Vallejos; Harmony Design & Respons Grande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Vallejos; Harmony Design & Respons Grande

Inläggav Vallejos » 2014-09-07 21:48

Hej!
Jag är glad ägare till ett Harmony Design A90 slutsteg. Det är av den första utgåvan med ett annat utgångssteg än det som tillverkas idag. Mattias Stridbeck uppgraderar slutsteget om jag vill, men jag undrar om någon annan här har ett A90 och om hen i så fall uppgraderat sitt och vad det gjorde med ljudet, är det värt dom tusenlappar det kostar. Jag är ju nöjd redan nu... men det är klart att är skillnaden stor så...

Tacksam för alla åsikter i ämnet.

Mvh
Anders
Senast redigerad av Vallejos 2015-11-07 19:41, redigerad totalt 2 gånger.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Erfarenhet av Harmony Designs slutsteg A90

Inläggav Perfector » 2014-09-19 20:57

Vallejos skrev:Hej!
Jag är glad ägare till ett Harmony Design A90 slutsteg. Det är av den första utgåvan med ett annat utgångssteg än det som tillverkas idag. Mattias Stridbeck uppgraderar slutsteget om jag vill, men jag undrar om någon annan här har ett A90 och om hen i så fall uppgraderat sitt och vad det gjorde med ljudet, är det värt dom tusenlappar det kostar. Jag är ju nöjd redan nu... men det är klart att är skillnaden stor så...

Tacksam för alla åsikter i ämnet.

Mvh
Anders

Stridbeck skulle aldrig göra en uppis om det inte blev resultat.
Go for it.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-20 17:02

Perfector skrev:Stridbeck skulle aldrig göra en uppis om det inte blev resultat.
Go for it.

Det är nog sant. Det lutar åt en uppgradering :D Har haft litet kontakt med Mattias och jag har fått förtroende för både honom som person och för hans produkter. Väntar med spänning på en ny dac/försteg som enligt vad Mattias sa kommer att ta DSD (SACD). Men det kan nog dröja innan den finns för leverans :cry:

Har idag en dac/försteg från Wadia, och den började med att krångla direkt dagen efter att jag köpte den ny. Så den befinner sig i USA för garantireparation. Hur kul är det med en helt ny produkt?! Har fått låna en likadan att ha under tiden men den lider av samma problem :x Så frågan är hur nöjd jag kommer vara efter reparation? Ljudet är fantastiskt, men så länge som den inte fungerar som den ska hjälper ju inte det. Så jag är riktigt nyfiken på Harmony Designs kommande dac/försteg :)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2014-09-20 23:01

Vallejos skrev:
Perfector skrev:Stridbeck skulle aldrig göra en uppis om det inte blev resultat.
Go for it.

Det är nog sant. Det lutar åt en uppgradering :D Har haft litet kontakt med Mattias och jag har fått förtroende för både honom som person och för hans produkter. Väntar med spänning på en ny dac/försteg som enligt vad Mattias sa kommer att ta DSD (SACD). Men det kan nog dröja innan den finns för leverans :cry:

Har idag en dac/försteg från Wadia, och den började med att krångla direkt dagen efter att jag köpte den ny. Så den befinner sig i USA för garantireparation. Hur kul är det med en helt ny produkt?! Har fått låna en likadan att ha under tiden men den lider av samma problem :x Så frågan är hur nöjd jag kommer vara efter reparation? Ljudet är fantastiskt, men så länge som den inte fungerar som den ska hjälper ju inte det. Så jag är riktigt nyfiken på Harmony Designs kommande dac/försteg :)

Blir det ett helt nytt försteg eller en uppgradering på pre 906 eller någon av hans dac'ar eller mindre försteg?

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-21 09:08

DorreN skrev:Blir det ett helt nytt försteg eller en uppgradering på pre 906 eller någon av hans dac'ar eller mindre försteg?

