Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Skall du ge dig på en liknande lösning själv, behöver du först mäta noggrant på respektive element och sen justera in en filterlösning som gör att du får önskad frekvensgång för båda elementen tillsammans.
matssvensson skrev:Då skulle jag kunna gissa quasi-Butterworth betyder att han låter elementen vara -6dB ner vid delningsfrekvensen 1000 Hz, istället för normalt -3dB. Det kan då också betyda att båda elementen spelar i fas vid delningsfrekvensen för att de ska addera ihop till rak frekvensgång (istället för -90 grader vridet som normalt BW). Det skulle kunna vara att FU i LX521 baffeln får en dipolavrullning vid 1000 Hz som passar. En kondensator på 50uF skulle kunna vara ett sätt att skärma bort lägre frekvenser och för stora konutslag från elementet.
mvh, Mats
nuffe skrev:Har en fråga som gäller "dipolavrullning vid 1000 Hz".
Finns det verkligen dipolavrullning så högt upp som vid 1000Hz, spelar inte fram o baksida i fas där uppe? Eller har jag missat något.
Hälsningar
Henrik
nuffe skrev:Där ser man, jag misstänkte att den smala baffeln hade med det hela o göra.
Nej Pitor det är rätt, men det akustiska reslutatet bör/måste komma i fas ovanför där dipol avrullningen börjar.
Hur skulle annars nivån kunna öka med 6 dB ovanför där avrullningen börjar?
Henrik
nuffe skrev:men det akustiska reslutatet bör/måste komma i fas ovanför där dipol avrullningen börjar.
Hur skulle annars nivån kunna öka med 6 dB ovanför där avrullningen börjar?
Henrik
Kalejdokom skrev:Jag har fortsatt mina funderingar kring elementval och snöat in på banddiskant i supertweeterregistret och är sugen på att testa en lite större variant från Fountek; NeoX2.0.
Så här skulle en baffel kunna se ut, med yttermått 300x480 mm:
Kalejdokom skrev:Med ett LP-filter på +6dB/oktav så krävs det precis +12dB@100Hz för "rak" kurva dit ner, så det borde funka att dela där ungefär:
Kalejdokom skrev:Nyfiken dock på vad utmaningen kan bestå i. Varför är det svårare att dela högt i frekvens än lägre ner?
Kalejdokom skrev:Price: $822.00. Tyvärr finns det vissa ändliga resurser knutna till det här projektet.
Emanuelgbg skrev:No Frills Audio har ju Mundorf dipolband. Från 1460:-
http://www.no-frills-audio.se/mundorf-amt-17d/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster