pIPs + NAD C 275BEE + C 165BEE

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Peruse

pIPs + NAD C 275BEE + C 165BEE

Inläggav Peruse » 2014-11-14 22:58

Hejsan Wänner af Ino.

Har en fundering kring förstärkarval till mina pIPs. Har kollat runt lite och 275BEE+165BEE verkar vara en bra "bang for the buck" kombination. Dock är ju förstärkaren på 150 watt rms, och jag blir osäker på om mina pIPs klarar den effekten?

Sunda förnuftet säger mig att det är inte 150 watt konstant ut till högtalaren, utan lägre eller högre beroende på hur högt man spelar ("läs - vridigt volymkontrollen") samt vad för typ av musik man lyssnar på osv. Men jag kan självklart ha fel, för jag är så trött i huvudet efter senaste veckans skift på jobbet.

Ytterligare en anledning till att jag har tittat på en så pass stark förstärkning, är att chansen är stor att jag någon gång i framtiden kommer uppgradera mina högtalare till pI60 eller ett delat Ino-system, och därför skulle vilja fortsätta använda min tänkta försteg/slutsteg-kombination även till ett uppgraderat högtalar-system, men kanske med ett ytterliggare slutsteg om mer effekt skulle vara önskvärt.

Här har ni länkar till både förförstärkaren och slutsteget:
http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/C-165BEE-Stereo-Preamplifier

http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/C-275BEE-Stereo-Power-Amplifier

Hoppas min post går att förstå, annars får jag försöka igen efter jag tagit igen mig med en god natts sömn. :)

Tack på förhand!

Mvh Peruse

Användarvisningsbild
xeizo

Re: pIPs + NAD C 275BEE + C 165BEE

Inläggav xeizo » 2014-11-14 23:00

Det är inte farligt att ha "för kraftig" förstärkare så länge man har vett nog att vrida ner innan baskonerna börjar "ploppa". PÅ sätt och vis kan det tom vara säkrare än att ha en klenare förstärkare eftersom man inte riskerar klippning i lika hög grad, och klippning kan vara skadligt för högtalaren.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Peruse

Inläggav Peruse » 2014-11-15 21:36

Tack Xeizo för klargörandet.

då var det som jag misstänkte alltså :)

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh Peruse

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-11-17 21:35

lägger till att pip är väldigt lätt att bottna, men detta eftersom den saknar varningsspärrar. jag har råkat bottna mitt par första timmen jag spelade dom faktiskt. det eftersom jag körde dom fullregister och var van vid att högtalare säger ifrån innan dom bottnar. pip säger fan inte ifrån, den låter bra fram till att dom går i botten, vilket är... ja, jag har aldrig någonsin varit med om någon liknande.

jag säger dock inte att det här är något dåligt, snarare något som jag upplever unikt och egentligen bra. dom spelar så hemskt rent tills dom går i botten helt enkelt. men varningen som andra högtalare har, dvs att dom börjar låta förjävligt illa, det finns inte. ha det i åtanke när du börjar att vrida upp volymen till infected mushroom :D

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-11-20 18:19

Jag tycker att är du i helt rätt tänk när du funderar kring framtida uppgradering, ett problem mindre att tänka på helt enkelt.
Jag har kört bryggade Nad C272 till piP (modellen innan 275) utan problem, men det gäller då att man inte låter obehöriga styra volymen. Mig själv litar jag på. :)
Sen finns såklart inte det behovet, detta var under en kort period innan jag fick mina basmoduler som det andra Nad-steget egentligen skulle driva.

Du kan ju desutom använda den variabla utgången från ditt försteg och skruva ned utnivån med 12 dB, då lever de kanske lite säkrare. Dessutom får du en mindre känslig volymkontroll att ratta på låga volymer.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-11-21 18:20

Problemet jag ser är att, om du senare uppgraderar till Pi60 kommer du ändå att vilja ha mer effekt än fjuttiga 150 watt till dom. :wink:

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-11-22 22:34

men då köper han väl en till så har han 330, räcker nog

Återgå till Wänner af Ino