av lennartj » 2014-11-15 00:42
Morello skrev:lennartj skrev:Mcintosh basunerar tydligt att all spänningsförstärkning sker med rör (utom i första steget på MC-ingången ) i mitt C2300 försteg. Vad de talar tyst om är att det är nerlusat med op-ampar i unity gain, som agerar som buffertar och fasvändare, men det är en av orsakerna till att jag valt det för det påverkas därmed mycket mindre av anslutna apparaters ut- och in-impedanser och kablage.
Kablaget var uteslutande Twin-ax IBM P/N 7362211 med Neutrik eller Supra XLR-kontakter eller Supra PPX RCA-kontakter.
Från två par av förstegets XLR-utgångar var ett par 1 m "kvasibalanserade" kablar anslutna till ino-filtrets ingång och ett par 5 m XLR-kablar till slutstegen. Från ino-filtrets utgångar var ett par 5 m "kvasibalanserade " kablar anslutna. Jag hade verifierat att utnivån från ino-filtrets HP-utgång (vid 1 kHz ) var exakt samma som in-nivån och slutstegens känslighet på de båda ingångarna likaså.
Jämförelsen mellan ino-filter i by-passläge och inget alls i signalvägen gjordes med att ansluta XLR- eller RCA-kontakter tiĺl slutstegen.
Frågor på det?
Så ni använde olika ingångar på slusteg vid jämförelsen?
Nej, egentligen inte. Såvitt jag minns levererade Perka slutstegen med endast RCA-kontakten ansluten till gallret på ECC88. XLR-kontakten är helt enkelt parallellopplad enligt beskrivning nedan.

1987 var utbudet minimalt av RCA-kontakter som rymde en kabeldiameter på drygt 8 mm och en dragavlastning som höll i längden för Twin-axkabelns tyngd och styvhet.
Jag valde för enkelheten och kostnadens skull att använda XLR-kontakt med stift 2 parallellkopplat med RCA-ingångens stift och XLR-kontaktens stift 1 och 3 byglade och anslutna till RCA-ingångens hylsa trots att slutstegets ingång är single-ended. Långt senare lanserade Supra sin RCA-kontakt typ PPX, som jag funnt vara hyfsat prisvärd och hållbar och jag har gjort åtskilliga "kvasibalanserade" kablar med PPX i båda ändar och adaptrar med XLR i ena änden och PPX RCA i den andra sedan dess.
Som "testledare" valde jag att använda en kabel med XLR-kontakt och en med RCA-kontakt av två skäl, dels för att själv vara bergsäker på vilken som är vilken och dels för möjligheten att sätta i den andra kabeln innan jag drar ur den första under pågående spelning utan minsta missljud.
Det är nog få kabeluppsättningar som nyttjats och utsatts för så många blinda och oblinda lyssningstester som dessa , då vi bl.a. försökt undvika att bli lurade av att lyssna på kabelskillnader istället för vad vi trodde att vi jämförde.
Senast redigerad av
lennartj 2014-11-15 01:17, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]