Störning i ljudfil (Lösning på gång..)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Störning i ljudfil (Lösning på gång..)

Inläggav Cortado » 2014-11-04 22:43

Tja!

Har en ljudfil där jag har ett slags missljud som jag främst vill få bort men är även väldigt nyfiken på vad det är. Har bifogat en skärmdump som illustrerar det och det ser där ut som att det endast sker just där, men jag tycker mig höra det svagt i bakgrunden hela tiden. Att få bort ljudet just där är ju enkelt, men ponera att det finns i hela ljudfilen - hur tar jag bort det då?
Bilagor
Fel i fil.PNG
Fel i fil.PNG (89.48 KiB) Visad 3744 gånger
Senast redigerad av Cortado 2014-11-06 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Störning i ljudfil (digitalt fenomen tror jag)

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 23:00

Kan du lägga upp en fil så man kan lyssna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-04 23:08

Verkar som alla versioner av den har det där missljudet:

https://www.youtube.com/watch?v=2T2iS7cMfAQ

Skärmdumpen illustrerar typ mellan 0:01-0:03.

Edit:

Kommentar på det där då, det är musik till ett flipperspel till Sega Saturn (Necronomicon), kan det vara någon synkhistoria de satt in i spåret för att det skall fungera på rätt sätt i konsollen?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 01:21

Cortado skrev:men ponera att det finns i hela ljudfilen - hur tar jag bort det då?

Det kan du nog glömma. -Tyvärr.
Man kanske kan dämpa det med en hög notchfilter, men med den typen av ljud, så tror jag att bieffekterna blir mycket värre och mer illaljudande. Du kan ju alltid försöka...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-05 16:14

RogerJoensson skrev:
Cortado skrev:men ponera att det finns i hela ljudfilen - hur tar jag bort det då?

Det kan du nog glömma. -Tyvärr.
Man kanske kan dämpa det med en hög notchfilter, men med den typen av ljud, så tror jag att bieffekterna blir mycket värre och mer illaljudande. Du kan ju alltid försöka...

Fast den ser ju ut att vara extremt regelbunden, borde det inte gå att ta bort den rätt lätt? Åtminstone i teorin?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 17:11

Antar att man skulle kunna skriva ett program som går genom filen sampel för sampel och drar ifrån en "triangelvåg" av rätt frekvens, om det nu är en stabil period på det.

Att göra det i realtid om det är en störning i systemet som man inte kan eliminera är mycket värre.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-05 18:11

hör inga fel om jag sänker ljudet OCH har fetvadd i höronen :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-05 18:39

Tänkte att man kanske skulle kopiera upp störningen foga ihop dem sen invertera dem summera den inverterade störningen med spåret. Vet inte hur tokigt det blir, men det kostar ju inget att testa. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 18:40

Cortado skrev:Tänkte att man kanske skulle kopiera upp störningen foga ihop dem sen invertera dem summera den inverterade störningen med spåret. Vet inte hur tokigt det blir, men det kostar ju inget att testa. :)

blir i princip samma resultat som mitt förslag. klart du skall prova.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-05 18:43

En till tanke är att amplituden på störningen är lite lägre på ena kanalen, får mig att undra om det finns där oplanerat eller inte. Petrucci gjorde ett par spår till för samma spel och introlåten verkar ju ha samma oljud.. Skumt det där.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 22:55

Cortado skrev:En till tanke är att amplituden på störningen är lite lägre på ena kanalen, får mig att undra om det finns där oplanerat eller inte. Petrucci gjorde ett par spår till för samma spel och introlåten verkar ju ha samma oljud.. Skumt det där.

en kabel som legat närmre störkällan än den andre? man kan ju undra vad för sorts sak som levererat den sorten signal med den frekvensen. Vad är den för period på den förresten? Kan du mäta det i ditt program?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 22:56

Cortado skrev:En till tanke är att amplituden på störningen är lite lägre på ena kanalen, får mig att undra om det finns där oplanerat eller inte. Petrucci gjorde ett par spår till för samma spel och introlåten verkar ju ha samma oljud.. Skumt det där.

