Basbygge baslåda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

etal

Basbygge baslåda?

Inläggav etal » 2014-11-12 19:44

Hej!

Jag har tänkt bygga en baslåda med detta element http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -830668-10
Och undrar hur jag bör bygga lådan?

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Basbygge baslåda?

Inläggav Aerob » 2014-11-12 20:45

Om du söker lite här på forumet så hittar du säkert en hel del olika konstruktioner med det elementet.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-12 21:13

etal skrev:Hej!

Jag har tänkt bygga en baslåda med detta element http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -830668-10
Och undrar hur jag bör bygga lådan?

Peerless har väl förslag som är det bästa du kan använda.
Dom har ju tillverkat elementet trots allt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-12 21:21

Här finns applikationsexemplen till SLS 10":
http://www.tymphany.com/files/resources ... 830668.pdf

Sedan är det ju bara en tidsfråga innan någon säger:
Varför bygger du inte två på en gång, du har ju två högtalare som ska ha mer bas.
Sen skriver någon att det är mycket bättre med fyra, för det jämnar ut de stående vågorna i rummet mycket bättre, osv.
Välkommen till Faktiskt, liksom!

Om du inte tycker att simuleringen med en bas i sluten låda verkar gå djupt nog så finns det hjälp för det också.

Att designa ett Linkwitz transform kompenserat bassystem
PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning
LT för nybörjare
Senast redigerad av paa 2014-11-12 22:11, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-12 21:27

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

etal

Inläggav etal » 2014-11-12 22:44

Men nån som vet nån bygglog jag kan följa? vet inte hur jag ska bygga lådan :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-12 22:48

Tänkte bara tipsa, bara lite dyrare än det tilltänkta elementet:

http://www.ebay.com/itm/Peerless-XXLS12 ... 1c48bb8a22

I övrigt;

Vill du göra det enkelt för dig så bygger du en sluten bas (eller fler, som ju är kutym att tipsa om här på faktiskt). Vill du ställa till det lite för dig själv så kan du sikta in dig på en portad låsa (basreflex) - det finns rätt mycket information på forumet om det också. Bland annat här, där diskussionen blivit ganska teknisk:

viewtopic.php?f=3&t=59574

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-12 23:11

etal skrev:Men nån som vet nån bygglog jag kan följa? vet inte hur jag ska bygga lådan :D

Du tänker det rent praktiska alltså?

Om du saknar verktyg så kan du köpa MDF färdigsågat t.ex. på Bauhaus. Då kan du helt enkelt be dem att kapa till bitarna du behöver enligt dina mått. Du kommer ju behöva ta hål i lådan för element och hål för anslutningsterminaler och det mer komplicerade av dem är väl elementhålet. Vill man göra det bra så ska man ju fräsa det med någon jigg som ger dig runda cirklar, då kan du försänka elementet också så det blir snyggt och fint.

Det svåra sen blir väl limningen, bygger du lådan smart så behöver du kanske inte så mycket tving eller skruv.

Kan du berätta lite mer om vad du har för förutsättningar? (Blir lite lättare att ge råd och tips om man vet mer om tillgång till verktyg, tidigare erfarenhet och ålder kan ju vara lite intressant)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-11-13 01:02

Ptja, hur snygg ska lådan vara?

Det går ju att köpa färdigkapad MDF, limma ihop dem och sen göra ett OK hål med sticksåg. Använd lämplig skruv.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-11-13 10:54

Samma element 350 spänn billigare. :wink:

http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerle ... c-156.aspx

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-11-13 15:38

Eller Seas L22 i basreflexlåda som byggts ett antal av här på forumet.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5773

etal

Inläggav etal » 2014-11-13 16:31

Skiter i vilket element max 1200kr styck men vill ha en bygglog eller liknande att följa om ingen vet nån konstruktion :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-11-13 16:45

Och du har fortfarande inte använt sökfunktionen? Om du inte bryr dig om vilket element du ska använda så är det ju bara att bläddra igenom DIY-avdelningen och välja godtycklig tråd och följa den.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 16:46

etal skrev:Skiter i vilket element max 1200kr styck men vill ha en bygglog eller liknande att följa om ingen vet nån konstruktion :D

Max 1200kr/st för element alltså? Hmm. Då hade jag nog siktat på ett par 12" XXLS Peerless från Ebay. Tror Kalejdokom köpte två Peerless element från den där Ebaybutiken jag länkade till och det var helt problemfritt att göra så.

Vad gäller konstruktion, om du skall göra slutna lådor så är det bara att bestämma dig för en storlek du kan leva med, ju större desto bättre (nästan). Har du möjlighet att bygga två så är det bättre - då kan du laborera med placering av dem för att minska akustiska problem i rummet. En annan fördel är att du fördelar slaglängd på två element för samma "volym" vilket ger mindre dist, högre känslighet.. trevliga fördelar, helt enkelt.

Det gäller väl bara att du bestämmer dig för ett element eller ett par kandidater så kommer du att få mer hjälp. Simuleringar, förklaringar och ritningar kan du säkert få hjälp med. Det finns en del vänliga medlemmar här som är hjälpsamma, bara man visar lite eget engagemang (t.ex. genom att själv söka efter byggtrådar i forumet.. prova!). :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-13 16:48

Nu blir jag tvungen.
Kolla http://www.monacor.se
Där finns högtalarelement av många olika kvaliteter och något där kan säkert passa din budget.
eventuellt detta
http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... 301=102380
Dessutom finns färdiga lådor på nätet om du inte känner att du vill bygga egen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 17:18

Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=102380

Verkar vara en 8" med en slaglängd på under 5mm om jag inte är ute och cyklar. Om man bara tittar på tonkurvan skulle jag säga att det där specifika elementet skulle passa bättre som bas i en 2 eller 3-vägare. För samma pengar kan man alltså få något som är mer specifikt avsett för subwooferbruk och vars parametrar är mer lämpade just för det. Jag hade valt något annat.

Har Monacor något som mer liknar det elementet som TS nämnt i sitt första inlägg?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-13 17:25

Kolla, och det är 250 mm dvs 10"
Men som sagt dyk in på hemsidan och kolla
www.monacor.se och vidare till högtalarelement

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-13 18:23

Man kan ju resonera att det är inte bara Xmax som ska räknas utan även hur elementet styr.
jag har hellre ett element med kortare Xmax och absolut styrning än ett som fladdrar och far med stor Xmax.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-11-13 19:33

Perfector skrev:Man kan ju resonera att det är inte bara Xmax som ska räknas utan även hur elementet styr.
jag har hellre ett element med kortare Xmax och absolut styrning än ett som fladdrar och far med stor Xmax.
Men det är jag det.

Håller med fullständigt. Givetvis är det så.
Skillnaden är att det du kallar bas kallar vi andra för mellanregister. Basen är det som spelar under det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-13 19:54

Snygg Sidekick på den :-)
Men jag vet vad ren bas är och med styrning så slipper man "jamofladdret" i konen
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-11-13 20:50

Du är så fruktansvärt jobbig, Perfector.

Nu får du tala ur skägget. Berätta hur man avgör, genom att titta på internet, hur ett element styr eller inte.

TACK.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

etal

Inläggav etal » 2014-11-13 20:52

bakerman22 skrev:
Perfector skrev:Man kan ju resonera att det är inte bara Xmax som ska räknas utan även hur elementet styr.
Men det är jag det.

Håller med fullständigt. Givetvis är det så.
Skillnaden är att det du kallar bas kallar vi andra för mellanregister. Basen är det som spelar under det.

såg dina byggen ser as nice ut, du skulle inte kunna hjälpa mej att dra ihop en ritning till en låda? :D

Edit: Ska använda http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerle ... c-157.aspx och göra 2 slutna lådor.
Senast redigerad av etal 2014-11-13 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-13 20:53

nåt med BL-faktorn bla.
Sånt trodde jag fullt allvarligt att thiele&small-parametrarna skulle visa.
Gå igen elementen som monacor har och kolla om nåt passar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 21:09

Fasen jag tyckte jag svarade mellan Perfectors två inlägg, men då den inte finns där så har jag antingen inte postat kommentaren eller så har jag råkat radera den med tapatalk. Nåväl.

Jag tänker nog lite i Bakermans linje, att vi alla definierar bas och baskapacitet på lite olika sätt. Med det sagt så så kan jag nog säga att jag inte heller uppskattar element som fladdrar, dock så tänker jag att ett element som är avsett för just subwooferbruk är konstruerat så att den har en hyfsat lång linjär slaglängd. Vad som menas med "Jamofladder" vet jag inte exakt, dock tänker jag genast på ett element som försöker återge en frekvens som dess pumpförmåga inte räcker till. Typ som att spela 10hz med en 6,5" nära dens Xmax - det kommer fladdra på och inte ge någon riktig energi vid den frekvensen. Då behövs mer pumpkapacitet, vilket man ju får av konyta och slaglängd.

Vad gäller dist och kontroll på slaget så kan man ju hitta Klippelmätningar en del element, ska man bygga seriöst så kan man ju alltid sitta och leta efter element som är testade så man har någonslags uppfattning om linjäriteten innan man köper elementet. Vet inte om det är aktuellt här dock, handlar väl om vilka krav man har. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 21:19

Perfector skrev:Sånt trodde jag fullt allvarligt att thiele&small-parametrarna skulle visa.

Nope. TS parametrarna anger varken dist eller linjäritet. Det är tyvärr inte ovanligt att tillverkarens datablad inte stämmer helt och hållet med verkligheten och det beror mycket på vilken tillverkares element man kollar på. Kanske inte nödvändigtvis handlar om att tillverkaren sockrar datat, kan ju handla om toleranser vid tillverkning - att databladet helt enkelt är angivna med typvärden. Även mätta tonkurvor i datablad kan vara både bättre och sämre än vad högtalaren presterar i verkligheten.

Det enda sättet att veta hur ett element FAKTISKT presterar är att mäta det själv eller med hjälp av någon som kan det, helst efter några timmars inspelning.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 21:57

etal skrev:Ska använda http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerle ... c-157.aspx och göra 2 slutna lådor.

Sedär, nu börjar du ju komma framåt. :D

Bakerman, Lite googling avslöjar att du åtminstone haft en XLS12, skulle du säga att det vore en bra idé att titta på två XLS 12 eller XXLS 12 om man kan få dem för "bara lite mer" ?

Mer bestämt så syftar jag på 2st XXLS12 för mindre pengar som EN kostar i sverige.. visserligen utan frakt, men det handlar väl bara om ett par-tre hundralappar?
http://www.ebay.com/itm/2X-Peerless-XXL ... 1c48bb8c93

etal

Inläggav etal » 2014-11-13 22:19

Cortado skrev:
etal skrev:Ska använda http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerle ... c-157.aspx och göra 2 slutna lådor.

Sedär, nu börjar du ju komma framåt. :D

Bakerman, Lite googling avslöjar att du åtminstone haft en XLS12, skulle du säga att det vore en bra idé att titta på två XLS 12 eller XXLS 12 om man kan få dem för "bara lite mer" ?

Mer bestämt så syftar jag på 2st XXLS12 för mindre pengar som EN kostar i sverige.. visserligen utan frakt, men det handlar väl bara om ett par-tre hundralappar?
http://www.ebay.com/itm/2X-Peerless-XXL ... 1c48bb8c93

Köper helst inte från andra land av olika anledningar.
Edit: Och vill inte lägga ut så mycket om det inte blir bra är första gången jag bygger en låda.. tänkte börja bygga en sen om de blir bra bygger jag en till likadan :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 22:26

etal skrev:Köper helst inte från andra land av olika anledningar :|

SLS 12 får det bli alltså. :)

Det var ju inte enorm skillnad mellan dem iofs. XXLS verkar vara lite finare och bättre vid lägre frekvenser.

Vad har du tänkt storleksmässigt, hur stora får dem vara?

Litet är typ 40Liter och stort börjar bli över 100Liter. Större är bättre för det ger högre känslighet vilket i sin tur gör att du inte behöver trycka så många watt i dem för att få mycket ljud. Har du dessutom två så dubblar du ljudtrycket (volymen) vid given ineffekt.

etal

Inläggav etal » 2014-11-13 22:40

Cortado skrev:
etal skrev:Köper helst inte från andra land av olika anledningar :|

SLS 12 får det bli alltså. :)

Det var ju inte enorm skillnad mellan dem iofs. XXLS verkar vara lite finare och bättre vid lägre frekvenser.

Vad har du tänkt storleksmässigt, hur stora får dem vara?

Litet är typ 40Liter och stort börjar bli över 100Liter. Större är bättre för det ger högre känslighet vilket i sin tur gör att du inte behöver trycka så många watt i dem för att få mycket ljud. Har du dessutom två så dubblar du ljudtrycket (volymen) vid given ineffekt.

hur stor är en 100liters låda?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-11-13 23:10

etal skrev:hur stor är en 100liters låda?

http://www.kalkyleramera.se/geometri/vo ... -ratblock/

Om du tänker använda 19mm MDF t.ex. så kan du tänka yttermått och ta bort 38 från alla ledder. Dvs, om du vill att lådan skall vara just 100L så kan dess innermått vara 500*500*400mm. Lägg då på 38mm på alla tre så har du yttermåtten. Tänk på att elementets ytterdiameter är 315mm och du vill antagligen lämna lite runt det, så då bör det minsta måttet på lådan vara 315+30mm eller så.

Ett till tips är att skaffa SD-fötter till subbarna, för att inte få ner lådvibrationerna i golvet. Dessa går att köpa på byggdinbas. Gissningsvis skall du ha de som går från 12-28kg (har svårt att tro att subbarna väger mer än 28kg/st).

Nästa

Återgå till DIY-forum