Har den här kondensatorn läckt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

Har den här kondensatorn läckt?

Inläggav tobm » 2014-11-15 22:02

Hej!

Jag öppnade mina monoslutsteg idag, de ska så småningom få en översyn med ett par nya motstånd per block, bland annat. I ena steget ser det ut såhär på ett ställe:

Bild

Först trodde jag att denna kondensator läckt men ju mer jag tittar desto mer osäker blir jag. Vad säger expertisen?

I det andra steget ser det ut såhär, som jämförelse:

Bild

Steget är från typ 1980 så det kanske är bäst att byta dessa oavsett om en läckt eller inte?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Har den här kondensatorn läckt?

Inläggav petersteindl » 2014-11-15 23:43

Jag skulle nog byta båda. Safety.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-11-15 23:47

Jag gissar att det bara är gammal epoxy, men som sagt varför chansa.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-16 00:27

Epoxy . . . typ?

Byt skiten! :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-11-16 08:37

Tack för synpunkterna, byte blir det. Något särskilt märke som rekommenderas?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-11-16 10:08

Det är en lågspänningsglättnings konding för 50 Hz och ordinär likriktarbrygga- dvs den är inte i närheten av vad läckande elektrolyter får tåla i belastning (switchade nätaggregat med höga rippelströmmar och höga temperaturer)

Sannolikheten för läckage minskar alltså kraftigt. den stiger dock med åldern.

Läckage brukar ske i toppen, där det finns en brottsanvisning i höljet (för att släppa ut övertryck kontrollerat) normalt, men med så gamla vette tusan. Verkar inte vara någon på denna men det är svårt att se på bilden.

Dock är det så att ifall det är epoxy eller annat lim för att fixera elyten vid kretskortet är det hårt. Är det elektrolyt är det mjukt och kladdigt, rent av flytande.

Testa med en tops om du kan dra bort något. Testa med en multimeter att mäta resistansen på det.

Är det negativt på båda hade jag låtit elyten sitta kvar. Då är det limrester du ser.

Det är så också att det verkar vara ett gammalt pertinaxkretskort, från 1980. Det kräver försiktighet för att löda bort komponenter, speciellt om de kräver lite mera värme som stora lödpaddar och banor leder till. Kopparbanorna kan lätt släppa på så gamla kort.

Bäst är såklart en ESR mätare för test-in-place. Då vet man hur den mår, givet man vet vad kretsen gör.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-11-16 11:16

Jag skulle säga nej... den har nog inte läckt...

Men då den är så pass gammal så byt den ändå i förebyggande syfte, skit i att krångla till det med massa mätningar, löd bort och ersätt bara, kondning en i fråga är nästan gratis!

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-11-17 23:56

Kan någon vänlig själ som har bättre koll än jag har föreslå en ersättningskonding som går att beställa från www.mouser.se? Det finns ju en del att välja på. Förutsätter att det är 5mm i benavstånd (men borde förstås mäta...).

/Amatör

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-18 00:18

Alltså, jag tycker inte alls att det ser ut att ha läckt. Klägget är nog bara lim som är ditsatt för mekanisk stabilitet.

INBDFI.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-18 01:02

Svante skrev:Alltså, jag tycker inte alls att det ser ut att ha läckt. Klägget är nog bara lim som är ditsatt för mekanisk stabilitet.

INBDFI.

+1
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-11-18 09:42

I hear you.
En centimeter utanför bildens högerkant sitter två motstånd som måste bytas, därav tanken att byta även kondingen när det ändå lödas på kortet. Men visst, varför fixa något som funkar. Samtidigt kostar det inte mycket att byta...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-19 03:57

tobm skrev:I hear you.
En centimeter utanför bildens högerkant sitter två motstånd som måste bytas, därav tanken att byta även kondingen när det ändå lödas på kortet. Men visst, varför fixa något som funkar. Samtidigt kostar det inte mycket att byta...

Fast byter man en kan man byta två och tre osv. Men visst jag hade kanske bytt den själv med om jag var där och pillade med lödkolven :).

En del hävdar att en del av limmet som användes är aggressivt på komponenter och kretskort, jag är skeptisk.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-11-19 20:15

Vinylcalle skrev:
En del hävdar att en del av limmet som användes är aggressivt på komponenter och kretskort, jag är skeptisk.

MvH Carl

Hade en förstärkare där limmet hade "ätit" på en zener o motstånd i nätdelen så dom inte fungerade längre. Så det stämmer!

Återgå till Teknikforum