AndreasArvidsson skrev:cobra-427 skrev:Ok.
Om du förstår placeringen som jag tänkt mig vad tror du om placeringen?
Jag kan inte placera dom så mycket fram och tillbaka men vrida i olika vinklar går om man ska ha dom rakt mot en eller lite vridna framåt mot tv osv.
Elementen hamnar ca 90cm från varje vägg i hörnet alltså från vänster/högersida och bak beroende vilken högtalare man pratar om.
Placeringen förstår jag inte riktigt hur du tänkt. Måla
Att vrida basarna i förhållande till lyssnaren påverkar i princip inget; de frekvenser som spelas är rundstrålande. Det som påverkar är hur olika placeringar placerar basarnas akustiska centrum relativt ytor.
Du får ursäkta mig men jag är s.....l.....ö...idag.
Så jag lägger upp en bild och förklarar

Som du tittar nu kommer den vänstra basen stå ca 1m från bakre vägg och ca 80 cm från den vänstra väggen allt från var elementet sitter och spela in mot rummet.
På den högra sidan vid den stora öppningen kommer den högra basen stå så att bara frontbaffel är innanför det rummet och ca 1m från den bakre väggen och spela in mot rummet.
Dsp kommer var kopplad så jag kan ändra varje bas för sig eftersom dom inte riktigt får samma förutsättningar.
Sedan skrev jag i början att mynta ordet "Luftkicker" eftersom buttkicker bara rör om dajmkrysset/brunöga och ryggslut.
För om bastornet inte står för långt ifrån har man möjlighet att känna pulserna från elementet utan att behöva spela som en freak/tok.
Jag hoppas att du fick en liten bättre bild hur dom kommer att stå/spela...

Sen om placering är bra eller dålig så går det inte att göra så mycket åt det.
Det får bli så bra det blir helt enkelt om att vrida tornen utåt inte förändrar ljudet som då får andra ytor att reflektera mot.