Jag var mest intresserad av dacen och det var mest den vi pratade om. Som jag förstod Mattias skulle den vara under utveckling. Vet inte om den kommer att monteras i redan befintlig förstegsmodell, men det är ju inte omöjligt. Vill dock inte sprida rykten utan spekulerar här. Bäst är att kontakta honom och fråga. Han svarar nog gärna på frågor från intresserade.

Jag har en tanke om att på sikt sikta på en rakt igenom svensk anläggning :-) Vi får se hur nära målet jag kommer :)

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2014-09-21 09:37

Vallejos skrev:
DorreN skrev:Blir det ett helt nytt försteg eller en uppgradering på pre 906 eller någon av hans dac'ar eller mindre försteg?

Jag var mest intresserad av dacen och det var mest den vi pratade om. Som jag förstod Mattias skulle den vara under utveckling. Vet inte om den kommer att monteras i redan befintlig förstegsmodell, men det är ju inte omöjligt. Vill dock inte sprida rykten utan spekulerar här. Bäst är att kontakta honom och fråga. Han svarar nog gärna på frågor från intresserade.

Jag har en tanke om att på sikt sikta på en rakt igenom svensk anläggning :-) Vi får se hur nära målet jag kommer :)

Okej, jag förstår.

Jag är inne på samma linje som dig. Helsvensk anläggning. Såhär långt har jag lyckats med pre/phono/dac (Harmony Design), slutsteg (Holographic Audio) och högtalare (ino). Det är skivspelaren som skulle behöva bytas ut mot en Simply Black Magic för att fullända det. :-)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-21 09:49

DorreN skrev:Okej, jag förstår.

Jag är inne på samma linje som dig. Helsvensk anläggning. Såhär långt har jag lyckats med pre/phono/dac (Harmony Design), slutsteg (Holographic Audio) och högtalare (ino). Det är skivspelaren som skulle behöva bytas ut mot en Simply Black Magic för att fullända det. :-)

Härligt! Läste precis i Musik & Ljudteknik om Holographic Audio, verkar vara riktigt fina produkter.

Själv har jag ett par Mårten Monk högtalare, Harmony Design A90 slutsteg, Primare CD21 och ett Wadia 121 försteg/DAC. Så Wadian behöver bytas. Primaren är ett långskott då jag tror det är danskägt men tillverkat i Småland. Sedan blir det kablar som ska ses över... Några av mina kablar är från Harmony Design så dom får anses godkända :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-22 06:35

Litet bilder från mässan i Göteborg nu i helgen.

Först från Harmony Design utställningsbord
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Välkänd hifiprofil spelar skivor på Larsen högtalare
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-22 09:39

Underbart med nån som driver med ström.
Det har ju HK gjort med hela 600-serien
Men här ar svart på vitt att det fortfarande byggs rejäla don.
Om bara jag hade pengar skulle jag byta allt mitt mot det där.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-22 11:56

Perfector skrev:Underbart med nån som driver med ström.

Nja, det betvivlar jag är sanning. Inte någonstans i Harman Kardon's presentation nämns strömdrivning vad jag kan se. Det nämns att det finns möjlighet att leverera 50 A (antagligen ytterst intermittent) men det är ju inte samma sak som strömdrivning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-22 12:02

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Underbart med nån som driver med ström.

Nja, det betvivlar jag är sanning. Inte någonstans i Harman Kardon's presentation nämns strömdrivning vad jag kan se. Det nämns att det finns möjlighet att leverera 50 A (antagligen ytterst intermittent) men det är ju inte samma sak som strömdrivning.

I stand corrected.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-22 13:40

Iofs så hade PM-660 en kapacitet på 65 Ampere ström, men annars har du nog rätt.
Ett jäkla gott ljud blev det i alla fall.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-22 14:29

Jag kollade data på de Harman Kardon AVR-660 som tillverkas nu. PM-660 är väl från tidigt 80-tal? Frågan har varit uppe tidigare om vad som krävs för att ens komma i närheten av 65 Ampere.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-22 15:25

RogerGustavsson skrev:Jag kollade data på de Harman Kardon AVR-660 som tillverkas nu. PM-660 är väl från tidigt 80-tal? Frågan har varit uppe tidigare om vad som krävs för att ens komma i närheten av 65 Ampere.

