IngOehman skrev:
Exempelvis programmaterial som har en extremt kraftig terassdynamik. Sådan ställer väldigt mycket högre krav på kedjan. I exemplet så är det ju inte riktigt tyst någonsin, vilket gör att eventuell påverkan i form av störningar och lågnivåolinjäriteter knappast blir exponerade.
Det var högst medvetet, för att folk skulle lyssna på hur musiken lät. Inte t ex hur brusgolvet låter i uttoningen mellan låtar och riskera att det kom att styra upplevelsen för resten. Man kan göra ett göra ett sådant försök också, men jag tror att det skulle riskera att misstolkas å det grövsta och då har ingenting uppnåtts. Så visst kanske man som Morello kan säga att jag har haft en agenda: -Att ge perspektiv och upplysning, med möjlighet till egen bedömning, utan att någon står över och påverkar vad man ska tycka. Jag var vänlig nog att välja en passage med tystnad där bandbruset hörs rätt ordentligt om man skruvar upp, så att man ändå skulle utsättas för rätt mycket dynamik! Låten är inte heller mastringsskadad (ligger inte och limmar på nollan). Tanken var att göra experimentet realistiskt och därför valde jag (sådan förfärlig) musik som ungefär motsvarar sådant som många lyssnar på (ibland, jag med) och som på så sätt gör testen till en relevant koppling till verkligheten.
Det var inte alls skräddarsytt för att omöjliggöra detektering blindtest. Det vill jag understryka med tydlighet, om någon nu skulle få för sig det. Avsikten var att var och en skulle kunna få en realistisk bild av degraderingen som uppstod, med ett verkligt exempel och själv kunna värdera skillnaden man hörde.
Men skulle jag beskriva skillnaden så skulle jag kalla den inte bara liten, utan framförallt skulle jag vilja sätta den i perspektiv, och säg att den är skapligt oväsentlig i sammanhanget. Sammanhanget inkluderande alla andra fel i kedjan.
Ja, men nästan hela skillnaden står cd-spelaren för. Så länge ljuden inte är mycket svaga så är det nog på cd-spelarens tonkurvefel som jag tar det på och det ser också också rätt typiskt ut om man mäter och ser (det rätt svaga) ripplet. Blir ljuden väldigt svaga så är det garanterat cd-spelaren. D/A omvandlarna är ju bara på 14 bitar och jag är inte riktigt säker på att de ens är bra 14 bitar. Det tycker jag gör testet extra intressant!
Det var mest kul att även inkludera en gammal sliten förstärkare, med skrapande omkopplare och där till billigt kablage (RCA-kabeln mellan cd-spelaren var begagnad när jag flyttade ner spelaren i verkstaden och har inte rörts på tio år. Det är inte omöjligt att även den är från 80-talet). Sen var det bekvämt också, eftersom det stod färdiguppkopplat.
Det är helt enkelt mycket viktigare att de typiskt dåliga länkarna ses över än att länkar som är så relativt enkla att få att prestera bra läggs en massa onödig energi och massor av pengar på, om ett bättre totalresultat är målet. Och jag tror det var ungefär det du ville visa. Eller?
Ungefär, men också låta folk själva bedöma hur mycket cd-systemet egentligen påverkade på det hemska 80-talet (med ett verkligt exempel och rätt vanligt förekommande och normalt prissatt cd-spelare) genom att jämföra själva skivan mot det som passerat 80-talsspelaren. Alltså om man själv tycker att överorden om cd-spelares svagheter verkar stämma...
Ett annat försök som alla borde få uppleva är A/B-test mellan vinyl direkt och vinyl som passerat digitalomvandling (gärna 16-bitars och gärna material som man överfört till cd och spelar parallellt ur en cd-spelare). Men låter sig inte göras med ljudfiler på internet. Det måste göras live. För få kommer att tro på det annars.
Det vore än stor välgärning om t ex LTS kunde göra en sådan lyssning t ex på någon hifi-mässa och låta alla som vill få lyssna.
-På självvald "semester".