PS. Det spelar ingen roll om man använder induktion eller deduktion - teorier är alltid underbestämda med avseende på data.
Och det var allt från filosofihörnan för den här gången.
/DQ-20
Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Svante skrev:Nja, alltså, jag ser nog gärna att ett teoribygges huvudsyfte är att lära sig. Senare när man kan, så kan man förutse vad som ska hända. Det är det som jag har problem med med de där formlerna med decimaltal i; man vet inte riktigt när de gäller eftersom man inte förstår dem. Man kan använda dem, och det blir kanske rätt, men eftersom man inte vet vad som ligger bakom konstanterna så går det inte att förstå giltighetsområdet för formeln. För mig är det nog ungefär som en tumregel är för dig. Kanske.
Prediktion är viktigare än "förståelse". Vi kan aldrig veta om våra modeller är sanna utan bara att de har så bra prediktionsvärde att de uppför sig SOM OM de vore sanna. Och då har vi människor en tendens att i allt väsentligt betrakta dem som sanna och vi tycker oss "förstå" hur saker och ting fungerar.
/DQ-20
Svante skrev:Jag minns när vi i fysiken i högstadiet fick släppa en tändsticksask full med mynt och en tom och vi fick lära oss att de föll lika fort eftersom det var samma luftmotstånd, att man då kunde försumma luftmotståndet i jämförelsen. Fast det var ju inte rätt. Det lärde jag mig när jag gick hem och släppte en luftfylld och en vattenfylld ballong från balkongen. Idag ser jag själva resan som viktig för min förståelse. Jag ser den som mycket viktigare än att kunna räkna ut hur fort ballongen faller.
Förståelse är viktigare än prediktion.
Perfector skrev:Hur få egen erfarenhet om man inte följer sina intentioner då?
Då blir det inga nybyggare utan bara en kopieringsmaskin.
Det kan vi klara oss utan.
Vi ska väl inte skrämma bort nya medlemmar i forumet med den attityden som bara tillrättavisar?
Svante skrev:Nja, alltså, jag ser nog gärna att ett teoribygges huvudsyfte är att lära sig. Senare när man kan, så kan man förutse vad som ska hända. Det är det som jag har problem med med de där formlerna med decimaltal i; man vet inte riktigt när de gäller eftersom man inte förstår dem. Man kan använda dem, och det blir kanske rätt, men eftersom man inte vet vad som ligger bakom konstanterna så går det inte att förstå giltighetsområdet för formeln. För mig är det nog ungefär som en tumregel är för dig. Kanske.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Nja, alltså, jag ser nog gärna att ett teoribygges huvudsyfte är att lära sig. Senare när man kan, så kan man förutse vad som ska hända. Det är det som jag har problem med med de där formlerna med decimaltal i; man vet inte riktigt när de gäller eftersom man inte förstår dem. Man kan använda dem, och det blir kanske rätt, men eftersom man inte vet vad som ligger bakom konstanterna så går det inte att förstå giltighetsområdet för formeln. För mig är det nog ungefär som en tumregel är för dig. Kanske.
Prediktion är viktigare än "förståelse". Vi kan aldrig veta om våra modeller är sanna utan bara att de har så bra prediktionsvärde att de uppför sig SOM OM de vore sanna. Och då har vi människor en tendens att i allt väsentligt betrakta dem som sanna och vi tycker oss "förstå" hur saker och ting fungerar.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster