petersteindl skrev:PHL 1220 6,5 tumsbas är på 8 ohm och har en känslighet på 93 dB 1 W/1m. Det torde betyda att mätningen är gjord med 2.83 volt.
Satori TW29R är på 4 ohm och har en känslighet på 92 dB 2,83v/1m.
För samma påförda spänning är skillnaden enligt datablad 1 dB. Om man t.ex. använder en spole i serie med basen med viss resistans så kanske man tappar 0,5-0,7 dB.
Då skulle skillnaden bli 0,5 till 0,3 dB. Jag skulle i alla fall inte utesluta diskanten innan jag provat. Har jag missat någon information?
Det står också att ett par diskanter skall användas med PHL 1220 6,5 tumsbas. Jag förmodar att det är 1 diskant som används med 1 bas.
Det skulle kunna vara 2 diskanter med 1 bas såsom det är skrivet, men som sagt, jag tror att det är 1 bas + 1 diskant per högtalare som är tanken.
Mvh
Peter
Njae, riktigt så blir det inte.
Det nämns ett användande som baselement (den kallas i första inlägget 6,5" bas), och då ligger läget helt annorlunda än man kan få intryck av om man bara tittar på känslighetsangivelsen.
Känslighetsangivelsen gäller dels i oändlig baffel, men den gäller dessutom bara så långt ovan resonansfrekvensen att Q-värdet inte längre spelar in, typiskt några oktaver därovan.
I den faktiska verkligheten förlorar man uppåt 6 dB på att baffeln vi låga frekvenser är så liten att den inte ger något stöd alls, och med en så hög kraftfaktor som detta element har så blir dessutom Q-värdet lågt, vilket kostar ytterligare nivå. Det kan handla om ytterligare 2-3 dB.
- - -
Det kanske låter motsägelsefullt, men kraftfaktorn som bestämmer hur mycket kraft membranet får för en given ström, är i lika hög grad en hastighetsbroms, som i praktiken stryper basen (inte vid Fh om det är ett basreflexsystem dock) och gör att det blir mindre bas.
Denna typ av element fungerar i praktiken som ett högkänsligt element bara om man använder det över några hundra Hz, alltså som mellanregister element.
I en tvåvägskonstruktion av normalt slag, där den alltså spelar bas, så när man i bästa fall en känslighet i de högre 80-talen dB. Så att diskantens känslighet inte skulle räcka till är bara något man kan få intryck av om man inte läser data för vad de är. Kan nämna att baselementen i både pi60 och i pi60s har en känslighet på en bra bit över 94 dB om man redovisar det på samma sätt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).