TAS - Harry Pearson har avlidit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
murgatroyd

TAS - Harry Pearson har avlidit

Inläggav murgatroyd » 2014-11-05 20:56

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: TAS - Harry Pearson har avlidit

Inläggav BORIS » 2014-11-05 20:58

Osmakligt att publicera bild på liket

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-05 22:42

Dom kanske tyckte det var lika bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 22:51

BORIS skrev:Osmakligt att publicera bild på liket

Ditt dåliga skämt är osmakligare. Lite respekt, om man får be!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-05 22:53

Är inte döden en dörr till en högre tillvaro?
Ber om ursäkt ifall jag var osmaklig.
Dessutom såg jag bara 2 bilder på en levande människa, ingen bild på inget lik.
Därav min aparta kommentar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 23:10

Perfector skrev:Är inte döden en dörr till en högre tillvaro?

det var inte dig jag citerade, om du missuppfattade det.

Klart det inte var några likbilder. Att man åldrats rår man sällan för.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-06 00:18

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Är inte döden en dörr till en högre tillvaro?

det var inte dig jag citerade, om du missuppfattade det.

Klart det inte var några likbilder. Att man åldrats rår man sällan för.

Sorry, det dåliga samvetets röst ropade och jag svarade,.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-06 00:20

HP var en av de stora hifijournalisterna. En av Patriarkerna på området finns ej mer.

R.I.P.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-06 01:34

Skrev han någonsin om Carlsson?
Under min första audiofilperiod läste jag ofta Absolute och MoLT, numera har jag skippat TAS, står den sig än?
Må änglarna spela i hifi för honom, det var en snubbe som onekligen färgade sin omgivning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-06 01:44

hifikg skrev:Skrev han någonsin om Carlsson?
Under min första audiofilperiod läste jag ofta Absolute och MoLT, numera har jag skippat TAS, står den sig än?
Må änglarna spela i hifi för honom, det var en snubbe som onekligen färgade sin omgivning.

Nej, men det var Stig Carlssons favoritjournalist vad gäller subjektiva omdömen och HP var i princip i samma paritet som Peter Moncrieff i IAR.

Peter Moncrieff i IAR hade mer mätningar som backup för sina påståenden vilket Stig gillade men oavsett detta skulle Stig valt ändå valt HP om han fick välja att få en review på sina högtalare från.

Stig hyste respekt för bägge dessa herrar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 01:55

Njae... Vissa dagar kanske. ;)

Jag har hört Stig även på andra humör. Det vill säga hört honom dela min uppfattning i förekommande fall (jag sympatiserade med nästan allt jag läste av Peter Moncrieff dock).

- - -

Men oavsett vilket så är det alltid tråkigt när någon dör, och vad t ex jag tycker om TAS säger ju inget om HPs livsinsats - alla de som uppskattade hans skriverier ger hans insats ett stort värde, ju. R.I.P.

Kan väl säga att jag själv pendlade mellan att känna igen vissa upplevelser som han beskrev, och att inte alls hålla med i sak när han teoretiserade (eller lät andra göra det), men visst var det ibland väldigt underhållande. Fick en känsla av att det var en väldigt trevlig kille, även om jag aldrig träffade honom.

- - -

Peter Moncrieff träffade jag dock, och det var Peters förtjänst! Jag hade talat med Peter om att jag mycket uppskattade mycket av det jag läst av Moncrieff, och vi var i LV och plötslig så pekar Peter (på en tjock farbror) och säger, jag tror det där är Peter Moncrieff!

Så jag går fram och hälsar och frågar om det inte är han, och visst är det han. Det blev en rätt så lång pratstund.

Någon som vet hur det är med honom? Jag har inte hört eller sett ett pip de senaste sisådär fem åren tror jag. Har han gått i pension?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-06 02:44

IngOehman skrev:Njae... Vissa dagar kanske. ;)

Jag har hört Stig även på andra humör. Det vill säga hört honom dela min uppfattning i förekommande fall (jag sympatiserade med nästan allt jag läste av Peter Moncrieff dock).

- - -

Men oavsett vilket så är det alltid tråkigt när någon dör, och vad t ex jag tycker om TAS säger ju inget om HPs livsinsats - alla de som uppskattade hans skriverier ger hans insats ett stort värde, ju. R.I.P.

Kan väl säga att jag själv pendlade mellan att känna igen vissa upplevelser som han beskrev, och att inte alls hålla med i sak när han teoretiserade (eller lät andra göra det), men visst var det ibland väldigt underhållande. Fick en känsla av att det var en väldigt trevlig kille, även om jag aldrig träffade honom.

- - -

Peter Moncrieff träffade jag dock, och det var Peters förtjänst! Jag hade talat med Peter om att jag mycket uppskattade mycket av det jag läst av Moncrieff, och vi var i LV och plötslig så pekar Peter (på en tjock farbror) och säger, jag tror det där är Peter Moncrieff!

Så jag går fram och hälsar och frågar om det inte är han, och visst är det han. Det blev en rätt så lång pratstund.

Någon som vet hur det är med honom? Jag har inte hört eller sett ett pip de senaste sisådär fem åren tror jag. Har han gått i pension?

Vh, iö

Jag pratar varken om din eller min uppfattning om HP eller TAS. Jag pratar om Stig Carlssons uppfattning som ett svar till hifikg. Om Stig hade fått välja någon internationell skribent att få ett erkännande från vad gäller Stigs högtalare så hade det varit HP i TAS. Att Stig gillade andra journalisters tester mer vissa tillfällen vad gäller elektronik eller andras produkter spelar ingen roll. Stig och jag samtalade ofta om just HP från 70-talets mitt och framåt och speciellt vid färdigställandet av OA-51. Det slutgiltiga delningsfiltret i produktion till OA-51 gjordes enkom för att blidka de krav som HP ställt för att kunna ge bra omdömen till en 2-vägshögtalare med en dome diskant och en 6"-8" bas. Innan HP skrev sina krav i TAS så hade Stig Carlsson ett annat delningsfilter till OA-51. Det skrotades i och med HPs krav som stod beskrivet i slutet av 70-talet. Det är ingen tvekan om att Stig tagit influenser från HP vid dimensionering av sina högtalare som han aldrig tagit från någon annan skribent. Den andra influensen var valet av Wondercap som Peter Moncrieff bäddade för. Då skall man veta att Wondercap var Peter Moncrieffs egna kondensatorer.

Vad gäller Peter Moncrieff så lever han ännu vad jag förstår och vad jag vet skrev han sin tidskrift IAR, International Audio Review fram till 2009 med nummer 80 som slutnummer. http://www.iar-80.com/

Han skrev också ett test angående Arcam 600 för Amerikanska tidskriften Widescreen år 2009.

I TAS finns en bild av Peter Moncrieff

Bild

Nu handlar inte denna tråd om Peter Moncrieff utan om Harry Pearson.

Jag länkar därför till:

http://thehighfidelityreport.com/

samt visar en bild på Harry pearson tillsammans med Stan Ricker

Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-06 11:06

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Inlägg ändrat. Där gick du långt över gränsen.

/K12

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-06 13:11

Moderatorer! Det är dags att sätta stopp nu. Någon gräns för hur illa man får bete sig måste finnas.

En människa har dött och en inläggare ger sig på hans skjortsmak och antyder att det antagligen var bra för honom att han dog. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-06 13:20

Håller med.

Boris, många bittra poster från dig nu. Skärpning, tack.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-06 14:28

Döden är intressant. Jag har önskat mig den många gånger. Kanske blir jag bönhörd när jag minst anar det?
Hur som helst ska vi alla dö. Förr eller senare.
Jag har själv begravt fler av minna vänner innan jag blev 25 än vad någon människa borde stå ut med under hela sitt liv. Samtliga finns med mig.
Det var sorgligt. Och lockande.

Här dog en människa. Okänd för mig. Jag finner honom ful. Han är död. Och ful. Ett fult lik. I en ännu fulare skjorta. Fulskjorta. Blev han bönhörd? Vad vet du?

Varje dag dör 150000 människor varav 20000 barn av svält och andra sjukdomar. Detta går inta att ta in. Hur visar du dessa respekt? Förutom att inte skriva ett osmakligt inlägg på ett obetydligt forum.

Var och en får naturligtvis tycka mitt inlägg osar dålig smak och allmänt kasst beteende, men smaken är högst personlig.
Vad som är riktigt smaklöst är däremot att inte förstå detta.

Döden är högst levande

Att förminska det till ett fjuttigt raderat inlägg finner jag högst respektlöst,
och jag finner det fantastiskt lustigt att just du, IÖ, kräver en gräns för hur illa man får bete sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-06 15:51

Jag instämmer i huvudsak med vad du skriver, Boris. Lidandet är stort i världen och för många är döden en befrielse. Vi har en värld där massor med människor avlider varje dag pga av regimer, fundamentalister av olika slag, ren kriminalitet osv.

Tycker ändå att raljerandet om fula skjortor och så vidare är lite väl okänsligt. Det finns ju faktiskt personer här som har haft en relation på något sätt med HP och världens tillstånd förbättras knappast av plumpa inlägg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-06 17:53

BORIS skrev:Döden är intressant. Jag har önskat mig den många gånger. Kanske blir jag bönhörd när jag minst anar det?
Hur som helst ska vi alla dö. Förr eller senare.
Jag har själv begravt fler av minna vänner innan jag blev 25 än vad någon människa borde stå ut med under hela sitt liv. Samtliga finns med mig.
Det var sorgligt. Och lockande.

Här dog en människa. Okänd för mig. Jag finner honom ful. Han är död. Och ful. Ett fult lik. I en ännu fulare skjorta. Fulskjorta. Blev han bönhörd? Vad vet du?

Varje dag dör 150000 människor varav 20000 barn av svält och andra sjukdomar. Detta går inta att ta in. Hur visar du dessa respekt? Förutom att inte skriva ett osmakligt inlägg på ett obetydligt forum.

Var och en får naturligtvis tycka mitt inlägg osar dålig smak och allmänt kasst beteende, men smaken är högst personlig.
Vad som är riktigt smaklöst är däremot att inte förstå detta.

Döden är högst levande

Att förminska det till ett fjuttigt raderat inlägg finner jag högst respektlöst,
och jag finner det fantastiskt lustigt att just du, IÖ, kräver en gräns för hur illa man får bete sig.

Skitsnack. Det ser bara ut som att anfall är bästa försvar.
Håll dig i skinnet. Du är tillräckligt smart för att veta vad jag menar med det.
Du är varnad. Fler märkliga spydigheter och rena otrevligheter kommer att resultera i semester.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi