Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Nålarm för böveln; känner inte folk till basala hifi-relaterade begrepp?
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Det där med precisionen i monteringen av nål på pickuparm (vad heter den lilla armen som diamanten sitter på?) och hela problematiken med vinkelfel, buckliga skivor, grus och repor i spåret etc ställer förstås krav på kompromisser med det man i ett första skede kunde tänka sig är bäst.
Ju djupare man får insikt i sånt här desto mer fantastiskt ter det sig att det ändå kan låta så bra som det gör av vinyler. Alltså, 1 % distorsion motsvarar 1 % fel på en rörelse som är 50 µm är bara 0,5 µm, 500 nm. Det är våglängden hos synligt ljus.
Vilken precision har man i tillverkningen av en pickup? Vilken precision kan man tänkas ha när man monterar en pickup i en tonarm? Att sitta och flukta vinklar på nålarmar och pickupsidor låter som stora felkällor.
music4ever skrev:[quoolite="Vinylcalle"][qliuote="music4ever"]Morello skrev:Vilka pickuper känner vi till som är utrustade med den förnämliga vdh-slipade nålen?
OM40 verkar vara borta från ortofons hemsida - den i särklass bästa pickup jag träffat på!
Det går fortfarande att köpa en ny OM40 nål. En del säljare har även OM40 pick-uper (old stock eller OM huset och en ny OM40 nål) till salu.
Morello skrev:Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?
Det är ohyggligt irriterande att behöva trixa - i detta falla lade jag in slumpmässiga bokstäver för att "lura" systemet.
Svante skrev:Mm, ja det är rimligen så att "man har provat och använder det som funkar". Mina tankar är inte seriösa förslag på hur man skulle göra en ny nål utan just en undran varför man inte har en pickupnål med samma form som gravernålen. Alltså i syfte att fundera över varför man inte har det.
Det där med precisionen i monteringen av nål på pickuparm (vad heter den lilla armen som diamanten sitter på?) och hela problematiken med vinkelfel, buckliga skivor, grus och repor i spåret etc ställer förstås krav på kompromisser med det man i ett första skede kunde tänka sig är bäst.
Ju djupare man får insikt i sånt här desto mer fantastiskt ter det sig att det ändå kan låta så bra som det gör av vinyler. Alltså, 1 % distorsion motsvarar 1 % fel på en rörelse som är 50 µm är bara 0,5 µm, 500 nm. Det är våglängden hos synligt ljus.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?
Det är ohyggligt irriterande att behöva trixa - i detta falla lade jag in slumpmässiga bokstäver för att "lura" systemet.
Igen, den har inte "ballat ur", den begränsar citatdjupet. Dina förståndsgåvor torde väl räcka till för att hantera denna begränsning.
Morello skrev:music4ever skrev:[quoolite="Vinylcalle"][qliuote="music4ever"]Morello skrev:Vilka pickuper känner vi till som är utrustade med den förnämliga vdh-slipade nålen?
OM40 verkar vara borta från ortofons hemsida - den i särklass bästa pickup jag träffat på!
Det går fortfarande att köpa en ny OM40 nål. En del säljare har även OM40 pick-uper (old stock eller OM huset och en ny OM40 nål) till salu.
Japp, däremot har OM-40 ingen VDH-nål utan en Fritz Gyger 70.
MvH Carl
PerStromgren skrev:Morello skrev:Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?
Igen, den har inte "ballat ur", den begränsar citatdjupet. Dina förståndsgåvor torde väl räcka till för att hantera denna begränsning.
PS. För att bara skriva svaret "Ja" behövdes på intet sätt hela konversationen.
Morello skrev:Vilka pickuper känner vi till som är utrustade med den förnämliga vdh-slipade nålen?
Svante skrev:Jag kan hålla med om att en del ibland citerar för djupt för att det ska bli bra, men det betyder inte att alla djupa citat är dåliga. Framförallt så finns det ingen naturlag som säger att just tre nivåer är det mesta som är vettigt.
Kanske kunde man få en fråga, "behöver du verkligen citera i 5 nivåer". Vill man ändå det får man ge sitt lösenord eler nåt annat lite krångligt och då är det ok. Alternativt svartlistas personer som okynnesdjupciterar.
Eller så tas begränsningen bara bort.
Jag tycker också att det är värre med inlägg utan citat än sådana som citerar för mycket.
Laila skrev:Hehe, ovan svarade jag på en fråga från iö som vid närmare granskning/eftertanke kanske var ställd till Morello . . . ?
Sicket ett teamarbete . . . typ.![]()
IngOehman skrev:Laila skrev:Hehe, ovan svarade jag på en fråga från iö som vid närmare granskning/eftertanke kanske var ställd till Morello . . . ?
Sicket ett teamarbete . . . typ.![]()
Nejdå, du svarade rätt. Det var ju ditt inlägg jag svarade på.
Och tack för svaret. Min dyska är nog avsevärt sämre än din dock, och jag är vilse på sidan du länkade till, och känner mig därför inte på det klara med vilka pickuper som har huruledes slipade nålar. Helst skulle man ju vilja se en bild på nålspetsen i broschyren till varande pickup. Men det är kanske för mycket begärt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Sen verkar de flesta här vara överens om att det är fascinerande att det blir så bra. Och det är det kanske. Jag är ju rätt van vid hur det blir och tycker under alla omständigheter att det är minst lika fascinerande att en mikrofon kan registrera ännu mycket mindre rörelser, med större precision. Eller rättare sagt kan registrera tryck med hjälp av ännu mindre egenrörelser.
Men om man skall välja något att bli fascinerad över så vinner, för mig i varje fall, AD- och DA-omvandlare. De involverar förvisso inga mekaniska rörelser, men väl en bitprecision om bättre än 1 ppm om man tittar på de allra bästa av dem, och relaterar de minsta bitarna med de störstas storlek.
Men i det stora hela så har mänskligheten skapat rätt så många fantastiska manicker. Jag kan knappt lyssna på radio utan att fascineras över uppfinningen som sådan - att kunna höra vad som sägs någon helst annanstans - med hjälp av osynliga radiovågor... Och alldeles nyss så körde jag uppför en backe med min bil, och tänkte på hur fantastiskt det är att man idag kan köpa en maskin som gör ett sådant arbete. Jag bara sitter där och vi brummar uppför backen, tyå två ton, bara sådär. Och allt jag behöver göra är att hälla i lite soppa då och då.
Men det ÄR lätt att bli van.
Hur fantastiska fungerande bilar (eller andra fordon, och andra apparater också för den delen) faktiskt är, märker och reflekterar man som regel bäst över, när de slutar fungera.![]()
sportbilsentusiasten skrev:sista OT... men skönt att slippa alla aslånga citat-debatterna som tog upp massa plats i trådarna och gjorde det svårt att läsa visuellt, särskilt via mobil (liten skärm)
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?
Det spelar kanske inte så stor roll vad du kallar det, eller protesterar mot att det kallas.
Detta är frågan: Går det att fixa?
Om Morello har förstånd nog att hantera begränsningen eller inte är ointressant. Det är en idiotisk begränsning eftersom de ställer till citaten för dem som inte klarar eller orkar att fixa till det, och slösar på tid för dem som klarar att fixa till det (företrädelsevis genom att man får plocka ut innerdelar av citat och lägga dem i serie, framför).
Det är helt enkelt en korkad begränsning som inte gör någonting bättre.
Jag säger inte att det är ert fel att den finns där, den kanske ingick i verktyget, men jämfört med gamla faktiskt så är det en klar försämring eftersom det gör citat-historiken oläsligare i massor av inlägg. Men frågan är (igen): Går det att fixa?
Vh, iö
Tompa_39 skrev:Morello skrev:Vilka pickuper känner vi till som är utrustade med den förnämliga vdh-slipade nålen?
Har en gammal Goldring-1040, den ska visst ha vdh-slipning type1 (!) vad nu det betyder
EDIT: hittade en länkhttp://www.vinylengine.com/library/goldring/g-1040.shtml
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Sen verkar de flesta här vara överens om att det är fascinerande att det blir så bra. Och det är det kanske. Jag är ju rätt van vid hur det blir och tycker under alla omständigheter att det är minst lika fascinerande att en mikrofon kan registrera ännu mycket mindre rörelser, med större precision. Eller rättare sagt kan registrera tryck med hjälp av ännu mindre egenrörelser.
Men om man skall välja något att bli fascinerad över så vinner, för mig i varje fall, AD- och DA-omvandlare. De involverar förvisso inga mekaniska rörelser, men väl en bitprecision om bättre än 1 ppm om man tittar på de allra bästa av dem, och relaterar de minsta bitarna med de störstas storlek.
Men i det stora hela så har mänskligheten skapat rätt så många fantastiska manicker. Jag kan knappt lyssna på radio utan att fascineras över uppfinningen som sådan - att kunna höra vad som sägs någon helst annanstans - med hjälp av osynliga radiovågor... Och alldeles nyss så körde jag uppför en backe med min bil, och tänkte på hur fantastiskt det är att man idag kan köpa en maskin som gör ett sådant arbete. Jag bara sitter där och vi brummar uppför backen, tyå två ton, bara sådär. Och allt jag behöver göra är att hälla i lite soppa då och då.
Men det ÄR lätt att bli van.
Hur fantastiska fungerande bilar (eller andra fordon, och andra apparater också för den delen) faktiskt är, märker och reflekterar man som regel bäst över, när de slutar fungera.![]()
Trevliga perspektiv, tack!
Jag tycker dock att det i särklass mest imponerande är hur vi tog oss till månen OCH inte nog med det...tog oss hem igen!
För 50 år sedan med dåtidens teknologi SAMT det SAMARBETE o koordination projektet krävde.
sorry för mer OT
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster