Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav Morello » 2014-11-11 10:52

Nålarm för böveln; känner inte folk till basala hifi-relaterade begrepp?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-11 11:23

Morello skrev:Nålarm för böveln; känner inte folk till basala hifi-relaterade begrepp?

Haha, det var visst det jag gjorde utan att veta det :) .

(Eller snarare visste jag nog det ganska väl när jag ägnade mig åt grammofoner, men kunskap man inte använder försvinner med åren. Jag börjar nog bli gaggig :) . Underligt hur minnet fungerar, jag kommer på mig själv mer och mer med att glömma ord och utantillkunskap, men principer sitter kvar.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-11 11:31

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:Det där med precisionen i monteringen av nål på pickuparm (vad heter den lilla armen som diamanten sitter på?) och hela problematiken med vinkelfel, buckliga skivor, grus och repor i spåret etc ställer förstås krav på kompromisser med det man i ett första skede kunde tänka sig är bäst.

Ju djupare man får insikt i sånt här desto mer fantastiskt ter det sig att det ändå kan låta så bra som det gör av vinyler. Alltså, 1 % distorsion motsvarar 1 % fel på en rörelse som är 50 µm är bara 0,5 µm, 500 nm. Det är våglängden hos synligt ljus.

Vilken precision har man i tillverkningen av en pickup? Vilken precision kan man tänkas ha när man monterar en pickup i en tonarm? Att sitta och flukta vinklar på nålarmar och pickupsidor låter som stora felkällor.

Kan ju bara svara för hur det var på 80-talet och visst fanns det bra exempelar oavsett pris av både verk, tonarmar och pickuper.
Och som en kräsen handlare så skickade vi tillbaka en del grejor som vi inte tyckte höll måtet trots att de gav ljud.
Normalt så tog en vanlig skivspelare kanske 4-5 timmar att montera, en av det aningen ovanligare slaget (kostsam) kunde ta en vecka eller mer.
Så var man ostörd så hann man med kanske 2 spelare om dagen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-11 13:08

music4ever skrev:[quoolite="Vinylcalle"][qliuote="music4ever"]
Morello skrev:Vilka pickuper känner vi till som är utrustade med den förnämliga vdh-slipade nålen?
OM40 verkar vara borta från ortofons hemsida - den i särklass bästa pickup jag träffat på!

Det går fortfarande att köpa en ny OM40 nål. En del säljare har även OM40 pick-uper (old stock eller OM huset och en ny OM40 nål) till salu.

Japp, däremot har OM-40 ingen VDH-nål utan en Fritz Gyger 70.

MvH Carl[/quote]
Fast det är väl typ samma slipning?[/qolioluote]

Ja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-11 13:09

Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?
Det är ohyggligt irriterande att behöva trixa - i detta falla lade jag in slumpmässiga bokstäver för att "lura" systemet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-11 13:22

Morello skrev:Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?
Det är ohyggligt irriterande att behöva trixa - i detta falla lade jag in slumpmässiga bokstäver för att "lura" systemet.

Igen, den har inte "ballat ur", den begränsar citatdjupet. Dina förståndsgåvor torde väl räcka till för att hantera denna begränsning.

PS. För att bara skriva svaret "Ja" behövdes på intet sätt hela konversationen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-11 13:25

För att reda ut sakfrågan: Morello stöder uttalandet att VDH-nål är samma som en Fritz Gyger 70-nål.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-11 13:59

Svante skrev:Mm, ja det är rimligen så att "man har provat och använder det som funkar". Mina tankar är inte seriösa förslag på hur man skulle göra en ny nål utan just en undran varför man inte har en pickupnål med samma form som gravernålen. Alltså i syfte att fundera över varför man inte har det.

Det där med precisionen i monteringen av nål på pickuparm (vad heter den lilla armen som diamanten sitter på?) och hela problematiken med vinkelfel, buckliga skivor, grus och repor i spåret etc ställer förstås krav på kompromisser med det man i ett första skede kunde tänka sig är bäst.

Ju djupare man får insikt i sånt här desto mer fantastiskt ter det sig att det ändå kan låta så bra som det gör av vinyler. Alltså, 1 % distorsion motsvarar 1 % fel på en rörelse som är 50 µm är bara 0,5 µm, 500 nm. Det är våglängden hos synligt ljus.

Ja, det kan man tro.

Men MÄTER du 1% THD så är distorsionen i verkligheten faktiskt större. Det är en av syftena med RIAA-korrektionen. Att den ger ett bättre S/N genom att man graverar svaga diskantljud proportionellt starkare och sen tar ned dem med RIAAt vet de flesta, men det är gynnsamt även med avseende på distorsion. Så länge vi talar om THD i varje fall.

Sen verkar de flesta här vara överens om att det är fascinerande att det blir så bra. Och det är det kanske. Jag är ju rätt van vid hur det blir och tycker under alla omständigheter att det är minst lika fascinerande att en mikrofon kan registrera ännu mycket mindre rörelser, med större precision. Eller rättare sagt kan registrera tryck med hjälp av ännu mindre egenrörelser.

Men om man skall välja något att bli fascinerad över så vinner, för mig i varje fall, AD- och DA-omvandlare. De involverar förvisso inga mekaniska rörelser, men väl en bitprecision om bättre än 1 ppm om man tittar på de allra bästa av dem, och relaterar de minsta bitarna med de störstas storlek.

Men i det stora hela så har mänskligheten skapat rätt så många fantastiska manicker. Jag kan knappt lyssna på radio utan att fascineras över uppfinningen som sådan - att kunna höra vad som sägs någon helst annanstans - med hjälp av osynliga radiovågor... Och alldeles nyss så körde jag uppför en backe med min bil, och tänkte på hur fantastiskt det är att man idag kan köpa en maskin som gör ett sådant arbete. Jag bara sitter där och vi brummar uppför backen, tyå två ton, bara sådär. Och allt jag behöver göra är att hälla i lite soppa då och då.

Men det ÄR lätt att bli van.

Hur fantastiska fungerande bilar (eller andra fordon, och andra apparater också för den delen) faktiskt är, märker och reflekterar man som regel bäst över, när de slutar fungera. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-11 14:02

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Kan någon admin ordna citat-funktionen som ballade ur efter uppgraderingen?

Igen, den har inte "ballat ur", den begränsar citatdjupet. Dina förståndsgåvor torde väl räcka till för att hantera denna begränsning.

Det spelar kanske inte så stor roll vad du kallar det, eller protesterar mot att det kallas.

Detta är frågan: Går det att fixa?

Om Morello har förstånd nog att hantera begränsningen eller inte är ointressant. Det är en idiotisk begränsning eftersom de ställer till citaten för dem som inte klarar eller orkar att fixa till det, och slösar på tid för dem som klarar att fixa till det (företrädelsevis genom att man får plocka ut innerdelar av citat och lägga dem i serie, framför).

Det är helt enkelt en korkad begränsning som inte gör någonting bättre.

Jag säger inte att det är ert fel att den finns där, den kanske ingick i verktyget, men jämfört med gamla faktiskt så är det en klar försämring eftersom det gör citat-historiken oläsligare i massor av inlägg. Men frågan är (igen): Går det att fixa?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-11 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-11 14:03

Morello skrev:
music4ever skrev:[quoolite="Vinylcalle"][qliuote="music4ever"]
Morello skrev:Vilka pickuper känner vi till som är utrustade med den förnämliga vdh-slipade nålen?
OM40 verkar vara borta från ortofons hemsida - den i särklass bästa pickup jag träffat på!

Det går fortfarande att köpa en ny OM40 nål. En del säljare har även OM40 pick-uper (old stock eller OM huset och en ny OM40 nål) till salu.

Japp, däremot har OM-40 ingen VDH-nål utan en Fritz Gyger 70.

MvH Carl

Fast det är väl typ samma slipning?[/qolioluote]

Ja.[/quote]

"Laila" skrev:
I sådana fall så finns väl hur många puppar "som helst", t.ex. stora delar av Goldring:s sortiment* . . . typ ?

*Möjligtvis endast med "uppgraderade/senare" versioner av FG 70.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-11 14:21

Vilken är det du tänker på då?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-11 15:49

Om jag förstod din fråga rätt, t.ex. den här. . . typ.
eller kanske den här ?

här kan man låsa lite om de olika FG/VDH-slipningarna . . . om det stämmer eller inte vill jag låta vara osagt. Dessutom är min dyska inte vad den borde vara . . .
..
Senast redigerad av Laila 2014-11-11 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-11 15:59

PerStromgren skrev:

PS. För att bara skriva svaret "Ja" behövdes på intet sätt hela konversationen.

Man kan kalla det vad man vill, men den är vansinnigt irriterande då det är för kårngligt att rensa upp och därmed korta ned djupet. Då är det enklare att bara "sabba" koden för att lura systemet, men vackert blir det ju inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-11 16:43

Jag kan hålla med om att en del ibland citerar för djupt för att det ska bli bra, men det betyder inte att alla djupa citat är dåliga. Framförallt så finns det ingen naturlag som säger att just tre nivåer är det mesta som är vettigt.

Kanske kunde man få en fråga, "behöver du verkligen citera i 5 nivåer". Vill man ändå det får man ge sitt lösenord eler nåt annat lite krångligt och då är det ok. Alternativt svartlistas personer som okynnesdjupciterar.

Eller så tas begränsningen bara bort.

Jag tycker också att det är värre med inlägg utan citat än sådana som citerar för mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-11-11 17:02

Har en gammal Goldring-1040, den ska visst ha vdh-slipning type1 (!) vad nu det betyder :?:

EDIT: hittade en länk :D http://www.vinylengine.com/library/goldring/g-1040.shtml
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-11 17:09

Hehe, ovan svarade jag på en fråga från iö som vid närmare granskning/eftertanke kanske var ställd till Morello . . . ?
Sicket ett teamarbete . . . typ. :wink: :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-11 17:30

Svante skrev:Jag kan hålla med om att en del ibland citerar för djupt för att det ska bli bra, men det betyder inte att alla djupa citat är dåliga. Framförallt så finns det ingen naturlag som säger att just tre nivåer är det mesta som är vettigt.

Kanske kunde man få en fråga, "behöver du verkligen citera i 5 nivåer". Vill man ändå det får man ge sitt lösenord eler nåt annat lite krångligt och då är det ok. Alternativt svartlistas personer som okynnesdjupciterar.

Eller så tas begränsningen bara bort.

Jag tycker också att det är värre med inlägg utan citat än sådana som citerar för mycket.

Den stora frågan är: var det ett problem tidigare? Personligen hade jag inga problem i den förra versionen av Faktiskt.se. Mycket annat är mycket bättre i dagens Faktiskt.se och jag skulle inte vilja backa. Men detta ligger kvar som önskemål:
1 - Att gamla inlägg rensas undan efter att ha klickat "Markera alla trådar som lästa". Det funkade ju tom i början av nya Faktiskt.se
2 - Fler nivåer av citat. Istället för att begränsa (och krångla till) en diskussion, ta itu med det om något illa händer.
3 - Nä, det är nog inget annat :-)

I övrigt är allt till det bättre!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-11 19:01

Laila skrev:Hehe, ovan svarade jag på en fråga från iö som vid närmare granskning/eftertanke kanske var ställd till Morello . . . ?

Nejdå, du svarade rätt. Det var ju ditt inlägg jag svarade på.

Och tack för svaret. Min dyska är nog avsevärt sämre än din dock, och jag är vilse på sidan du länkade till, och känner mig därför inte på det klara med vilka pickuper som har huruledes slipade nålar. Helst skulle man ju vilja se en bild på nålspetsen i broschyren till varande pickup. Men det är kanske för mycket begärt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-11 19:41

IngOehman skrev:
Laila skrev:Hehe, ovan svarade jag på en fråga från iö som vid närmare granskning/eftertanke kanske var ställd till Morello . . . ?

Nejdå, du svarade rätt. Det var ju ditt inlägg jag svarade på.

Och tack för svaret. Min dyska är nog avsevärt sämre än din dock, och jag är vilse på sidan du länkade till, och känner mig därför inte på det klara med vilka pickuper som har huruledes slipade nålar. Helst skulle man ju vilja se en bild på nålspetsen i broschyren till varande pickup. Men det är kanske för mycket begärt.

Vh, iö

Blev nog fel på länkningen* så här kommer 3 bilder på FG från sidan som jag försökte länka till. Vet inte om de kan vara till någon större nytta dock. De kan ev. föreställa FGI alla tre, å den vet du troligtvis redan hur den ser ut . . . Bild Bild
Bild

*Mjukvaran på faktiskt verkar inte gilla länken av någon anledning . . . typ ?

PS. Goldring verkar inte vara så generösa med broschyrer än mindre med bilder på sina nålslipningar.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-11 21:08

IngOehman skrev:Sen verkar de flesta här vara överens om att det är fascinerande att det blir så bra. Och det är det kanske. Jag är ju rätt van vid hur det blir och tycker under alla omständigheter att det är minst lika fascinerande att en mikrofon kan registrera ännu mycket mindre rörelser, med större precision. Eller rättare sagt kan registrera tryck med hjälp av ännu mindre egenrörelser.

Men om man skall välja något att bli fascinerad över så vinner, för mig i varje fall, AD- och DA-omvandlare. De involverar förvisso inga mekaniska rörelser, men väl en bitprecision om bättre än 1 ppm om man tittar på de allra bästa av dem, och relaterar de minsta bitarna med de störstas storlek.

Men i det stora hela så har mänskligheten skapat rätt så många fantastiska manicker. Jag kan knappt lyssna på radio utan att fascineras över uppfinningen som sådan - att kunna höra vad som sägs någon helst annanstans - med hjälp av osynliga radiovågor... Och alldeles nyss så körde jag uppför en backe med min bil, och tänkte på hur fantastiskt det är att man idag kan köpa en maskin som gör ett sådant arbete. Jag bara sitter där och vi brummar uppför backen, tyå två ton, bara sådär. Och allt jag behöver göra är att hälla i lite soppa då och då.

Hur fantastiska fungerande bilar (eller andra fordon, och andra apparater också för den delen) faktiskt är, märker och reflekterar man som regel bäst över, när de slutar fungera. :)

Trevliga perspektiv, tack!
Jag tycker dock att det i särklass mest imponerande är hur vi tog oss till månen OCH inte nog med det...tog oss hem igen!
För 50 år sedan med dåtidens teknologi SAMT det SAMARBETE o koordination projektet krävde.

sorry för mer OT

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-11 21:11

sista OT... men skönt att slippa alla aslånga citat-debatterna som tog upp massa plats i trådarna och gjorde det svårt att läsa visuellt, särskilt via mobil (liten skärm)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-11 21:56

Visst, maskiner i all ära men jag är nog mest imponerad av den där soppan. Tänk vad
energirik den är... tog ju ett tag att framställa iofs :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-11 21:58

sportbilsentusiasten skrev:sista OT... men skönt att slippa alla aslånga citat-debatterna som tog upp massa plats i trådarna och gjorde det svårt att läsa visuellt, särskilt via mobil (liten skärm)

Personligen är jag mer nöjd med raddion än månresandet . . . typ. :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-11 22:01

Ja, svårt att bortse från att det var en enda stor snoppmätartävling... ;) men det medförde
ju en massa annat skoj.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-11 22:33

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:

Det spelar kanske inte så stor roll vad du kallar det, eller protesterar mot att det kallas.

Detta är frågan: Går det att fixa?

Om Morello har förstånd nog att hantera begränsningen eller inte är ointressant. Det är en idiotisk begränsning eftersom de ställer till citaten för dem som inte klarar eller orkar att fixa till det, och slösar på tid för dem som klarar att fixa till det (företrädelsevis genom att man får plocka ut innerdelar av citat och lägga dem i serie, framför).

Det är helt enkelt en korkad begränsning som inte gör någonting bättre.

Jag säger inte att det är ert fel att den finns där, den kanske ingick i verktyget, men jämfört med gamla faktiskt så är det en klar försämring eftersom det gör citat-historiken oläsligare i massor av inlägg. Men frågan är (igen): Går det att fixa?

Vh, iö

+1 :)

Man får hålla på att trixa och ändra och det tar massa tid. Ibland drar jag mig för att göra inlägg pga detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-11 22:36

Tompa_39 skrev:

Har en gammal Goldring-1040, den ska visst ha vdh-slipning type1 (!) vad nu det betyder :?:

EDIT: hittade en länk :D http://www.vinylengine.com/library/goldring/g-1040.shtml

VdH hade två olika nålslipningar. Den dyrare och den mest omtalade hette VdH-1. Den billigare och något förenklade hette VdH-2.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-11 22:40

Begränsning på antal citat anser jag vara mycket bra då vissa personer kraftigt missbrukade citeringen. Att folk har ett problem med en gräns på 3st citat visar just detta. Jag anser att man får läsa tidigare inlägg om man vill ha hela diskussionen och den bör inte citeras i sin helhet då detta tar upp väldigt mycket plats.

Hur denna gräns är implementerad har jag dock kritik mot. Att användarna själva skall behöva klippa i texten känns lite opraktiskt. Jag personligen tycker inte det är något stort problem, men andra gör det uppenbarligen och då bör man kanske se över funktionaliteten.

ps. Väldigt mycket OT nu. Vi kanske behöver en admin med en sax här?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-11 23:28

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Sen verkar de flesta här vara överens om att det är fascinerande att det blir så bra. Och det är det kanske. Jag är ju rätt van vid hur det blir och tycker under alla omständigheter att det är minst lika fascinerande att en mikrofon kan registrera ännu mycket mindre rörelser, med större precision. Eller rättare sagt kan registrera tryck med hjälp av ännu mindre egenrörelser.

Trevliga perspektiv, tack!
Jag tycker dock att det i särklass mest imponerande är hur vi tog oss till månen OCH inte nog med det...tog oss hem igen!
För 50 år sedan med dåtidens teknologi SAMT det SAMARBETE o koordination projektet krävde.

sorry för mer OT

Säffle är ett trevligt ställe.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-11 23:34

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-12 00:43

Just nu dricker jag en kopp kaffe :)

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi