-förlust och omsampling i flera steg, alltså. -På signalen från en gamla slitna 14-bitars cd-spelaren. Det borde bli riktigt uselt...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 10:49

Jag är ganska säker på att Rogers av´slutande mening är hyfsat ironisk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-05 10:53

Det kanske den visade sig vara. :)

Nä, jag ska vara jättecool nästa gång.

"Inget förvånar mig längre" 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 10:54

:)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-05 16:41

IngOehman skrev:

Vh, iö

Medhåll. De tester jag gjort har entydigt visat att val av högtalare har vesäntligt större betydelse. Inte sällan har olika CD-spelare visat sig ha försvinnande små skillnader. Så små att de vid vanlig icke koncentrerad lyssning inte är störande eller ens märkbara.
När det gäller högtalare har det dock i mina undersökningar visat sig var väldigt stora skillnader i återgivningen. T.ex. senast testades den lilla Pioneeren det talats så mycket om här på Faktiskt och piP.
Skillnaderna måste sägas vara betydande. Ska inte gå in på det här men kan väl säga så mycket att Pioneeren imponerade stort med ett fylligt nedre register(ffa med tanke på storleken) och en klar avslappnad återgivning av mellanregistret. Pioneeren hade även, till skillnad mot pipen en behaglig diskant. Där piP kändes vass och lite jobbig framstod Pioneeren klar och porlande.
Kort sagt är Pioneeren en lysande liten högtalare medan piP måste anses överprissatt med tanke på bristerna som framkom.

Så visst är det som du säger Cd-spelare statiskt påverkar mycket mindre än högtalare. Inte heller är det så svårt att testa sig fram till en god högtalare för den som är intresserad
Senast redigerad av BORIS 2014-11-05 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 16:45

Hoppsan, ett litet "märkligt" inlägg i mötet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-05 19:35

BORIS skrev:Medhåll. De tester jag gjort har entydigt visat att val av högtalare har vesäntligt större betydelse. Inte sällan har olika CD-spelare visat sig ha försvinnande små skillnader. Så små att de vid vanlig icke koncentrerad lyssning inte är störande eller ens märkbara.
När det gäller högtalare har det dock i mina undersökningar visat sig var väldigt stora skillnader i återgivningen. T.ex. senast testades den lilla Pioneeren det talats så mycket om här på Faktiskt och piP.
Skillnaderna måste sägas vara betydande. Ska inte gå in på det här men kan väl säga så mycket att Pioneeren imponerade stort med ett fylligt nedre register(ffa med tanke på storleken) och en klar avslappnad återgivning av mellanregistret. Pioneeren hade även, till skillnad mot pipen en behaglig diskant. Där piP kändes vass och lite jobbig framstod Pioneeren klar och porlande.
Kort sagt är Pioneeren en lysande liten högtalare medan piP måste anses överprissatt med tanke på bristerna som framkom.

Så visst är det som du säger Cd-spelare statiskt påverkar mycket mindre än högtalare. Inte heller är det så svårt att testa sig fram till en god högtalare för den som är intresserad

Är du tvungen att provocera i olika trådar allt som oftast?
Tråden handlar om CD-spelares kvaliteter.

Klart att högtalare/rum har störst inverkan på ljudet, men CD-spelare påverkar andra parametrar som för mig är viktiga. Det musikaliska budskapet. Men även förvånande stor ljudmässig skillnad (detaljer/dynamik, bas etc). Det hade jag inte väntat mig när mediet introducerades när all reklam sade "det perfekta jludet".
Innan jag hade lyssnat trodde jag alla CDspelare lät lika. Dvs allt över NOLL skillnad var förvånande!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 19:39

Alla spelare som var rimligt väl kostruerade och byggda lät faktiskt ganska lika redan från början, åtminstone de jag hört. -Som med allt annat man kan inte dra alla över en kam för att det finns stolpskott och dåligt bränsle.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-05 19:43, redigerad totalt 2 gånger.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-11-05 19:40

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det är en poäng att ta med Ghetto of my mind i och med att den är så väldigt dynamisk och luftig.

Men nu vet jag inte hur ditt förslag ser ut/låter annat än den knastriga versionen som ligger på youtube. Man kan gissa att det ligger något snyggt under kompressiongurglet, dock. Vad betyder 10"? Inte 10" vinyl eller?
Källan ska vara cd annars faller poängen med säker referens (rippen). Någon kommer garanterat att invända att det är något fel på vinylavspelningen om det visa sig vara svårt att höra skillnaden.

