Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:inte hörs?
Vid senaste lyssningen hemma hos Lennart J prövade vi bland annat att lyssna helt utan cr80s, -es, i kedjan och fann att vi hörde filtren.
Då funderar/spekulerar jag: Kan Lennarts kedja som har rör både i förstegsdelen och slutstegs-delen något komprimera signalen så att man förstorar upp ev skillnader som annars inte hörs, uppfattas utan denna komprimering? I alla fall inte i lika hög grad?
När jag provat kort hemma hos mig med i16s, på betydligt högre ljudnivåer än hos Lennart uppfattar jag inte skillnadenrna som lika stora. Ska lyssna mer på detta när jag får tillbaka filtret, men vad tror ni om min spekulation?
Morello skrev:sprudel skrev:inte hörs?
Vid senaste lyssningen hemma hos Lennart J prövade vi bland annat att lyssna helt utan cr80s, -es, i kedjan och fann att vi hörde filtren.
Då funderar/spekulerar jag: Kan Lennarts kedja som har rör både i förstegsdelen och slutstegs-delen något komprimera signalen så att man förstorar upp ev skillnader som annars inte hörs, uppfattas utan denna komprimering? I alla fall inte i lika hög grad?
När jag provat kort hemma hos mig med i16s, på betydligt högre ljudnivåer än hos Lennart uppfattar jag inte skillnadenrna som lika stora. Ska lyssna mer på detta när jag får tillbaka filtret, men vad tror ni om min spekulation?
Nej!
Morello skrev:När du skriver att ni hörde skillnad - var filter i något typ av by-pass-läge?
Tror det heter "full range" enligt Ino-nomenklatur.
Annars är det ju inte så konstigt att det blir annorlunda med filter.
Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Vad är det för något?
BoHansson skrev:Minnesdistorsion är ett av de områden man idag helst inte vill tala om, sannolikt för att det är lite svårt att påvisa och ännu svårare att åtgärda. Men det nämns att minnesdistorsion är en egenskap som är hörbar mer än mätbar. Den yttrar sig i att klangen blir matt och odynamisk, ljudet blir "grått" är återkommande beskrivning. Det nämns att det finns förutsättningar för större grad minnesdistorsion i en typisk 80tals komplex halvledarbestyckad förstärkare än i en 30 tals rörbestyckad förstärkare.
Morello skrev:Då kommer hundratusenkronorsfrågan: lyssnade ni blint?
Jag skulle nämligen bli ohyggligt förvånad om inte Ingvar har gjort är för praktiskt bruk transparant apparat.
Jag har faktiskt mätt på sagda apparat och den beter sig skolboksmässigt.
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Vad är det för något?
BoHansson skrev:Minnesdistorsion är ett av de områden man idag helst inte vill tala om, sannolikt för att det är lite svårt att påvisa och ännu svårare att åtgärda. Men det nämns att minnesdistorsion är en egenskap som är hörbar mer än mätbar. Den yttrar sig i att klangen blir matt och odynamisk, ljudet blir "grått" är återkommande beskrivning. Det nämns att det finns förutsättningar för större grad minnesdistorsion i en typisk 80tals komplex halvledarbestyckad förstärkare än i en 30 tals rörbestyckad förstärkare.
Morello skrev:Tyiskt bludder-bladder från någon som desperat söker argument för rörteknik.
Morello skrev:Tyiskt bludder-bladder från någon som desperat söker argument för rörteknik.
Laila skrev:....Gissa vilken kombination som gav/ger det mer "korrekta" ljudet** . . . typ ?
**Gissar jag . . .
Laila skrev:Fel svar . . . typ.
petersteindl skrev:Laila skrev:Fel svar . . . typ.
Ok.
Korrekt ljud=Fel svar . . . typ.
Jag förstår
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Ingen minnesdistorsion i rören jämfört med trissorna.
Vad är det för något?
Conan skrev:Jo, en: är samma kablage anslutet i signalvägen i bägge fallen (med & utan cr80) eller om inte: har du/ni blindtestat kablarna separat?
petersteindl skrev:Laila skrev:Fel svar . . . typ.
Ok.
Korrekt ljud=Fel svar . . . typ.
Jag förstår
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster