Moderator: Redaktörer
Det frekvensområdet är väldigt beroende av vilken låda och vart på baffeln som man placerar elementet. Prova något simuleringsverktyg för baffelstödet (baffle step), t.ex. Basta och se vad som händer. Det är diffraktionen från kanten på baffeln som ändrar frekvensgången i olika riktningar beroende på avstånden från elementet till kanten och det fördröjda ljudet som adderas med direktljudet från membranet.gormo skrev:Jag jag får nog exprimentera lite.
Sätter ihop filtret jag beställt ,sen ska jag köpa en mic o testa lite.
En fråga till... går det jämna ut frekvensen från 1200hz upp till 2000hz?
Med vänlig hälsning Fredrik
Kalejdokom skrev:...plus slutsteg. Inte så billigt. Skulle inte slösa pengar på aktiv drivning av så små och enkla element.
Man kan undra likt celef, varför man valt dessa element? Den lilla basen ser förvisso mumsig ut med fet surround, men jag har svårt att se hur den skulle kunna återge någon verklig lågbas med tillräckligt tryck. Dessutom har den mycket hyss för sig över 1000Hz, så jag skulle inte använda den i en 2-vägare.
Nu låter det iofs som att TS redan har dessa element och kanske inte har så höga ambitioner. Då kan det säkert bli "good enough" med ett tabellfilter som Perfector föreslår, men jag stöder absolut resonemanget om att det krävs mer för att få till ett riktigt anpassat filter - men då bör man också välja ett annat baselement för denna applikation.
gormo skrev:Detta är mitt första filter så tanken är att jag ska börja enkelt och försöka lära mig mer under tiden jag håller på.
Jag får lära mig av misstagen och eftersom det är surround högtalare kan jag leva med dom under tiden jag lär mig om exprimenterar för jag
har inte räknat med att dom blir bättre än mina Monitoraudio S8.
Ska köpa en mic och lära mig att mäta på dom.
Hur som helst är dom redan bättre som surround med filter som delar vid 4000 hz än dom canton GL jag hade förut.
Perfector skrev:Elementen så högt upp i lådan som möjligt och tätt ihop för att få en punktformad ljudkälla.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Elementen så högt upp i lådan som möjligt och tätt ihop för att få en punktformad ljudkälla.
En sådan elementplacering är ingen garanti för vettigt ljud. Takreflexen kan få en avvikande frekvensgång. IÖ har beskrivit fenomenet för många år sedan.
Perfector skrev:Hur skulle första kurvan se ut med 5.6 ohm i serie och 3.3 ohm parallellt som dämpning?
gormo skrev:Så impendas justeringen ska vara mellan filter och dämpning.
Kan man serie koppla kodensatorer för att få rätt värde?
Behövs inte med det filtret.
Det skall gå utmärkt med båda elementen i fas.
Användare som besöker denna kategori: Froggy, Scaramanga och 232 gäster