Alla dessa transformatorer! Tips ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Appel

Alla dessa transformatorer! Tips ?

Inläggav Appel » 2014-11-04 21:27

Har ni något bra tips på hur man får alla dessa fula AC transformatorer till att va snyggt samlade utan att ha alla olika storlekar i en förgrenade ??

Kan också tänka mig att alla dessa fula AC lådor blir som ett stort magnetfält ! :|
Har lite fundering på att bygga en liten låda med alla dessa transf samlade och skärma av på något sätt invändigt , givetvis med någon form av vent hål för värmen.

Kom med tips och kanske några bilder på hur just du har fixat till dessa fula små rackare :roll:

MattiasBGD

Re: Alla dessa transformatorer! Tips ?

Inläggav MattiasBGD » 2014-11-05 20:59

Min stör mig väldigt mycket också speciellt jobbig att lyfta undan när jag ska städa :D

2014-11-05 11.38.27.jpg
2014-11-05 11.38.27.jpg (122.22 KiB) Visad 1494 gånger

Hittade på jobbet idag ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 23:27

om vi talar Ac->Dc... så skulle det vara trevligt att ha några standardspänningar i vägguttag från en central omvandlare.

Typ 5, 12 & 24 V i varje uttag.

Ac->Ac är en annan historia däremot.

Problemet med lågvolt likspänning är ju om det skall ut några större effekter så åker strömstyrkan upp istället...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-06 15:07

Nattlorden skrev:om vi talar Ac->Dc... så skulle det vara trevligt att ha några standardspänningar i vägguttag från en central omvandlare.

Problemet med att distribuera så låga spänningar är ju givetvis att det lätt blir signifikanta spänningsfall. Frånsett det har jag litet svårt att se fördelen. Den enda omvandlare som har någon storlek att tala om vore väl nätagget till slutsteget och då räcker knappast 24V.
... tycker jag!

Per

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-11-06 17:25

Här är en grej för mobilladdarna
http://www.schneider-electric.se/sweden ... tation.xml

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-11-06 18:08

BRIK har en "power master" med DC20V x 1 3A / DC12V x 4 1A

Vet inte om varje 12V utgång delar på 1A eller om det är var för sig

http://www.brik-audio.com

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-07 22:06

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:om vi talar Ac->Dc... så skulle det vara trevligt att ha några standardspänningar i vägguttag från en central omvandlare.

Problemet med att distribuera så låga spänningar är ju givetvis att det lätt blir signifikanta spänningsfall. Frånsett det har jag litet svårt att se fördelen. Den enda omvandlare som har någon storlek att tala om vore väl nätagget till slutsteget och då räcker knappast 24V.

Ett än större problem torde vara att de flesta prylar som drivs av "väggvårtor" är nog avsedda för att strömmen "väggvårtan" ska vara isolerad från resten av anläggningen.

Om man har flera grejer utspridda, matade från samma nätagg, och med signalkablar mellan sig, så har man oftast skaffat sig en fin jordslinga. Perfekt om man vill avlyssna grannens hörslinga, inte så bra om man vill slippa brum. :wink: :roll: 8O :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-07 22:30

PerStromgren skrev:

Även uppvärmningseffekten på kablaget, ja.

Jag brukar ta med 100V också, men hoppade det denna gången.

Fördelen vore att alla apparater slapp skickas med en trafo, de flesta drar ju nästan ingen effekt heller. Hur många ton trafos skickas årligen med båt från Kina skulle man kunna fundera över.

Där jag sitter just nu finns tre trafos för iPad/iPhone, ett modem, en router, en NAS, en liten köksradio och en Sonos. Ingen av dem vill ha AC...

USB verkar ju vara lite av en lågvoltsstandard idag, så då hade det ju varit trevligt att få den direkt ut väggen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-07 22:34

Bild
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Teknikforum