en kabel som legat närmre störkällan än den andre? man kan ju undra vad för sorts sak som levererat den sorten signal med den frekvensen. Vad är den för period på den förresten? Kan du mäta det i ditt program? Kan det vara något som likriktats och omformats från närspänningen?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-05 23:15

Nattlorden skrev:en kabel som legat närmre störkällan än den andre? man kan ju undra vad för sorts sak som levererat den sorten signal med den frekvensen. Vad är den för period på den förresten? Kan du mäta det i ditt program? Kan det vara något som likriktats och omformats från närspänningen?

Jo, tänkte på det också. sen tänkte jag att det kanske var en alldeles för liten skillnad för att det skulle vara en kabel. Kanske inte är en kabel som har störningen - kanske är något annat i mastringsutrustningen?

En såndär backe med flank verkar vara sådär 60ms långt (lite drygt 16hz). Ovanligt låg frekvens för störning, funderar mer på om det kanske vart en defekt komponent i någon apparat som hanterat ljudet vid något skede. Kanske man aldrig får reda på.

Provade att klistra ihop och invertera och det vart för jobbigt med Audacity. Fick ljudet att ändra karaktär, men vissningsvis så är ju inte störningen uniform, så har man inte rätt längd på dem där överallt så kommer man får små transienter istället. Kanske bättre att leva met'.. :)

Fler ideer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-05 23:23

Njae... om du får transienter, så är det nog fel i tidsdomänen snarare än i amplituden. Då är den kanske inte så konstant som vi hoppades.... eller så är det avrundningen i samplingstid som är problematisk.

Nåja, det var värt ett försök.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-05 23:43

Nattlorden skrev:Njae... om du får transienter, så är det nog fel i tidsdomänen snarare än i amplituden. Då är den kanske inte så konstant som vi hoppades.... eller så är det avrundningen i samplingstid som är problematisk.

Nåja, det var värt ett försök.

Ja, vi menar nog samma sak. Om "nullaren" är kortare i tid så blir det en rest kvar i slutet eller början, beroende på synk. Som sagt ett intressant experiment.

Tack för påhejningen! :)

(Fler förslag är ju naturligtvis fortfarande välkomna)

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2014-11-06 02:57

Att ta en "ren" bit av störljudet, fasvända och summera fungerar bra. Det har jag med framgång gjort många gånger, t.ex. mobiltelefonknatter som har letat sig in via kabeln under gitarr/basinspelning. Huruvida det går att göra under en hel låt beror på hur störljudet är genererat och var i kedjan det har tagit sig in, det kan driva i tid, ha varierande amplitud om det har komprimerats tillsammans med resten av musiken etc.

Tyvärr fungerar Audacity sällan bra för ändamålet då du inte har en noggrannare upplösning än ett sample. Du kan kopiera avsnittet som syns i skärmdumpen och klistra in på samma plats och fasvända, det kommer att fungera, men om du sedan dubblerar regionen vidare i projektet kan det hända att originalstörljudet driver med bråkdelar av samples, då kommer du att höra en svepande flanger-effekt, fast knappast i det här fallet då signalen är såpass svag. I åtminstone Cubase och säkerligen de flesta andra professionella ljudprogrammen kan du flytta ett klipp med mycket högre upplösning än så, då går det verkligen att trolla.

Nu kunde jag inte hålla mig från att testa själv och kan meddela att det går alldeles utmärkt att nolla bort störsignalen från hela spåret med Audacity, gör så här:
-Hitta ett segment med bara störljud, dela detta till en egen region men låt det ligga kvar, se till att du klipper på samplet exakt på samma punkt i vågen i början och slutet av regionen, ju längre bit du får desto bättre då tidsfelen jag talar om ovan fortplantar sig långsammare då. Jag rekommenderar att använda slutet av spåret efter utklingningen, där finns en rätt lång bit rent störljud, åtminstone i låten jag testade (Necronomicon - Prologue)

-Kopiera och klistra in två stycken av dessa regioner på nytt spår, flytta det ena så de ligger dikt an, klicka på skarven för att limma ihop, kopiera den nya regionen, klistra in, flytta, limma ihop, etc. till slut har du tillräckligt mycket för att det skall räcka över hela originalspåret (i andra program finns öfta funktioner för att repetera en region men inte i Audacity tyvärr)
Var försiktig så du inte klistrar in en region inne i en annan, det är lätt hänt och då kommer inte resten av proceduren att ge önskat resultat

-Se till så att slutet på din nya region med störljud finns exakt på samma punkt som slutklippet i regionen du gjorde i originalspåret, du kanske får flytta allt en bit in i projektet för att detta skall gå att synka med början av låten

-Fasvänd hela det nya spåret med störljud

-Exportera till en wav och dra in den tillbaka i audacity

-Tysta spåret med störljud, fasvänd spåret med den nyss indragna wavfilen och exportera igen, dra in detta nya spår

Du borde nu ha:
-Ett spår med originalljudet
-Ett spår med fasvänt störljud
-Ett spår med musiken utan störljud
-Ett spår med bara störljudet (i rätt fas)

Har du allt detta kan du vara säker på att den första filen du exporterade ut är fritt från störsignalen.

Frekvensen för störsignalen är 16,274... Hz, eftersom den är konstant i frekvens och amplitud så kan man utgå ifrån att den har tagit sig in efter all normal ljudbehandling, dvs efter eller i samband med slutmastring. Varför vet jag inte.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-06 09:16

A_Lindberg skrev:Massa text

Många tackar för engagemang och nedlagd tid - det är ju exakt sådär man vill att ett forum skall vara! :)

Ska prova det där ikväll när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Störning i ljudfil (Lösning på gång..)

Inläggav Bill50x » 2014-11-06 10:38

Det måste vara en djäkla bra låt för att orka hålla på så där... :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-06 10:58

Bill50x skrev:Det måste vara en djäkla bra låt för att orka hålla på så där... :D

/ B

Hehe, min tanke är väl dels att man kan lära sig något och den andra delen är väl att planka låten eller delar av den.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-06 11:33

Hör du alltså verkligen knattret i låten (förutom i bröluppehållet och på slutet)?
Att hålla det motfasade klipper i synk om man inte hör vad som händer, blir nog svårt. Det är ju inte ens säkert att knattret ligger där när brölet drar igång. Det kan vara någon gitarreffekt som bara ger ifrån sig knattret när insignalen bli svag eller så åker det upp och ner pga att hela spåret är limiterat!
Såvida du inte verkligen hör det så kanske det är bättre att bara angripa det där det hörs och då kan det nog funka med att klistra över knattret med klipp av sig själv i motfas, fast bara så långt det verkligen behövs.

Om du behöver höja samplingsfrekvensen i Audacity, så finns Resample under Tracks i rullgardingmenyn. Jag gissar att det gör jobbet. (Jag använder normalt inte Audacity...) -Då får du den där extra tidsupplösningen, fast jag är inte så säker på att det behövs.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-06 11:56

RogerJoensson skrev:Hör du alltså verkligen knattret i låten (förutom i bröluppehållet och på slutet)?

Mjo.. jag tycker att jag hör det. Visst är det svårare att höra det när musikljudet ligger på samtidigt, men jag tycker som sagt att jag hör det.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2014-11-10 20:25

Knattret finns i hela låten med statisk amplitud och frekvens, det kan jag bekräfta.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-10 20:39

Vilket hemsk oljud, det skulle vara kul att få höra artistens åsikt, han kanske är nöjd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-11-11 02:55

celef skrev:Vilket hemsk oljud, det skulle vara kul att få höra artistens åsikt, han kanske är nöjd?

Det hemska knattret kanske skapar en bakgrundsatmosfär som är kongenial med musiken... :roll: :twisted:
Mvh
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Återgå till Teknikforum