Att man som tillverkare ljuger röven av sig kanske? :-)
Det stod i annonsen och databladet på den jag hade.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-27 13:16

Det lutar år att jag köper Harmony Designs stora slutsteg som precis monteras för leverans. Har hemma ett lyssningsex, litet av en prototyp och det låter bra :-)

Under montering hos Harmony Design.
Bild

Prototypen hemma hos mig. Ursäkta kornig bild, men bättre än inget ;-)
Bild

Blir det en affär på slutsteget så kommer jag att sälja mitt mindre slutsteg från Harmony Design, A90. Om någon är intresserad. Fantastisk upplösning och klarhet.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2014-09-27 20:45

Vad roligt. Ser fram emot fler bilder. :-)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-28 19:13

En kompis kom över med sina Larsen 6. Litet annan ljudkaraktär jämfört med mina Monk. Vissa inspelningar briljerade på Larsen 6 medan andra lät bättre på Monk. Helt klart är dock att basen blev snäppet djupare och mer påtaglig med Larsen. Mycket intressant.
Bild

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-09-28 19:55

Mina lyssningsintryck än så länge, jämfört A90 med A906. A90 låter riktigt bra. Klart och rent ljud med fin dynamik och separation. Basen är kontrollerad och har pondus. Men jämfört med A906 så är ljudet från A90 litet mindre i sin ljudbild. Ljudet är inte heller lika upplöst och inte heller med den svärta bakom musiken som A906 kan prestera. Detta medför att A906 har ytterligare bättre dynamik, perspektiv, pondus och kontroll. Det blir inte grötigt eller svårlyssnat på något sätt. Låten Smells Like Teen Spirit med Nirvana blir inte olyssningsbar utan näst intill njutningsbar :wink: :P

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-10-02 12:29

Som jag förstår så blir det en dac som kommer att kunna monteras i befintligt Pre 906.

Då det finns en hel del trevliga tillverkare av både högtalare och elektronik samt även tillbehör i Sverige, så tycker jag att en tråd där vi kan lista svensk hifi hade varit trevlig.
SweFi helt enkelt :-) Finns redan en sådan tråd så hojta till!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 12:57

Skulle vara kul med en test av det i MoLT.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-10-02 14:07

Nattlorden skrev:Skulle vara kul med en test av det i MoLT.

+1 :-)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-03 22:57

Så äntligen fick jag för- och slutsteget av Mattias. Ja, fick o fick... Det kostade mig en arm och ett ben, men det är det värt :wink:
Harmony Design Pre 906 och A906. Ovanpå försteget ses Wadia 121 DAC/hörlursförstärkare. Jag väntar på att Mattias får färdigt sin nya DAC som skall monteras i försteget :)
Jag bytte in mitt mycket välljudande H.D. A90 mot detta mer välljudande paket :P

Bild

Användarvisningsbild
DorreN

Re: Erfarenhet av Harmony Designs slutsteg A90 och A906

Inläggav DorreN » 2014-11-04 21:57

Grattis till nyförvärvet. Ser riktigt bra ut.

Vad heter DAC'en som skall byggas in i ditt försteg? Beställde själv DAC till mitt pre 906 2013.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-04 22:08

DorreN skrev:Grattis till nyförvärvet. Ser riktigt bra ut.

Tack! :D Det låter riktigt bra med :D

DorreN skrev:Vad heter DAC'en som skall byggas in i ditt försteg? Beställde själv DAC till mitt pre 906 2013.

Jag vet inte om det är den DACen som han kallar 909... Men den nya kommer att ta sacd DSD över USB. Vad hette DACen du beställde och har du fått den?
Den DACen han demar på i sitt lyssningsrum låter grymt bra. Det gör även hans mindre högtalare med 6,5" bas och banddiskant. Riktigt bra. Men så kommer dom också att kosta när dom väl kommer i produktion.

Jag frågade Mattias när han tror DACen kommer vara färdig för leverans och han gissade på till våren...

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2014-11-04 22:43

Vallejos skrev:
DorreN skrev:Grattis till nyförvärvet. Ser riktigt bra ut.

Tack! :D Det låter riktigt bra med :D

DorreN skrev:Vad heter DAC'en som skall byggas in i ditt försteg? Beställde själv DAC till mitt pre 906 2013.

Jag vet inte om det är den DACen som han kallar 909... Men den nya kommer att ta sacd DSD över USB. Vad hette DACen du beställde och har du fått den?
Den DACen han demar på i sitt lyssningsrum låter grymt bra. Det gör även hans mindre högtalare med 6,5" bas och banddiskant. Riktigt bra. Men så kommer dom också att kosta när dom väl kommer i produktion.

Jag frågade Mattias när han tror DACen kommer vara färdig för leverans och han gissade på till våren...

Okej, jag har för mig att han kallar den för 900 då den byggs in i pre 906. Motsvarar 909 tydligen. Jag har ej testat den till datorn genom usb än, bara koaxial. Det är säkert en ny revision som kommer till våren, för att klara DSD.

Passa på att uppgradera allt samtidigt ifall du går i dom tankarna. Sparar tid och pengar. :-)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-06 11:22

Riktigt fin kombo det där!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-06 11:42

Undrar när någon tillverkare kommer att driva högtalare med elektricitet.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-08 13:33

Jag är riktigt nöjd. Jag slutar heller inte förvånas hur bra systemet låter även på mycket låga ljudnivåer. Ingen risk störa grannarna här inte :) Inte om jag inte vill :twisted: :wink: Just nu spelar jag Christina Kjellsson på första steget på den stegade volympotensiometern. Det låter mycket välupplöst och ljudbilden är lika stor, upplöst för att inte säga briljant som ett par snäpp högre volym. Men så håller också Christina Kjellssons CD-skivor mycket hög ljudkvalitet. Klass rakt igenom hela produktionen från inspelning till färdig skiva.
Tror det är mina högtalare nu som sätter gränserna. Men jag får sitta nöjd med dessa ett tag nu, och det är inte fy skam :-)

Upptäckte att Mattias låtit ingravera mitt namn och tillverkningsdatum på baksidan på en plåt på försteget. Nice touch :D

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-10 21:11

Nu också med Sentec TU8 tuner :-)
Låter bra!
Bild

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-04-10 21:43

4 x Stridbeck. Lyssnade på Harmony Designs lilla och stora slutsteg samt två olika versioner av Pre 906. Högtalarna var mina Mårten Monk och D/A-omvandlaren en Wadia 121. Jag vet inte om ett par ännu bättre högtalare kunde avslöja mer information och detaljer, men som mina Monk presenterar ljudet så är Stridbecks lilla slutsteg A90 ett riktigt kap för pengarna. Det stora slutsteget A906 har mer kraft och litet mer pondus. Ljudbilderna dessa två slutsteg presenterar är så lika att man häpnar. A90 med sitt pris på 19.000 kr jämfört med A906 som ligger runt 35.000-40.000 kr måste anses som ytterst prisvärt och otroligt mycket välljud för pengarna. Jag har svårt höra några större skillnader, eller rättare sagt jag hör inga större skillnader utan det jag hör är små nyanser. Jag har spelat A906 ganska högt vid ett tidigare tillfälle och det spelade fullständigt avslappnat och låter helt oansträngt. Jag hade inte möjlighet (bor i lägenhet med "griniga" grannar) att spela lika högt med A90 i denna jämförelse men jag gissar att det inte hänger med lika bra vid ökad ljudvolym. Men som sagt, det är bara spekulation utifrån dess data.

Bild[/quote]

Nästa

Återgå till Generellt om hifi