Jo den gavs ut som en 10 tums vinyl.

Under the boardwalk är ett bra bud. Likaså Lush life som inleder albumet.

För den som vill ha den på cd är det lönt att köpa på sig WPCD-3740.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-11-05 23:13

Morello skrev:Givetvis, men prorammaterial per se låter för grisigt (samt saknar nästan hela basregistret) för att man ska höra små skillnader.
Att det sedan låter bättre (tack vare att man inte vansinneskomprimerat mixen) än de mesta av populärmusik som produceras idag gör inte saken bättre: låten ifråga låter skräp på en absolut skala.

Bland annat är alla cymballjud ordentligt nedsmutsade och det är just sådana som är bra att använda vid A/B-tester.

Har du några tips på var jag kan få tag i fruktansvärt bra cymbaljud? Helst då med bara cymbal, lämpligt för sampling.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-11-05 23:33

Jag vill att alla röstar nu!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 23:55

:) Det var inte tänkt som att man skulle rösta på något.
-Bara uppleva och/eller berätta hur stor skillnad man upplevde mellan filerna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 00:57

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Har du verkligen läst förstaposten?

Den ena filen, ORIGINALET, är bara en nerkortad rip från cd:n (ljuddata borde vara bitidentisk med cd:n).

Den andra har gått en lite längre väg:
Proton 830R (14bitars cd-spelare ca 1986, som sjunger på sista versen, men återkommande läsproblem) ->
Proton 520 (Förstärkare ca 1986, i inte helt optimalt skick, kontaktfel i omkopplare mm) ->
Billiga RCA-kablar och RCA->minitele (ca 5m 10-20 år gamla i ett virrvarr) ->
Macmini (inställd på 16bitars sampling) ->
Filen nerkortad och nivåanpassad och till slut omsparad i 16bitars .wav

Bit-förlust och omsampling i flera steg, alltså. -På signalen från en gamla slitna 14-bitars cd-spelaren. Det borde bli riktigt uselt...

Ja, jag har läst förstaposten.

Och nu förstår jag ännu mindre vad du menar. :?

- - -

Men strunt samma, låt mig komma tillbaka till min frågeställning, nu med ny formulering: Varför förväntade du dig större skillnad?

Jag ställer frågan från mitt eget perspektiv, och från det har jag ju liksom förhoppningen att alla som läst mycket och länge på faktiskt ska ha en rätt så balanserad bild av hur mycket olika länkar i en hifi-kedja påverkar - och har man det så blir man ju inte det minsta förvånad över den grad av påverkan som den "extrakedja" som Roger användt påverkar.

Jag hade inte blivit förvånad om skillnaden hade varit väsentligt mindre, jag känner inte den CD-spelaren som ingått och den är tydligen sämre än jag trodde, men uppenbart mycket bättre än du trodde?

- - -

Och det leder mig tillbaka till den fråga jag ställde i förra inlägget till dig, som du inte svarat på: Har du någon teori om varför du hade en överdriven uppfattning om dåtidens CD-spelares problem?

Tror du det beror på att du skaffat dig uppfattningen via suggestion? (Alltså att du tidigare har upplevt stora skillnader för att du trott att sådana finns - och att du sedan lagt upplevelsen på minnet, utan att reflektera över att den kanske inte har med apparaternas påverkan att göra, utan mera med vad du suggererat dig till att uppleva.)

Och/eller tror du att det är genom att läsa och tro på vad som stått i de kommersiella hifi-tidskrifterna (där varenda länk ofta beskrivs som synnerligen påverkande, även en interconnectkabel eller en kontakt) som du fått uppfattningen att apparater färgar mer än du själv uppfattade att de gjorde i den där filjämförelsen som Roger fixade?

Eller kanske något annat?

Jag är nyfiken. Det är alltid intressant om man kan lära sig något, även av andras aha-upplevelser.

Vh, iö

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-11-06 01:26

RogerJoensson skrev::) Det var inte tänkt som att man skulle rösta på något.
-Bara uppleva och/eller berätta hur stor skillnad man upplevde mellan filerna.

Men intressant ändå ifall röstningen blir väldigt delad, det kan ju ge viss indikation på hur vi uppmärksammar distorsionsproblem. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi