Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Enklast är det att lyssna på apparaterna. Man vill ju ha varken rör- eller transistorljud. Att det skulle vara så lätt som att läsa av ett specifikt värde och därifrån direkt veta hur apparaten låter ihop med ens högtalare har jag aldrig hitills märkt.
Bill50x skrev:En apparat med 0,01% dist är förstås alltid bättre än en med 0,1%, och som Morello säger, bra linjäritet kommer inte på bekostnad av något annat. Eller?
/ B
dimitri skrev:Tråden behöver inte enbart handla om THD. Det finns många olika luncher. Dock fortfarande inga fria. THD var det jag kom på. Kom med nåt annat.
För att illustrera vilken nivå jag är på så kan jag säga att det för mig ter sig sannolikt att röda förstärkare låter likadant som de blåa. Även om ljuset bryts på lite olka sätt över deras höljen.
Jax skrev: Vissa föredrar till och med ännu mer distortion i form av ej motkopplade entaktkopplade trioder och de mest militanta av dessa hävdar att de återger musik "rätt".
Jax skrev:<spekulation>
0.01%-gruppen "missar" den lilla extra värme i ljudet som en rörförstärkare åstadkommer genom att THD består mest i övertoner av låg ordning (främst andra och tredjeton).
</spekulation>
dimitri skrev:Så min fråga är:
Vad vinner respektive missar 0,01 respektive 1 procentare i sin respektive musiklyssning?
Jax skrev:Jag skulle inte heller köra en 208 mot horn vars höga verkningsgrad gör att man spelar på väldigt låg effekt. 208-ans övergångsdistortion hörs nog ganska tydligt då. .
Jax skrev:Så missuppfattad man kan bli då![]()
Givetvis följer intermodulation med olinjäriteten. Jag valde bara att inte komplicera för mycket![]()
IngOehman skrev:
PS. Jag är inte alls säker på att den är varje rördiggares dröm, eftersom jag är säker på att det finns många som tycker att den (andratonen) måste vara väsentligt starkare än <-80 dB för att den skall kunna tillföra hörbar "klangrikedom".
dimitri skrev:Tack alla, kul diskussion
Morello: en fråga kan aldrig vila på en dogm.
Det finns anhängare av den första (0,01) och den andra skolan. Dessa anhängare är inte födda igår. Inte i förrgår heller. Så frågan är: vad får de i utbytet?
Vad har 0,01 anhängarna gått miste om men accepterat och vunnit istället och vad har de andra vunnit respektive gått misste om?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster