Vinylvård

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Vinylvård

Inläggav Grismannen » 2005-11-26 19:25

Vad är egentligen det bästa sättet att ta hand om sina kära vax. Vissa säger "låt nålen göra jobbet" men ser skivan ut som en filt så blir det mycket damm på den stackars nålen och det är ju inte heller bra så då måste den rengöras, och nästa fråga blir då: Hur rengör man på bästa vis sin kära nål? Själv har jag fått instruktioner från Ljudkompaniet att använda ett litet grönt "sandpapper". :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-26 20:06

Kör själv med vanlig kolborste för det ytliga dammet. Svårt smutsiga skivor får sig en behandling av Stantons sammetsborste.

Bild

Har upptäckt att den ger ofta ett bakgrundsbrus, antagligen pga rengöringsvätskan. Så lösningen är att använda sig av en riktig vinyltvätt. Har fått intrycket att Loricraft skall vara en riktigt bra tvätt för pengarna.

Bild

Skall finnas hos Svalander.se. Rengöringsvätskan skall man nog "koka" själv; destvatten, isopropylalkohol och vätmedel till fotokemikalier.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 22:11

Är lite smäckig kvalitet på vissa delar på ovanstående men den fungerar bra ändå! Man ska dock undvika att tvätta skivor medan manlyssnar på något annat (såvida det inte är en gnällig partner då det kan ge lite andrum :) ).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-11-26 23:16

börja i rätt ände: få bort den statiska elektriceten från skivorna. du kan t.ex. skjuta på dom med en atomisk pistol som går att köpa från svalandershoppen, och det finns sprey som du spreyar och sedan torkar av, heter permostat och går att köpa från hi-fi punkten.

sen använder jag oxå kolfiberborste innan jag spelar skivorna, för det hamnar alltid lite ytligt damm skivorna. men du slipper det som håller sig kvar i spåren p.g.a av statisk elektricitet.

använder en fin pensel till att borsta av nålen.

vissa säger att olika innerfickor (plast, papper, etc) kan påverka skivorna. möjligt, men jag har inte orkat bry mig om det än. inte så långt så jag har bytit ut nåt. en del fickor i plast kan dock nästan 'suga' sig fast på skivan o lämna märken. det känns lite "dodgy" men jag har inte märkt att det lämnar någon ljudförsämring.

sist, har alla konvolut i plastfickor, och låter dom inte stå i direkt solljus. försämrar ju trycket på konvolutet, samt att skivorna kan smälta ihop till en skön frisbe.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-26 23:20

:) Tackar för svaren. Själv använder jag en goldring superextatic borste med kolfiber och sammetskudde. Vätskor verkar det som man skall vara lite försiktig med. Fungerar verkligen den där pistolen? :?

Återgå till Generellt om hifi